Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 18°C | 33°C Még több cikk.

Közúton és sínen Újszeged és Makó között

Makó - Hasonló kihasználtságúnak találtuk pénteken a tervek szerint megszűnő, Újszegedről Mezőhegyes felé közlekedő vonatot, és a Makóról Szegedre tartó buszt. Az érintett települések vezetői elküldték szándéknyilatkozatukat a vonalak megtartására.
– Most majd meglátják, hogy milyen sokan utaznak innen – közölte velünk az újszegedi vasútállomás pénztárosa, amikor megváltottuk Makóig szóló jegyünket a tegnap fél 12 előtt öt perccel induló Újszeged–Mezőhegyes járatra. Ez a szárnyvonal az egyik, amelyen hamarosan megszűnne a személyszállítás.

A szerelvények egyelőre járnak. Fotó: Segesvári Csaba

Tíz perccel indulás előtt a kétkocsis Bzmot 288 első kocsijának kétszer kétüléses székei között szabad „kétszékre" nem találtunk. Az utazók: főként diákok és nyugdíjasok. A szerelvényen induláskor összesen harmincnyolcan voltak, kocsinként egyébként negyven ember tudna leülni. – Nem tudjuk mivel megyünk haza, ha megszüntetik ezt a vonalat – mondta tanácstalanul Tóth Nikolett, aki barátaival Mezőkovácsházáig váltott jegyet. Vonattal Mezőhegyesnél egy átszállással meg tudják oldani a hazautazást. – Ez busszal két átszállás lenne. Egy Makón, egy pedig Mezőhegyesen, mert Mezőkovácsházára a Tisza Volán naponta csak egy járatot indít, és azt is délelőtt tíz órakor – mondták.

Ami a szerelvényt illeti: kellemesen fűtött utastérben és feltűnő tisztaságban utaztunk. A sínek fölött azonban valóban eljárt az idő: a zakatoló hangot és a kocsik ritmikus hullámzását nem volt könnyű megszokni. – Lehet járkálni, biztonságosabb, és nem annyira ciki állni, mint a buszon – sorolta a vonatozás előnyeit a szintén Mezőkovácsháza felé tartó Strifler Gerda. Az egyetemista lány rendszeresen utazik ezen a járaton: minden pénteken haza, majd vasárnap este vissza. Azt mondta, ezeken a napokon mindig sokan vannak a kocsikban. A „legénység" egyébként Makóig alig változott: Szőregnél és Deszknél például senki nem szállt föl. A szerelvény negyven perc alatt, minden fennakadás nélkül, négy perccel a hivatalos menetidőnél hamarabb jutott el Makóig.


Itt húsz perc gyaloglásba telt, amíg a külvárosi vasútállomásról a belvárosi buszállomásig jutottunk el. És persze ugyanennyi a kiút is, a makóiak többsége ezért is választja inkább vonat helyett a buszt, amely a belváros több pontján is megáll. A fél egyes járattal jöttünk vissza, ebben az időpontban egyébként kettő is indult Szeged felé. Egy gyors, és egy normál. Utóbbi hivatalos menetideje percre pontosan egyezett a vonatéval, így azt választottuk. Az állomásról hét fővel gördült ki a buszunk, de a gyorsjáratra se szálltak fel húsznál többen. A következő két városi megálló után a létszám harminchárom főre hízott, majd útban Szeged felé egyre csökkent. A 43-as úton folyamatos volt a forgalom, így a Kiszombor és Deszk belterületén töltött hosszabb időt a sofőr könnyen le tudta dolgozni. A tisztaságot és a kényelmet itt sem kellett nélkülöznünk. A szűkebb utastér miatt azonban ezt a járművet levegőtlenebbnek érzetük. Újszegedre percre pontosan háromnegyed óra alatt érkeztünk vissza.

Tóth Nikolettéknek kétszer kellene átszállni, ha megszűnne az Újszeged–Mezőhegyes vasútvonal. Fotó: Segesvári Csaba

A szemközti megállóban Katát faggattuk: miért a buszt választja? A makói kollégista elárulta, már többször nem fért fel az autóbuszra. Legutóbb október 27-én, amikor munkanap volt. – Négyet is el kellett engednem. Ekkor sétáltam fel a vonatig, ahol még helyem is volt. Ha sűrűbben közlekedne, biztosan mellette döntenék – magyarázta.

Elküldték, mégsem találják a levelet

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) közleménye szerint a határidő lejártáig hivatalosan 34 település önkormányzata jelezte: a térségükben húzódó vasúti mellékvonalakat térségi vasútvonallá minősítsék át. A felsorolásban sem az Újszeged–Mezőhegyes, sem a Szentes–Orosháza szárnyvonalat nem említették. Csanádi István mezőhegyesi polgármester nem érti a dolgot: mind e-mailben, mind elsőbbségi levélben elküldték, szükségük van az Újszeged–Mezőhegyes vonalra. Ugyanilyen szándéknyilatkozatot küldtek el Szirbik Imréék is a GKM címére. A szentesi polgármester sem kapott még visszajelzést a minisztériumtól. Mivel a GKM szakállamtitkára tegnap külföldön tartózkodott, csak a titkárságán tudtunk érdeklődni a két vonal után. Itt azt a tájékoztatást kaptuk, hogy szép számban vannak még feldolgozatlan levelek, amiket különböző önkormányzatok küldtek el hozzájuk a vasútvonalak felszámolása ellen tiltakozva. Jelenleg munkanapokon a Szeged–Makó–Mezőhegyes vonalon hét vonat közlekedik, Makóra ötvennyolc autóbuszjárat megy.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Makói útépítés a lakótelepen

Makó - A makói Ráday és Petőfi utcák csaknem használhatatlanná kopott útjának aszfaltozásán dolgozik… Tovább olvasom