Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 7°C Még több cikk.

Mercedes-gyár: milliárdos trükkök a kulisszák mögött

Kecskemét – A Kecskemét külterületén épülő Mercedes-gyár körül áll a bál, a városi önkormányzat tagadja, hogy bármiféle jogi kapcsolat lett volna közte és az ügyes lavírozással milliárdokat zsebelő Best Invest Kft. között.
Ebből a beruházásból mindenki profitálni fog – nem árulunk el nagy titkot, a delmagyar.hu-nak adott interjújában Zombor Gábor polgármester a Mercedes-gyárat firtató kérdésre válaszolva nem éppen a Best Invest Kft.-re célzott. Hanem Kecskemét városán és Bács-Kiskun megyén túlmenően az egész dél-alföldi régióra.

A HVG legfrissebb, 2009/36-os számában rögtön a címlapon egy aranytojást tojó tyúkkal találkozunk, azon a bizonyos aranytojáson pedig ott virít a Mercedes márkajele, a karikába foglalt háromágú csillag. Népmese? – Üzletelés a Mercedes-telkekkel – olvasható a provokatív cím a hetilap borítóján. Okkal-joggal feltételeztük, hogy az efféle tréfáért nemigen rajonganak Bács-Kiskun megye székhelyén, azon belül a polgármesteri hivatal háza táján meg pláne.

A hírmagazin nem a német autóóriást, és még csak nem is a helyi városvezetést állította falhoz, hanem egy harmadik felet. Egy ingatlancéget, amely a földek tulajdonosai és a zöldmezős beruházás elindításáért hatalmas területeket felvásárló önkormányzat közé ékelődve alaposan megszedte magát. Best Invest, vagyis a legjobb befektetés. Beszédes cégnév.

Márpedig úgy fest, ez a korlátolt felelősségű társaság korlátlan úr volt Kecskemét külterületein. Kövesdi Ferenc 1996-ban alapított cége egészen sokáig 10-20 milliós forintos éves árbevételnél messzebbre nem jutott, az elmúlt két évben viszont feltornázta magát 4 milliárd fölé. Az már nem derül ki, hogy az összes pénz Mercedes-ügyletekből származik, vagy csak a jelentős része. Csak tájékoztatásképpen: a gyárterület több mint négyszáz hektár. Kiskapuk, nagy dohány.

Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester asszonyt 2008. június 24-én választották meg Kecskeméten, azóta irányítja a Daimler-Benz-beruházás koordinálására létrehozott csoportot. Szemereyné megkeresésünkre igyekezett eloszlatni az összeesküvés-elmélet gyanúját.

Többek között ilyen Mercit fognak gyártani Kecskeméten
Többek között ilyen Mercit fognak gyártani Kecskeméten

– Az önkormányzat és a Best Invest Kft. között semmiféle jogi kapcsolat nem volt és tudomásom szerint ez a cég évek óta rendelkezett körülbelül kétszáz hektárra vonatkozó szerződéses megállapodással ezen a területen – magyarázta az alpolgármester asszony. - Ezt az is bizonyítja, hogy városunk közgyűlése már 2006. június 28-án foglalkozott a kérdéses területre vonatkozó rendezési terv módosításával.

– A módosításra vonatkozó kérelmet a Best Invest Kft. kezdeményezte, célja iparterület kijelölése volt nagyberuházás számára – folytatta Szemereyné. - Ez a beruházásra alkalmas terület az ITD Hungary (Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség – a szerk.) adatbázisában már évek óta szerepelt, ők ajánlották ki a Mercedesnek, és lényegében egy kész megállapodásban – Daimler-Benz, ITD Hungary, Best Invest – kérték az önkormányzat együttműködését. Törvényesen és etikusan jártunk el az ügyben.

