Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Alkusz és mészáros

"Szegeden friss halat a piacon lehet kapni, jobbára délelőtt, meg árulnak a két hipermarketben is. Azt mondja a haltenyésztő, hogy ennyi elég, mert keveset eszünk. Kis kereslet, kis kínálat: akkor látszólag minden rendben. Csakhogy kiderült, hogy a hipermarketek növelték a halfogyasztási kedvet Magyarországon."
Szegeden friss halat a piacon lehet kapni, jobbára délelőtt, meg árulnak a két hipermarketben is. Azt mondja a haltenyésztő, hogy ennyi elég, mert keveset eszünk. Kis kereslet, kis kínálat: akkor látszólag minden rendben. Csakhogy kiderült, hogy a hipermarketek növelték a halfogyasztási kedvet Magyarországon. Hiszen az élő hal ott úszkál félúton a mosógép és a macskaalom között. A külföldről iderepített tengeri kütyükről, a lebilincselt ollójú rákról nem is beszélve. A vevő pedig inkább azt veszi, amit látványosan az orra elé tolnak, mint amit messziről kell beszereznie.

Franciaországban azért támogatják a lakóhelyek közelében működő kiskereskedőket, mert a munkanélküliség elleni küzdelem hasznos eszközének tartják. A konyhakészre tűzdelt, fűszerezett nyulat is kínáló „mészáros", a cukrászsüteményekkel csábító pék, a tartós élelmiszereket is forgalmazó zöldséges minden lakónegyed kötelező kelléke. A kiskereskedelmi üzletek közelében magasabbak a lakásárak. Ebben az ottani polgár ugyanis értéket lát, a hasukra adó tehetősek halat a halasnál, sajtot a sajtboltban, bort a borboltban vesznek. A hipermarketet közönségesnek tartják, ahol egyen-élelmiszereket, tömegárut kapni.

Egyébként tény: Franciaországban a pékszakma újjáélesztésével rengeteg munkahelyet sikerült teremteni. Minden nagyon szép: a polgárok hazafelé menet vesznek egy ropogós bagettet, az ország meg azzal büszkélkedhet, hogy egy korszerű társadalomban a legtöbb munkahely a szolgáltatásban keletkezik.

Magyarországon minden egy kicsit fordítva van. Nálunk a tehetősek a hatalmas áruválaszték miatt a „csekély fajlagos munkaerő-ráfordítással dolgozó" hipermarketbe mennek. Olcsó és kínálnak frissen sült kenyeret, nyúl és strucchúst, de harcsaszeletet is. A kisvállalkozók ezzel nehezen bírják a versenyt. A kisebb vásárlóerejű hazai lakosság nem tart el minden városrészben egy hentest, halast, zöldségest. A belvárosi bérleményekbe inkább a nagyobb haszonkulccsal dolgozó cégek, bankok, mobiltelefon-szolgáltatók, butikok költöznek. A kereskedelem pozitív mutatószámai nálunk inkább a hiperek előretörését mutatják.

Kérdés: fejlődést jelent-e, hogy Szegeden, a Szentháromság utcai hentes helyén már néhány éve egy brókercég irodája működik.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megtorlás

"Habsburg Ottó 1991-ben úgy nyilatkozott az október 6-i emléknapról, miszerint „az egész… Tovább olvasom