Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Szárnyvonalak nélkül sem olcsóbb a MÁV

Szerény eredményt vár az idén a MÁV attól, hogy leállította 27 és fél mellékvonalának forgalmát: cégei többsége bukik az intézkedésen - írja a keddi Népszabadság.
A lap szerint a nyertes a MÁV-Start lehet, a személyszállító vasúti társaságot az év végén mégis 2011-es költségtérítése kifizetésének részleges előrehozásával tartanák életben.

A MÁV jóváhagyásra váró üzleti terveiből szakmai vélemények szerint kiderül, hogy a cégcsoport az idén összességében 2-3 milliárd forint eredményt írhat majd a szárnyvonalak számlájára.

Ha valóban így lesz, a rendkívül szerény, a MÁV szintjén csak pozitív nullszaldónak tekinthető többletet a cégcsoport a MÁV-Start Zrt.-nek köszönheti majd. A személyszállító társaság ugyanis a várakozások szerint az idén hozzávetőleg hatmilliárd forinttal javíthat eredményein. Elsősorban azért, mert szerelvényeit a korábbinál kevesebb vasútvonalon kell közlekedtetnie - írja a lap.

Olvasóink írták

  • 6. Szottó 2010. március 23. 19:34
    „Elképesztő, hogy milyen rombolást vitt végbe a kormány itt is.

    A vasút, az autópályával együtt a modern gazdaság alapja. Nem bezárni, hanem fejleszteni kell!”
  • 5. Szemif 2010. március 23. 12:16
    „Jujj, de meglepődtem :-( Valahogy sokan, többek közt én is ezt magyaráztuk, de jönnek akik szerint, ami nem gazdaságos, azt be kell zárni érv, és az én egyszerű érvem, miszerint idén majd a virtuális nem létező vonatok után fizetünk ugyanannyit szintén süket fülekre talált. A valós spórolás mértéke úgy cirka 300-500 millió között lehet évente, ez az a költség az, amit megspórolnak a leállíttott Bzmotok évi futásköltségén. Például 2007-ben megszűnt 14 szárny és mellékvonalon a személyforgalom, az eredmény: több pénz kellett a MÁV-ra, és összesen 7 fővel csökken a vállalatok (mármint MÁV csoport vállalatainak) alkalmazottainak száma. Idén sem rúgtak ki senkit, tudtommal akire nem volt szükség az korkedvezményes nyugdíjba ment (na az kinek is a pénze?????), másokat áthelyeztek, más vasutasok meg most a napi 8 személy és 2 tehervonat helyett 2 tehervonat kedvéért ücsörögnak a "megszűnt" állomáson :-((((((
    Már azzal többet spóroltak, hogy az Interrégió vonatokat Uzsgyik viszik Csörgős személyvonatok helyett, (a Csörgő egy üzemanyagtemető az Uzsgyihoz képest) mint az egész mellékvonalmegszüntetősdivel.

    3. Na ezt is gondold végig: kis forgalom-kevés vonat-kis személyzet-olcsó a pályafenntartás, ez jellemzi, jellemezte a vasúti mellékvonalakat. Elég beszédes tény, hogy például Szentes-Orosháza között ma egyedül Gádoroson van forgalmi szolgálat és jegykiadás, míg sok fővonalon mindenütt, evidens módon kevesbbet spórolsz egy alapból olcsóbb vonalon megszüntetésével, mint egy fővonal átszervezésével. például Szeged-Kiskunfélegyháza között megszűnt a forgalmi szolgálat mindenütt, na ez spórolás, a vasútdarabolás soha nem lesz az, csak sokan megkajálják, hogy azért veszteséges a vasút, mert vannak mellékvonalak. A realista becslések szerint a mellékvonalakra, a MÁV csoport költségeinek 3-5%-a jut, ha az összes mellékvonalat bezárod, akkor ennyit spórolsz, a MÁVon, persze országos szinten nem, de ez más kérdés.”
  • 4. komlosn 2010. március 23. 11:14
    „makákó:
    Ha bezárod a falvakból / kisebb városokból ráhordó szerepet játszó szárnyvonalakat akkor a fővonali utasáramlatot is csökkented.

    Pl: ha bezárod mondjuk az Orosháza - Szeged vonalat akkor a vonalon jelentkező utasmennyiség ezentúl majd busszal fog utazni. A busz ugye nem hozza ki a vasútállomásra, viszont a buszállomáson teljesen jó csatlakozás lesz mondjuk Pest felé. Tehát a vasúti fővonalról is leszállítottál X utast azzal hogy bezárod a szárnyvonalat.

    Egyébként sok helyen egy normális menetrenddel, számos megálló áthelyezésével, közmunka programban történő pályarehabilitáció / állomás és peronépítéssel megmenthető lett volna a most megszüntett vasútvonal 90%-a, és az utasszámot is lehetett volna emelni. Csakhát szakemberek helyett pártkatonák irányítanak, hozzáértés nélkül.

    (Lásd: bevezették Hódmezővhely - Szentes - Kiskunfélegyháza - Bp buszokat 2 óránként, tök párhuzamosan a vasútvonallal. Hol itt a logika szocik?)”
  • 3. makákó 2010. március 23. 10:50
    „Egy bezárás után a megtakarítás nem azonnal jelentkezik. Ez közgazdasági alapigazság. Aki azt várta, hogy a bezárások után milliárdokat spórolnak az hülye. Legalább 1-2év mire realizálódik a hozama a bezárásnak.
    Nagyon jól tették, még lenne pár szárnyvonal amit be kellene zárni, és akkor néhány éven belül maradna a fontos vonalak felújítására is. Így csak a pénzt vitték.
    Már az is jobb, ha nullszaldós, mintha milliárdokat költünk 2-3 nyugdíjasra, akik bezötyögnek a piacra. Sajnálom őket, de kicsit drágák...”
  • 2. ferenczydenes 2010. március 23. 10:08
    „Köszönjük meg az mszp-szdsz kormánynak a bezárásokat.

    Egész európában fejlesztik a vasutat, az infrastruktúra egyik alapja, nálunk meg vonalakat zárnak be úgy, hogy gyakorlatilag semmit nem spórolnak rajtuk.

    Gratulálok!”
  • 1. KolompárRómeó 2010. március 23. 09:17
    „Be kéne csukni az egészet és akkor lenne igazán rentábilis. De legalábbis tuti nem veszteséges.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A közeljövőben nem drágul az áram

A díjkorrekció elsősorban azért marad el, mert a tavasz megérkeztével csökken a lakosság távhőigénye. Tovább olvasom