Délmagyar logó

2017. 11. 17. péntek - Hortenzia, Gergő 6°C | 9°C Még több cikk.

A salátahagyma menőbb a makóinál

A vásárlók egyre inkább a gyöngébb salátahagymát keresik, a hagyományos makóira nincs akkora kereslet – a jelenséggel már az országos sajtó is foglalkozik. Az ok: nálunk is változnak az étkezési szokások. A makói szárítóházak forgalma a néhány évvel ezelőtti harmadára esett vissza. A hagyományos hagymát csak erős marketingháttérrel lehetne eladni, ezt a tevékenységet azonban idén már nem támogatta az állam.
Országos médiumokban is híre kelt a napokban: a többi más hazai hungaricumhoz hasonlóan a makói hagyma sem váltotta be a kereskedők reményeit a nyugati piacokon. A magyar hipermarketekben sem fogy annyi az átlagosnál jobb minőségű, ám drágább terményekből, mint az olcsóbb fajtákból. Joó Sándortól, a makói hagymát is forgalmazó Mezőker Kft. ügyvezető igazgatójától megtudtuk: az utóbbi években jelentősen megváltoztak a fogyasztói szokások.

– A hipermarketek polcain is más szempontok alapján kínálják a zöldségeket, mint korábban – magyarázta a kereskedő. – Ma az egyik legfontosabb szempont az ízléses csomagolás. Egyre népszerűbbek a különböző színű és formájú hagymák, míg a makói ebben a tekintetben hagyományosnak nevezhető. Úgy tapasztaltuk: az étkezési szokások is változtak. Sokaknak ugyanis túl erős a makói, ezt ugyanis megemészteni is nehezebb.

Ettől függetlenül az egyik legdöntőbb szempont az ár, amiben viszont mindig is magasabb színvonalat kell, hogy képviseljen a makói, mint az egyiptomi, vagy akár más európai konkurensek, hiszen a dughagymás termesztés munkaköltségét is be kell építeni az árba. Óriási egyébként az újabb fajták térhódítása Európa-szerte, hiszen – mint azt az igazgató elmondta – húsz éve a kontinens piacainak felén makói hagymát árultak, ma azonban már közel sincs így.

A földrajzi árujelző önmagában még nem adja el a drágább, ám magasabb élvezeti értéket hordozó hagymát, hiszen ezt komoly marketingháttérnek kellene megerősítenie. Az ehhez hasonló projekteket azonban idén már nem támogatta az állam, a kereskedők, pedig nem rendelkeznek elegendő forrással ilyen reklámhadjáratok megszervezéséhez.

Kiderült: a makói hagyma ipari felhasználása is jelentősen csökkent az utóbbi időkben. A Mezőker Kft. makói szárítótelepe tíz éve még 6-7 hónapon át üzemelt, idén ennek a felére van szükség. A drága energiaárak és az egyéb, emelkedő költségek miatt sem versenyképes ma már a szárított makói hagyma – mondta Joó Sándor. Makó és a környék időjárási viszonyai viszont nem teszik lehetővé a ma népszerűbb fajták termesztését – így a szakember szerint lassú elmúlás vár erre a termelési ágazatra.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mágori Józsefnét a gazdaság érdekli

Öt évvel ezelőtt lépett a makói közélet színterére, most pedig a város polgármestere szeretne lenni… Tovább olvasom