Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 22°C | 35°C Még több cikk.

Próbaúton a Skoda Yetivel

A klasszikus szabadidő-terepjárók szegmensében is helyet kér a ©koda, s a Yetinek már nem csak a nyoma látszik – egyediségével és ár/értékaranyéval hódíthat vevőket.
Amikor a ©koda Yeti négy és fél évvel ezelőtt Genfben még csak koncepcióautóként mutatkozott be, a szakma legyintett: meglátjuk, mi marad ebből a fiatalos, bátor formából a szériagyártásra. Szinte minden: az egyedi, dupla fényszóró kialakítás – a kerek például kanyarfényszóró és ködlámpa egyben –, maradt a vállaltan szögletes forma is. Szépségversenyt nem nyer majd kategóriájában, de azzal sem vádolható a márka, hogy valakitől „lopta volna" az arculatmeghatározó orr-részt. Megosztó a lámpaegyüttes, a hasábforma, vagy tetszik valakinek, vagy nagyon nem, a közömbösség kizárt. A hátsó traktus kifejezetten szögletes – jó sört azért nem lehet rajta nyitni –, viszont a második, praktikusan variálható üléssorban is óriási a fejtér, s a csomagtartó közel 1,8 köbméterig bővíthető.

Magas építés, vállaltan szögletes forma.
Magas építés, vállaltan szögletes forma.

Egy ąkodás miniprospektus pontosan fel is sorolja a Yeti versenytársait: Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Suzukis Grand Vitara, Toyota RAV4, és persze ehhez jön még a konszernen belüli féltestvér, a Volkswagen Tiguan is. Hosszú a lista és még nem is teljes. Belül minden rendben van, ami nem csoda, hiszen tesztautónk a legmagasabb, Experience felszereltségű volt. Kategóriaátlag feletti a műszerfal, a középkonzol, s hely is van bőven. Ez utóbbival autós újságíró kollégáim nem értenek maradéktalanul egyet, többen szűknek találták szélességében a lábteret, útba volt a tetszetős, de valóban kissé terjedelmes középkonzol. A szaksajtó szerint a váltókar helyzete sem tökéletes, de én ezt nem vettem volna észre, ha nem olvasom a nyári nemzetközi menetpróbán résztvevő kollégák véleményét.

Arculatmeghatározó a sajátos dupla lámpa.
Arculatmeghatározó a sajátos dupla lámpa.

A magas vezetőülésről jó a kilátás, s ezt csak kicsit korlátozzák a vastag és masszív A- és B-oszlopok. Amelyek persze biztonságérzetet is adnak, s ez nem csak érzet, a Yeti ötcsillagos, azaz kitűnő Euro NCAP töréstesztet produkált. A hátsó sor sínen mozgatható, s ha a középső „szükségülésre" nincs szükség, az ki is emelhető, s a négy személy így már valóban kényelmesen utazik. A sofőrnek minden kézre esik, a kezelőszervek működtetése logikus, egy részük egyéb Skodákból, például az új Superbből ismerős lehet, de az összhatás meggyőző.

A második üléssorból is jó a kilátás.
A második üléssorból is jó a kilátás.

A tesztautóban a középső kétliteres turbódízel, a 2.0 CR TDi tette a dolgát, ami korrekt választás annak, aki nem akar gyorsulási versenyeken indulni a Yetivel. Az autó persze ezzel a 140 lóerős, 320 Nm maximális nyomatékú, azaz nem kihegyezett motorral is tíz másodpercen belül gyorsul fel száz kilométeres tempóra, ami ezzel a karosszériával igazán elfogadható. Vegyes fogyasztásra 6,1, országúton 5,2 liter gázolajat ad meg a gyár 100 kilométerre. Ez szépen tartható is, a tesztút során 90-es tempónál és 1600 motorfordulaton sikerült a pillanatnyi fogyasztásmérőt 4,5-4,6 liter között tartani, de a száznál is jellemzően még négyes volt az első számjegy. 130-as, azaz sztrádatempónál 2250-es fordul a turbódízel, a fogyasztásmérő pedig 6,5 liter körül mutat.

Tolatóradar funkció a nagy kijelzőn.
Tolatóradar funkció a nagy kijelzőn.

A Yeti jól autózható, köszönhető egyebek között annak, hogy a nyomatékmaximum már 1750-es fordulattól a rendelkezésre áll. Az autó magas építése ellenére megfelelően stabil, s csak annyira billen, amennyi a fizikából következik. Jól hangolt futóműve szépen kisimítja a kisebb közepesebb méretű úthibákat. Egyenesfutására, kanyarstabilitására, biztonságos viselkedésére nem lehet panasz.

