Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Eco-marathon: Új magyar csúcs, különdíj és dráma a pályán

Kecskemét – A GAMF csapata új magyar rekordot állított fel. A kecskeméti Főiskola hallgatói 2277 kilométerrel a 4. helyezést érték el kategóriájukban, összesítettben pedig 5. helyen zártak. A pár napos megmérettetésen kijutott mindenből: különdíj és baleset tarkította a versenynapokat. Ellátogattunk a Hallgatói műhelybe.
– Ki lehet nálunk pechesebb? Az autónkat, amit egy évig építettünk, és még 200 kilométer sincs benne, tönkre tette egy újságíró, aki nekiment egy másik járművel – mutat a még becsomagolt Megameter II-re Kutasi Zoltán, a karosszéria tervezője, aki beinvitál minket a GAMF Kar Hallgatói műhelyének irodai részébe.

A csapat nemrég ért haza, kipakolni se volt idejük, inkább pihentek. A táblán még az indulás előtti előkészületek maradványa, egy lista fogad bennünket. Úgy látszik a hallgatók annyi holmit vittek magukkal, ami akár három Megameter megépítéséhez is elég lett volna: szerszámok, alkatrészek, a pilóta felszerelése. – Mindenre fel kellett készülnünk. Maga az autó csak egy porszem volt a sok holmi között – mondja viccelődve Kutasi Zoli.

GAMF csapat a Shell Eco-marathonon - KÉPGALÉRIA

A Kecskeméti Főiskola csapatának tényleg mindenre fel kellett készülnie, ugyanis az idei megmérettetésen akadt problémájuk bőven: a gépátvétel során két egy eurós nagyságú lyukat kellett vágni a kocsira, mert a Shell mérnökei úgy ítélték meg, a pilóta nem kap elég levegőt, azt is kifogásolták, hogy a kerék nincs megfelelő módon burkolva, így az hozzáérhet a pilóta lábához, valamint a motor vészleállítóját mutató piros nyíl nem volt elég piros. – A gépátvétel sokkal szigorúbb volt, mint tavaly. Sokan azt mondták, vitathatóak azok a hibák, amelyekbe a Shell-mérnökök belekötöttek. De mindezt azért csinálták, mert látták, hogy az idei autónk komoly eredményre képes, és nem akarták, hogy később bármi kifogásolhatót is találjanak rajta az utólagos ellenőrzés során. Gyorsan megcsináltuk azokat a változtatásokat, amiket kértek, és készen álltunk a versenyre – meséli Zoli.

Új magyar csúcs: 2277 kilométer 1 liter benzinnel

A verseny lényege, hogy az indulók olyan járműveket alkossanak, amelyek a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával a lehető legnagyobb távolság megtételére képesek. A 27. Shell Eco-marathonon 212 benevezett csapat közül a Kecskeméti Főiskola csapatának a Megameter II. nevű csodajárgánnyal – amelyet teljes egészében a hallgatók terveztek és építettek – 2277 kilométert sikerült megtenniük már az első versenynapon, ezzel pedig új magyar rekordot felállítaniuk. A GAMF-osok tavaly indultak először a Lausitz-i megmérettetésen, akkor az előkelő nyolcadik helyet sikerült megszerezniük 1588 kilométer megtételével. Ezt az eredményt pár hónap múlva, a kocsi tovább fejlesztésével 1941 kilométerre javították. Idén a 2277 kilométer a kategóriájukban (Prototype, benzines) a negyedik, míg összesítettben az ötödik hely megszerzéséhez volt elegendő.

GAMF csapat a Shell Eco-marathonon - KÉPGALÉRIA

Márciusban, a Megameter II. félkész váza mellett arról beszélgettünk Kutasi Zolival, hogy idén már a dobogót szeretnék meghódítani. 2011-ben ez elmaradt, de a GAMF csapatának nincs oka szégyenkezni, hiszen különdíjjal is jutalmazták őket. A Shell mérnökei a külső aerodinamikai hatékonyság és a kiváló gyártási minőség összehangolását értékelték. – Ez az iskola példázza a gépészet és az anyagtudomány keverékét, és ezek mélyreható ismeretét – lelkesedett az egyik bíró.

