Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Meglepetés nélkül - 25 éves Daciát teszteltünk

Portálunk ritkán készít használtautó-tesztet - legutóbb egy közel 200 ezret futott Toyota Prius modellre voltunk kíváncsiak -, ám ezúttal nem lehetett ellenállni egy keveset futott, 25 esztendős Dacia 1310 TLX-nek, a Deja Vu Fesztivál nyereményautójának.

Próbáltam meglepni focista barátomat, hogy tesztautó van alattam, most én megyek érte, de nem igazán sikerült. Kiderült, három Daciájuk is volt egykor, egy még nagyon sok Renault-alkatrésszel, később két szokásos, szerelőknek munkát bőven adó változat. Kicsit rátartottam, ezért korán is érkeztünk és az öltözőben még csupán egyetlen urat találtunk – nekik két Daciájuk volt valamikor.

Nálunk csak a bátyámnak volt, így maradtam a sor végén. Kiderült, az egyikkel Horvátországot járták meg problémamentesen a másikkal Görögországban nyaraltak és bőven 3 ezer kilométer ment bele háztól házik. Jó emlékeik voltak a Ladánál mindenképpen kényelmesebb és kisebb étvágyú, ám annál megbízhatatlanabb autóról.
 

Áramvonalas karosszéria. Fotó: Kovács András - GALÉRIA


Amikor Boros Gyulától átvettem a tesztmodellt két hozzáfűznivalója volt: ez szívatóval indul, továbbá kicsit nehezebben veszi a kettest. Mindkettőt meg lehetett szokni, a kettes fokozatot meg inkább csak a visszaváltásoknál kellett kicsit érzéssel kapcsolni.

Ez a kocsi egy elég „deluxe" modellnek számított új korában, és gyakorlatilag ma is minden működik rajta, egyedül a kilométeróra romlott el néhány nappal ezelőtt. Teljesen hétköznapi használatra fogtuk és csupán a párásodással volt némi problémánk a május végi esős évszakban, de légkondi híján az ablakot leengedve gyorsan kitisztult a kép.

 

 

Minden működik és vissza is jelez I. Fotó: Kovács András - GALÉRIA


A féltengely már hallatszik egy kicsit, de a Dacia az már ilyen, a szerelők akkoriban behunyt szemmel cserélték ezt a katasztrofálisan rövid élettartalmú alkatrészt. A szívatót nehéz rajta hagyni, olyan élénken világít a visszajelző lámpája, de számos egyéb segítséget is kínál a műszerfal. Itt még van olajnyomásmérő, vízhőfokmérő, a és a töltést is mutató szemlélteti – és olyan megnyugtató, amikor ez mind a három a normál tartományban dolgozik. És minden adat igaz, ezt onnan tudni, hogy hideg motornál a felső értéken van az olajnyomás és csak üzem melegen áll be normál állapotúra.

 

 

 

 

A kilométerórán kívül minden működik és vissza is jelez II. Fotó: Kovács András - GALÉRIA


A fekvőrendőrökön meglepően kis ütéssel kel át a Dacia, ez dicséretes, a nagy kanyartempót azonban nem szereti, a jelenlegi gumi legalábbis nagyon hamar visítani kezd, ha csak kicsit is forszírozzuk. A fék barátságos, ha rendesen nyomjuk neki, fog is, a kormányzás azonban felér egy fitnesz-foglalkozással, oda már kell erő. Szóval, beparkolásnál lehet tanulmányozni, hogy mindig gurulni kell az autónak ahhoz, hogy kormányozni is lehessen.

A sebességváltáshoz nem erő, sokkal inkább érzés kellett és ha nem akarta bevenni – mondjuk – a hátramenetet, akkor újra kellett kezdeni. Kuplungpedál fel, kézifékkar ki és másodszorra jellemzően már sikerült is. A kényelmi berendezések közül a fűtő/szellőző motor ugyan csupán egyfokozatú volt, az ablaktörlő azonban már kettő, egy normál és egy nagyon kapkodó, de a csendes esőt elbírta a kisebb is.

 

 

 

 

Minden működik és vissza is jelez I. Fotó: Kovács András - GALÉRIA


A motorháztetőt felnyitva a mai szem hadiállapotokat talál, de csak azért, mert a mostani motorok már nagyon burkoltak. Egy jól hozzáférhető/szerelhető motor, talán ezzel volt a legkevesebb baja a daciásoknak. A nyereményautóé is szépen járt és húzott is rendesen, már amennyire egy 65 lóerős motortól telik.

Az üveg tágulási tartály már akkoriban sem volt igazán elterjedt az autóiparban, azóta még inkább visszaszorult, ez egy igazi Dacia-jellegzetesség. A motortérből kicsit kilóg a vadonatúj akkumulátor, de hát ezzel kellett kezdeni – több mint 10 évet állt a kevesebb mint 20 ezer kilométert futott autó, mielőtt újra életre kelt.

 

 

 

 

Minden működik és vissza is jelez I. Fotó: Kovács András - GALÉRIA


A hasznaltauto.hu portálon ilyen évjáratú modell 3-at is találunk, a legolcsóbbat 89 ezer forintért kínálták. 160 ezerért már egyéves forgalmi is jár és állítólag 100 ezer alatti a futásteljesítmény. Az egészen bátrak – márka őrültek – vehetnek egy 1988-as évjáratú gyári állapotú Daciát is, alig 400 kilométerrel, mindössze 350 ezer forintért.

 

 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átadták Debrecen első elektromos töltőállomását

A következő egy évben 150 új elektromosautó-töltőállomás jön létre Magyarországon. Tovább olvasom