A tesztút során igazi terepen nem jártunk, azzal meg akarjuk várni az első hót, de a szakma egyértelműen dicséri a vezetőt tökéletesen kiszolgáló, „bolondbiztos" offroad-rendszert. Azon belül is a lejtmenetvezérlést, amely üresben, az I-III. fokozatban, valamint hátramenetben dolgozik. Legkisebb ereszkedési sebessége 2 km/óra, s a gázpedált nyomkodva növeljük a sebességmaximumot, egészen 8 km/h-ig, a fékpedált „rugdosva" pedig csökkentjük. Felejtsük el a kuplungcsúsztatást!

A panoráma tetőablak extra felszerelés.
A panoráma tetőablak extra felszerelés.

A Yetinél nagyon sok múlik az ár/értékarányon, nézzük meg, mi fér bele az 1.2 TSI motorral szerelt, 4,6 millió forintért kínált alapváltozatba – természetesen egyebek között.

Elektromos és fűthető külső tükrök, szervokormány, első elektromos ablakemelők, „Climatic" klímaberendezés, ködfényszóró, távirányítású központi zár, rádió „Blues" CD- és MP3-lejátszóval, zöld hővédő üvegezés, négy légzsák, ESP elektronikus stabilitás program blokkolásgátlóval, elektronikus fékerőelosztóval, kipörgésgátlóval, elektronikus differenciálzárral, motornyomaték-szabályzóval, hidraulikus fékrásegítővel, aktív kormányrásegítéssel.

Yetik. Képgaléria gyári fotókból

Yeti a csúcson

A tesztelt modellbe szinte mindent belerendelt a Dorozsmai úti Ikesz Autó, így egyebek között „Off Road" asszisztens, motor előfűtés, 9 légzsák, „Climatronic" légkondi, parkolóradar és parkolóasszisztens – a rendszer kormányoz a vezető csak a pedálokat kezeli –, tempomat, Alcantra bőr üléshuzat, ülésfűtés, „Colombus" navigáció, dupla panorámatető, feketemágia gyöngyház fényezés emeli a tétet. Jó, így már 9,1 millió a Skoda Yeti, de akkor ez már a csúcs.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. THK 2009. október 07. 18:43
    „#2,
    nem igazán. A Totalcar tesztnek adok igazat: rém rossz ötlet lejtőn üresbe tett váltóval gurulni, és csak a fékekre hagyatkozni!
    El nem tudom képzelni, kinek kellhet ilyen funkció...”
  • 23. bespin 2009. október 05. 20:49
    „22. Nem is járunk a PoHu-hoz.”
  • 22. JJ 2009. október 05. 15:02
    „Nem mondtam, h milyet kell venni. Leírtam a véleményem, ami csak annyiban megalapozott, h barátnőm édesapja autószerelő (saját műhellyel rendelkezik). Mivel ő már sokatt látott, ezért inkább meg merészelem kísérelni, hogy higyjek neki, és azok közül választok, amit ő ajánl. De biztosan lesznek köztetek sokan, akik úgy gondolják, hogy sokkal jobban értenek a technikához, gépekhez, mint egy olyan ember, aki reggeltől estig az autókkal foglalkozik. És mint már mondtam: sokat látott.

    A szemét porsche szegedről meg csak annyit, hogy oda SOHA ne vigyetek autót szervizelni, még garis időn belül SEM. Az alkatrészt kiszámlázzák és ha SZERENCSÉD van, vagy jó napjuk volt a fiúknak, akkor talán beleraknak egy utolsó fos kategóriába tartozó UTÁNGYÁRTOTT vacakot a GYÁRI alkatrész áráért. Az olajat meg vagy lecserélik vagy nem...”
  • 21. newdog 2009. október 05. 09:30
    „Én csak azt nem értem, új autó árát miért kell használtéval összehasonlítani? Mert értelme semmi. Ha én új autót akarok, leszarom a három éves X akárhányas BMW-t!”
  • 20. bespin 2009. október 05. 09:06
    „15.Nekem is voltak előítéleteim francia kocsikkal, de mióta 2 típusba belenyomtam 150 ezret, azóta ez megváltozott. Egy fokkal sem rosszabbak vagy jobbak bármelyik másik hasonló kategóriájú kocsinál. Kötelező szervizeket meg kell csinálni és semmi gond. Egy alkatrész cserét elhanyagoltam és 10 ezer kilométerrel később autópályán 140km/h-nál meg is adta magát a cucc, kellemetlen volt.
    A C6 vs Passat-ban egyetértünk.

    17.Mike, igazad van, a nagyja már bontószökevény, de jó kocsik még futnak belőlük. A 320i és a 318i motorjai mai napig szívet melengetőek számomra.”
  • 19. bespin 2009. október 05. 08:56
    „18.Robi”
  • 18. hfarago 2009. október 05. 08:16
    „Bespin!

