Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

M43: tönkrement az útpadka a gyorshajtó kamionsofőrök miatt

Makó - Máris meg kell erősíteni az M43-as autópálya makói, körforgalmi le- és felhajtójának útpadkáit. Körülbelül hétmillió forintba kerül, ám pontos összeget még nem lehet tudni. Ez így normális. Az azonban nem, ahogy a kamionok ott döngetnek.
Várhatóan augusztus közepére végez a Maroslele 43 Konzorcium az M43-as autópálya makói, körforgalmi le- és felhajtóinak a szélesítésével. A gyorsan hajtó kamionsofőrök ugyanis járműveikkel máris „kitaposták", tönkretették az útpadkát, amit meg kell erősíteni. A munka nem garanciális javítás, körülbelül hétmillió forintba kerül. Pontos összeget nem tud még mondani a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF). Loppert Dániel kommunikációs vezető azt hangsúlyozta „vállalkozói szerződés értelmében a vállalkozónak feladata a forgalomba helyezéshez szükséges, a beruházó NIF Zrt. által elrendelt munkát elvégezni, amellyel kapcsolatban igénnyel léphet fel. Ezen igény összeállítása, majd benyújtása folyamatban van a Független Mérnök felé."

Nézegessen körforgalmi útpadkákat! Fotó: Garai Szakács László (galéria)

Azaz ilyen esetekben így szokás dolgozni, számlázni: elkezdik a munkát, és menet közben kiderül, mennyibe is kerül. A „féket" a rendszerben a mérnök jelenti, ő nem hagyja, hogy elszálljanak utólag a költségek.

A körforgalmak egyébként megfelelnek mind a hazai műszaki előírásoknak, mind az uniós szabványoknak, a kamionsofőrök vezetési stílusával szemben azonban „tehetetlenek". Terepszemlém alkalmával érdekes módon minden teherautó-sofőr lassan, óvatosan jött le az autópályáról, illetve hajtott rá, így az útpadka és értelemszerűen én sem voltam veszélyben.

A körforgalom „szélét a szokott módon" erősítik meg: kiszélesítik az íveket és hatalmas termésköveket helyeznek betonágyakba. Ott jártunkkor a lehajtónál lévő kör félig elkészült, a munkások éppen a felhajtói kereszteződésen dolgoztak. Máshol azonban nem fognak, pedig kellene: a sztrádáról levezető 4415. jelű összekötő út és a Makót elkerülő 4456. jelű összekötő út kereszteződésében lévő körforgalom padkáját is „megkóstolták" már a kamionok. Ez a csomópont azonban nem tartozik bele azokba az igényekbe, amelyeket utólag a forgalomba helyezéssel kapcsolatban kért a Közútkezelő.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. szabály 2011. augusztus 14. 06:14
    „Tele van szeméttel az autópálya vége,nincs erre megoldás?”
  • 52. love 2011. augusztus 08. 21:21
    „Oda is egy 10-es táblát mintszegeden a belvárosi hidra és minden el van intézve!!!Amugy ez már bevált szokás úgy kb. 8 hónapra,s majd sógor_koma,jóbarát jó pénzért meg csinálja.”
  • 51. KamuNeni 2011. augusztus 05. 21:11
    „Nem a gyorshajto kaminonok miatt ment az tonkre hanem a substandard anyag es trehany munka miatt.kezdve avval aki jovahagyta az anyagot es folytatva a minosegi ellenorokkel es azok fonokeivel. Semmi baj avval ahogyg a kamionok hajtanak, mert egesz europaban ugyanugy hajtanak sot mindenhol a vilgon.

    Erdekes hogy angliaban vagy nemetorszagban vagy amerikaban nem mennek tonkre. Miert lehetseges az? Mas kamionokat hasznalnak? a soforok maskepp vezetnek? Nem hiszem. Sot biztos hogy nem.

