Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

A BKV eszközmegújítási programon dolgozik

Több tízmilliárdos költségigényű eszközmegújítási programon dolgozik a BKV - derül ki az MTI birtokába szerdán került belső tájékoztatóból.
A BKV járműállománya és infrastruktúrája napjainkra a teljesítőképességének határára érkezett, ezért a társaság eszközmegújítási programon dolgozik, amely több tízmilliárdos kiadást jelentene - olvasható az anyagban. A beszámoló szerint minden ágazatban elérte, vagy meg is haladta a járművek átlagéletkora a tervezett élettartamot, a műszaki okú menetkimaradások pedig jelentősen emelkedtek. Ennek kezelésére konszolidációs programot kell kidolgozni és ehhez forrásokat kell rendelni, még 2011-ben - olvasható a tájékoztatóban.

A dokumentum rögzíti: középtávon, 1-3 éven belül folytatni kell a villamosok főjavítását és a korszerűsítéseket, valamint újabb TW6000-es, hannoveri villamosokat kell beszerezni. Folytatni kell a lassújel-megszüntetési programot, és fel kell újítani a 2-es, 18-as, valamint 59-es villamosvonalat. A Ikarus trolibuszokat fel kell újítani, és ezzel párhuzamosan a több mint 30 éves ZIU-9-es típust le kell selejtezni. Egy másik alternatíva szerint használt trolibuszokat is be kell szerezni, a BKV 26-34 millió forintos árral számol darabonként.

A buszágazatban az egyik alternatíva szerint folytatni kell a 412-es Ikarusok felújítását és használt buszokat kell vásárolni szóló járműveknél 5-20, csuklós járműveknél 15-25 millió forintos tervezett darabáron. Megvizsgálták a buszvonalak kiszervezésének kérdését és kiderült: egy-egy vonal kiszervezése 30 százalékkal több költséget jelent, ezért csak buszgarázs-szinten érdemes a járatokat kisorolni. A tanulmányok szerint a kelenföldi és óbudai buszgarázsok kisorolása nulla közeli eredménnyel valósítható meg, de jelentős színvonal-emelkedést jelentene.

Hosszú távon, 5 éven belül el kell érni, hogy az eszközpark üzemeltetésére fordított összeg elérje az uniós átlagot, amely évi 6-10 milliárd forintos fenntartási, illetve ugyanilyen mértékű amortizációs költséget jelent. A lehető legkisebb veszteséggel be kell fejezni az új metrószerelvények beszerzését, a 2-es metróvonal biztosítóberendezésének felújítását és el kell fogadni a villamos- és trolibusz-beszerzési programot. Ennek becsült összköltsége 90 milliárd forint, ebből 96 darab villamost, és trolit vásárolna a társaság.

A buszágazat másik fejlesztési alternatívája szerint 5 éven belül el kell kezdeni az új buszok vásárlását, mivel az 1300 jármű kétharmada olyan rossz állapotban van, hogy üzemben tartásuk nagyon sokba kerül. Az ezer busz beszerzési költsége mintegy 90 milliárd forint lenne, ehhez kapcsolódik a járműtelepek 1,5 milliárdos felújítása is.

Szintén 5 éven belül elő kell készíteni a 3-as metróvonal rekonstrukciós programját, ennek becsült költsége 122 milliárd forint, ezzel 10-15 évre, az új járművek beszerzéséig biztosítanák az üzemeltetést.

A BKV eszközeivel kapcsolatban a tanulmány kifejti, hogy a járműállomány 81 százalékát forgalomba adják, amelyek naponta 526 ezer kilométert teljesítenek. Buszból a BKV-nak 2011. január elsején 1.365, villamosból 598, metróból 391, HÉV-ből 294, trolibuszból pedig 160 darabja volt.

Olvasóink írták

  • 1. deszkás 2011. március 09. 15:54
    „Kit érdekel a BKV? A buszokkal kapcsolatos problémáikat Széles Gábornak előadhatják.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyorshír! 3-an meghaltak egy vasúti balesetben

Hárman meghaltak, amikor autójuk személyvonattal ütközött egy vasúti átjáróban Hortobágy község és… Tovább olvasom