Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

A cégvezetés is egy szakma - 2. rész

Kisebb és nagyobb vállalkozások vezetői nap, mint nap a saját bőrükön tapasztalják, hogy nem könnyű feladat egy céget a fennmaradás és a siker felé kormányozni. A cégvezetés egy szakma. Ugyanúgy, mint a cipész, az orvos, vagy akár az autószerelő. Minden szakmának megvannak a maga eszközei, törvényszerűségei. Ha ezeket egy cégvezető ismeri, sokkal könnyebben boldogul.

2. Rész

Pénzügyi tervezés
Hogyan tervezzem meg a bevételeimet és a kiadásaimat? Hogyan maradok fizetőképes?

Minél kevesebb a tudatosság a pénzügyi tervezésben, annál nagyobb veszélyt jelentenek a váratlan kiadások, az árfolyamok ingadozása.
Az egy tévhit, hogy a pénzüggyel csak a könyvelők és a gazdasági vezetők foglalkoznak. Egy cégvezetőnek olyan pénzügyi tervezési rendszert kell bevezetnie és alkalmaznia, amellyel nemcsak fizetőképes tud maradni, hanem a váratlan költségek sem fogják veszélyeztetni, akár még tartalékokat is tud képezni.

Ez csak azért tűnik vágyálomnak, mert a cégek vezetői általában ösztönök, és tapasztalatok alapján kezelik a pénzügyeket, nem pedig egy gyakorlatias, precíz tervezési rendszerrel.

Értékesítés
Mit tegyek, hogy tőlem vásároljanak? Hogyan kerülhetem el, hogy a versenytársak alacsonyabb árral elcsábítsák a vevőimet? Hogyan érjem el, hogy ne az ár legyen az egyetlen szempont?

Ma már nem elég az, ha egy üzletkötő, eladó, vagy értékesítő ért az eladandó termékhez.

A termékismeret az értékesítő „fegyvertárának" csak egyetlen darabja. Emellett még ugyanolyan fontos az emberismeret, tárgyalástechnika, kifogások kezelése, lezárási technika, és még sok egyéb olyan eszköz, amely abban segít, hogy a lehető legtöbb eladás jöjjön létre.

Fontos, hogy az értékesítési stratégia külön foglalkozzon a meglévő vevők megtartásával és az új vevők szerzésével is. A meglévő vevők szolgálnak a cég stabilitásának alapjául. Az új partnerek megnyerésével lesz képes a vállalkozás növekedni, terjeszkedni. Bármely cég, amely nem fordít figyelmet az értékesítési tevékenységének folyamatos fejlesztésére, óriás meg-nem-keresett bevételekkel számolhat. Minden olyan eladási lehetőséggel, amelytől azért estünk el, mert hagytuk, hogy csak az árról szóljon a verseny, vagy nem ismertük az odavágó értékesítési technológiát, a saját cégünknek okozunk kárt.. A mai piaci körülmények között minden elvesztett, vagy meg-nem-nyert vevővel nagyobb veszélybe kerülünk.

Statisztikai menedzsment
Vannak olyan cégek, ahol óriási a nyüzsgés, mindenki elfoglalt, kapkod, mégsem jönnek az elvárt eredmények. Ilyenkor nehéz megállapítani, hogy mely területek, vagy mely munkatársak azok, akik bár reggeltől estig dolgoznak, mégsem állítják elő a munkájuk kívánt eredményét. Ehhez nyújtanak segítséget a statisztikák.

Statisztikák nélkül egy cégvezető „süket". Nem hallja cége szívének dobbanásait.

Ha statisztikák alapján irányítja a cégét, napról napra láthatja, hogy az egyes területeken végrehajtott lépések milyen változást hoztak a cégében.
Kevés cégvezető van, aki mérnöki pontossággal tudja, hogy mit csináljon akkor, ha a cég bevételi statisztikája zuhan. A másik véglet az, amikor egy cégvezető nem tudja pontosan, hogy milyen lépésekkel tudja stabilizálni cége felívelő bevételi statisztikáját. Pedig ezekre a gyakorlatban kipróbált és bevált, működő „receptek" vannak.

Csapatépítés, Motiváció
Tapasztalta már, hogy a munkatársai egy idő után elfásulnak, és nehéz őket motiválni?

Hogyan érhető el, hogy a munkatársak nagyobb felelősséget vállaljanak munkájuk a cégre gyakorolt hatásáért? Hogyan érhető el az, hogy a munkatársak ne csak úgy tekintsenek a cégünkre, hogy „ez a munkahelyem, ide kell bejárni dolgozni"?

Ehhez egy cégvezetőnek meg kell tanulnia a csapatépítés és a motiváció kulcsadatait. Egy vállalkozás munkatársainak csapatként kell együttműködni. Ha ezt nem tudja elérni egy vezető, akkor veszélybe kerülhet a cég stabilitása.