    Szerintem MO-n meg ovatosabban vezetnek mert tudjak hogy milyen rossz utminoseggel neznek szembe es hogy varatlan balesetek lehetne miatta.”
  • 50. Power 2011. augusztus 05. 17:46
    „47. Morpheus_RexXx 2011.08.05. 15:43
    Jobb helyeken nem a közútra, hanem a sínekre terelik a kamionforgalmat. Nekik van igazuk.

    http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=15510

    http://www.geographic.hu/Civilizacio/2007/04/Svajc_sikerrel_tereli_sinekre_a_kamionokat”
  • 49. Agáta 2011. augusztus 05. 16:50
    „Az előttem hozzá szólóknak igaza van, mindenütt hanyag munkával lehet találkozni. Az utak alapozása nem megfelelő (nem kamionok, "csak" trolik és buszok állnak meg a Nagykörúton, a Madách u-nál a megállóban, 2 év alatt teljesen kikagylósodott, de más 2 éves megállókban is ez a helyzet, akár csak a Hajnóczy u-ban a Tisza L. krt. közelében). A tervezők és a kivitelezők fizika órán hiányoztak a súrlódás, nehézségi erő órákról.
    30 évvel ezelőtt Hustonban láttam, hogy egy közúti felhajtót úgy építettek, hogy az alapozásra acélsodrony szőnyeget fektettek, majd abba alapozó keveréket öntöttek és úgy aszfaltoztak. Tudom, drága, de biztosan nem kell hozzá nyúlni 1-2 év múlva, mint nálunk.”
  • 48. szpirigonzálesz 2011. augusztus 05. 16:32
    „A hozzászólásokból kiderült, hogy a kommentezők 90%-a nem a kamionosokat,
    hanem a hanyag tervezést és a tervezést is alulmúló kivitelezést
    teszi felelőssé az említett úthibáért.
    Ezek után egy független szakértő megvizsgálja a helyzetet,
    vagy a feledés homálya borítja be a véleményeinket?”
  • 47. Morpheus_RexXx 2011. augusztus 05. 15:43
    „46. Power 2011.08.05. 14:21
    Más országokban tisztességesen aláalapoznak az útfelületeknek, nem úgy mint idehaza. Itt még a "sár" is az alapozás része...

