Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Melegebb éghajlat

"A történet a Csörög rovatba is kerülhetne, ha csak egy szolgáltató furcsa eljárására derítene fényt."
Tíz éve ugyanazzal az utazási irodával megy nyaralni egyik csongrádi olvasónk, aki szereti azt hinni, jó, ha az ember ragaszkodik bizonyos márkákhoz és a szokásaihoz. Tudomásul vette, hogy a vállalkozás legkésőbb harminc nappal az indulás előtt kéri az út teljes összegét. Ismerte azt a rendeletet is, amely szerint az utazási irodák 21 nappal az indulás előtt legföljebb 8 százalékkal emelhetik az út árát. Mégis váratlanul érte, hogy miután május 13-án kifizette az olaszországi út teljes árát, pár nappal később kapott egy levelet, amelyet 15-én adtak föl Budapesten, azzal, hogy emelkedett az út ára, tessék még fizetni.

Ahogy közelebbről vizsgáljuk a dolgot, egyre több elszomorító részlet derül ki. A levélben lévő csekket május 8-án nyomtatták, a levél szerint viszont a pluszpénzt május 14-ig kell – vagyis: kellett volna – befizetni. De ha ezt nem teszi meg „a partner" legeslegkésőbb tíz nappal az indulás előtt, a szerződés értelmében végül összesen 250 ezer forintjába fog kerülni az, hogy – itthon marad. Ő közben azt is kiszámolta, hogy az áremelés, amit az iroda megejtett, nem is 8, hanem 8,16 százalékos.

Azóta országos lap is írt az iroda eljárásáról.

Igen, mondja, ő is olvasta, de hát az ő szemében nincs jelentősége annak, hogy mások hogyan jártak. Ő továbbra is kettejük kapcsolatát nézi, ezért tulajdonképpen még most is hagyná magát kiengesztelni. Ha elnézést kérne tőle az iroda, a mostani út után is maradna nála. Megkérdeztem tőle, hogy miért. Azt válaszolta, egy ilyen régi kapcsolatot nem könnyen tekint felbontottnak az ember, „különben is, attól, hogy valaki hintába rakott, én még maradhatok úriember, nem?"

A történet a Csörög rovatba is kerülhetne, ha csak egy szolgáltató furcsa eljárására derítene fényt. De itt az is látszik, hogy ez a fajta nagyvonalú türelem mennyire kiszolgáltatott, milyen komikusnak tűnik a mai viszonyok közepette. A hírek pénzügyi, gazdasági recesszióról szólnak, ugyanakkor ez a történet – és még jó néhány – inkább arról szól, hogy az üzleti tisztesség inflálódik. Pedig a két folyamatnak nem föltétlenül kellene összefüggenie.

A fönt leírt békebeli vásárlói magatartásra normálisabb időkben gazdaságot lehetett építeni. Most viszont nincs esély arra, hogy az utazási cégnél fölvegyék a telefont, tárcsázzák azt a csongrádi számot, és azt mondják: bocsánat. Ott most épp azokra az ügyfelekre készültek föl – nyilván minden tekintetben –, akik betelefonálnak, és elküldik az egész irodát melegebb éghajlatra.

Ez az igazi válság.

Olvasóink írták

  • 3. sevenof9 2009. május 29. 03:03
    „"inkább arról szól, hogy az üzleti tisztesség inflálódik"

    ezert neha sajnalom,hogy nem beszelunk kifejezobben.
    az uzleti tisztesseg a globalizacioval alapjaban nem letezik. mert mi tortent? az olcso munkaerot kovetve ket dolgot dobtak a sutba: az egyik a kornyezet vedelme, a masik pedig a minoseg.

    de ez a folyamat kb 20 eve zajlik ( a mikroszoft kezdte az indiai it kiszervezessel)

    szoval a cikk jo csak mar regesreg veszett a fejsze nyele a fejet meg a szinesfemgyujtok vittek el...”
  • 2. agymosott 2009. május 28. 17:41
    „Fontos írás: olvasatomban éppen arról szól, ami a gazdasági-politikai válságnál sokkal mélyebben szétrágja a társadalmat-közéletet. A tisztesség hiányáról. Pedig az nem kerülne pénzbe se, viszont emberibbé tehetné az életünket.
    Vajon hányan figyelnek oda erre a jegyzetre?”
  • 1. Celtis 2009. május 28. 17:37
    „Neckermann, Questor.
    Ha valaki tud még ilyent, írja be.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ez normális?

"Itt van mindjárt a szegedi gyógyszertári ügyelet ügye. Hosszú, több hónapig tartó procedúra után… Tovább olvasom