Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Costa Concordia: 42 milliárd forint kártérítést követelnek a magyar túlélők

Nagyösszegű kártérítési pert indított a Cost Concordia kataszrófájának négy magyar túlélője.
Rónai Péter elmondta: „A keresetet csak azután adtuk be, hogy a hajótársasággal holtpontra jutottak az egyeztetések. Ezeknek a társaságoknak  fizetniük kell a katasztrófa miatt." Arra a felvetésre, hogy az olasz hajó katasztrófájának magyar túlélői miért egy New York-i bíróságon indították meg a kártérítési pert, az ügyvéd közölte: a Costa Concordián dolgozókkal a munkaadók többnyire aláírattak egy papírt arról, hogy az esetleges jogvitáikat olasz bíróság előtt kell lefolytatni, ám ez a négy magyar esetében nem történt meg, miután közvetítő cég révén kerültek a hajóra.

Rónai Péter kérdésre válaszolva közölte, hogy a per érdemi szakasza előtt újabb egyeztetések kezdődnek a felek között, ami akár évekig is eltarthat. Azt azonban az ügyvéd leszögezte: megítélése szerint az ügy sikeres lezárása érdekében kulcsfontosságú, hogy az Egyesült Államokban maradjon a per, ezért is lehet még nagy jelentősége a joghatóság kérdésének, azaz, hogy mely bíróság illetékes a jogvitában.
Rónai Péter kitért arra is: Francesco Schettino, a Costa Concordia kapitánya a múltban is követett el a katasztrófánál alkalmazott manőverekhez hasonlóakat, hiszen ilyesmiért már korábban is megrótták. Továbbá tudtak az érintett cégek a személyzet viselkedéséről és arról is, hogy a fedélzeten prostituáltakat alkalmaznak.

Az óceánjáró fedélzetén mintegy 60 országból összesen 4229 ember, köztük 3200 turista tartózkodott. A Costa Concordia 114 500 tonna súlyú, 290 méter hosszú, 25-35 méter széles, 52 méter magas üdülőhajó.
 
Szilágyi Erzsébet a Kisalföldnek arról is beszélt, hogy a január 13-i hajóbaleset óta üdülésen vett részt és azalatt „motorcsónakos kalandja" is volt. Megbillent velük a csónak és ő rögtön sírógörcsöt kapott. Bár a Concordiáról megmenekülve még gondolt arra, hogy megint hajóra megy el dolgozni és azt vallja, hogy „sohase mond, hogy soha", most már eléggé valószínűtlennek tartja, hogy valaha is mégis vállal tengerjárón munkát. Mostanában itthon dolgozott táncosként és azt tervezi, külföldre szerződik. Elmondta, hogy ugyan a baleset napjáig járó fizetését elküldte neki a hajótársaság, de szerződése szerint még mintegy két hónapig dolgozott volna a Concordián és az erre az időszakra járó bérét hiába várja. Beszámolt arról, hogy odaveszett holmijairól pontos listát kellett készítenie és azt elküldenie a hajótársaságnak, s ezt minden túlzás nélkül meg is tette. Elmondta, hogy számára kedves tárgyakat vitt magával hajókabinjába, ahol pár négyzetméteren „egy kis életet" kellett maguknak berendeznie.

Amikor vásárolva próbálja pótolni odaveszett fontos használati tárgyait, mindig elgondolkodik azon, hogy ugyanolyat, hasonlót igyekezzen-e venni vagy éppen inkább másfélét, hogy az új holmi ne emlékeztesse a balesetre.

Kétszázmillió dollár, azaz mintegy negyvenkétmilliárd forint összegű kártérítést követel a Costa Concordia elnevezésű óceánjáró katasztrófájának négy magyar túlélője a New York-i szövetségi bíróságon - közölte a felperesek ügyvédje, Ronai Péter szombaton az MTI-vel.

