Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Szeged - delmagyar.hu

2014. 10. 24. péntek - Salamon

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Külföldi hírek > Eltűnt repülő: két, alig látszó tárgyat találtak az Indiai-óceánban

Eltűnt repülő: két, alig látszó tárgyat találtak az Indiai-óceánban

Ausztrália négy kutató repülőgépet és két hajót küldött az érintett térségbe, amelyet még a hét első felében jelöltek ki, a felvételeken megjelölt tárgyak felkutatására.

2014.03.17. 15:30
Megosztás: Facebook Twitter E-mail
Ausztrál miniszterelnök: két érdekes tárgyra bukkantak műholdas felvételeken

Műholdas képeken felfedeztek két tárgyat az Indiai-óceán déli részében, amelyek "kapcsolatban lehetnek" a március 8-án 239 emberrel a fedélzetén eltűnt malajziai utasszállító repülőgéppel - jelentette be Tony Abbott ausztrál miniszterelnök csütörtökön hazája parlamentjében.

A gép utáni kutatást vezető malajziai tisztségviselő a hírre reagálva kijelentette, hogy a két tárgyat nyomként kezelik a 12 napja tartó kutatásban, és együttműködnek az ausztrál féllel.

Az ausztrál kormányfő elmondta, az "új és megbízható információt" az ausztrál hajózásbiztonsági hatóság (AMSA) kapta. Abbott nem közölte, milyen jellegű tárgyakról van szó, és miért sejtik azt, hogy kapcsolatban lehetnek az eltűnt repülőgéppel. Úgy vélte, a tárgyak megtalálása nagyon nehéz feladat lesz, és nem is vehető biztosra, hogy tényleg a rejtélyes módon elveszett géphez tartoztak.



Az ausztrál hajózásbiztonsági hatóság (AMSA) közlése szerint "alig kivehető" az a két tárgy, amelyre a műholdas felvételeken bukkantak, de a nagyobbik mintegy 24 méter kiterjedésű. "Tekintélyes méretű tárgyakról van szó, és vélhetően sodorja őket a víz, fel és alá mozgatva a felszínen" - mondta John Young, az AMSA katasztrófa-elhárítási részlegének vezetője az Indiai-óceán déli részében felfedezett tárgyakról.

Ausztrália négy kutató repülőgépet és két hajót küldött az érintett térségbe, amelyet még a hét első felében jelöltek ki, a felvételeken megjelölt tárgyak felkutatására.

"Megerősíthetem, hogy van egy új nyom (...), és éppen az ausztrál küldöttséggel tárgyalok" - mondta Hishammuddin Hussein malajziai közlekedési miniszter Kuala Lumpurban, ahonnan az utasszállító utáni kutatást irányítják. Husseint az ausztrál kormányfő bejelentését követően érték el újságírók.

Az ausztrálok két tárgyra bukkantak az Indiai-óceánban: köze lehet az eltűnt maláj géphez. Fotó:Fotó: MTI/AP/Daniel Munoz/AMSA

A miniszter hangsúlyozta, minden nyomot figyelembe vesznek, ahogy azt az első naptól fogva tették, s ezúttal reméli, "hogy egy pozitív fejleményről van szó". Ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy túl korai lenne még megmondani, hogy pontosan mi az, amit az ausztrál műholdfelvételeken megjelöltek.

A 12 napja eltűnt gépet példátlan erőkkel keresik: 26 ország mintegy 60 hajója és 50 repülőgépe kutatja nyomait, de hatalmas területen kell keresni, amely a kalkulációk szerint a Kaszpi-tenger keleti partjától az Indiai-óceán déli részéig terjed.

A Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú repülőgépe Kuala Lumpurból Pekingbe tartott. Fedélzetén 239 ember tartózkodott, köztük 154 kínai állampolgár.

A csütörtöki fejlemény nyomán a kínai külügyminisztérium utasítást adott az ország ausztráliai nagykövetségének és konzulátusainak, hogy szorosan működjenek együtt az ausztrál féllel a kutatási és mentési munkálatokban.

Nemrég adatokat töröltek ki az egyik pilóta saját repülőgép-szimulátorából

Nemrég adatokat töröltek ki a Malaysia Airlines eltűnt Boeing 777-es utasszállító egyik pilótájának otthonában talált repülőgép-szimulátorból - közölte Hishammuddin Hussein malajziai védelmi miniszter szerdai sajtótájékoztatóján.

