Délmagyar logó

2018. 04. 21. szombat - Konrád 8°C | 23°C Még több cikk.

Nem elég hatékony a 112-es segélyhívó

A 112-es egységes európai segélyhívó hazai működtetése jelenlegi formájában nemhogy nem mozdítja elő, de esetenként kifejezetten megnehezíti az egységes szemléletű segítségnyújtás megszervezését.
A 112-es egységes európai segélyhívó hazai működtetése jelenlegi formájában nemhogy nem mozdítja elő, de esetenként kifejezetten megnehezíti az egységes szemléletű segítségnyújtás megszervezését - áll Szabó Máté ombudsman csütörtöki közleményében. A változás érdekében a biztos javasolta a kormánynak, hogy fordítson kiemelt figyelmet az egységes segélyhívó rendszer megteremtéséhez szükséges jogalkotási feladatok elvégzésére.

Szabó Máté egy baleset hírei nyomán saját hatáskörében indított vizsgálatot, hogy alapjogi szempontból is elemezze az elhúzódó mentés körülményeit. A hír ugyanis arról számolt be, hogy a mentők 50 perccel a riasztás után érkeztek, mert a bejelentők információi alapján nem találták meg a baleset helyszínét. A sérültet egy véletlenül arra járó mentőautó személyzete próbálta ellátni. Közben vita folyt rendőrkapitányságok között az illetékességről ahelyett, hogy a mentőket riasztották volna - áll a közleményben.

A 112-es hívószám Magyarország teljes területéről, bármely hálózatból, bármilyen típusú készülékkel hívható. Ezeket a hívásokat az egyes megyei, illetve a Budapesti Rendőr-főkapitányság ügyeletén fogadják, innen továbbítják ahhoz a szervezethez, amelynek beavatkozása szükséges. A 112-es szám működésével kapcsolatos korábbi ombudsmani tapasztalatok szerint a segítségnyújtás késedelme döntően három okra - a riasztási lánc több áttételére, a hívó fél helyzet-meghatározásának problémájára, valamint az esetleges információ-torzulásra - vezethető vissza. Ezúttal a helyzet-meghatározással volt probléma.

A vizsgált ügyben a baleset helyszínét csak hosszabb idő alatt tudták azonosítani. Az ombudsmannak megküldött iratok és hangfelvételek még utalást sem tartalmaztak arra, hogy a szolgáltatóktól bárki kért volna tájékoztatást. A résztvevők között nem volt érdemi kommunikáció, így egymástól függetlenül próbálták megkeresni a sérültet. Az ombudsman megállapította, hogy elégtelenül működött a segélykérő rendszer, nem lehetett pontosan megállapítani a baleset helyszínét és ez sértette élethez és testi épséghez, illetve a lehető legmagasabb szintű testi, és lelki egészséghez való, Alkotmányban deklarált jogot. A változás érdekében a biztos javasolta a kormánynak, hogy fordítson kiemelt figyelmet az egységes segélyhívó rendszer megteremtéséhez szükséges jogalkotási feladatok elvégzésére.

A segélyhívások egységes kezelése több országban - évek, van ahol évtizedek óta - magas színvonalon működik. Ott rövidült a kiérkezések ideje, javult a beavatkozásban résztvevő szervezetek együttműködése, kommunikációja. Magyarországon immár öt éve van hatályban az elektronikus hírközlésről szóló törvény, amely lehetővé és kötelességgé teszi, hogy telefonos szolgáltató a segélyhívások esetén átadja a hívó fél azonosítására, illetve helymeghatározásra alkalmas adatokat. Ennek ellenére csaknem valamennyi ügyeleten megfogalmazták, hogy lehetőséget kellene teremteni a segélyhívó fél helymeghatározására, és a rendszerrel kiszűrhetők lennének a vakriasztások is - olvasható a közleményben.

Olvasóink írták

  • 3. flexsnake 2009. január 09. 09:45
    „Maga az egységes vészhívó jó lenne, és tökéletesen müködne mint például amcsiban.Ott tárcsázód, felveszik amit mondasz és már megy is ki a 3az egyben kocsi akik kicsit mentők kicsit tűzoltók meg kicsit rendőrök.
    Én is hívtam már párszor a 113őt de elég rossz tapasztalataim vannak, na azóta van közvetlen számom az ügyeletre :D”
  • 2. gabianya 2009. január 09. 07:02
    „Én is hivtam már sajnos és egy gép jelentkezett ha ez a baj az eggyest nyomja ha ez a baj a kettest.Kinek hiányzik ez ha baj van azonnali segitség kell .Van amikor perceken múlik hogy vki életben marad-e.Igy hát inkább maradtam a 104-nél.Ott hála élő ember veszi fel a telefont nem géppel beszélsz.Nemtudom ki találta ki de gyagyás ötlet volt.”
  • 1. karlvonbanhoff 2009. január 08. 18:47
    „Volt már,hogy hívnom kellett a 112 őt.Érdekes dolog volt,elég hamar beléptek,kikérdeztek mi történt,hol történt,mi az óhajom,szépen megválaszolgattam sorban aztán kis szünet után mondták,hogy szépen átkapcsolnak a területen illetékes rendőrségre, ahol új hívóként fogadtak és mindent szépen sorban ők is megkérdeztek.Komolyan azt hittem kivágom a telefont az ablakon!
    Na ezóta inkább rögtön a yardot hívom.

    Ja ,a probléma az volt,hogy az M-5 ön Szeged felé tartva megállt egy mikrobusz a leállóban és a kissé "jókedvű "utasok azzal szórakoztak,hogy átrohangáltak a leálló,meg a középső korlát közt,olyan picit orosz rulettet játszva.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Határérték felett a szálló por Miskolcon

Határérték felett van a szálló por mennyisége Miskolcon - erről közleményben tájékoztatott a város… Tovább olvasom