Délmagyar logó

2016. 05. 04. szerda - Mónika, Flórián 11°C | 20°C

Családvédelmi törvény: új családfogalom, nyugdíjkedvezmény

Nyugdíjkedvezményre lennének jogosultak a gyermeket vállalók az egyszázalékos felajánlásokhoz hasonló rendszerben a jelenleg egyeztetés alatt álló családvédelmi törvény tervezete szerint - tudta meg az MTI kormányzati forrásból.
A javaslat újragondolná a család fogalmának definícióját is, és külön említik a legalább három kiskorú gyermeket nevelőket. Harrach Péter az MTI-nek azt mondta, a normaszöveg hamarosan elkészül. A várhatóan 2012 január 1-én életbe lépő törvény újragondolná a család fogalmának definícióját. A jelenleg egyeztetés alatt álló törvénytervezet szerint "a család azon személyek gazdasági és érzelmi közössége, amelyben legalább két személy egymással egyenesági rokonságban áll".

A javaslatban az egyszülős családokat sem szeretnék kirekeszteni a fogalom hatálya alól, azaz nem a két szülő lesz az előfeltétele a család meglétének. A törvénytervezet szerint nyugdíjkedvezményre lennének jogosultak azon szülők, akik gyermeket vállaltak. Az MTI úgy tudja, hogy ezt az 1 százalékos felajánlásokhoz hasonló rendszerben képzelnék el.
A szövegtervezetben külön kategóriaként nevesítik a legalább három kiskorú gyermeket nevelőket, a gyermeket egyedül nevelő, illetve a tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő szülőket. A nagycsaládosok ilyen kiemelése az MTI értesülése szerint újdonság lenne, mert bár jelenleg is jár pótszabadság nekik, a 2/3-os családvédelmi törvény komoly garanciát jelentene számukra. A Munka Törvénykönyve eddig nem említette külön a fogyatékos és tartósan beteg gyermeket nevelő munkavállalókat.

Az MTI információi szerint a személyi jövedelemadózás kapcsán figyelembe vett összevont adóalapot a gyermek nevelésével együtt járó költségekkel szeretnék csökkenteni, ez lenne a családi kedvezmény. A csökkentés változna az adott család gyerekszámától, a tervek szerint a három- vagy több gyermek nevelése esetében az adóalap csökkentésének gyermekenkénti mértéke magasabb lenne.
A kiszámíthatóságot garantálná a javaslat szerint, hogy az adóalap csökkentésének gyermekenkénti mértéke nem lehet alacsonyabb az előző évre megállapítottnál. Hasonló rendelkezést terveznek a szülési juttatásokra és a GYED-re is, azaz a biztosítotti jogviszony alapján járó ellátásokra. A további kiszámíthatóságot erősítené, hogy az elfogadott törvény esetleges későbbi kedvezőtlen irányú változtatására egyéves felkészülési idő bevezetését rögzítenék. Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője az MTI kérdésére elmondta: a törvénytervezetet benyújtó képviselők a kormány képviselőivel folyamatosan egyeztetnek. A normaszöveg hamarosan elkészül - tette hozzá.

Kiemelte: a sarkalatos törvény az eddig megszületett családpolitikai döntéseket tartalmazza, és megjelöli a következő években követendő célokat, az egyszerű többséget igénylő törvények kereteit. Részletkérdésekbe nem megy bele, "ezért én megelégszem azzal, hogy a nyugdíjrendszer figyelembe veszi a gyermeknevelést". Hogy milyen módon, az egyrészt nem dőlt el, másrészt nem ebbe a törvénybe tartozik - jegyezte meg.

Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. bambinaXX 2011. június 08. 11:49
    „40! a gyerekeket így is diszkriminálja, hogy hova születnek - azaz a saját szüleik. Ez van. viszont van számukra (egyelőre) ingyenes oktatás, egészségügyi ellátás, CS.P. - azoknak is, akik szülei a nagy semmit fizetik a "közösbe".
    Egyébként egyetértünk: szerintem is család az, ahol nem vér szerinti gyereket nevelnek. Rosszul van megfogalmazva (szándékosan?)..”
  • 40. macs 2011. június 08. 11:02
    „38. bambinaXX,
    nem azt mondom, hogy ne kapjon adókedvezményt az akinek van gyereke, mert a másiknak nincs. Én csak azt mondom, hogy a jelenlegi rendszer diszkriminálja a gyerekeket, ez pedig nem igazságos.
    Az örökbefogadást én is pártolom, a gond csak az, hogy a család fenti definiciója szerint az a pár, aki örökbefogad gyereket, nem család.”
  • 39. macs 2011. június 08. 10:48
    „30. dodoni,
    sajnálom, hogy nem érted a lényeget. Az élet egy nagy körforgás, nekem még nincs gyerekem, tehát alkalmazkodom hozzád, akinek van, holnap, mikor már nekem is van kisgyerekem, de a tied már nagy, te illetve a fiatal, még gyermektelen kolléga alkalmazkodik hozzám. Nem szemrehányásként mondtam, azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy egyiket se lehet előnyben részesíteni a másik rovására.”
  • 38. bambinaXX 2011. június 07. 23:11
    „26! nem értem, hogy "a fejükre olvassuk". Azért, mert másnak nincs gyereke - akinek van, az ne kapjon a gyerekeire adókedvezményt? mert aki nem kap(hisz nincs gyereke), azt hátrányosan érinti, hogy más igen?! érdekes, kicsavart logika ez nekem.. Ahogy az is, hogy az adókedvezményt ellenzik sokan (nyilván akik nem vehetik igénybe), ahelyett, hogy vagy Csp vagy adókedvezm. Pedig ha pl. vállalkozó vagyok és igénybe tudok venni adókedvezményt(és tartok attól,ha lebukok:nagyon megbüntetnek)-inkább vallok be több jövedelmet. Ezzel némileg fehéredik a gazdaság. ( némileg.. :( )
    És még 1szer: aki örökbefogad, sztem az is u.úgy áldozatot hoz, neki is járnia kellene az adókedvezménynek, mert persze nem tehet róla, ha sajátja nem lehet..”
  • 37. queenmargareth 2011. június 07. 19:13
    „nem vártam többet tőled:)sajnálatom a gyermekeknek.”
  • 36. bánki 2011. június 07. 19:01
    „35. queenmargareth 2011.06.07. 18:16

    Szar neked !

    Marad a blöki !

    Nekem három neveletlen gyerekem van, plusz egy unoka !

    Hát , szerintem én vagyok hátrányos !

    A többi kapja be a vacsoráját és a szoc. segíjt !”
  • 35. queenmargareth 2011. június 07. 18:16
    „mert sok emberrel tényleg beetetik, hogy attól lesz biztos nyugdíja, hogy a gyermekei majd befizetik. Az eszükbe sem jut, hogy maguk után jócskán befizetik a nyugdíjjárulék és egyéb járulékokat. Az állam ezt eljátszotta a gyermekek sem fognak érdemben, csak a Szülein segíteni max. Viszont ezért, ilyen okból "csakazértis" szülni felelőtlenség és önzés.”
  • 34. manner 2011. június 07. 18:09
    „Ez a szófosás megint csak figyelem elterelés.Oszd meg és uralkodj !!! Amíg a hülyék egymás torkának ugranak,addig a "drága"honatyák már újabb két bőrt húztak le róluk,és ezt csak utólag veszik észre,mert el vannak foglalva az acsarkodással.Egy gyerek vagy öt ,ez magánügy .Mindenki aki felelősséggel gyermeket vállal nem a hazának szüli,hanem magának.Miért kell ezt a kérdést összemosni a nyugdíjjal???”
  • 33. queenmargareth 2011. június 07. 17:54
    „32 de jó is lenne, ha tehetném:(”
  • 32. louise 2011. június 07. 17:10
    „Hajrá kis családosok és nagycsaládosok. Kellenek a gyerekek a hazának és a szülőknek egyaránt.”
  • 31. nikyke 2011. június 07. 16:44
    „A "t.ke" tele van már az embernek a többgyermekes családokkal. Az egy gyermekesek már számításba sem jöhetnek semmilyen tekintetben. De azt nem kérdezik meg, hogy miért van egy gyermeked? Talán azért mert úgy érzem, hogy normális körülmények között csak egyet tudok felnevelni!!! És, mert nem vagyok cigány!!! És nem akarok segélyért kuncsorogni!!!!”
  • 30. dodoni 2011. június 07. 15:30
    „18. macs

    Az alábbi, több évtizeddel ezelőtt leírt sorok megfogalmazója szintén nem látott az orráig se.

    ,,Ha a gyerek csak elköhinti magát, szalad haza hozzá - én túlórázzak helyette?"
    (Pedig hát - ezerszer több túlóra nyomja azt a másik serpenyőt.) Pillanatnyi, közvetlen érdekeinek erőteréből csak kevés ember képes szabadulni, kitörni, népben-nemzetben-közösségben gondolkozni. Vagy csak valamelyest távolabbra tekinteni, hiszen még a valóságos távlati magánérdekeit sem méri föl. Tények, érvek, figyelmeztetések el sem érnek hozzá, süketté és vakká teszi a vérévé vált szemlélet, és ez egyben önigazolás, kivált az idősebbeknél, ha az életprogram már irreverzibis."

    Ezért a mérhetetlen, az utódok sorsára nem tekintő individualista önzésért fogytunk, fogyunk és ha nem változtatunk, akkor el is fogunk tűnni végleg.”
  • 29. dodoni 2011. június 07. 15:21
    „"Ami a gyermektelen párokat illeti, szerintem ez elég nagy tragédia számukra."