Meg szerettük volna adni a lehetőséget az egyik napról a másikra céltáblává vált Best Investnek az igencsak kényes helyzet tisztázására, Kövesdi Ferenc ügyvezető-főtulajdonos azonban nem kívánt nyilatkozni. Ezen nem is lepődtünk meg, a cégvezető kerüli a sajtó nyilvánosságát, a telekügy kirobbanása óta valamennyi médium megkeresését elutasította. Nyilván annak is megvan az oka, hogy miért hallgat.

Miután kibogoztuk a Mercedes-telkek bonyodalmának szerteágazó szálait, arra is kíváncsiak voltunk, hogy hol tart a beruházás kivitelezése, s a váratlan anomáliák milyen hatással lehetnek a munkálatokra. – Az építkezés a tervezett ütemben halad, s reméljük, a jelen hangulat sem változtat ezen. Az építési engedélyeket a szakhatóságoktól határidőre megkapták, a tereprendezés és az alapozási munkálatok elindultak – hangzott az alpolgármester asszony válasza.

A munkaerő-toborzás is folyamatosan zajlik, mint kiderült, jelenleg logisztika, minőség-menedzsment, gyártás-informatika, beszerzés, pénzügy és kontrolling szakterületekre keresnek embereket. A gyártás megkezdéséhez szükséges induló csapatot az Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. önállóan képzi ki, s ehhez már egy oktatási központot is kialakított.

Hosszú az út Stuttgarttól Kecskemétig

Sokakban felmerülhet a kérdés: hogyan talált rá a Mercedes-Benz Bács-Kiskun megye székhelyére? Aki azt hiszi, hogy a stuttgarti székhelyű mamutcég vezérigazgatója, Dieter Zetsche egy átbulizott Oktoberfest után hazatérve megpörgette a földgömböt és a mutatóujjával rábökött Kecskemétre, az téved. Lássuk, kik voltak a riválisok! Szerbia rögtön az első körben kiesett a rostán, Szlovákiának a Kia és a Peugeot új felvidéki gyára, illetve a Volkswagen-konszern pozsonyi üzeme után ez túl nagy falat lett volna. Így versenyben maradt Magyarország, Románia és Lengyelország. Az sem volt egyértelmű, hogy Kecskemét lesz a befutó, ha hazánkba érkezik a Mercedes, hiszen sokáig Zalaegerszeg is lobbizott. Mindkét megyeszékhelyről elmondható, hogy a Daimler-Benz kedvező költségek mellett állíthatja elő a tőle elvárt minőséget. Zalaegerszeggel szemben azért esett a választás végül Kecskemétre, mert közel van a megcélzott piacokhoz, a kelet-európai beszállítókhoz, és kiváló az infrastruktúrája. A fejlett vasútvonal is nyomott annyit a latba, mint az M5-ös autópálya. Elvégre a járműveket Kelet- és Nyugat-Európába is innen szállítják, ahelyett, hogy kivinnék német logisztikai központba.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. őrgróf 2009. szeptember 09. 19:18
    „Megegyeztünk. A beruházásnak én is örülök, mert az egész ország profitálhat belőle. Hidd el, a kaszinó sem rossz, nem ott folyik el a szegények pénze, oda a szupergazdagok járnak. Az elköltött pénzükből pedig jelentős adókat szednek be. ( bár én pl. másképp támogatom a támogatandókat.) Derűs hetet.”
  • 43. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 08. 18:48
    „42. hozzászólás őrgróf 2009.09.08. 16:44
    Azt hiszem az a leghelyesebb, ha elnézést kérek tőled. Nem akartalak személyedben megbántani. Tulajdonképpen nem szerint veled van bajom, hanem azzal a szemlélettel, amely ott is összeesküvést sejt, ahol a dolgok rendben mennek. Szerintem zárjuk le ezt a rossz ízű és már-már valóban személyeskedő adok-kapok vitát. Én örülök, hogy a DAIMLER Kecskeméten épít gyárat. Annak is örülök, hogy ez egy nem egy kaszinó, hanem egy gigantikus termelő beruházás, ami az egész térségnek, mi több talán az egész országnak a javára válik ...”
  • 42. őrgróf 2009. szeptember 08. 16:44
    „Kedves Moderátor! érdekes a stílusod...engem lehülyézhetnek, kinevezhetnek paranoiásnak, titulálnak mocskolódónak (kit is és mikor is mocskolódtam?) de az én igencsak finom visszavágásomat "moderálni" kellett...Ezt hívják "egyenlő bánásmódnak" ..felétek. Ügyes.”
  • 41. őrgróf 2009. szeptember 08. 12:53
    „Kedves építész! Stílusod lenyűgöz. <moderálva sértő..> a kesztyűt mégsem veszem föl. Annyit azért megjegyzek, hogy nem vagyok (sem sárga, sem vörös) az irigységtől, amim van - és ez nem kevés - munkával, szorgalommal és az eszemet használva értem el, nem volt szükségem egyik párt "súgására" sem, ( mármint hogy mit-mikor-hogyan és miért vegyek meg). És ha lehet, ne nevezz még
    "barátomnak" sem, az ilyen stílusú emberek, mint Te .....”
  • 40. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 08. 09:39
    „39. hozzászólás őrgróf 2009.09.07. 09:36