A nyomozók dolgoznak az eltűnt adatok helyreállításán - mondta a miniszter, hangsúlyozva, hogy a pilótát, Zaharie Ahmad Shahot mindaddig ártatlannak tekintik, amíg ennek ellenkezőjére bizonyítékot nem találnak.

A védelmi miniszter elmondta, hogy - két ukrán és egy orosz állampolgár kivételével - elvégezték az összes külföldi utas hátterének vizsgálatát, és a nyomozók nem találtak semmi gyanúsat.

A Kuala Lumpurból Pekingbe tartó repülőgép március 8-án tűnt el rejtélyes módon, és azóta sincs nyoma. Fedélzetén 239 ember tartózkodott.

A thaiföldi hadsereg észlelt egy gyanús repülőgépet

A thaiföldi hadsereg arról számolt be kedden, hogy radarjaik észleltek egy gyanús repülőgépet tíz nappal ezelőtt, mindössze néhány perccel azután, hogy megszakadt a kommunikáció a földi irányítás és a Malaysia Airlines eltűnt Boeing 777-es utasszállító gépe között.

A légierő szóvivője elmondta: azért nem közölték korábban ezt az információt, mivel azt nem kérte senki kifejezetten. "Nem tulajdonítottunk neki semmi jelentőséget, a gép nem lépett be az ország légterébe, Malajzia pedig nem pontosította, hogy milyen értesülésekre kíváncsi" - mondta.

A tájékoztatás szerint a szóban forgó utasszállító kanyargós útvonalon repült a Malaka-szoros felé. Ez az a terület, ahol a malajziai hatóságok utoljára észlelték az eltűnt járatot. A thaiföldi szóvivő mindazonáltal hozzátette, a hadsereg nem biztos benne, hogy ugyanarról a repülőgépről van-e szó.

[14:30:46] Nagy Eszter: Tizenegy napja keresik az eltűnt maláj repülőt. Fotó: MTI/EPA/AP (galéria)

A maláj védelmi miniszter eközben visszautasította azt az amerikai bírálatot, amely szerint Malajzia nem osztott meg minden információt a kutatásban részt vevő külföldi kormányokkal. A tárcavezető szerint szoros az együttműködés mind az Egyesült Államokkal, mind pedig Kínával. "Reggel beszéltem Chuck Hagel amerikai védelmi miniszterrel és ezt követően kínai kollégámmal is" - mondta.

A Kuala Lumpurból Pekingbe tartó repülőgép március 8-án tűnt el rejtélyes módon és azóta sincs nyoma. Fedélzetén 239 ember tartózkodott, köztük 154 kínai állampolgár.

Az eltűnt repülőgép utáni kutatásban részt vevő országok száma a hét végén huszonhatra nőtt a korábbi tizennégyről. Kuala Lumpur azt követően kérte újabb országok csatlakozását, hogy arra a következtetésre jutottak: a repülőgép sokkal messzebbre juthatott, mint korábban gondolták.

A nyomozók szerint a gép még hét órával a felszállása után is jelet adott egy műholdnak, és ebből arra lehet következtetni, akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig, akár az Indiai-óceán déli részéig eljuthatott.

Kína már saját területén is keresi a repülőgépet

Saját területén is kutatásokat kezdett Kína, hátha nyomára bukkan a tíz nappal ezelőtt eltűnt malajziai utasszállító repülőgépnek.

A Malaysia Airlines Boeing 777-es gépét, amelyről eredetileg azt feltételezték, hogy a Maláj-félsziget térségében tűnt el, az északi légifolyosó térségében keresik Kínában - idézte a pekingi sajtó az ország malajziai nagykövetét, aki kedd reggel tartott tájékoztatót Kuala Lumpurban.

Huang Huj-kang bejelentette, hogy a hatóságok a repülőn utazó valamennyi kínai állampolgár esetében megvizsgálták személyes körülményeiket, hátterüket, és egyikük esetében sem találtak arra utaló jelet, hogy terrorista kapcsolatai lennének. Sem magánszemély, sem szervezet semmiféle bejelentést, követelést nem fogalmazott meg az eltűnt géppel kapcsolatban.

Huang közölte, hogy az eltűnéstől számított tizedik napon a kutatást egy olyan kínai területet is érintő folyosóra összpontosítják, amely a gép lehetséges útvonala lehetett, és amelynek végén akár le is szállhatott. Az általa említett két lehetséges útvonal közül az egyik Thaiföld északi részétől Kazahsztánon és Türkmenisztánon át vezet, míg a másik Indonézia és az Indiai-óceán déli része között húzódik.

