Délmagyar logó

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 20°C | 31°C Még több cikk.

Ötletelés és panaszáradat - bolhapiac a Kárászon?

Szeged - Mintegy 70 üzleten van lakat a szegedi belvárosban, írtuk hétfőn. A cikk nagy port kavart, folyik az ötletelés a témában, a hosszabb nyitva tartástól a kipakolásig. Egyre nyilvánvalóbb: a kereskedők a bérleti jogokért kifizetett milliókat akár a Tiszába is hajíthatták volna.
– Nélkülözhetetlen a párbeszéd a városi és a belvárosi kereskedők között – mondta Jenei Imre, a Kárász utcai Eldorádó tulajdonosa –, mi nem menni, maradni szeretnénk. Nem 4 évben gondolkodunk, és amit tudunk, 20–30 év tapasztalatára épül.

– A belvárost úgy lehetne „fölpiszkálni" – folytatta a kereskedő –, hogy a hatóság lazítson a szigoron, és végre engedélyezze az üzletek előtti árusítást, vasárnap pedig lehetne bolhapiac is. Most azt látom, a ruházat kipakolásától remegnek az építészeink, holott egész Nyugat-Európában ezt látni. Változnak az idők, már nem az az igény, hogy steril kőtengerben sétáljanak az emberek.

Megírtuk, és lefényképeztük: közel 70 üzlet üres a szűk belvárosban, igaz, a listán nemcsak IKV-bérlemények, hanem a nagyáruház passzázsa, a Hági, valamint a Virág is szerepelt. De mennyire igaz a hatósági szigor? Ácsné dr. Gunda Judit, a szegedi polgármesteri hivatal igazgatási és építési irodájának vezetője elmondta: a kereskedőnek, ha változtat a nyitva tartásán, azt 8 napon belül be kell jelentenie. Amennyiben nem teszi, első alkalommal 50 ezer, másodszorra 75 ezer forintos bírságot kap. (Nincs milliós bírság, mint ahogy az egyik kereskedő állította hétfői cikkünkben).

A kereskedők most csak az üzletek lépcsőire mernek árut kipakolni. Fotó: Schmidt Andrea
A kereskedők most csak az üzletek lépcsőire mernek árut kipakolni.
Fotó: Schmidt Andrea

Értéktelen a bérleti jog

Egészen a válság kitöréséig milliókat ért a bérleti jog, a jelenlegi bérlők is egy vagyonért jutattak az üzletekhez a 90-es években. Ma már nulla az ár, ha valaki lead egy üzletet, a város sem fizet. Képgalériánkban ennek ellenére szerepelt egy olyan üzlet, amelynek bérleti jogáért még mindig 15 millió forintot szeretnének kapni, és az „albérlet" is mintegy 3700 forint lenne egy hónapban, négyzetméterenként.  

Az irodavezető elmagyarázta: az üzlet elé ki lehet pakolni, de a kérelmet a főépítész és a műemlékvédelem is véleményezi. Vagyis csak akkor adnak erre engedélyt, ha mindannyian jóváhagyták, az elfoglalt négyzetméterekért pedig fizetni kell. Emellett előírhatják azt is, milyen árut, milyen színű napernyő alatt árusíthatnak. Úgy tűnik, könnyen meg lehet vétózni a kereskedők kérelmét. A sétálók nyaranta látják is, hogy legfeljebb az üzletek lépcsőire kirakott áruval próbálkoznak a kereskedők: kint is vagyok, bent is vagyok.

A legtöbb észrevételt azzal kapcsolatban kaptuk, hogy az üzletek bérleti jogáért kifizetett milliókat akár a kútba is dobhatták volna a vállalkozók, és hogy sokba kerül a helyiségek bérlése.