    Jóbarátom !

    A helyzet magyarázatát alább többször is leírtam. De igazad van te is szerezhettél volna opciós vételi jogot 200-400 hektárra, évekkel az előtt, hogy megjelent volna ez az óriásberuházás a láthatáron. Miért nem tetted ? Ja ! Hogy ebbe időt, pénzt és fáradtságot kellett volna fektetned ? Ez látod igaz ... Sokkal egyszerűbb most mocskolódni. Mert azt látom, hogy megöl a sárga irigység. És szétvet a düh, hogy ez (sem) Szegeden épül. De nekem már teli van a hócipőm a hülye áskálódásoddal. Viszont jó hírem van számodra. A paranoia kezelhető. Feltéve, ha időben orvoshoz fordulsz ...

    Motto: ,, Virág elvtárs: A kémek nem úgy dolgoznak, hogy gyanút keltsenek. Pont az bennük a gyanús, hogy nem gyanúsak. " Bacsó Péter: A tanú (1969)”
  • 39. őrgróf 2009. szeptember 07. 09:36
    „Építész: igen, (sajnos, ez a koromra szól!) emlékszem, és igaza volt a kisöregnek. Ő egy kidobott valamit vett meg és adott tovább. Itt nem erről van szó ( és nem is arról, hogy a tisztességes üzleti hasznot bárkitől is irigyelném!) (v.e. Velencei biznisz - földvásárlás csere-berével!) Itt valaki(K) PONTOSAN tudták, hogy hol és mikor kell földet venni! ( érdekes, miért nem az én földemet vásárolta föl K. úr?)
    Hidegen: hát hogy ki is a tuskó?...ezt most nem akarom firtatni. De hogy Te vagy az, aki az orráig sem lát, az biztos. A teféléd lesznek azok, akik (lehet, csak apránként ) de eladják ezt az országot. Aki lát, az tudja, hogy a föld arra való, hogy megműveljék, termeljenek rajta. Ha K. úr(?) is azért vett volna földet, semmi gond. De ő valahonnan tudta, hogy OTT KELL földet venni. ( vízió - remélem tudod mi az? - az egész ország területén egy nagy XYZQ gyár áll...hol termelik meg a kenyered?”
  • 38. anna 2009. szeptember 07. 08:48
    „Ha esetleg elege lesz a németeknek a magyarok idétlenkedéseiből, van még jelentkező bőven a gyár fogadására. Kedves szerkesztők, az álügyekkel nem kéne ennyit foglalkozni. Ha törvénytelen volt valami ott a bíróság. Amíg meg nem az, pletyka, álhír. Ez a majdnem hallottam, azt beszélik szöveg, komoly kárt okoz az országnak. Vagy az a cél?”
  • 37. Hidegen 2009. szeptember 05. 23:54
    „Az nem igaz hogy milyen rövidlátó irigy emberekből áll még 20 évvel a rendszerváltás után is kis hazánk lakossága. Ha ezeken múlna, még mindig még javában épülne a kommunizmus! Elképesztő hogy ÉPÍTÉSZ leírja vagy ötször a dolog lényegét, de egy pár tuskó akkor sem hajlandó tovább látni az orránál.Ezek vannak a "dögöljön meg a szomszéd tehene is" elvén... Megvehetted volna te is meg te is a Kövesdi helyett azokat a földeket, regisztráltattad volna és neked vagy neked (?) húzná a zsebedet az a pár milliárd (ha ugyan tényleg annyi). De egyikötöknek sem lett volna ennyi esze a teljes rokonságával együtt sem, de annyi van hogy ide fakasztja az epéjét a sárga irigysége! Pfújj de gusztustalanok vagytok!”
