Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Küllőcsörgéssel kísért magyar győzelem

Sorozatunkban legendás meccsekkel, eseményekkel foglalkozunk. Mivel a hétvégén rendezik meg Hódmezővásárhelyen az első osztályú nemzetközi motokrosszbajnokság nyitányát, ezúttal a Béke és Barátság-kupa 1984-es vásárhelyi versenyét elevenítjük fel.
A hódmezővásárhelyi motokrosszsport szinte egyidős a sportág kialakulásával. A múlt emlékezetes versenyei közül hazai szempontból a Béke és Barátság-kupa 1983-as fordulója volt a legkiemelkedőbb, ahol a vásárhelyiekből álló 125-ös válogatott győzni tudott, de az igazi nagy versenyre a következő évben, 1984-ben került sor, amikor ismét Vásárhely kapta a rendezés jogát. A verseny lényege az volt, hogy akkoriban a hivatalos világbajnokságot kizárólag a nyugati országokban rendezték, és ennek volt ellenpárja a szocialista tömb BBK-versenysorozata a Szovjetunió, Lengyelország, Csehszlovákia, Románia, Bulgária, Kuba és Magyarország részvételével. Nálunk is ekkor volt a sportág aranykora, Németh Kornél, Gyurászik László neve fémjelezte a korszakot.

Magyar válogatott a vásárhelyi versenyen

Mire 1984. június 24-én Vásárhelyre érkezett a sorozat, már lement a szovjet, csehszlovák és lengyel forduló, és a magyar királykategóriás csapat a harmadik helyen állt. A vásárhelyi pálya olyan volt, mint máskor, komisz és nehéz: a szikes talaj betonkemény felületét cementfinomságú por takarta. Rengeteg néző lepte el a pályát, depólátogatás, autogramvadászat vette kezdetét a bolgár vb-bronzérmes Rangelovtól, Németh Kornéltól és a többi ásztól. A 125-ös csapat egy évvel korábban a vásárhelyi fordulón nyert ugyan, de már az edzéseken látszott, hogy ezúttal ez nem jön össze. A 250-esek viszont remekeltek: Gyurászik mindkét futamát megnyerte. Németh Kornél iszonyatos küzdelmet vívott minden körért, a csehszlovák Drozda, a szovjet Hudjakov és a bolgár Nikolov minden eszközt felhasznált, hogy megkeserítse az életét. Végül Nikolov belemanőverezett egy vízzel telt gödörbe, Drozda motorjára meg feltekeredett száz méter pályaszalag, így az első futamban Némethet intették le másodikként.

Németh Kornél küzdött az elemekkel.

A másodikban Gyurászik a rajtnál „felejtette" a mezőnyt, Németh meg belekeveredett. Nagyon fáradt volt, senkitől sem zavartatva bukott, aztán elfékezte magát, és kicsúszott a pályáról. Halász László, a csapat harmadik embere egy esés után kiállt, ám két befutó csapattag kellett ahhoz, hogy az eredményt értékeljék, így Németh – bár nagyon szenvedett – visszatért a pályára.

Czuczi Roland 58-as rajtszámmal a BBK poklában

Az utolsó előtti körben Hudjakov Voszhodjának hátsó kerekében elpattogtak a küllők. A magyar csapatfőnök rohant a pálya túlsó oldalára, hogy jelezze Némethnek a helyzetet, aki egy utolsó hajrába kezdett. A stopper 14 másodperc különbséget mutatott, ám kizártnak látszott, hogy az a kerék kibírja... De kibírta, így egy motorhosszal Kornél előtt intették le a már lépésben botladozó Hudjakovot. A depóba már nem tudott begurulni, tizenhat ép küllő maradt a kerekében...

A győzelmi dobogón. 1. Gyurászik László, 2. a cseh Drozda, 3. Németh Kornél.

A csapatversenyt így is a magyarok nyerték, és négy forduló után a BBK történetében először vezettek összesítésben Csehszlovákia, a Szovjetunió és Bulgária előtt, az év végén pedig Németh Kornélnak köszönhetően egyéniben és csapatban is magyar arany született.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vásárhelyi tékvandótervek

A Máté Taekwondo és Hapkido Közhasznú Sportegyesületben 2000 óta foglalkoznak az olimpiai sportágnak számító WTF tékvandóval. Tovább olvasom