2019.11.12. 17:42
Nyereség helyett vesztesége lett olvasónknak
Olvasónk úgy érzi, becsapta a biztosítója, semmibe veszi, és utólag módosítja szerződésüket, az ígért magas hozamból semmi sem lett. A fogyasztóvédők szerint a szerződő felelőssége is, hogy mennyit kockáztat.
Schiller László az iratokkal. FOTÓ: KARNOK CSABA
Fotó: Karnok Csaba
Ha jogvita alakul ki, célszerű írásban, igazolható módon – például ajánlott postai levélként – panaszt tenni az adott biztosítónál. Csak az így beérkezett megkeresések esetében köti a biztosítót a jogszabályban rögzített 30 napos válaszadási határidő. Ha nem érkezik válasz, vagy azt nem fogadjuk el, a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi eljárását, illetve a Pénzügyi Békéltető Testület segítségét kezdeményezhetjük.
2014 júliusában kötött életbiztosítást Schiller László 7, majd 8 ezer eurós megbontásban fizetett – ahogy fogalmaz –, élethosszig tartó futamidőre.
– A portfóliómat az én kockázatvállalási hajlandóságomnak megfelelően állíthatom össze, de ezeket a mondatokat csak én értelmezem így. Ugyanis az eddigi ötéves biztosításom eddig egy fillér hozamot nem hozott, sőt, az évente kézhez kapott tőkeértesítő szerint jelenleg a tizenötezer euróm, 14 ezer 657-et ér – panaszolja.
Eszközalapok
A legutolsó tőkeértesítő kézhezvétele után szóvá tette a biztosító szegedi munkatársánál, hogy elégedetlen a hozammal. Vele nem boldogult, a társaság budapesti irodájában viszont megtudta, pénze a lehető legrosszabb eszközalapban van, ezért javasolták, hogy válasszon másikat, ami meg is történt.
Idén április elején kapott egy levelet, hogy a módosítás érvénytelen, mert a választott eszközalapra ő nem jogosult, és leírták, mire igen. Tájékoztatták arról, hogy az úgynevezett unit-linked típusú biztosításaik mellé választható eszközalapok nem nyújtanak sem tőke-, sem hozamgaranciát. Schiller László ennek tudatában nem szerződött volna. – Már abba is belemennék, hogy szüntessük meg a biztosításomat, adják vissza kamat nélkül a 15 ezer eurómat – mondta.
Kezdeti költség
– Az olvasó feltételezhetően olyan életbiztosítást kötött, ahol kombinálódik a befektetés és az életbiztosítási szolgáltatás, vagyis a kifizetés halálesetkor vagy a futamidő végén, az összeget a választott alapok hozama határozza meg – írta a történetre reagálva a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Iroda. Hangsúlyozzák, az első befizetések egy részét a biztosítók a költségek és a kockázat fedezésére vonják le, ezért fordulhat elő az, hogy nem a teljes összeget fektetik be – ilyen kezdeti költség például az üzletkötő jutaléka. Célszerű előzetesen részletes tájékoztatást kérni, de teljes költségmutatóval (TKM) az életbiztosítási konstrukciók könnyen összehasonlíthatóak.
Mínusz is lehet
Általános, hogy a biztosítók üzletkötői az adott termék hátrányairól nem tájékoztatják az ügyfelet, így egy laikus fejében csak a lehetséges hozamokról kialakított kép él. Jogvita esetén a felek csak az írásbeli tájékoztatóra és a szerződésre tudnak hivatkozni. – Az ilyen konstrukcióknál nem jellemző a tőke- és hozamgarancia, előfordulhat, hogy a befektetett összegnél kevesebbet kap a lejáratkor a biztosított, és ez még rosszabb lehet, ha a futamidő vége előtt száll ki – hangsúlyozza az iroda.