    Ennek kapcsán örökké csak azok jönnek elő, akik nagyon akarnak gyereket, de nem lehet. Az olyanokkal mi van, akik nem is akarnak. Hol, hogyan, miként húzod meg a vonalat, hogy melyiknek miért nincs? Ki fogja neked a tudatosan, akaratlagosan gyermek nélkül maradók közül bevallani, hogy gyermektelensége akaratlagos, szándékos, ha netán több adó fizetése vagy kevesebb adókedvezmény a tét?”
  • 28. kiokushyn 2011. június 07. 13:29
    „Az egy és kétgyermekesek a fasorba sincsenek! (nagyon nagyon finoman fogalmaztam)Nem dolgozik, de nyugdíjkedvezményre jogosult!,mert állítólag főállású anya. Vicc a köbön!”
  • 27. Léni 2011. június 07. 12:59
    „Amennyiben a mocskosszájú pap /Semjén/ nem világosít fel a család fogalmáról, hülyén
    halok meg!
    Ne csinálják már úgy, mintha előttük ez a fogalom ismeretlen lett volna.
    Többet mondok, utánuk is fogjuk tudni, mit jelent az a szó, hogy család!”
  • 26. macs 2011. június 07. 12:51
    „23. bambinaXX,
    hogy mi igazságos, és mi nem, nagyon szubjektív. Vannak általánosan elfogadott társadalmi normák, amiket általában mindenki elfogad, de ez még nem tart vissza sokakat, hogy gondolkodás nélkül át ne hágják azokat. Igen vannak, akik nem akarnak dolgozni, de nagyon sokan akarnak, csak nincs munkahely, vagy nincs megfelelő képzettsége, vagy már öregnek tartják a munkáltatók.
    Igen nagyon sokan áthágják a szabályokat, megszegik a törvényeket és így próbálnak a többiek rovására előnyhöz jutni. Azt mondod, hogy aki képezte magát és csak adózott jövedelemmel rendelkezik az miért fizet mások után, miért, mert az adócsalók ellen nem lépnek fel elég hatékonyan, mert sokszor még mindig elllenőr az ellenség és nem a bliccelő.
    A családok jövedelmi szintje szerinti, adóágon érvényesített családtámogatás szeleketálja a gyerekeket. Ez szerintem igazságtalan.
    Ami a gyermektelen párokat illeti, szerintem ez elég nagy tragédia számukra. Miért kell őket megbélyegezni? ismerek olyan házaspárt, akiknek három babája volt, de mind három pár nappal a szülés után minegyik meghalt. Többször nem mertek próbálkozni. Én se, Te se tehetsz erről, de attól még tragédia számukra. Most még a fejükre is olvassuk.”
  • 25. Lutetia 2011. június 07. 12:27
    „24. macs Egyetértek. Egyébként is jellemző mentalitás nálunk, hogy egy intézkedést egészen addig igazságosnak érzünk, amíg nem rajtunk csattan.”
  • 24. macs 2011. június 07. 12:18
    „Igaza van Nórikámnak. Nagyon nem hiányzik, hogy ebben a témában is egymás torkának esenek a gyerekesek, nem gyerekesek.
    Szerintem, ez is a "divide et impera" gátlástalan alkalmazása.”
  • 23. bambinaXX 2011. június 07. 12:14
    „Valóban, mi is az igazságos rendszer? az igazságosabb, hogy van, aki nem is akar dolg., aki tud adótcsal, nem ad számlát és kapja a mindenféle támogatást: gázár, családi pótlék..? Nyilván nincs mindenki "jó cégnél", vagy vezető beosztásban - de milyen jövőképet akarunk adni a gyerekeinknek?? Az igazságos, hogy aki tanult, akár munka mellett képezte magát-és ebbe sok időt, energiát (és pénzt fektetett) és csak adózott jövedelemmel rendelkezik, az fizet mások után? Aki többet adózik, mert magasabb a jövedelme, az nyilván többet tud visszaigényelni - a gyerekeire, nem magára. (Mo-on nem a sokgyerekes családmodell a jellemző..)

    Macs! Én nem tehetek más meddőségéről és erősen rosszindulatúnak tartom ezt a kérdésedet: "Szerinted igazságos azokat a párokat büntetni, akiknek egészségi okok miatt nincs gyereke?" ha csak párokra érted..
    Azonban azt is gondolom,h aki a másét neveli, annak is járhatna az adókedvezmény. ha így érted..”
  • 22. bambinaXX 2011. június 07. 11:48
    „3 Lutetia! a gyermektelen pár valóban nem család. Ők csak 1pár.”
41 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Olcsóbb lesz a benzin

Bruttó 5 forinttal csökkenti a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelemi árát szerdán a Mol, a… Tovább olvasom