Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Pert nyertek a Füstirtók a fogyasztóvédelem ellen

Pert nyert a Füstirtók Egyesület a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellen. A Fővárosi Bíróság héten meghozott ítélete alapján a dohányreklámok sajtóterméknek minősülnek, így azokon minden esetben jól látható helyen kell szerepelnie az árnak, valamint a kátrány- és nikotintartalomnak.
Mivel ez a legtöbb cigaretta-kampány és plakát esetében nem történik meg, a vállalatok többsége komoly bírságra számíthat - mondta a Független Hírügynökségnek Félix Péter, a Füstirtók elnöke.

A dohányzás ellenes egyesület már 2003 óta pereskedik a fogyasztóvédelemmel. Akkoriban kerültek tömegesen a dohányreklámok az áruházak homlokzatára, ami a Füstirtók szerint reklámozási jogsértésnek minősült. Akkor a fogyasztóvédelem a dohányiparosok mellé állt, és hasonló esetekben azóta is többnyire ez történik - nyilatkozta Félix Péter, a Füstirtók Egyesület elnöke.

A folyamat menete, hogy a bejelentést az NFH regionális fogyasztóvédelmi felügyelősége kivizsgálja, és dönt. Az elsőfokú ítélet ellen a másodfokú hatóságnál, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (korábban Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség) lehet fellebbezni. Ha az jóváhagyja az elsőfokú ítéletet, akkor a bejelentést tevő a bírósághoz fordulhat.

A Füstirtók Egyesületnek körülbelül 40 pere van folyamatban. A Fővárosi Bíróság mostani ítélete nekik kedvezett. A testület ugyanis kimondta, hogy a pénztárakban elhelyezett cigaretta-plakátok sajtóterméknek minősülnek, és így azokon jól látható helyen kell feltüntetni a termék árát, valamint a kátrány- és nikotintartalmát. A NFH álláspontja az volt, hogy nincsenek láthatósági szabályok, és az árfeltüntetés sem kötelező.

A napokban dohányzás ellenes egyesületek korábbi beadványának köszönhetően csaknem félmilliárd forintra bírságolta a NFH a BAT Pécsi dohánygyár Kft.-t, a HPS Kft. reklámügynökséget és a Spar Magyarország Kft.-t. Ebből a körből először kimaradt az akcióban egyébként résztvevő Tesco, de csak azért, mert az áruház ellen nem kezdeményeztek eljárást. Most azonban ez is megtörtént, és a bevásárló-üzletláncra 50 millió forintnyi bírságot szabott ki a hatóság.

A Füstirtók Egyesület a bíróság jogerős ítélete után azt tervezi, hogy elindít egy bejelentési-hullámot a fogyasztóvédelem felé a dohánygyárak és a kampányokban részt vevő reklámvállalatok ellen.

Félix Péter a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy a panaszokkal nemcsak a tiltott reklámozások ellen küzdenek, hanem egyszersmind véget akarnak vetni annak, hogy a hirdetések különféle vonzó szlogenekkel csábítják a gyerekeket a dohányzásra. A NFH hétfőn ismerteti álláspontját az ítélettel kapcsolatban.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Debrecenben épülhet az Európai Neutronkutató Központ

Magyarország Debrecent javasolja az Európai Neutronkutató Központ helyszínének - jelentette be Kóka… Tovább olvasom