– Egy éve akarunk tárgyalni az IKV-val, de nem ülnek le velünk – mesélte egy városszerte ismert iroda vezetője. Kérte, ne írjuk le a nevét, nehogy a jó hírű vállalkozás fényét ebben az ügyben „koptassa". – Egyrészt kértük a bérleti díj csökkentését, másrészt azt, hogy állapítsák meg, mi a bérleti jogunk ára. Szerintünk nulla: de ha valakinek eladnánk jelképes 1 forintos áron, és az IKV-nak elküldenénk a szerződést, akkor jönnének, hogy nem 1 forint, hanem 12 millió az ár, és kérik az összeg 25 százalékát. Mi nem rabszolgák vagyunk, hanem szerződő felek, kormánykitüntetésünk, a várostól elismeréseink vannak: elvárjuk, hogy tárgyaljanak velünk.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. ditta79 2013. április 27. 14:59
    „Kárászon nehéz a boltos élete, reklámtáblát nem tehet ki, hogy ott van az épületben, nyitva van stb-tehát nem igazán van olyan vevője, aki csak úgy beesik, nézelődik.
    Ezért kellenek a szórólaposok.
    Rendőrt én majdnem minden nap látok-addig fel is szívódnak a kéregetők.Sajnos belőlük egyre több van, nem kell rögtön arra gondolni, hogy mert ebből könnyen megélhetnek-nekem az is eszembe jut, hogy egyre több a szegény ember, egyre kevesebb úgy általában az emberek pénze.”
  • 41. ditta79 2013. április 27. 14:48
    „Győr és Szeged között rengeteg a különbség!
    Ott az átlagbérek, munkalehetőségek sokkal jobbak mint itt.Sok a szlovák, osztrák, vagy a külföldön dolgozó magyar, akinek Győr útba esik -akik vásárolni, szórakozni átjönnek vagy szolgáltatásokat vesznek igénybe-közlekedés szempontjából is jó helyen van.
    Emiatt többet tudnak költeni az emberek, és a költekezők is többen vannak mint itt.
    Győrben szombat 2 kor be is zárnak a boltok, vasárnap ki sem nyitnak, belváros üres-Szegeden ha szeretne némi bevételt a kereskedő, kénytelen nyitva lenni szinte mindig(ha eszébe jut, hogy ez is egy megoldás).
    Viszont Szeged talán szebb, tágasabb-és nem is olyan rég, még itt is pezsgett a város!”
  • 40. geza 2013. április 26. 15:09
    „# 33 Azért egyet ne feledjünk: Önöknél ott van a teljesség kedvéért: Audi, Rába, és még jó néhány TERMELŐ üzem.
    Szegeden mennyi termelő üzem van?
    Van egy nagy vízfejű egyetem....a közalkalmazottaival”
  • 39. cinkapana 2013. április 26. 14:19
    „A Főépítész Asszony zsinórban utasítja el, ill. nem javasolja (egy személyben ?!) a 15 .- 20 éve működő, és láss csodát működni akaró vállalkozások terasz kérelmeit, az egységes városkép megóvása érdekében ! Ezzel párhuzamosan, mint tavasszal a rügyfakadás nyílnak a teraszok, egyre szélesebben egyre többen ! Ki a fene érti ezt ? Nem kell a bevétel a városnak ? Vagy Ő torpedózza a város vezetését ? Félre értés ne essék VÁLSÁG VAN ! Aki nem tud teraszt nyitni, vagy kimenni az utcára, az irtózatos hátrányba kerül, az egyszerűen az egyre gyöngülő, csökkenő idegenforgalmi bevételektől elesik !”
  • 38. cseppek 2013. április 26. 13:33
    „Köszönöm macs :)
    Na ez az, mindjárt kedvem lett egy kis belföldi nyaraláshoz!

