Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Az újabb PISA-kutatás eredményére várva

Nyilvánosságra hozták a nemzetközi mérések legújabb adatainak egy részét, melyek világszerte összehasonlítják az azonos korosztályú tanulók képességeit.
A PIRLS- (Progress in International Reading Literacy Study) felmérés az olvasást és szövegértést a tízesztendős korosztály körében méri. A PISA- (Programme for International Students Assessments) kutatás pedig a tizenöt évesek között vizsgálja a szövegértést, a matematikai jártasságokat és a természettudományos ismeretek alkalmazását. Magyarország az előbbi felmérésben korábban az élenjárók között végzett, az utóbbiban viszont a derékhadat erősíti.

Balázsi Ildikó, az oktatási hivatal munkatársa büszkén idézi, hogy az első felmérés eredménye szerint a magyar kisiskolások az élmezőnyben végeztek. Harmincöt ország diákjai közül a magyarok az első 10 között szerepeltek. Ez az eredmény árnyalja a tizenöt évesek körében végzett PISA-felmérés gyengébb eredményeit.

Legfrisebb eredmények

Élmezőnyben végeztek a magyar diákok a PIRLS-vizsgálaton – jelentette be Hiller István szakminiszter csütörtökön. A 2006-ban, a negyedik osztályos általános iskolás diákok körében elvégzett felmérésben csupán négyen előzték meg Magyarországot. A javulás az előző öt évvel ezelőtti vizsgálathoz képest szignifikáns, Magyarország nyolc ponttal jobb eredményt ért el. A PIRLS-vizsgálaton ennél jobban csak Oroszország, Hongkong, Luxemburg és Kanadából Alberta tartomány szerepelt. A miénkhez hasonló eredményt produkált többek között Szingapúr, Olaszország, Svédország, Németország és Hollandia. A PIRLS-vizsgálat adatait ötévente frissítik, 2006-ban összesen százötven hazai iskolában mérték fel a diákokat. A PISA-mérések természettudományos ismeretekkel kapcsolatos legfrissebb kutatási eredményeit december 4-én hozzák nyilvánosságra.

Az ezredforduló után végezték az első összehasonlító kutatásokat a már említett felmérésekből: 2000-ben, 2003-ban és 2006-ban a PISA feladatsorai felett időztek iskolások ezrei világszerte. A felmérés célja, hogy a tanulás eredményességén keresztül vizsgálják az adott ország oktatáspolitikáját. Összehasonlítható, reális képet kapjanak az iskolákban szerezhető tudás hasznosításának képességéről, az élethosszig tartó tanulásra való felkészültségről, a mindennapi élethez szükséges ismeretek elsajátításáról. A felmérések mindegyike a szövegértést, a matematikai jártasságokat és a természettudományos ismereteket monitorozza.

Ám a háromévente sorra kerülő vizsgálatok mindig más területre összpontosítanak. A 2000. évi a szövegértést, a 2003-as a matematikát, a 2006-os a természettudományokat helyezte középpontba.

Fontos tudni, hogy a kutatások kezdeményezője, az OECD főképp a globális munkaerőpiaci felméréseihez kapcsolódóan indította el a vizsgálatokat, hogy pontosabb képet kapjon az iskolakötelezettségi kor vége előtt járó korosztály képességeiről, tudásáról világszerte. A felmérést minden kontinensen, mintegy félszáz országban végzik el, kizárólag a 15 esztendős korosztály tagjai között – sorolja Kádárné Fülöp Judit, az Oktatási és Kulturális Minisztérium tanácsadója.

A PISA-kutatások közül a legutóbb nyilvánosságra került elemzés a 2003-as matematikai fókuszú felmérés volt. „Csalódni kellett" – állítja az oktatáskutató. A 2003-as felmérés válaszadóinak csaknem egynegyede nagyon gyenge eredményt ért el, ők bizonyára nem képesek a mindennapi életben legszükségesebb matematikai összefüggések (mint például a felvett hitel és a visszafizetendő összeg közötti arány) felismerésére sem. De a 2000-es szövegértés-vizsgálat eredményessége sem volt szívderítő az oktatáspolitikusok számára. Az öt szövegértési szintből legfeljebb az első szintig jutott el az akkori tizenöt évesek közül minden negyedik. Ez a szint pedig legfeljebb a mozihirdetések elolvasásához elegendő, de már egy egyszerűbb gyógyszerismertetés megértéséhez is kevés.

Mindazoknak, akik kíváncsiak gyerekeik képességeire az említett felmérések alapján, az interneten mindegyik témakör korábbi felméréseinek eredményei és példafeladatai megtalálhatók a következő webcímeken: www.pirls.hu és www.oecd-pisa.hu.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Továbbra is Sólyom László a legnépszerűbb politikus

Továbbra is Sólyom László köztársasági elnök a legnépszerűbb politikus itthon - derül ki a… Tovább olvasom