Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 29°C Még több cikk.

A közösségi közlekedés átalakításáról tárgyal az MSZP-frakció

A közösségi közlekedés átalakításáról, a szakminiszter részvételével tart frakcióülést az MSZP szerdán délután.
A frakcióban várhatóan nem lesz problémamentes a közösségi közlekedés átalakítása, vagyis a párhuzamosságok megszüntetése, hiszen a fővárosi képviselőkön kívül szinte az összes többi, mintegy 120 képviselőt érintik a tervek.

A Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter részvételével tartandó frakcióülésen - az MTI információ szerint - a kompromisszum ott alakulhat ki, hogy a korábban bejelentett negyvenmilliárd forintot elvonják a vasúttól, de a részletek kivitelezését elhalasztják, és a regionális tanácsokra bíznák.

Az MTI korábbi információi szerint a jövő évi negyvenmilliárd forintos támogatás tartós megvonásán felül a MÁV évi több mint hetvenmilliárd forintos adósságának finanszírozásából is kivonul az állam. Három év alatt kell elérni, hogy a hetvenmilliárdos veszteség ne terhelje az állami büdzsét.

Bár magának az összegnek gazdasági szempontból nem vitatják a racionalistását a szocialista politikusok, politikailag kényes kérdésről van szó, hiszen számos vasúti szárnyvonal bezárása megtörténhet.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztálya pénteken az MTI-vel azt közölte, hogy további kormányzati egyeztetésekre van szükség az országos megrendelésű vasútvonalak menetrendjéről, amely még néhány napot igénybe vehet.

Ezt megelőzően Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos kedden egy vasúti konferencián azt mondta, hogy az országos hálózatra javasolt jövő évi közösségi közlekedési megrendelés - vagyis az a dokumentum, amely rögzíti, hogy mely vonalakon jár vasút és melyeken távolsági busz - péntekig kikerül a közlekedési minisztérium honlapjára.

Hozzátette: a jövő évi regionális közlekedési közszolgáltatásra szóló javaslat október 15-20. között készül el. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy szükség van a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakítására. Elmondta, hogy a szolgáltatóknak 3 év átlagában 25 milliárd forint hatékonyságjavulást kell elérniük.

A kormánybiztos szerint át kell tekinteni a tarifakedvezményeket, és megismerni az utazási szokásokat. Ennek érdekében 2010. január 1-jétől minden utast regisztrálnak a helyközi közlekedésben.

Az eddig nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint összesen 25 vonalon, közel 3.000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás, míg a jelenleg 7.700 kilométeres teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4.853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat.

A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is.

2006-ban Kóka János minisztersége alatt készült egy 14 pontos javaslatcsomag, ami összesen negyvenmilliárd forintot takarított volna meg a közösségi közlekedés átalakításával, a párhuzamosságok megszüntetésével, a kedvezményrendszer átalakításával, az ütemes menetrend bevezetésével, a MÁV szerkezetátalakításával. A tervek végül az MSZP-frakció szárnyvonalak bezárásával kapcsolatos ellenállása miatt buktak meg.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felfüggesztették a Malév rendkívüli közgyűlését

Ismét nem döntöttek a Malév tőkerendezéséről a cég tulajdonosai kedden, miután a rendkívüli… Tovább olvasom