  • 36. bjela1980 2009. szeptember 05. 22:59
    „Hát nem igaz. Nem nyugszanak már! Itt mindig van valami! Mostmár viselkedjünk!”
  • 35. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 05. 08:59
    „33. hozzászólás őrgróf 2009.09.05. 08:24
    Attól amitől a kecskeméti meggymagos ember a hetvenes években. Nem tudom persze, hogy emlékszel-e még a történetre.”
  • 34. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 05. 08:57
    „32. hozzászólás keletaru 2009.09.05. 08:14
    Maradjunk a tárgynál.”
  • 33. őrgróf 2009. szeptember 05. 08:24
    „ha a tulajok reális árat kaptak a földjükért, akkor mitől gazdult meg Kövesdi Ferenc? ki is Ő? hova is való?”
  • 32. keletaru 2009. szeptember 05. 08:14
    „A malom centrummal mi a helyzet ? Ott is voltak bibik !”
  • 31. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 05. 08:03
    „Érdekes a sajtó szerepe és felelőssége ( pontosabban felelőtlensége ) ebben az ügyben.
    A HVG cikk érdekes kettős fenekű dob. Megállapítja például, hogy (1) a földtulajdonosok jó szívvel aláírták az opciós szerződést (2) mindent egybe vetve reális árat kaptak a földjükért. A gond az, hogy a sajtó többi része - sajnos beleértve a DÉLMAGYAR-+t is - erősen kiszínezi ezt az amúgy "szimpla" óriásberuházás történetet, a bolhából elefántot elv alapján. Gondolom azért, mert a politikai uborkaszezonban kell a "hír". De nekik nem az a hír, ha a kutya megharapta a postást, hanem ha a postás harapta meg a kutyát. Mindezt azért, hogy a lapjuk keresettségét növeljék. De hogy ezzel esetleg mekkora kárt okozhatnak, azzal nem számolnak. Ide kívánkozik a jó Deák Ferenc ( Haza Bölcse ) elgondolása a sajtótörvényről. " Ha rajtam múlna, a sajtótörvény csupán egyetlen paragrafust tartalmazna: Nem szabad hazudni. " Azt már én teszem hozzá, hogy sem szóval, sem tettel, sem cselekedettel, sem mulasztással ...”
  • 30. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 05. 07:57
    „28. hozzászólás maradando 2009.09.05. 01:08
    Egy logisztikai raktárhoz nem szokás energiaközpontot és sok ezer négyzetméteres festőüzemet építeni. Már pedig ezek vannak éppen folyamatban. Úgyhogy fel a fejjel !”
  • 29. ÉPÍTÉSZ 2009. szeptember 05. 07:53
    „27. hozzászólás Yossarian 2009.09.04. 22:20
    Hát persze. Csak ház az a helyzet, hogy ha Kövesdi Ferenc nem kezdi el évekkel a DAIMLER megjelenése ELŐTT helyzetbe hozni a területet, akkor az a föld ma is 500 Ft/m2 -es szántó lenne. A telek ma attól ér többet, hogy éppen a DAIMLER vette meg. Mi lenne ezen gusztustalan. Egy józanul gondolkodó befektető soha sem kezd maga alkudozni a tulajdonosokkal. Mert a tapasztalat azt mutatja, hogy cca. 50 tulajdonosból mindig akad