Dráma a pályán: a Megameter II. végleg befejezte pályafutását

A Hallgatói műhelybe lépve furcsa látvány fogadja a látogatót: a Megameter II. úgy fekszik szállítódobozában, mint Hófehérke abban a bizonyos üvegkoporsóban. – A kocsit jobban sajnáltam, mint magamat – mondja Á. Tóth Kriszta, a pilóta, akinek még mindig kék-zöld foltos a lába, a füle és a karja is megnyomódott a pályán történt baleset során.

GAMF csapat a Shell Eco-marathonon - KÉPGALÉRIA

– Az első napi remek szereplés után biztosak voltunk benne, hogy a hátra lévő négy lehetőséget kihasználva bőven javíthatunk még az eredményünkön – mondja Zoli. A Kecskeméti Főiskolásoknak azonban nem volt szerencséjük. A versenyről tudósító újságírók lehetőséget kaptak arra, hogy a Shell által biztosított járművekkel maguk is bemerészkedjenek a pályára. Egy ukrán zsurnaliszta figyelmen kívül hagyta az előzési szabályokat, és nekiütközött a kecskeméti járműnek.

A Kandó-Electric 6. lett!

A Kandó Kálmán Szakközépiskola csapata Magyarország első középiskolás nevezőjeként a GAMF csapat tavalyi járművének karosszériáját kapta meg, ebbe építették bele az elektromos motort. Kategóriájukban 12 csapat versenyzett, a kecskeméti középiskolások 317 kilométer/kilowattóra teljesítménnyel újoncként az előkelő hatodik helyezést szerezték meg.

– Maga a tény, hogy összeütköztem valakivel, nem viselt meg. Viszont, amikor kiszálltam a járműből, és megláttam, milyen állapotba került, elsírtam magam – meséli a balszerencsés történésről Kriszta, amelynek során több javítandó műszaki probléma keletkezett a kecskeméti csodaautón, a szélvédő is megsérült. A csapat nem esett kétségbe, kevesebb mint egy óra állt a rendelkezésükre, de megpróbálták rendbe hozni a Megameter II-t. – Sajnos nem tudtuk teljesen átvizsgálni a kocsit, így maradt egy rejtett probléma, így két kör után megadta magát – ecseteli a továbbiakat Zoli.

– Arra emlékszem, hogy megelőztem az előttem haladót, és vissza akartam térni a nekem kijelölt bal sávba, de ekkor elkezdett húzni a kocsi, és hiába próbáltam ellenkormányozni. A következő pillanatban már oldalra borulva csúsztam a pályán, és az oldalsó merevítőkhöz feszítettem a lábaimat. Miután megálltam, percek teltek el, addig a biztonsági öv miatt félig függve, beszorult karral vártam a segítséget – emlékszik vissza Kriszta. – Mégsem ez volt a legrosszabb, hanem az, amikor megláttam az autót. Azt az érzést senkinek sem kívánom – mondja. A Megameter II. oldala végighorzsolódott, egy helyen egészen a karbonszálig megsérült a karosszéria.

A csapat vegyes érzelmekkel tért haza. Ünneplés sem volt, mint mondják, az autótörés kapcsán a lelkük is megtört egy picit. – El kell telnie egy kis időnek ahhoz, hogy kitaláljuk, mi legyen a következő lépés. De mindenképpen folyatatni szeretnénk a versenyzést, ehhez azonban szponzorok szükségesek – árulja el Zoli, aki azt is hozzáteszi, terveik között szerepel az amerikai és a Kuala Lumpur-i Shell Eco-marathon is. Kitartásban nincs hiány, legfeljebb az anyagiak okozhatnak problémát.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csapvíz kóstolgatással melegítenek a Guinnessre

Kecskeméten is csapvíz-kóstoltatással melegítenek a vizesek a jövő heti országos… Tovább olvasom