Tíz napja keresik az eltűnt maláj repülőt. Fotó: MTI/EPA/AP (galéria)

A nagykövet óvatosan fogalmazott, amikor a malajziai hatóságok munkáját minősítette, azt hangsúlyozta, hogy a maláj kormány nem rendelkezik a megfelelő adottságokkal, technikával és gyakorlattal ilyen helyzetek kezelésére, de, mint mondta, "megtesznek minden tőlük telhetőt". Az értesülések, félinformációk és szóbeszéd keveredése miatt kialakult helyzetet kaotikusnak nevezte. Megjegyezte ugyanakkor, hogy mivel bűnügyi nyomozás is folyik, egyes információk nem publikusak.

Peking a napvilágra került új információk hatására jelentős mértékben változtatott eddigi kutatási stratégiáján, keresőhajói és helikopterei két ellentétes irányban is kutatnak - ezt a kínai fővárosban lévő tengeri kutató- és mentőközpontban jelentették be szintén helyi idő szerint kedd reggel. A csapatok rugalmasak, feladatukat a folyamatosan módosuló információknak megfelelően alakítják.

A malajziai légitársaság gépének keresése továbbra is kiemelt feladat - állapította meg Li Ko-csiang kínai miniszterelnök, aki hétfőn maga is arra kérte Kuala Lumpurt, hogy időben adja tovább a rendelkezésre álló pontos és átfogó információkat.

"Nem fogjuk feladni, amíg egy csekély esély is van (arra, hogy a gépet megtaláljuk)" - jelentette ki Li, amikor telefonon beszélt maláj kollégájával, Najib Razakkal. Arról is beszámolt, hogy tíznél több tíz hajót, repülőgépeket mozgósítottak, továbbá 21 műhold is támogatja a keresést.

A South China Morning Post című hongkongi lap keddi számában arról számolt be, hogy az amerikai kormánnyal is kapcsolatban álló DigitalGlobe műholdszolgáltató több mint 3 millió civil önkéntest vont már be a keresésbe, folyamatosan kiadott, összesen mintegy 24 ezer négyzetkilométert lefedő digitális felvételeinek alapos ellenőrzésébe.

A Malaysia Airlines március 8-án Kuala Lumpur és Peking között közlekedő MH370-es járatán 227 utas és 12 fős személyzet tartózkodott, köztük 154 kínai.

Indonéz halászok állítják, látták a gép lezuhanását

Szumátra szigetén élő indonéz halászok azt állítják, hogy látták a március 8-án eltűnt malajziai repülőgépet, amely szerintük füstölt, és valószínűleg a tengerbe zuhant a Malaka-szoros környékén.

Egy Hendra nevű, Pangkalan Susu kerületben lakó halász elmondta hétfőn az indonéz hírügynökségnek, hogy 8-án egyhetes útra indult több társával. Aznap helyi idő szerint 11 órakor láttak átrepülni maguk fölött egy fehér repülőgépet, amelynek füst jött a hátsó részéből. Az alacsonyan szálló gép a bal oldalára dőlt, és egy perc múlva eltűnt a szemük elől.

"Azt gyanítottuk, hogy a tengerbe zuhant. (...) A nagy hullámzásban nem tudtunk odamenni, és az üzemanyagunk sem volt elég" - mondta.
A gép szerintük a Malaka-szoros partján fekvő Aceh indonéz tartomány vizeiben zuhanhatott le.

Továbbra se tudják, merre keressék az eltűnt utasszállítót

A Malaysia Airlines immár több mint egy hete eltűnt utasszállító repülőgépét keresik a hatóságok, de nem igazán tudják, hogy merre menjenek még.

Peking újra és újra arra szólítja fel a malajziai hatóságokat, hogy adjanak "átfogó és pontos" információkat, különösen azután, hogy a malajziai miniszterelnök közölte, meggyőződésük, hogy a Kuala Lumpur és Peking között közlekedő MH370-es járat Boeing 777-es gépét szándékosan eltérítették eredeti útvonalától. A március 8-án eltűnt gép 227 utasából 154 volt kínai.

A kínai külügyi szóvivő a fejleményekre reagálva arról tájékoztatott, hogy Kína módosítja kutatási tervét és segítséget kér más országoktól. Kuala Lumpur-i források szerint hétfőig összesen 26 ország vállalt részt az eltűnt gép keresésében, illetve ajánlotta fel műholdjai információt.

Tíz napja keresik az eltűnt maláj repülőt. Fotó: MTI/EPA/AP (galéria)

Mindez - jegyzik meg Kínában - a kutatási munka, a diplomácia még szervezettebb összehangolását, irányítását igényli. A kínai fél szakértők helyszínre küldésével ehhez is segítséget kíván nyújtani.