    45. strangerrr 2011.08.05. 12:16
    Ha rám is céloztál, valóban nem olvastam teljesen vissza a hsz-eket... nem is volt célom, csak a véleményem megfogalmazása. Ez pedig valóban nem fórum, nem is volt sosem az, csupán a cikkhez hozzá lehet szólni.”
  • 46. Power 2011. augusztus 05. 14:21
    „Egyszer talán képviselőink is felérik ésszel, hogy fizetniük kellene az aszfaltszaggató kamionoknak, amiért balesetveszélyessé teszik a közutakat. Sok helyen feltépik az aszfaltot és tátongó lyukak maradnak, de esős időben a balesetekhez elég a kitaposott "kagylós" út is. Más országokban ezt nem engedik meg. Nálunk fejlettebb országokban nem véletlenül betonból építenek utakat.”
  • 45. strangerrr 2011. augusztus 05. 12:16
    „Úgy látom itt csak minden hozzáértő löki a süketet, más hozzászólót el sem olvasva. Ez így nem fórum, csak hiszti sarok.”
  • 44. Morpheus_RexXx 2011. augusztus 05. 08:55
    „Szép... és nem összefüggő felület majd megen megsűlyed, berepedezik atc.
    A körforgalmak nagyrészénél a tervezés (?) is sh@r. Legalább is ha az alapján építettek, mivel a legtöbb "íven" el sem fér rendesen egy nyerges kamion. Így nem csoda ha a pót hátuljával széttapossák az út szélét... nem tudom ezeknél az útépítéseknél és a városban is kiket béreltek fel tervezésre, de nem sok "forgalmat" láthattak. Ez kérem szépen nem a SimCity ahol max kimarad 1-2 pixel a járművekből ha az úthálózat nem éppen megfelelő és a szimuláció ettől ugyan úgy végigfut. Ez itt kérempészen RealLife... nem SL, RL !”
  • 43. zo 2011. augusztus 05. 07:36
    „Nálunk mindig út javítás van hiszen így lehet pénzt lopni.”
  • 42. Gingko 2011. augusztus 04. 23:50
    „A rézsű is elég sza..l néz ki.”
  • 41. dublin 2011. augusztus 04. 22:38
    „rengeteget utazom Angliában közúton ... az autópályák ingyenesek, ott megy az összes kamion, busz, személyautó (kicsit azért több, mint itt) és nem toldozzák-foltozzák állandóan ... nem lehetne egyszer elmenni oda, és megkérdezni, hogy mit kevernek az aszfaltba és miért nem rosszak az utak? csak egyszer ....”
  • 40. luckydevil68 2011. augusztus 04. 20:34
    „Nem kéne a s**r tervezést - kivitelezést (mert ugye az csinálja meg aki a legtöbb anyagot spórolja ki belőle) a kamionosokra fogni.
    Soha nem vezettem kamiont de kisteherautót naponta, annyira nem lehet száguldozni vele egy körforgalomban, pedig csak öt méter hosszú. El tudom képzelni egy nyerges vontatóval mennyivel rosszabb a helyzet. Ha úgy van megtervezve valami, hogy normális körülmények között (ha egy gépjárműnek 5 km-re le kell lassítani egy körforgalomban az nem normális, képzeld ha te haladsz mögötte) kénytelen ráhajtani a padkára egy 40 tonnás akkor úgy kell megcsinálni hogy folyamatosan kibírjon 80 tonna terhelést. Akkor nem kéne csak egyszer megcsinálni.
    Még mielőtt a sok környezet tudatos letámad, igazatok van, be kéne tiltani az összes autóforgalmat Magyarországon az sokkal egészségesebb és milyen sok munkahelyet teremtannak a sok riksának.”
  • 39. igazságkereső 2011. augusztus 04. 20:07
    „Ha a mérnökök megfelelő súlyterhelésre tervezték, továbbá az útépítéskor nem lopták ki az anyag felét, ennek nem lett volna szabad bekövetkezni! De nálunk Magyarországon a duplájára tervezik az útépítés költségét,hogy a felét el -lehessen tenni pártkasszákba,az építőanyag felét meg kilopják! ez a szomorú magyar valóság, nincs mit rajta szépíteni!!”
  • 38. gyuri67 2011. augusztus 04. 19:18
    „Tisztet öreg47 Kamion söfőr vagyok az országban nagyon kevés olyan körforgalom van ahol ne padkázzon meg a pótkocsi kereke be ill kihajtáskor!!A tervező urak nem veszik figyelembe hogy nagy tehergépjárművek is közlekednek!!!!legalább beültek volna egy kamionba tervezés előtt hogy milyen menettulajdonsága van egy ekkora járműnek!!!Én személy szerint kötelezném a személygépkocsi vezetőket egy tanfolyamra ahol kamiont kellene vezetniük.Szerintem utána rájönnének hogy nem úgy van hogy 40tonnás vagyok én vagyok a király!!!”
  • 37. TrombiFrédi 2011. augusztus 04. 18:10
    „Jó munkához idő kell, a rosszhoz még több...ez a mondás beigazolódni látszik?!”
  • 36. oreg47 2011. augusztus 04. 17:41
    „Javítanak, meg szélesítik az íveket? Miért nem mindjárt vágják egyenesre a körforgalmat, hogy a barmok száguldozhassanak. Hát nem a forgalom lassítására készült a körforgalom?
    Inkább tennének ki állandó radart és rúgnák ...án a gyorshajtókat, megfizettetve velük a száguldozásukkal okozott kárt?
    Ja, hogy arra figyelni kéne, meg merni megcsinálni? Mi tartja vissza a rend őreit ettől?”
  • 35. Lackó50 2011. augusztus 04. 17:25
    „Ennél valamivel jobb dumát kellene kitalálni, hogy: "A gyorsan hajtó kamionsofőrök ugyanis járműveikkel máris ,,kitaposták", tönkretették az útpadkát..." Tudtommal ezek az elkerülő utak pont azért épültek hogy a lakott területekről eltereljék azt a forgalmat, ami nem közvetlenül azt a települést érinti. Akkor már a tervezésnél lehet számítani rá, hogy azon kamionok is fognak közlekedni. Kanyarban nem valószínű, hogy 80 km/ó-val döngetnek azok a kamionok. Nem tudom, hogy mit írnak elő azok az uniós szabványok, de már azt is feltételezem, hogy valami fordítási hiba miatt a kerékpár utakra vonatkozó előírásokat akarták megvalósítani. Ha ennyi idő alatt tönkre mennek akkor megkérdőjelezném a "garanciális javítás" kérdését is. Vagy előre le volt mutyizva, hogy ezt a pénzt még ki kell valamilyen indokkal fizetni a kivitelezőknek??”
  • 34. frakk 2011. augusztus 04. 17:20
    „A gyorshajtó kamionok épp a másik oldalra sordódnak.
    Ez az útpadka a tervező, és az építők rossz munkája miatt ment ilyen rövid időn belül tönkre.
    De mint tudjuk az állami pénzek és a magán kivitelezés közt érdekes dolgok történnek.”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Informatikai fejlesztés Földeákon

Földeák - Szombat reggel 9-kor tartják a Návay Lajos Általános Iskola informatikai beruházásának… Tovább olvasom