Vannak olyan emberek, akik sokkal több kárt okoznak a jelenlétükkel, mint amennyi hasznot hajtanának. Egy vezető érdeke, hogy ki tudja szűrni ezt és érdeke, hogy tudja, mire számíthat az egy munkatársaitól.

Sok ilyen területet lehetne még felsorolni, de ahogyan egy villamos rendszerben is a „leggyengébb láncszem" meghatározza a rendszer egészének minőségét, a cég vezetésében is igaz ez. Ha egy cégvezető nem képes hatékonyan megszervezni cégét, hiába jó az értékesítési tevékenysége. Hiába jó az eladandó termék, ha a nem megfelelő pénzügyi tervezés híján elfolyik a cég bevétele.

Drága-e a vezetők, vagy az értékesítők képzése?
Arra, ami nem hoz látható, mérhető javulást, kár kiadni 1 forintot is, kár 5 percet is elvesztegetni rá. Ami viszont meghozza az elvárt eredményt, az nem drága. Ez a legegyszerűbb megközelítés.

Egy tréning pont annyira drága, amennyire nem hoz mérhető eredményt, és pont annyira olcsó, amennyire mérhető az eredmény.

A legtöbb céget a nyújtott szolgáltatása alapján ítélnek meg a partnerei. Nincs ez másképp a tréningpiacon sem. Egy képzést is a segítségével hozott profit alapján kell megítélni. Ez nagyon egyszerű. Ha egy értékesítő a tréningen tanultak alkalmazásával több üzletet köt, akkor az egy jó tréning volt. Ha egy vezető a tréning után jobban képes megszervezni a vállalkozását, vagy jobban képes kezelni pénzügyeit, akkor az egy jó tréning volt.

Ha egy tréning után 2 hónappal csak arra emlékszünk, hogy „jól éreztük magunkat", akkor az pénzkidobás és időpocsékolás volt.

Léteznek állami, illetve EU-s támogatások arra, hogy a magyar cégek vezetői és munkatársai olyan képzéseket tudjanak igénybe venni, amelyek segítik a munkájukat. Ha ezekből a forrásokból képeztetünk, akkor az még kevésbé mondható „drágának."

Minden vállalkozás évente befizeti az összes bértömegének 2,5%-át szakképzési hozzájárulás címén. Vannak tréningcégek, amelyeknek szolgáltatásai igénybe vehetőek a szakképzési alap egy részének terhére is. Leegyszerűsítve, ezzel dönthetünk az adózás, és a képzés között.

Hogyan szerezzünk segítséget?
Ma Magyarországon sok-sok tréning és konzultáns cég tevékenykedik. Sokan tudják azt, hogy fontos a képzés, de nagyon nehéz választani.
Egy tanácsadó, illetve képző céggel való együttműködés legfőbb minőségi mutatója az, hogy mérhető eredményt hoz-e.

Csak olyan tréninget érdemes igénybe venni, ami változást és hasznot hoz.
Fontos szempont, hogy regisztrálva legyen az Munkaügyi Központ által. Ez azért fontos, mert csak a regisztrált cégek szolgáltatásai vehetők igénybe a szakképzési alap terhére.

Másik szempont lehet emellett, hogy a kiválasztott tréningcég segítsen megszerezni a képzéshez állami, vagy EU-s támogatásokat. Vannak olyan tréningcégek, akik hozzásegítik a partnereiket ezen pályázati pénzek elnyeréséhez, hogy abból olyan szolgáltatásokat tudjanak igénybe venni, amelyek valóban növelhetik a stabilitást és a profitot.

Végül, de nem utolsó sorban fontos az, hogy a piacon elismert tréningcéget válasszunk, aki rendelkezik elegendő mennyiségű múlttal és referenciával ahhoz, hogy bizalommal vágjunk bele az együttműködésbe.

Az, hogy vezetőnek születni kell, nem igaz. Meg kell tanulni vezetőnek lenni. Egy cipész cipészeszközökkel dolgozik, egy vezető vezetői eszközökkel. Jó cipésznek nem „születnek" az emberek, hanem profin megtanulják használni a cipészet eszközeit. Vezetőnek sem kell „születni". Meg kell tanulni. Az, hogy megtanulni mennyire könnyű és gyors, az csak a nyitottságon és azon múlik, hogy tényleg stabil, növekvő céget akar-e cégvezető.

Az írás első részét itt olvashatják.

Comline Budapest Kft.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

5 százalékért nem érdemes lopni

Egyelőre csak a feketekereskedelem eltűnését remélik s húsáfa csökkentésétől a szakértők. Tovább olvasom