„A fókuszban nem én vagyok, hanem a gyerekek”

2022.04.24. 07:00

Kissné Hatvani Erika: A szeretet ereje tartja össze kapcsolatainkat

A gyógypedagógia szolgálatában töltött 41 év után néhány hónap múlva lezárja szakmai pályafutását Kissné Hatvani Erika, az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola igazgatója.

Tábori Szilvia

Az igazgatónő hitvallása szerint iskolájukban a kapcsolatok kölcsönös tiszteleten alapulnak, amelyeket a szeretet ereje tart össze. Fotó: Karnok Csaba

Fotó: [email protected]

Nincs fogyatékosság, legfeljebb másság, eltérő nevelési igény, különlegesség – fogalmazta meg beszélgetésünk derekán az egyik legfontosabb emberi és szakmai álláspontját Kissné Hatvani Erika, a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola néhány hónapon belül leköszönő igazgatója. Negyvenegy évet töltött el a gyógypedagógia szolgálatában. 
 

Akik kilógtak a sorból 
 

Saját bevallása szerint nehezen viseli a változást, holott szakmai pályafutása alatt, 1981 óta megélt öt fenntartóváltást, számtalan költözést épületből épületbe. Mígnem 2015-ben a Ótemplomi Református Egyházközséghez került iskolájuk. A jelenleg 185 eltérő nevelési igényű gyermekkel foglalkozó intézményben a szeretetnyelv valódi összetartó kapocs. 
A gyógypedagógia hatalmas adomány, tudom a kezdetektől –mondta. Majd mesélte, hogy már Csanádalbertin, óvodapedagógus édesanya és középiskolai tanár apa mellett cseperedve is mindig valahogy az elesetteket, a sérülteket istápolta. Azokat, akik így vagy úgy kicsit kilógtak a sorból. 

 

Muníció a hivatáshoz 
 

Szüleivel a csöppnyi falu óvodájának szolgálati lakásában éltek, ízig-vérig pedagógus édesanyja szerint még járni alig tudott, de már a hátrányosabb helyzetű kortársaival barátkozott. Eredendő személyisége bő muníciót adott 41 éven át tartó pályájához, holott kezdetben belsőépítésznek készült. Azt mondta, végül majdhogynem belecsöppent a gyógypedagógiába. Tiszta szívvel választott hivatásához véleménye szerint alázat, türelem és empátia kell. Kitartani a vállalt emberi és szakmai értékek mellett. – Rövid idő alatt megéreztem szakmámban az otthonosság érzetét. Ez az iskola első és egyben utolsó munkahelyem. 
 

Az állandóság évei 
 

Pályafutása kezdetén, 1981-ben az akkori Nagy Sándor utcai kisegítő iskolában enyhén értelmi fogyatékos gyermekeket oktattak, majd a következő évtizedekben folyamatosan változott körülöttünk minden. A 2005 óta a néhai gyógy­pedagógus, Aranyossy Ágoston nevét viselő oktatóhely hosszú ideig önkormányzati fenntartású volt, egyetlen esztendőre a katolikus egyházhoz tartozott, ám végül 2015 hozta el az azóta is tartó állandóságot életükben. Jelenleg 9 integráló és további 7 autista specifikus osztályt, illetve 3 óvodai csoportot működtetnek. 
 

Harmonizáló „Holdfény” 
 

A sajátos nevelési igényű gyerekek fejlődését az oktató-nevelő feladatok mellett számtalan kiegészítő terápiával támogatják. Alig másfél éve alakították ki a hiánypótló, „Holdfény” szenzoros szobát: a különleges helyiségben harmonizálják az idegrendszeri gyengeségük miatt érzékelésükben és észleléseikben elmaradottabb, vagy a külső ingerekre éppen hogy túlzottan reagáló gyerekeket. Kiegyensúlyozzák a gyermekek mindennapi életét azáltal, hogy mesterséges környezetben az összes érzékszervükön keresztül megtámogatják őket. A különleges szobában egy vízágy, két hatalmas babzsák fotel, két lávalámpa, egy projektor, némi fényforrás és egy zeneeszköz szolgálja a relaxációt. De az állatasszisztált, kutyás- és lovasterápia szintén rendelkezésre áll. Az igazgatónő Ausztriában végezte el a lovasterapeuta képzést az ezredfordulón, lánya azóta szintén erre specializálódott. 
 

Nincsenek távolságok 
 

A fókuszban nem én vagyok, hanem a gyerekek. Meg kellett tanulnom, hogy a változás elkerülhetetlen, holott nem viselem könnyen. Fontos számomra közösségünk biztonsága, az iskolában folyamatosan kockázatot értékelek. De jól érzem magam – mondta. Kiderült, mindenhová gyalog jár a városban, van, hogy egyetlen nap alatt gyakran 10–12 kilométert sétál. Holott korábban – némi túlzással élve – két méter távolságra is autóval indult. Rájött, nincsenek távolságok, a természet csodálatos, a séta pedig jót tesz testnek és léleknek. Hogy miként van erre ideje? Korábban kell kelni – mondta. 
 

A valóban boldog iskola 
 

A nevelési-oktatási intézmény akkor teljesíti küldetését, ha olyan légkörben oktat és nevel, ahol a gyermek és felnőtt egyaránt jól érzi magát. Az igazgatónő hitvallása szerint iskolájukban a kapcsolatok kölcsönös tiszteleten alapulnak, s ezeket a kapcsolatokat a szeretet ereje tartja össze. 
Ebben a házban ugyanolyan fontos a takarító, a karbantartó, irodai dolgozók, a gyógypedagógus, pedagógus, a logopédus és mindenki más. Tudják, hogy mindannyian ugyanolyan fogaskerekek vagyunk, ezért jövünk örömmel nap mint nap. Kezdetektől ezt képviselem vezetőként. Az elnyert Örökös Boldog Iskola cím nem csupán egy elismerés, mi valóban egy boldog iskola vagyunk – fogalmazott. 
 

 

Kedves Olvasóink!
Önöknél jobban senki sem ismeri azokat az Aranyemböröket, akik az Önök településén, falujában, városában, kerületében évek óta szervezik a közösségi életet. Fáradhatatlanul dolgoznak, szerveznek, gyűjtenek, tanítanak, alkotnak, segítenek. És teszik ezt önzetlenül, hálát nem várva. Ugye, ha kicsit jobban elgondolkodnak, máris tudják, kire, kikre gondolunk. Ajánlják hát őket a Délmagyarország figyelmébe! Mi pedig bemutatjuk az Önök Aranyembörét egész Csongrád-Csanád megyének. Kérjük, hogy ajánlataikat a Délmagyarország weboldalán, a delmagyar.hu-n keresztül, az ott található űrlap segítségével küldjék el! 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!