A hatalmas luxushajó január 13-án ütközött zátonynak Olaszország nyugati, toszkán partjainál, nem messze Giglio szigetétől, 32-en életüket vesztették, köztük egy zenészként ott dolgozó magyar. A fedélzeten mintegy 60 országból összesen 4229 ember, köztük 3200 turista tartózkodott.

Ronai Péter tájékoztatása szerint a Costa Concordia négy magyar dolgozója - három férfi és egy nő - nevében május 3-án beadott kereset alapján súlyos gondatlanság miatt követelnek összesen 200 millió dollárt a hajó üzemeltetőitől, melyek a Carnival PLC, Carnival Corporation és a Costa Crociere S.P.A. A felperesek keresete többek között hivatkozik a hajó kapitányának felelőtlen manőverezésére, továbbá arra, hogy a személyzet nem részesült előzőleg megfelelő kiképzésben, nem volt a fedélzeten érvényben biztonságirányítási és ellenőrzési rendszer és nem volt hasonló vészhelyzetek esetére biztonsági forgatókönyv, illetve megfelelő mentési terv.

"A keresetet csak azután adtuk be, hogy a hajótársasággal holtpontra jutottak az egyeztetések. A jelentős összegű kártérítéssel az a célunk, hogy az érintett cégek szembesüljenek mulasztásaik súlyával és következményeivel. Ezeknek a társaságoknak fizetniük kell a katasztrófa miatt, de cégeket nem lehet börtönbe küldeni, így ez csakis anyagi úton történhet meg, és további életeket követelhet, ha ezeket az alpereseket nem büntetik meg!" - fogalmazott Ronai Péter.

Arra a felvetésre, hogy az olasz hajó katasztrófájának magyar túlélői miért egy New York-i bíróságon indították meg a kártérítési pert, az ügyvéd közölte: a Costa Concordián dolgozókkal a munkaadók többnyire aláírattak egy papírt arról, hogy az esetleges jogvitáikat olasz bíróság előtt kell lefolytatni, ám ez a négy magyar esetében nem történt meg, miután közvetítő cég révén kerültek a hajóra.

Hozzáfűzte: bár nem kételkedik az olasz bíróságok pártatlanságában, de köztudott, hogy egyfelől ott elhúzódhatnak a perek, egy ilyen bonyolult jogvita, akár tíz-tizenöt évig is tarthat, másfelől az ottani ítélkezési gyakorlatban a kártérítések összege lényegesen alacsonyabb, mint például az Egyesült Államok bíróságain.

Ronai Péter kérdésre válaszolva közölte, hogy a per érdemi szakasza előtt újabb egyeztetések kezdődnek a felek között, ami akár évekig is eltarthat, ezért egyelőre még csak megjósolni sem lehet, hogy mikor kerül sor az első tárgyalásra. Az ügyvédi iroda azonban már vállalta a négy magyar túlélő peres eljárással kapcsolatos költségeinek megelőlegezését.

Azt azonban az ügyvéd leszögezte: megítélése szerint az ügy sikeres lezárása érdekében kulcsfontosságú, hogy az Egyesült Államokban maradjon a per, ezért is lehet még nagy jelentősége a joghatóság kérdésének, azaz, hogy mely bíróság illetékes a jogvitában.

Rónai Péter kitért arra is: álláspontja szerint a munkáltatónak tudnia kellett, hogy Francesco Schettino, a Costa Concordia kapitánya a múltban is követett el a katasztrófánál alkalmazott manőverekhez hasonlóakat, hiszen ilyesmiért már korábban is megrótták. Továbbá tudtak az érintett cégek a személyzet viselkedéséről és arról is, hogy a fedélzeten prostituáltakat alkalmaznak.

Az ügyvéd a perben bizonyítani kívánja, hogy a kapitánynak elégtelen volt a felkészültsége és nem rendelkezett megfelelő képesítéssel a hajó irányításához, továbbá, hogy a hajót rosszul tervezték.