néhány, aki szeretne még annál is jobban járni, netán kicsi de kulcshelyzetben lévő ingatlanáért csillagászati összeget elkérni. Netán zsarolja a beruházót. Ez lett volna a gusztustalan. Miközben a kis ujját sem mozdította azért, hogy a befektető a területre jöjjön. ( Csakhogy a befektető - akiről akkor még azt sem tudtuk, hogy melyik országból jött - eleve kizárta egy ilyen helyzet lehetőségét. Az ITD Hungary-nál, regisztrált egybefüggő, potenciális ipari területre tartott igényt. Ezt a regisztrációt történetesen a Kövesdi Ferenc végezte el évekkel az előtt. ) Alább már leírtam a ténybeli helyzetet: Kövesdi Ferenc nélkül ma nincs DAIMLER Magyarországon. Úgyhogy hátrább az agarakkal jóurak !”
  • 28. maradando 2009. szeptember 05. 01:08
    „Lehetséges,hogy csak egy logisztikai raktár központ lesz kialakulóban.De annak is tapsolni fog a magyar kormány.Bárki is lesz hatalmon ! Aztán majd meglátjuk .”
  • 27. Yossarian 2009. szeptember 04. 22:20
    „nem a Mercedes-Benzzel van itt a baj. a világon mindenütt úgy műxik a dolog, hogy a befektető megjelenik valahol, és a beruházáshoz szüksége telket vagy maga vásárolja fel(ez a ritkább), vagy megbíz valakit az ügylettel (ez a gyakoribb, tucatnyi példát tudnék mondani a Hankooktól, a Balaton ring motoros versenypályáig. rengeteget).
    a lényeg, hogy volt valaki, jelen esteben K.F., aki ránézett a térképre, és időben leesett neki a tantusz. nem volt bonyolult, némi szakértelem kell csak hozzá. aztán jön a befekető, és ott van előtte a tuti.
    megállapodott a tulajokkal, akik valszeg nem voltak képben, és most kiderült, hogy bizony jóval többet ért a tulajdonuk, mint ahogy gondolták. vagy ahogy mondták nekik. és itt van a kutya elásva.
    szóval ami történt nem törvénysértő.
    csak gusztustalan.”
  • 26. AntoniusXXI 2009. szeptember 04. 21:52
    „Lenyeljük a békát, bármekkora is legyen az a bizonyos zöld varangyos, mert Magyarországnak nagyobb szüksége van a Mercedesre, mint a Mercedesnek Magyarországra. Ez itt a lényeg, barátaim!”
  • 25. KamuNeni 2009. szeptember 04. 21:49
    „Mindig az a rossz indulat! nem hogy orulnetek hogy vegre egy neves nyugati ceg megadta MO-nak a lehetoseget hogy bizonyitsa magat es sokaknak munkat adott es ezrek fognak a gyumolcsebol enni. SOk ezer szemelyt erint az hogy a Mercedes ott van es ha penzt csinaltak vele akkor mi van?? Uzlet az uzlet de hany ezer csalad es szemely tud majd a jovoben enni es ruhat venni stb ez miatt? Gondolkozzatok mar el a rossz indulatokon amit a cikk cime tukroz.”
44 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mercedes, foci és ellenzék – interjú a kecskeméti polgármesterrel

Zombor Gábor nem híve a hangos politizálásnak, akár sörözik is ellenzékiekkel. Ő lehet a Fidesz-kormány eü-minisztere. Tovább olvasom