Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Kleist darab a teátrum színpadán - galéria

Új premierrel várja a közönséget ma este a kecskeméti Katona József Színház. Heinrich von Kleist Az eltört korsó című darabját Forgách András állította színpadra.
Különösen nehéz fába vágta a fejszéjét a kecskeméti teátrum azzal, hogy műsorra tűzte Kleist darabját.

- A szerző egyik művét sem könnyű jól játszani. Németországban eltelt száz-százötven év, mire megtanulták, hogy mennyire fantasztikusan modern Kleist. Fel kell nőni a darabjaihoz – mondta a delmagyar.hu-nak Forgách András rendező. – Fontos, hogy a színház és a rendező szenvedélyesen ragaszkodjon Kleisthez, ha belevág egy ilyen kalandba. A szerző mindig a belső világából indul ki, annak az ellentmondásaiból. A darabjai mindazokat a rögeszméket tartalmazzák, melyek az élettel kapcsolatban fontosak számára, és azt zsúfolja bele a színházba. Nagyon sok ősképpel dolgozik, tehát nem egyszerűen a közvetlen jelentés számít, hanem az, ami mögötte van – tette hozzá a rendező.

Az eltört korsóban szintén fontos szerepet kap ez a mögöttes jelentés. Látunk egy korrupt bírót, akit Ádámnak hívnak és egy lányt, akit Évának.
Első rendezése is Kleist volt

Forgách András színpadi munkái között nem ez az első Kleist mű. Első rendezése szintén a szerző egyik darabja volt, a Schroffenstein család, amit Bosszú címmel mutattak be 1992-ben a budapesti Kamaraszínházban. 
Erről rögtön beugrik a néző számára a Biblia, de Kleist megírja, hogy ez tulajdonképpen egy Oidipusz történet. - A bűnt elkövették, és ki kell nyomozni, hogy ki tette, azonban aki nyomoz, pontosan tudja, ki a bűnös. Kleist hosszú monológjai és dialógusai, olyan képekre, érzésekre vonatkoznak, amik nem ott vannak közvetlenül a színpadon. Nagyon nehéz megjeleníteni, hogy mi ez a hátsó jelentés. A német színházakban már kialakult egy hagyománya annak, hogyan kell játszani Kleist darabjait, nálunk azonban még nem – fogalmazott Forgách András.

Kleist darab a kecskeméti teátrum színpadán - GALÉRIA (Gál Orsolya fotói)
A rendezőtől megtudtuk, ragaszkodott a mű szövegének jambikus lüktetéshez, de nem csak ez, hanem a darab dialógtechnikája is komoly nehézséget jelentett a színészeknek. - A szereplők nem arra válaszolnak, amit kérdeznek tőlük, hanem egy előző kérdésre, éppen ezért iszonyúan nehéz a darab. Schönberg zeneműveit is nehéz volt előadni száz évvel ezelőtt, de Liszt virtuóz zongoradarabjait sem tudta eleinte senki eljátszani rajta kívül. A zongoristáknak ma is bizonyos Liszt-darabokhoz komoly csuklógyakorlatokat kell végezniük, de úgy vélem, ne azért ne mutassuk be ezeket a műveket, mert nehéz előadni – emelte ki a rendező.

Forgách András szerint a Kleist darabok becsapósak, mivel realisták, ami Az eltört korsóra különösen igaz. Emellett mégis univerzálisak, hiszen a
Szereposztás

Kőszegi Ákos, Szemenyei János, Bognár Gyöngyvér, Zeck Juli, Ferencz Bálint, Körtvélyessy Zsolt, Porogi Ádám, Pogány Judit, Jablonkay Mária, Krajcsi Nikolett, Farkas Ádám.
figurák nem annyira konkrétak, mindegyiknek van egy egészen más dimenziója is. Ádám bírónak például Oidipusz, írnokának Kreón és Mefisztó. - Éppen ezért fontos, hogy olyan díszletvilága és esztétikai környezete legyen a darabnak, ami ezt a többszólamúságot, többjelentésességet hordozza magában. Egyszerre meg kell lennie a vaskos konkrétságnak és a rendkívül tágas elvontságnak – emelte ki a rendező, aki szerint Kleistnél tisztelni kell a szöveg dallamát, a dramaturgiai fifikáját is, mert a nehézségben rejlik a megoldás. - A színészeknek a darab során készen kell lenniük arra, hogy a pszichorealista színjátszást az egyik helyzetben alkalmazzák, a másikban pedig úgy felejtsék el, mintha soha nem is lett volna. A legtöbb meccsem ekörül forgott a színészekkel – fűzte hozzá a rendező.

Forgách András elárulta, élete egyik legnagyobb színházi élménye egy hétéves korában látott világhírű bohóchoz fűződik, akinek előadása ugyanolyan értékes volt számára, mint egy Csehov, egy Kleist vagy egy Shakespeare darab. - Az a célom, hogy a néző azzal az élménnyel menjenek haza, mint a cirkuszból, ahol egy csodálatos bohócszámot látott. Azt kell lehetővé tennünk, hogy a közönség átélje saját létezése fájdalmát és szépségét – vallotta Forgách András.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Kossuth utcából loptak el egy Octáviát

Elloptak egy Skoda Octavia típusú személygépkocsit Kalocsán – közölte a rendőrség. Tovább olvasom