A Costa Concordia katasztrófája után Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban egymás után indultak kártérítési perek a túlélők és az áldozatok rokonai részéről a luxushajót tulajdonló vállalat, a Costa Crociere és ennek tulajdonosa, a Carnival hajótársaság ellen. Az Egyesült Államokban több tucatnyi utas indított már pert az amerikai székhelyű Carnivallal szemben, sok százmillió millió dollárnak megfelelő kártérítést követelve.

Az olasz hatóságok a katasztrófával összefüggésben a hajótársaság kilenc tagja ellen emeltek vádat gondatlanság, emberölés és mulasztás miatt.

A 114 500 tonna súlyú, 290 méter hosszú, 25-35 méter széles, 52 méter magas üdülőhajó a katasztrófa óta az oldalára dőlve, félig elmerülve rostokol a zátonyon Giglio sziget partjainál. A hajóroncs kiemelése és elszállítása akár egy évig is eltarthat.

Olvasóink írták

  • 10. Zotya100 2012. május 07. 18:21
    „Remélem nem kapják meg a töredékét sem.”
  • 9. ossian33 2012. május 07. 13:28
    „Ez azért tényleg túlzás. Talán aranyból - gyémántból volt minden személyes holmijuk?
    Aki ilyen munkát vállal, számolnia kell a balesetveszéllyel is. Örüljenek, h túlélték.”
  • 8. IGAZMONDO2 2012. május 06. 21:39
    „" A jelentős összegű kártérítéssel az a célunk, hogy az érintett cégek szembesüljenek mulasztásaik súlyával és következményeivel." No meg, hogy könnyedén jól megszedjük magunkat!”
  • 7. Cyber 2012. május 06. 20:41
    „#6!
    Az ilyen hajók 800.000-1.000.000.000 amerikai dollár körül érnek!
    Örülnének inkább a megmaradt tyúksz@ros életüknek, esetleg perelhetnék a cuccaik árát egy picit felfelé kerekítve. Ez az összeg nevetséges!”
  • 6. papika56 2012. május 06. 17:09
    „42 milliárd ft az egész hajó nem ér !
    Ha kapnak is valamennyit --ugye bevallják a NAV nak ?? adóznak is belőle ????”
  • 5. KamuNeni 2012. május 06. 17:02
    „nem tulzas egyaltaln. Ha MO-n is az lenne akkor a cegek mint az a korrupt otp pl nem garazdalkodna ugy ahogy akar.”
  • 4. Lacimaci 2012. május 06. 14:25
    „Kapzsi ugyved inkabb , nem sokat er az usa dollar (foleg meg kitudja mennyit er majd mire a targyalasra kerul esetleg ezer dollar lesz egy kilo liszt) de az osszeg szerintem is egy vicc :-)”
  • 3. roxper 2012. május 06. 13:33
    „Kapzsi magyarok... :(”
  • 2. papika56 2012. május 06. 10:17
    „Kicsit túlzás ez a pénz igény , v. nem ??
    4 személy --42 milliádr ??? hiszen nem sérültek meg ! csak a személyes holmijuk veszett oda, meg az ott töltött időre a bérük . + egy kis fájdalom díj a stressz miatt .
    pár milla /1-2 / fejenkint. Miért nézik hülyének a hajótársaságot ???Miért ilyen kabzsik ???
    Ők élve megúszták--mit kér a halott zenész családja ??? több milliárdot ???? Pofátlanságnak tartom !”
  • 1. tótkomlósi 2012. május 06. 09:20
    „Remélem felajánlják az államadósság mérséklésére!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Félidőben a kormány - Wetzel az egyszerűsített honosításról, Réthelyi a Nemfiről

Sikertörténetnek tartja az egyszerűsített honosítást Wetzel Tamás. Réthelyi a Nemzeti Erőforrás… Tovább olvasom