A kínai sajtónak, az online médiának, a közösségi oldalaknak, még ha alacsonyabb intenzitással is, de állandó témája a repülőgép és a rajta tartózkodók sorsa. A teljes bizonytalanságnak, illetve az egymásnak ellentmondó információknak, híreszteléseknek köszönhetően a legkülönbözőbb összeesküvés-elméletek látnak napvilágot.

A hivatalos kínai média jegyzetírói napok óta a maláj vezetőkön és a légitársaságon köszörülik a nyelvüket.

Az állami Hszinhua hírügynökség szintén sorra jelenteti meg kommentárjait, amelyekben számon kéri a maláj illetékeseken, hogy fontos értesüléseket csak rendkívül későn hoztak nyilvánosságra, ami miatt a gépet keresők időt veszítettek, a hozzátartozók idegállapota pedig sokat romlott. A mai technikai fejlettség szintjére hivatkozva úgy véli a hírügynökség, azoknak, akiknek a pontos tájékoztatás lenne a kötelességük, mulasztást követtek el. A malajziai hatóságok mellett a felelősök sorában szerepelteti a repülőgép gyártóját, a Boeinget, a hajtóművek gyártóját, a Rolls-Royce-ot és a "hírszerzés szuperhatalmának" nevezett Egyesült Államokat is.

A kutatást kiterjesztették Ausztráliától Kazahsztánig

Kiterjesztették a Malaysia Airlines eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépe utáni kutatást hétfőn, a keresés Malajzia kérésére most már Ausztráliától egészen Kazahsztánig kiterjed.

A maláj védelmi miniszter közölte, hogy a kutatási terület legészaknyugatibb zónájában Kazahsztán, az Indiai-óceán déli részén pedig Ausztrália csatlakozott a fedélzetén 239 emberrel március 8-án eltűnt, Pekingbe tartó repülőgép utáni kereséshez.

Szakértők szerint az MH370-es járat Thaiföldön keresztül elméletileg elérhette volna Kazahsztánt, de az mindenképpen feltűnt volna a közép-ázsiai ország hatóságainak. A kazah polgári repülési hatóság ezzel szemben azt közölte, hogy a kérdéses napon nem észlelt illetéktelen berepülést légterébe. A maláj légitársaság kilenc európai járata vette igénybe a kazah légteret március 8-án.

Tony Abbott ausztrál kormányfő felszólalt a parlamentben és közölte, országa átveszi a kutatás vezetését az Indiai-óceán déli részén. Két Orion típusú katonai repülőt vezényeltek a területre, a következő 24 órában pedig még két ugyanilyen gép érkezése várható - mondta a miniszterelnök, hozzátéve, hogy új-zélandi és amerikai gépek is csatlakozni fognak az egységhez.

Párizs ezzel párhuzamosan Malajziába küldött három olyan szakembert, akik tapasztaltak a polgári légiforgalmi nyomozásban, mivel 2009-ben részt vettek az Atlanti-óceánba zuhant Air France-gép utáni kutatásban.

"Ez nagyon különbözik az Air France esetétől, a malajziai helyzet sokkal bonyolultabb" - mondta az egyik szakértő.

Az eltűnt repülőgép utáni kutatásban részt vevő országok száma huszonhatra nőtt a korábbi tizennégyről. Kuala Lumpur azt követően kérte újabb országok csatlakozását, hogy arra a következtetésre jutottak: a repülőgép sokkal messzebbre juthatott, mint korábban gondolták.

A nyomozók szerint a gép még hét órával a felszállása után is jelet adott egy műholdnak, és ebből arra lehet következtetni, akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig, akár az Indiai-óceán déli részéig eljuthatott.

Sokkal valószínűbbnek tartják, hogy a repülőgép az Indiai-óceán déli része felé tért el az előírt iránytól, mert ha Közép-Ázsia felé tartott volna, akkor sok ország fölött kellett volna átrepülnie, forgalmas légi folyosókon, és ebben az esetben nagy valószínűséggel észlelték volna ezeknek az országoknak a földi irányítói. Az Indiai-óceán déli része azonban a Föld legeldugottabb részeinek egyike, az óceán ott mély, és a térségre kevés radar figyel. Ezért ha a gép ott az óceánba zuhant, akkor hónapokig is eltarthat, amíg megtalálják, de az is lehet, hogy soha nem bukkannak a nyomára.

Megosztás: Facebook Twitter E-mail

hirdetés

HIRDETÉS

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...