Délmagyar logó

2017. 03. 01. szerda - Albin 4°C | 12°C Még több cikk.

Varrógép-népautó luxushibrid

76 évnyi elsőség után az idei év első hónapjaiban először mutatott jobb eredményt az értékesítések terén a Toyota a General Motorsnál. A japán cég világszerte 109 000-rel több gépkocsit adott el amerikai versenytársánál 2007 első negyedévében. Mi a Toyota titka?
Toyota Tmax

6728, Szeged, Dorozsmai út. 9. (a Baumax mellett)
Telefon: Szalon: 62/551-700, Szerviz: 62/551-706
Fax: Szalon: 62/551-701 Szerviz: 62/551-706 6800

Hódmezővásárhely, Szántó Kovács János u. 178. (a szentesi úton)
Telefon: Szalon: 62/535-700, Szerviz: 62/242-352
Fax: Szalon: 62/535-701
www.tmax.hu
A családi vállalkozásból kinőtt Toyota Motor Company 240 ezer alkalmazottat foglalkoztat, 580 különböző vállalatot foglal magába, és 51 Japánon kívüli gyárat épített fel.

A 20. század első harmadában Szakicsi Toyoda automata szövőszékek gyártásával alapozta meg a Toyota hírnevét. A technika fejlődése iránt igen érzékeny Toyoda - a harmincas évek közepén már tudta, hogy a jövő az autógyártás, - így fiát, Kiicsirót bízta meg a Toyota Motor Corporation megalakításával és irányításával. A fiú apja üzleti filozófiáját a saját mérnöki szemléletével ötvözte, így adva saját értékeit a vállalkozás sikeréhez. Az őt követő unokaöcs, Eidzsi Toyoda idejében már külön működött a gyártással foglalkozó Toyota Motor Corporation (TMC) és az értékesítésről gondoskodó Toyota Motor Sales (TMS).

A TMS felvásárolt minden egyes legyártott járművet és értékesítési csatornáin keresztül mindig naprakészen tudta, hogy mekkora a kereslet, így a TMC - mindig pontosan annyi járművet gyártott, amennyit el tudtak adni. - Ma is az a törekvés, hogy minél kisebb raktárkészletük legyen igénylőkártyákon (kanbanokon) rögzítik a kellő darabszámot. A just-in-time-nak, (azaz éppen időben-nek) elkeresztelt termelési módszer nemcsak a költségeket csökkenti, hanem a minőségi követelményeket is emeli, hiszen nem szabad hibázni ahhoz, hogy a gyártás folyamatos legyen.

Valami lehet is benne, mert a munkaerőpiacon igen kapósak a Toyota dolgozói, mindenhol számítanak az itt szerzett tapasztalataikra. A filozófia lényege a folyamatos fejlesztés, a "kaizen". Ez a fejlesztés a fizikai tevékenységen alapul, tehát nemcsak elméletben kell léteznie, hanem a gyakorlatban is meg kell állnia a helyét. A Toyotánál úgy vélik, nem a parttalan ötletbörze a cél, hanem olyan, már bevált folyamatok korrekciója, amelyek a termelés, egyben a megfontolt növekedés alapjait adják.

A japán felfogás szerint ehhez szükséges a stabil alkalmazotti háttér, az előléptetési, kinevezési rendszer alapos átgondolása, és hogy a cég birtokában lévő összes tudást kellő körültekintéssel gondozzák. A fejlesztések a múlt tapasztalataiból következnek, nem cél, hogy az újdonságokat mindig új stáb készítse el. Ezáltal mindenki a magáénak érzi az elért eredményeket.

Japán unikum

Ennek is köszönhető, hogy a Toyotánál 12 hónap alatt terveznek meg egy új modellt, ami kétszer-háromszor rövidebb idő, mint a konkurenseké. A gyorsaság nem megy a minőség rovására, hogy ne menjünk túl messzire, az ADAC (a német autóklub) éves statisztikáiban a megbízhatóságot tekintve rendre az élen végeznek a különböző gépjármű-kategóriákban.

A Toyota nemcsak az eladások számában tartozik a világ élvonalába, hanem profitja is magasabb, mint vetélytársaié. A profit nyolcszorosan haladja meg az iparágra jellemző átlagot, és több mint a General Morosé, a Fordé és a DaimlerChrysleré együttvéve. A cég az elmúlt huszonöt évben mindig pozitív szaldóval zárt. Ennek egyik titka a gyártás hatékonysága, vagyis az egy gépkocsi előállítására fordított munkaórák száma, ami a Toyota esetében a legkevesebb. Közrejátszik még a cég tőzsdei értékének emelkedése is az utóbbi években. A Toyota piaci értéke körülbelül 105 milliárd dollár, a folyamatos terjeszkedés következtében részvényeik keresettek és jövedelmezők.

A bespájzolt tartalékokból nemcsak a további növekedést biztosító modellfejlesztésekre futja, hanem új gyárak építésére is. A Toyota következetesen szembemegy a trenddel: ahol más gyártók bezárnak és menekülnek, ők ott is építenek. A céget az a felfogás vezeti, hogy ott gyártson, ahol az autókat értékesíti. Emiatt olyan, hagyományosan magas bérköltségű piacokon is gyárai vannak, mint Németország, Anglia vagy Franciaország.

A Toyota úgy véli, a magasabb bérköltséget ellensúlyozza a vámmentesség, a minimális szállítási költség és a piachoz való gyorsabb, rugalmasabb alkalmazkodás. A japán cég ezért nyitott újabb üzemeket az Egyesült Államokban, és a japánok számára egzotikus országokban, mint Csehország, Oroszország vagy Törökország. Az esetleges politikai instabilitás sem volt akadály, Pakisztánban, Kenyában éppúgy vannak gyáraik, mint Ecuadorban vagy Indonéziában.

Merész húzások: a luxus és a hibrid

Habár a Toyotát a megfontolt növekedés stratégiája jellemzi, mégis belefogott a szélesebb modellválaszték kiépítésébe, majdnem egymilliárd dollár költséggel. Ezen a pénzen az addigi üzleti filozófiától eltérve 1989-ben látványosan átrajzolták a japán autókról, így a Toyotáról is kialakult képet.

Az addig elsősorban kis fogyasztású és kisebb méretű autókkal jelenlévő cég piacra dobta a Lexust, amelyet kifejezetten exportra gyártottak. A Lexus azt a célt szolgálta, hogy a prémiumkategóriában is megszorongassa - elsősorban európai - vetélytársait. Az idő a Lexust igazolta, modelljei lassan kezdenek státuszszimbólumnak számítani.

1997-ben a Toyota belekezdett a hibrid hajtású autók gyártásába. Nem volt kockázatmentes lépés, hiszen akkortájt az üzemanyagárak alacsonyak voltak, és a piac érdeklődése a szabadidőautók felé fordult. Az első benzin- és elektromotor hajtású Toyota, a Prius 1997-es megjelenését a vetélytársak nem is nagyon követték.

A korán megkezdett szériagyártás versenyelőnyhöz juttatta a Toyotát. A hibridtechnológiát igazolta az idő - a cég most a prémiumkategóriában próbálja tökéletesíteni a hibridhajtás rendszerét.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Idén eddig a Toyota a világ legnagyobb autógyártója

2007 első három hónapjában a Toyota éves eladásai már meghaladták a General Motors értékesítési… Tovább olvasom