Délmagyar logó

2017. 04. 25. kedd - Márk 6°C | 21°C Még több cikk.

Nem érinti az M43-ast az uniós pénzstop

Makó - Nem befolyásolja az M43-as autópálya építését, hogy az Európai Unió felfüggesztette egyes támogatások kifizetését – közölte az állami beruházás irányítója, a NIF Zrt. A 46 milliárdos munka az alapozásnál tart. Átlagosan három méter magas töltésen húzódik majd az út Makótól a magyar–román határig.
Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook-oldala, nem csak makóiaknak.

Bár egyes helyeken szeptember végéig még régészek dolgoznak, másutt már építik az M43-as autópálya új szakaszának alapját és töltését. Most ezt a munkát láthatják, akik a nyomvonalat keresztező valamelyik úton haladnak. A 23 kilométeres autópálya Makótól északra csatlakozik a már elkészült részhez, Kövegyet és Csanádpalotát délről kerüli, így éri el a román határt. Átlagosan három méter magas töltésen húzódik, de ahol a Hódmezővásárhelyt Makóval, illetve a Mezőhegyest Újszegeddel összekötő vasútvonalat keresztezi a felüljáróval, ott ez a magasság eléri a 10 métert, a Sámson-Apátfalvi szárazér fölött a 9 métert. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint itt az útépítés szempontjából rossz a talaj, ha sok az eső, hamar összegyűlik a belvíz. Ezért közel 2,5 millió köbméter „töltésanyagot" szállítanak ide és dolgoznak be. Az autópályához három csomópont épül a keresztező utaknál, két pihenő, az egyik a Krak-érnél, a másik, amely egyoldali komplex autópálya-pihenő, Kövegynél. A kivitelező a Duna Aszfalt Kft., a tervek szerint az autópálya-szakaszt 2014 november közepén helyezik forgalomba, a szerződött összeg nettó 46 milliárd 490 millió 126 ezer forint.

Autópálya-építők Makótól északra, a nyomvonal és a Királyhegyesi út találkozásánál. Erre megvan a pénz. Fotó: Frank Yvette
Autópálya-építők Makótól északra, a nyomvonal és a Királyhegyesi út találkozásánál. Erre megvan a pénz.
Fotó: Frank Yvette

Az M43-as építését és a kifizetéseket nem befolyásolja az uniós források felfüggesztése – közölte tegnap érdeklődésünkre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője, Loppert Dániel. A Közlekedési Operatív Program – innen jön a pénz az M43-asra – 2175 milliárdjából ez év végéig 450 milliárd költhető el. Ebből 55 milliárdot már szerződéssel lekötöttek, 367 milliárd esetében zajlik a közbeszerzés, 28 milliárdra még nem jelent meg a kiírás – hangzott el Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Loppert Dániel szerdai budapesti tájékoztatóján. A következő uniós költségvetési ciklusban a KÖZOP-ban várhatóan 1200 milliárd lesz, ebből az Unió elsősorban a vasútfejlesztést támogatja.

Az Unió azért állította le egyes programok kifizetését Magyarországon, mert szabálytalannak találta, hogy egyes közbeszerzéseknél a magyar építtetők a jelentkező cégeknek a mérnökkamarai tagságot és a magyar nyelv tárgyalási szintű ismeretét írták elő, ami versenyhátrányt jelenthet a külföldi indulóknak. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára azt nyilatkozta szerdán reggel a közszolgálati televíziónak, hogy tárgyalnak az ügyben az Európai Bizottsággal, szeptember 9-én minden eldől. A megbeszéléseken múlik, hogy milyen mértékű szankciót alkalmaz az Unió Magyarországgal szemben.
A legsúlyosabb 125 milliárd forintos „korrekciót" jelentene, a szóba került legenyhébb 25 milliárdosat. A korrekció azt jelenti, az érintett összegeket az Unió most nem fizeti ki. A pénz mégsem vész el, mert újra lehet rá pályázni. Így – érvelt a helyettes államtitkár – „alapvetően több fejlesztés valósulhat meg Magyarországon, és abban több lesz az állami önrész", mint ahogy azt korábban kalkulálták.

