Délmagyar logó

2018. 07. 16. hétfő - Valter 18°C | 29°C Még több cikk.

Próbaúton a Seat Altea XL kétliteres dízelével

Hogy ne kelljen semmit otthon hagyni – mondta a gyermekes családokra is gondoló Seat és megalkotta az Altea XL-t. Nagy és szerethető az autó, a szakma mégsem sorolja be a klasszikus kompakt egyterűek kategóriájába.
Hogy ne kelljen semmit otthon hagyni – mondta a gyermekes családokra is gondoló Seat és megalkotta az Altea XL-t. Nagy és szerethető az autó, a szakma mégsem sorolja be a klasszikus kompakt egyterűek kategóriájába. A helykínálat pazar a belső variálhatóság szerényebb. A sportos kocsihoz jól illik a kétliteres turbódízel.

A Seat Leon sportos kínálata 140-től 240 lóerőig

Laikus is látja mennyire egységes a Seatok orrkialakítása, azt viszont kevesebben tudják, hogy a telitalálatnak bizonyult forma az Alteával kezdődött 2004-ben. Szépek a Seatok az egyen orr ellenére is, a legharmonikusabb karosszériaformáért azonban az Altea XL is versenyben van. Akad kolléga, aki odáig megy a lelkesedében, hogy az „XL formás hátsójával a Porsche-csoport legszebb kombiját alkották meg a tervezők". Szóval ez kombi, amit jó tudni, de ma már ezek a kategóriahatárok is elmosódtak. (Elég csak arra gondolni lehet-e kombit csinálni például az új Swiftből vagy a második generációs Fabiából.)

Négy benzines, három dízel

A Seat Altea motorválasztéka hét darabból áll, a benzines belépőmodell, az 1,4 literes 86 lóerős azért inkább csak „optikai" ajánlat. A következő a jól ismert 1,6 literes 102 lovas, a konszern talán legelterjedtebb, leginkább bevált motorja. A kétliteres FSI 150, a 1,8 literes turbós benzines TFSI pedig 160 lóerős, ez utóbbi 9,1 másodperc alatt gyorsítja százra az Alteát. A dízeles belépő 1,9 literes bevált 105 lóerős, a második tesztelt modellben szereplő kétliteres 140 lovas. A csúcs a 170 lóerős, 350 Nm-es maximális nyomatékot és sportos menetteljesítményeket produkáló kétliteres motor. Ez utóbbival gyorsabb a kocsi, mint a legnagyobb benzinessel, 8,7 másodperc alatt „katapultál" százra, és a végsebessége is több: 211 km/h.
Szóval, az Altea XL úgy nagy, hogy közben harmonikus is, ez vitathatatlan. A hűtőrács a méretes emblémával, a mélyre húzott köténylemez, az ék alakú motorháztető, a lámpa folytatásként bátran ívelő és a hátsó lökhárítóig tartó él összetéveszthetetlenné teszi az autót. A szépségnek ára is van, ez az Alteánál a kilátást valamelyest korlátozó A- és C-oszlop, de a tolatóradarok világában ma ez már egyáltalán nem probléma. Az igazsághoz tartozik, vékonyabb A-oszlop esten talán nem kap öt csillagot a kocsi az Euro NCAP töréstesztjén.

Belül tágas a hely, bőséges a fej- és a lábtér, négy 190 centi magas ember is gond nélkül utazhat az Alteában, hosszabb távon is. Figyelmes megoldás, hogy az első ülések háttámlájáról kis asztalka hajtható le, a használhatóságot csak valamelyest korlátozza az, hogy a hátsó üléssor nem kivehető. Viszont tologatható és osztottan döntögethető. Családbarát pontszámot jelent viszont az XL 19 centiméteres plusz hossza, ami 123 literrel nagyobb csomagtartót jelent. A teljes tér 532 liter, ami kategóriájában versenyképes.

A vezetőülés kényelmes, jó oldaltartású és tág határok között állítható. A műszerfal tetszetős kialakítású, jól áttekinthető – alapesetben sportosan „lóg" a kilométeróra és a fordulatszámmérő mutatója is –, minden kezelőszerv kézre esik és funkcionális. A középkonzol egyszerű, de minden gomb a helyén van. A kormánykerék megfelelően vastag és jó fogású.

Jó ár/értékarány

A Seat Altea XL alapára 4,4 millió forint alatt van, a legkisebb dízel 5,5, az általunk próbált kétliteres Stylance-felszereltséggel 5,9 millió forint. Ez utóbbi a szériában szerelt biztonsági és kényelmi extrák számbavétele után jó ár/értékarányúnak minősíthető. A közel sem teljes lista: hat légzsák, ABS + TSC, ISOFIX gyerekülés rögzítés, tempomat, nyolc hangszórós CD-s rádió, négy elektromos ablakemelő, elektromosan fűthető, állítható és behajtható visszapillantó tükrök. Elektronikus légkondicionáló, multifunkciós, bőrborítású, magasságban és tengelyirányban állítható elektromechanikus szervokormány.
A Porsche Szeged Vásárhelyi Pál utcai Seat szalonjának jóvoltából kipróbált Altea XL-ben a konszern nagyon bevált, számos modelljében bizonyított kétliteres dízelmotorja dolgozott, teljes megelégedésünkre. Hangosnak hangos volt, főleg alapjárat közelében és a felső régiókban, cserében viszont nagyon ment a 140 lóerős gép. Nem is feltétlen a nyers erő, sokkal inkább a már 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre álló 320 Nm-es maximális nyomaték teszi nagyon dinamikussá és jól autóhatóvá az XL-t. A kétszáz kilométeres végsebesség és a tíz másodperc alatti százas gyorsulás jó teljesítmény a szűk másfél tonnás menetkész tömegű autótól. A motor választás további előnye, hogy ha nem nyomja neki nagyon a vezető, öt liternél kevesebb gázolajjal is beéri az Altea 100 kilométeren, ami 1100 kilométer feletti elméleti hatótávolságot jelent – átlagos fogyasztásra 5,9, városira 7,7 liter ad meg a gyár.
A motorhoz jól illik a hatsebességes, jó kiosztású, már-már nőiesen könnyed kapcsolású manuális váltó, de kell is a hatodik, ahol a 130 kilométeres sztrádatempónál csupán 2500-at fordul az itt már barátságosabb zajszintű motor.

A futómű kialakításánál akadt némi dilemma: sportos, vagy kényelmes, úgymond családbarát legyen a felfüggesztés, ám a tervezők a sportosság felöl közelítették az optimumot. Az Altea magas építése ellenére stabil, az ötödik generációs Golfból érkező futómű hangolása inkább kemény, mint kényelmes, cserében viszont jó az autó kanyarstabilitása, forszírozott ívmenetnél is biztosan uralható. Véleményem szerint az úthibákból sem ad fel többet, annál, hogy még családinak minősíthessük a kétségkívül sportos autót, amelynél a hatékony, jól adagolható fékrendszer segítségével a megállás sem jelent problémát.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Renault kánikulai ajánlata: Mégane Coupé-Cabriolet

Mára minden magára valamit is adó autómárka kínál alsó-közép kategóriás kupé-kabriót, amely saját… Tovább olvasom