    Az Árkádot itt is sokan szidták a nyitása idején, de mint kiderült nem volt igazuk. Igazi közösségi térként kezdett el funkcionálni. Nem olyan szörnyűség, mint Pesten a West-End, a Campona és társai... Amikor 1-2 éve meghalt az igazgatója, akkor általános egyetértés volt a részvétnyilvánításban és abban, hogy az a szellem, ahogy ő irányított és szervezte a programokat tovább éljen. (A pécsi Árkádról rosszakat mesélnek, úgyhogy ez is nagyon-nagyon a vezetésen múlik)

    Minden jót nektek!”
  • 37. macs 2013. április 26. 12:59
    „33. cseppek,
    légy üdvözölve! Figyelmedbe ajánlom a street view szolgáltatást, amivel szétnézhetsz nálunk. :-)
    Amit leírsz abból az derül ki, hogy nincs lényeges különbség a két város között. A nagy bevásárlásokra nálunk is a Tescóba, Auchanba, és a hasonló láncok üzleteibe megyünk.
    Nyáron nálunk is vannak fesztiválok, bor, sör, pálinka, aztán Szeged napja alkalmából hídi vásár, ami azért hídi vásár mert ilyenkor lezárják a Belvárosi hidat, adventi vásár is van. A rendezvényeket a Széchenyi téren, a város központjában, esetenként a Dóm előtti téren szokták rendezni. És majdnem elfelejtettem van Halászlé Fesztivál is. Szóval nálunk is sok program van.
    Kirakodó vásárok nálunk is voltak, de az utóbbi időben elmaradtak. Bolhapiac a város szélén a Cserepes soron szokott lenni.
    Aztán van a Szabadtéri és a Szegedi Ifjúsági Napok. Az előbbi kapcsán rendezik meg az Ingyen koncertet, úgy tudom az idén Wágner és Verdi évfordulóhoz kapcsolódó műsorral.
    Nem régiben nyitott az Árkád, és most minden bajnak ők az okozói. :-)
    Nálatok Ausztria és Szlovákia van közel, nálunk Románia és Szerbia.
    És nagyon egyetértek veled, nem városvezetés színe, hanem a szíve számít. :-)
    Szóval nem sokban különbözik a kínálat.
    Ha erre jártok nézzetek be, nem fogjátok megbánni! :-)”
  • 36. csinompalkó 2013. április 26. 12:10
    „Hát ez az!
    Tele lesz a Kárász utca trafikkal meg kormányablakkal.
    Na meg az elmaradhatatlan kisállatkereskedés és borszaküzlet, ugye.
    Vagy munkaközvetítőket kéne ott nyitni. A kuncsaftoknak úgy sincs autójuk, effektív sétálgatók. Na meg persze filléres bolt. Lenne itt nyüzsgés, élet!
    Oszt 30 fokban az árnyékmentesség mennyire jön be séta közben?”
  • 35. cseppek 2013. április 26. 11:35
    „Azt kihagytam, hogy ne értsétek félre. 16 évig MSZP-s, 7 éve Fideszes városvezetés volt/van. Nem ez számít. 10-15 éve ugyanolyan jó volt győrinek lenni, mint ma.”
  • 34. macs 2013. április 26. 11:30
    „29. vmagdi,
    igazad van, csak az baj, hogy a pamutharisnyában nem tudok elmenni a színházba, mert nincs szinkronban a ruhámmal. :-) A selyemharisnya meg tekeredik és csúszkál.”
  • 33. cseppek 2013. április 26. 11:24
    „Sziasztok!
    A kisalfold honlapján hirdették a délmagyar cikkeit, így kattintottam ide. Nem jártam még sosem Szegeden, fogalmam sincs milyen a Kárász utca, milyen üzletek vannak ott és mi a fő probléma. Ez valahogy nem derült ki a cikkből. Írtak pedig sok mindenről (kipakolás tiltása, nyitvatartás bejelentése, bérleti jog vissza nem térítése, kínai árus kínai áruja, Árkád...)

    De mégis mi a fő gond? Ezt nem értem.

    A hozzászólásokból már kicsit többet lehet sejteni. Ti írtok a kéregetőkről, a zavaró elemekről, a vásárlóerő hiányáról... Na ezek már inkább meghatározzák a kereskedelmet, mint a cikkben olvasható részletek.

