Délmagyar logó

2018. 06. 23. szombat - Zoltán 12°C | 19°C Még több cikk.

BMW i3, az elektromos kisautó

A BMW i3 7,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra – egy 650 köbcentis, 34 lóerős kéthengeres benzinmotorral hatótávolság a 300 kilométert is elérheti.
A BMW jövőbe mutató, innovatív járművek fejlesztésére létrehozott almárkájának célja, hogy új irányvonalat teremtsen a prémium kategóriában, amelynek legfőbb erénye a fenntarthatóság. A vadonatúj i3 – a BMW i almárka első szériagyártásba kerülő modellje – úgy kínál üzemanyag-fogyasztástól és károsanyag-kibocsátástól mentes, környezetbarát mobilitást, hogy közben biztosítja a vezetés élményét.

Az innovatív BMW i3 egyszerre nyújtja a márkától megszokott sportosságot és egy négyüléses prémium kompakt hatékonyságát. Az utascella szénszálas erősítésű műanyagból készült, amely amellett, hogy könnyű, egyszerre stabil és biztonságos is, ráadásul tágas utasteret is kínál.

A BMW első, elektromos meghajtású autója az i3 Fotó: MTI (képgaléria)

A szénszál-erősítésű műanyag (CFK) alkalmazása az utascellában kiegyenlíti a lítiumion-akkumulátor többlettömegét. Az energiatároló mély és középre eső elrendezése 50:50 arányú első és hátsó tengely közötti harmonikus tömegeloszlással fokozza az autó agilitását. A BMW i3 menettulajdonságait célzottan a nagyvárosi forgalomra hangolták. Az elektromos motor közvetlenül rendelkezésre álló vonóereje és a futómű feszes karakterű hangolása, a precíz kormányzás és a feltűnően szűk, mindössze 9,86 méter átmérőjű fordulókör az elektromos mobilitás igazi megfogalmazását adják.

Az elektromos motor teljesítménye 125 kW/170 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 250 newtonméter, amelyet gyakorlatilag már közvetlenül az indulástól rendelkezésre bocsát. A csupán 50 kilogrammos elektromos gép teljesítménysűrűsége magáért beszél. A BMW i3 számára kifejlesztett és gyártott elektromos hibrid szinkronmotor egészen a magas fordulatszám-tartományokig lineárisan növekvő vonóerőt produkál. A BMW i3 így álló helyzetből 7,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, míg 60 kilométer/óráig csupán 3,7 másodperc is elegendő.

A BMW első, elektromos meghajtású autója az i3 Fotó: MTI (képgaléria)

És itt az „One-Pedal-Feeling" is. Amint a vezető elveszi a gázt, a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere lép működésbe. Az elektromos motor ekkor generátor-üzemmódra váltva táplál áramot a lítiumion-akkumulátorba. A rekuperációs teljesítmény a sebesség függvényében alakul, így a magasabb sebességtartományokon a gazdaságos „vitorlázás" üzemmódja aktiválható, míg lassú tempónál intenzív fékhatás érhető el.

Korszerű lítiumion-akkumulátora a mindennapos közlekedés során 130-160 kilométer hatótávot biztosít a BMW i3 számára, amely az ECO PRO illetve az ECO PRO+ üzemmód használatával egyenként mintegy 20-20 százalékkal tovább növelhető. A BMW i3 mindemellett kívánságra hatótáv-növelő technikával (Range Extender) is felszerelhető, amely menet közben mindvégig állandó szintre emeli a lítiumion-akkumulátor töltöttségi állapotát, amennyiben az egy adott szintig süllyedt. E feladatot egy 650 köbcentiméteres, 25 kW/34 LE teljesítményű, kéthengeres benzinmotor látja el, amely közvetlenül az elektromos gép mellett, a hátsó tengelyen kap helyet. A Range Extender segítségével a hatótáv összességében akár a 300 kilométert is elérheti a mindennapos közlekedés során.

A BMW első, elektromos meghajtású autója az i3 Fotó: MTI (képgaléria)

Az autó a BMW ConnectedDrive számos innovatív asszisztensrendszerével is rendelhető. Ilyenek a Driving Assistant Plus kamera és radar alapú vezetést segítő rendszer, a parkolóasszisztens, a tolatókamera és a sebességhatár kijelzés.

A BMW i3 hatótávjának meghatározásakor gondoskodtak a tervezők arról, hogy a vásárlók heti két-három töltéssel fedezni tudják jellemző energiaigényüket. A project i keretében több mint ezer résztvevővel és mintegy húszmillió futott kilométer alapján készült tanulmányok szerint a napi szinten valóban megtett táv átlagosan mintegy 45 kilométer volt. A BMW i által kínált falitöltő (Wallbox) mellett az akkumulátor a háztartási elektromos hálózatból is ellátható energiával.
A BMW i almárkával a gyár létrehozott egy többcsatornás értékesítési rendszert, amelynek köszönhetően a modellek megrendelése és a szolgáltatásokkal kapcsolatos segítségnyújtás nem csupán az egyes régiók kiválasztott márkakereskedőin, de egy mozgó értékesítési csoporton, egy ügyfélkapcsolati központon, valamint az interneten keresztül is lehetséges. Az ügyfél bármelyik lehetőséget is választja – függetlenül attól, hogy rendeli vagy bérli a járművet –, a szerződést minden esetben közvetlenül a BMW AG-vel, nem pedig a márkakerekedővel köti. A BMW i3 piacra lépésekor várhatóan az európai BMW márkakereskedők több mint 10 százaléka értékesíti majd a modellt.

A BMW első, elektromos meghajtású autója az i3 Fotó: MTI (képgaléria)

Az i3 elektromotorját és akkumulátorát nem egy külső cég, hanem szintén a BMW csoport gyártja. Az alsó-Bajorországban található dingolfingi és landshuti létesítményekben készül az elektromos mobilitás szakszerű hálózata. A BMW dingolfingi gyárában készül az akkumulátor, a sebességváltó és a LifeDrive struktúra jármű-architektúra alumínium része, míg a landshuti létesítményben a szénszálas erősítésű műanyag részt, a karosszéria műanyag elemeit, a műanyag öntvényeket, valamint a BMW i3 utasterét gyártják. A BMW csoport kétségkívül új sikereket ért el, nemcsak az innovatív anyag felhasználásával, de gyártásával és feldolgozásával is.

A BMW lipcsei gyárában a BMW i modellekhez szükséges összes energiát egy speciálisan erre a célra épített szélerőműből nyerik. Németországban ez az első üzem az autógyártás történetében, amely kizárólag környezetkímélő célból telepített szélerőművet használ. Hasonlóképpen, a szénszálas erősítésű műanyag gyártásához szükséges energiát teljes egészében megújuló energiaforrásból, egy vízerőműből nyeri ki a márka. A BMW i ezzel elérte a kezdetektől tervezett célját, vagyis a 2008-as Év Zöld Autójának megválasztott BMW 118d károsanyag-kibocsátási értékének egyharmadát.

Olvasóink írták

  • 1. C6H12O6 2013. július 31. 19:28
    „Az árát ne írják, mert ezek a paraméterek anélkül szépek.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hely a tetőn: Szegeden a Mercedes új S-osztálya

A világ legjobb autójaként mutatták be szombaton este Szegeden a Mercedes-Benz új S-osztályát, ami… Tovább olvasom