    Csak azért érdekelt, mert ott dolgoztam. Kivel mentél vezetni? B. Robi? N. Zsolti, vagy O. Feri? :)”
  • 17. Mike3 2009. október 05. 03:42
    „6: E30-al nincsen gond? Talán csak annyi, hogy 99%-uk szétrohadt már. Félre ne érts, nagyon szeretem a típust, két ilyenem is volt, de látni kell, hogy nagyon eljárt felette az idő. A legtöbb hulladék, szinte lehetetlen olyat venni ami normális állapotban van. Egyik cimborának van két db patika állapotú. A srác kissé fanatikus, pár éve vett hozzájuk két _vadonat_új_ kasznit_ ami átköltözött a két autó. Nos, ezek elég szépek de nem eladók :)”
  • 16. Logaritmus 2009. október 04. 23:37
    „15. hozzászólás bespin: ha nem lennék besz.rva a francia autóktól (előítélet!) egy C6-ot bevállalnék, extrém, szép! Előbb vennék C6-ot, mint Passatot.”
  • 15. bespin 2009. október 04. 21:33
    „12. Nem azt mondtam, hogy szervízigényesebb és szarabb a BMW, a Skodánál. Két teljesen más kategória a két márka.
    PL.:A C6 sokak szerint egy takony francia, de ki kell próbálni vagy csak beleülni és megváltozik a vélemény.”
  • 14. bespin 2009. október 04. 21:30
    „10. igen ott, sőt a TSI Superb II.-est is kipróbáltam.”
  • 13. dragboyz 2009. október 04. 18:51
    „Ez olyan mintha egy vatta uj hiper szuper Ladáért kérnének 9 milliót! Az ember vállat von és megy is tovább.... Ami nem azt jelenti, hogy rossz, de nem ezt az árat képviseli!”
  • 12. Logaritmus 2009. október 04. 17:06
    „Szerintem ez nem szép, és cserébe Skoda, jó drágán. Ennyiért 2-3 éves X3-as BMW-t lehet kapni, ha jól értem, akkor hasonló a célközönség is.

    6. hozzászólás bespin: volt BMW-m, és az égvilágon semmilyen baja nem volt. Cseréltem benne a szűrőket és évente az olajat. Ennyi.”
  • 11. KolompárRómeó 2009. október 04. 13:05
    „(X)”
  • 10. hfarago 2009. október 04. 11:52
    „Bespin!

    Az IKESZ-nél vezetted ezt az autót? Csak kíváncsiságból kérdezem. :)”
  • 9. bespin 2009. október 03. 20:04
    „7.
    Aha, csütörtökön én mentem vele jó pár kilométert, te nem ültél mellettem. Egyébként ez a felszereltségű modell 9 millióba kerül. Minden földi jó benne van, tényleg nagyon jó a lejtmenet segítő és beállt helyettem két kocsi közé. De ennyit nem ér, sok fölösleges dolog van a tesztelt modellben. Elől tiszta Superb II. a feeling, hátul jóval szűkebb.”
  • 8. gszlaszlo 2009. október 02. 17:50
    „kispolgári skodás vagyok (3 hengeres 1,2-es fabia combi), ami pont arra jó, ami nekem kell
    ám ezt az autót nem tudom hova tenni
    picit úgy érzem vele kapcsolatban magam, mint az egyszeri parasztbácsi az állatkertben a zsiráf ketrece előtt, amikor azt mondja: ilyen állat márpedig akkor sincs!”
  • 7. flexsnake 2009. október 02. 16:01
    „Ezzel járok :)”
  • 6. bespin 2009. október 01. 08:22
    „5. Toyota dögunalmas, a másik kettő fiatalabb változatait meg szervizeltesd jó áron, ha értenek hozzá.
    Egy E30-sal vagy egy W124-gyel nincs gond ,de 20 éves autók.
    Egy új C Merci , mondjuk egy DSG-s 2.0 CRTDI Superb II.-nél egy fokkal nem tud többet, de 3 miskával drágább.A 3 millióért kap a család egy városi szaladgálót.
    Bírom ezt az autót veszek ennyiért dumákat.”
  • 5. JJ 2009. szeptember 30. 23:58
    „4,6 milla!?!? Ennyiért AUTÓt veszek! :D:D

    (sorolom: (alig használtan): Toyota Avensis, BMW, Mercedes, kicsit régebbi Lexus. A "foschvágen" konszern meg elmehet a jó .......”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zöld volt a Renault Frankfurtban

Szinte minden márka jelentkezett „zöld" modellel a tegnap zárult Frankfurti Autószalonon,… Tovább olvasom