    Elmondom nálunk Győrben nagyjából, az egyszeri ember mit lát:
    1. Általános bevásárlásra:
    Van Árkád, Pláza, Duna Center, ETO-Park, Family Center meg még jópár kisebb-nagyobb komplexum (Interspar + üzletsor, HiperTesco+ üzletsor etc...)

    2. Jófogáshoz, kikapcsolódáshoz
    Szombaton két közepes bolhapiac, vasárnap egy meganagyságú bolha plussz egy fejlődő zöldség, gyümölcs. Havi egy állatvásár, heti négyszer vásárcsarnok + előtte kipakolás.

    Nem kevés, mint látszik.

    A belváros mégis élő, nyüzsgő és zajló. Rendszeresek a városi rendezvények: tavaszi, nyári, őszi, téli, adventi, vaskakas, szentnemtudommilyen, Győrkőc, bor, pálinka, mangalica etc... fesztiválok. Ezek mind csak a belvárosban vannak.
    Sportrendezvények, amiket kivisznek az utcára is, INGYENES koncertek, amikért lezárják akár a négysávos BP-Sopron főútat is a város közepén évente többször egész napra...
    Hatalmas pénzek a díszekre, díszkivilágításra, hirdetésekre, óriás molinókra...

    Minden rendezvény idején a főutcát és a tereket ellepik a sátrak.

    Az üzlettulajdonosok elég stabilak. Bevásárolt ugyan nemrég az Alexandra könyvház tulajdonosa (vett vagy egy tucat épületet a főutcán), meg bezárt egy-két fehérneműs (de ott más gond volt: nem jelentette be a dolgozóit, aztán a büntetés csak csődbe juttatta).

    Szóval fel a fejjel és előre az ötletekkel.

    Ps. Erre sem gazdagabbak az itt élők, csak talán közelebb van Ausztria és Szlovákia.”
  • 32. bambinaXX 2013. április 26. 08:27
    „29. már megbocsáss ezt nem értem: a nylon szerinted nem műszál?! egyébként igazad van - vacak az összes bárhol veszed, ha olcsó: csak egyszer használatos. nagymamáink korában előbb fakult ki, mint kiszakadt.. aztán rájött a gyártó, hacsak le nem rontja a minőségét, sokáig jó-ami neki nem üzlet.. persze, ha jó minőséget akarunk, az drága.
    31! "jól nézzen ki.. építész szemmel" - hát ezt erősen kétlem, mert olyan ocsmány házak épülnek városszerte, hogy nem hiszem el, valaki is végiggondolja..”
  • 31. +36 2013. április 26. 06:09
    „Az irodavezető elmagyarázta: az üzlet elé ki lehet pakolni, de a kérelmet a főépítész és a műemlékvédelem is véleményezi.

    Lejátszott dolog! Nem engedélyezi! Mert NEM....!
    A főépítész asszony uralja a várost...az számít, h jól nézzen ki ...építész szemmel. Ne zavarja az épületek látványát az a sok lom!
    A virágüzlet elé kipakolni "NEM" mert bár a világon mindenhol szép, gyönyörű a sok zöld és színes virág...az épületekhez nem megy kis városunkban. Nem engednek semmit mert másnap bemenne az összes szomszéd aki szintén szeretne valamit kitenni úgy mint minden normális helyen. Így a "NEM" a legkényelmesebb megoldás. Az építési osztályról tudom! No woman no cry.”
  • 30. +36 2013. április 26. 05:59
    „Ezért kell az intézkedő és nem csak sétáló rendőr! Én elolvastam a hozzászólólásokat.