Olvasóink írták

  • 7. scott1 2013. szeptember 01. 19:55
    „csanyiv!
    Az A1 sem halad terv szerint, a nagy részének már készen kellene, hogy legyen. Az M43-asra való csatlakozásuk is csúszik, mivel elkergették az eddigi kivitelezőt, pár hete nevezték meg azt a céget, aki majd talán megépíti... A már kész Temesvár-Arad 32 kilométeres szakaszról meg csak annyit, hogy 1 év után teljesen újra kell aszfaltozni mert szétrepedt rajta a burkolat!!! Pedig ott még csak hegyek sincsenek! :D

    A Constanta-Bukarest autópályát nem újították fel, hanem 2012 végére építették ki, az is közel két évet csúszott!

    A Bukarest-Pitesti autópálya az tényleg régebbi és azt fel is újították. Egy olasz cég nyerte meg úgy a felújítást, hogy volt pályázat, amely jóval olcsóbban megcsinálta volna. Fel is újították a saját ajánlatuk az ötszöröséért!!! amit ki is fizettek nekik!!! Mivel ez az olasz cég csak egy év garanciát vállalt a "munkájáért", pár évre rá az Ő munkájuknak a felújításáért a románok a többszörösét fizették ki újból egy cseh cégnek! :D

    A bechteles autópálya építés versenytárgyalás nélkül kezdődött 2003-ban 415 kilométer autópályát vállaltak 2,2 milliárd euróért. Ebből megépítettek sikeresen 1,5 milliárd euróért 52 kilométert 10 év alatt, majd csomagoltak!!!

    Eközben Magyarország autópálya hálózata kiépült a határig!!! Szerintem döntse el mindenki, hogy melyik a szánalmas, melyik a vicc!”
  • 6. csanyiv 2013. szeptember 01. 15:59
    „Scott, szerintem te az Észak-Erdély autópályára gondolsz, amit a Bechtel épít(get)ett már tíz éve. Mert a másik nagy, az Constanta és Bukarest közt teljesen fel lett újítva, megépült Pitestiig és most masszívan épül Pitesti-Szeben és Szeben-Déva között. Három hete jöttem arra és voltak rajta már átadott szakaszok, de teljes hosszában folyt az építkezés. Elég komoly alagutakkal és hidakkal ráadásul. A másik, hogy az egész jó autópályáink mellett semmivel sincsenek jobb állapotban a mi első- és másodrendű útjaink sem, sőt!”
  • 5. Alexus 2013. augusztus 30. 05:53
    „3. h65535 2013.08.29. 13:56

    A roman uthalozatnal rosszabb a vilagon nincs.”
  • 4. scott1 2013. augusztus 29. 14:54
    „3. Hát valóban! :D
    Mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy idén 48 kilométer körüli szakaszt akarnak átadni ha minden jól megy (persze ez is abból a több száz kilométeres szakaszból fog megépülni, amit már 2011-2012-re át kellett volna adni!
    Mint ahogy a DNA (Antikorrupciós Főügyészség) sem halad sehova, hiszen ezen kifizetett de félkész autópályákkal kapcsolatos szerződés egy része egyszerűen eltűnt, miközben a kivitelező (amerikai) már egy éve Romániát is elhagyta! Mostanában választják ki azokat, akik folytatják a munka egy részét! De neked ez nem szánalmas, nem vicces egy cseppet sem, hanem maga az etalon, ugye... :DDD”
  • 3. h65535 2013. augusztus 29. 13:56
    „Romániában kicsit jobban haladnak az A1-es autópályával... Pedig ott hegyek vannak... a magyar autópálya építés egy vicc... de inkább egy szánalmas próbálkozás!”
  • 2. papsajt 2013. augusztus 29. 08:56
    „Az Unió azért állította le egyes programok kifizetését Magyarországon, mert túl sok pénz ment offshore cégekbe, de kellett 1 indokot találni.”
  • 1. KamuNeni 2013. augusztus 29. 08:00
    „Vegre mar hogy az Uionak megjon az esze es leallitja ezt a vad herdalasat a penzenek.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halad a makói csatornázás

Már látni az alagút végét: 75 százalékban kész a makói csatornaberuházás – hangzott el a szerdai testületi ülésen. Tovább olvasom