Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Szeged - delmagyar.hu

2014. 04. 23. szerda - Béla

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Szeged hírei > 35 év után csenget újra a 2-es villamos

35 év után csenget újra a 2-es villamos

Szeged - 85 éve indult a forgalom a 2-es villamosvonalon Szegeden, 35 éve számolták fel. Holnaptól ismét lesz 2-es, Rókus és az Indóház tér között.

Dombai Tünde - Délmagyarország napilap - 2012.03.01. 05:59
Megosztás: Facebook Twitter Iwiw E-mail
Nem először lesz 2-es villamosvonala Szegednek. 1927. május 7-én indult el az első járat, noha számot csak 1943-ban kapott. A korábbi tehervágányokat alakították át személyszállításra; a mai Etelka sori végállomástól, ahol hajdan a Lippai-féle fatelep üzemelt, a Felső Tisza-parton lehetett utazni vele. A Belvedere előtt elkanyarodott a mai Tisza Lajos körútra, és úgy ment az Anna-kútig.

Nagy István, az SZKT nyugdíjas oktatótisztje, a szegedi kötöttpályás közlekedés kutatója elmondta: a Tisza-parti végállomást többször meghosszabbították a petőfitelepi lejáró felé, hogy a benn álló villamost a töltés aljából is látni lehessen. A külső szakaszon 20-szal, a belsőn 15-tel „száguldott" a járat.

A 2-es villamos egykor, archív fotók Nagy István gyűjteményéből

1943-tól a 2-es útját a Mérey kitérő, Margit (ma Gutenberg) utca, Dugonics tér, Vitéz utca, Szivárvány kitérő, Vám tér, Vágóhíd állomásig meghosszabbították. 1951-ben még 350 méterrel megtoldották, és egészen a mai Kecskés végállomásig elért. 1972-ben átrendezték a vonalakat; a 4-es járt a Szabadkai úton, a 2-est pedig megkurtították. 2 kocsival csak a Radnóti-gimnázium és Petőfitelep között vitte az utasokat, majd – a jobb átszállás miatt – a végállomását visszavitték az Anna-kúthoz. A Tisza-parti vonalat 1977. február 28-án, a Bertalan híd építése miatt megszüntették.

A régi vonal érdekessége volt, hogy az árvízvédelmi töltésen közlekedett. A teherszerelvények a személyszállítással párhuzamosan továbbra is hordták a fát és szenet a fatelepről, nem kis késedelmet okozva az utasforgalomban. Legtöbben akkor utaztak a 2-essel, ha a Szeol AK meccset játszott. Rendszerint villamoskonvojt kellett beállítani: a szurkolókat több pótkocsis tuja vitte a Tisza-parti stadiontól, sőt előfordult, hogy két mozdony közrefogott két-három pótkocsit, és még úgy is fürtökben lógtak róla az emberek.

Utolsó simítások a 2-es vonalon. Fotó: Karnok Csaba   (képgaléria)

Holnap ingyenes az új 2-es.

Holnap délután 2-kor az Indóház téren áll hivatalosan üzembe a város első új Swing Szeged villamosa, hogy szombaton üzemkezdettől elindulhasson a menetrend szerinti közlekedés az új 2-es villamosvonalon az Európa liget (vagyis a Rókusi körút és Csongrádi sugárút sarka) és az Indóház tér között. Pénteken az ünnepség után bárki kipróbálhatja a 2-es vonalat, este 8-ig ingyenesen lehet villamosozni az új tujákon. Háromnegyed 3-ra várható két Pesa a rókusi csomópontba, ahonnan a Rókusi körúton külön menetben vonulnak fel. A 2-es vonalat szombattól a három új jármű és néhány Tatra villamos szolgálja ki, a 9 tagú flotta többi villamosa később érkezik Szegedre. Szombaton lépnek életbe a már bemutatott forgalmi változások: megszűnik a 2-es, 83-as és 83A-s busz, helyet cserélnek a rókusi trolivégállomások.
Megosztás: Facebook Twitter Iwiw E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

12345 következő >> végére >>> 49 hozzászólás
Moderálásra küldöm 49. ifj. Nagy Gábor 2012.03.04. 22:50

47. Zsoltee0716

Ezért is volt luxus szinte üresen pörögni a Vásárhelyi Pál utca - Szeged Plaza szakaszon villamosokkal, ami most megszűnt. ;-)

Moderálásra küldöm 48. öregvegyész 2012.03.04. 14:31

Ha még valaki tudja merre járt a 2-es akkor azt is tudja hogy ez röhej ,hogy ez szintén 2-es: De a gyüttmönteknek mindegy..Az meg hogy az átszállásokkal tíz percek vesznek el az ilyeneket nem érdekli. Nem Szeged-lelkúek. Beültek a bársonyszékekbe és hihetetlenül okosak lettek.