    ..... rengeteg ott a kéregető. A szórólaposokat még elviselem (bár szerintem nincs semmi értelme az ilyen típusú hirdetésnek), de a legrosszabbak az adománygyűjtők, és <moderálva> férfi, aki úgy tesz, mintha szájharmónikázna, és odafut mindenkihez.....”
  • 29. vmagdi 2013. április 25. 22:32
    „macs én egyszer bementem a Centrumba, 6 ezer forintért árulták a nylon harisnyanadrágot, gyorsan kiszaladtam, azóta nem jártam ott... azok műszálas vackok meg pénzt nem érnek...”
  • 28. vmagdi 2013. április 25. 22:25
    „a szegedi polgármesteri hivatal igazgatási és építési irodájának vezetője elmondta: a kereskedőnek, ha változtat a nyitva tartásán, azt 8 napon belül be kell jelentenie. Amennyiben nem teszi, első alkalommal 50 ezer, másodszorra 75 ezer forintos bírságot kap.
    már bocs de irtó butának kell lennie annak, akinek erről az egészről csak a büntetés jut az eszébe...
    A helyzet az, hogy úgy látom, már a gyalogos közlekedés se zökkenőmentes a belvárosba, úgyhogy hagyni kell a fenébe... én úgy húsz-harminc éve térhettem be ott valahová... színházjegyet vettem, hol van az az idő....”
  • 27. ALBERT 2013. április 25. 21:20
    „Idegen forgalmat, az itt nyaralókat is jobban vonzaná Szeged, ha bazár sor lenne a kárász utcán, lásd, Balaton Siófok Aranypart.”
  • 26. Hammada_Fleet 2013. április 25. 21:18
    „A belvárosi közlekedési/parkolási lehetőségek folyamatos, koncepciózus szűkítése, a belváros skanzenesítése, a kereskedelmi, üzleti, ipari funkciók nyiszálása, a periférikus elhelyezkedésű üzletközpontok felépítése, a város ipari kapacitásának a folyamatos szűkülése (szűkítése...), a hibás koncepciókon alapuló város(vissza)fejlesztés, a szegényedő egyetem (legnagyobb munkaadó a városban) és a "tudásiparra" bazírozó idiotizmus most már láthatóan kezdi megbosszulni magát (nem egészen hülyék ezt már korábban is látták, mondták is, csak akkor a volt a mondás, hogy ők a hülyék...).”
  • 25. queenmargareth1 2013. április 25. 20:51
    „15. Ballas 2013.04.25. 13:39 az utolsó mondatodon nagyot derültem van még humorérzék, gond nincs.”
  • 24. info 2013. április 25. 18:34
    „17. acidrain 2013.04.25. 14:06 -má van végyé má zoknit!-több mint kellene!-lassan már a korzón is ott sipítanak-cigitcigit,nem kell ide bolhapiac! csak vigye lejjebb az IKV a bérleti díjakat”
  • 23. DMagóg 2013. április 25. 18:33
    „Az Árkád a maga parkolási lehetőségével -vidéki- vásárlói szemmel nézve, jó ötlet volt!
    Sokan járnak a piacra és a buszpályaudvarra, s ha már ott vannak, benéznek az Árkádba is (pl. a busz indulásáig). Több, mint egy, volt Kárász utca. Jó a megközelíthetősége, még gyalog is.
    Lehet nosztalgiázni a Kárász utcáról, de bérleti díj nélkül sincs túlélési esélye egyetlen "hagyományos" üzletnek sem!
    Lehetne Szeged "Váci utcája", csak azt kell felmérni, hogy mi hiányzik ahhoz, hogy az legyen, majd felébredni!
    Nem, nem a bérleti díjon múlik, az csak egy utolsó szög a koporsóban. A bérlők bedobják a törülközőt, s vége!
    Tehetnének egy próbát, öt évig mentesíthetnék a bérlőket a díjfizetéstől, s talán túlélnék. Kétlem!”
42 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A munka gyógyít - megváltozott munkaképességűek új lehetősége

Adókedvezménnyel, a terhek átvállalásával arra ösztönzi a kormány a cégeket, hogy minél több megváltozott munkaképességűt foglalkoztassanak. Tovább olvasom