Moderálásra küldöm 47. Zsoltee0716 2012.03.02. 15:01

44. ifj. Nagy Gábor 2012.03.02. 10:18

Főként a villamos közlekedés. abból a 167 miilióból a 83-as teljes vonal éves pénze kijönne.

Moderálásra küldöm 46. csizmadialaszlo 2012.03.02. 11:19

Ó, most látom csak: a cikk szerzője neve mellett a tegnapi dátum szerepel.

Azt hiszem belegabalyodtam, mint a süni a rágógumiba.

Moderálásra küldöm 45. csizmadialaszlo 2012.03.02. 11:18

Hogy van az, hogy egy mai dátummal megjelenő cikkhez már egy nappal korábban is hozzászóltak????

Tegnap volt ez a cikk fönn itt az onlájnon, viszont mai dátum(2012.03.02.) szerepel - most.

Kérdés: melyik napon lehet díjmentesen igénybe venni a 2-es villamost? Melyik napon lesz az ünnepélyes megnyitó?

Moderálásra küldöm 44. ifj. Nagy Gábor 2012.03.02. 10:18

42. Zsoltee0716

Hát igen, a tömegközlekedés drága dolog. Főleg ha új, nagyértékű járművek amortizációját is el kell számolni. Nyilván bengálival lényegesen olcsóbb lenne, mert nem fűt, légkondicionál, a berendezései nem sokkal bonyolultabbak egy kávédarálónál, tehát ha elromlik, a javítása sem túl eszközigényes.

Moderálásra küldöm 43. ifj. Nagy Gábor 2012.03.02. 10:15

40. +mondo

Köszi.

Este (megint ez az este :)) ), akkor eszerint is átszámolom, mert egy saját becslés alapján elkezdtem, és a különböző követési időközökből adódóan volt olyan csatlakozás is, ami jól kijött, meg olyan is, ami nem.

Egyébként javaslom, hogy nézd meg az 5-ös trolival is, mert a Rókusi körút nagy részét az is lefedi, és az átszállás még egyszerűbb is rá a belvárosban a 72-esről. A kettőből együtt már több használható átszállás ki fog jönni.

Persze ehhez valóban tudatosan kell az utazásokat (újra)tervezni, de azért ez nem gondolom, hogy annyira megoldhatatlan feladat lenne.

Moderálásra küldöm 42. Zsoltee0716 2012.03.01. 18:51

23. ifj. Nagy Gábor 2012.03.01. 12:43

"Gyakorlatilag a 2-es villamosoknak csak a TESCO utáni kilométereik kerülnek plusz pénzbe, míg a buszoknál egészen a Mars tértől Makkosházig tartó szakasz közlekedtetésének árát meg lehet spórolni. De a villamos ugyanúgy a belvárosba/vasútállomásra megy - ahová az utasok döntő többsége is."

167milló Ft/ évbe kerül ez a kicsi szakasz üzemeltetése. Akkor mennyi az egész 1miliárd Ft/év(1-2-es villamosra értem).

Moderálásra küldöm 41. TELSTAR 2012.03.01. 18:36

36. Rókus-Dorozsma 7-es volt, a SZEAC pályáig a 2-es ment (ez van megemlítve a cikkben) az újszegedi az 5-ös volt.

Moderálásra küldöm 40. +mondo 2012.03.01. 18:17

"Most nincs annyi időm, hogy ezt végignyálazzam, este talán majd lesz, de ez neked hogyan jött ki, amikor péládul még közzé sincs téve a 2-es villamos menetideje?"

Az Szkt-s hölgy megírta, mert ha az ember nem kérdez, akkor hülyén hal meg:
Tisztelt Uram!

Valóban a jelenlegi menetrend nem tartalmazza a megállóhelyi menetidőket,
de hamarosan lehetőségünk lesz átalakítani, így a sokak által hiányolt
menetidők is feltüntetésre kerülnek.
A 2-es villamos menetideje 25 perc, így az Európa ligettől a Széchenyi
térre kb: 15-16 perc alatt ér be, az Indóház térről pedig kb: 8 perc.


49 hozzászólás12345 következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

HIRDETÉS

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...