Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

A Nagy Testvér mindent lát? Megfigyelte járművezetőit az SZKT

Szeged - Tiltakozik a szakszervezet az ellen, hogy az SZKT a járművezetőit a tudtuk nélkül munka közben megfigyelje. Az elmaradt pótlékok miatt sztrájkkal fenyeget. A cégvezetés egyeztetne.
Lehet, hogy a troli- és villamosvezetőket is figyelteti az SZKT kamerákkal, nem csak a járművek első és hátsó ajtaját, oldalát, belterét és áramszedőjét. Erre egy koccanásos baleset ügyintézésekor figyelt fel a Szegedi Közlekedési Kft.-nél működő egyik érdekképviselet. Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke konzultációt kezdeményezett több ügyben, így a kamerákról is. Az elnök szerint ugyanis közpénzen működő cégnél mindent írásban kell szabályozni, például azt is, mit és milyen célból rögzítenek a kamerák, illetve kinek adhatók ki a felvételek.

A vezetők megfigyelése enélkül adatvédelmi szabályokat sértene. Az elnök hozzáteszi, természetesen a vezető menet közben nem ehet, nem cigarettázhat, (még fejhallgatóval sem) mobiltelefonálhat vagy beszélgethet. Ezt lehet ellenőrizni. Nem ezzel van a problémájuk, hanem hogy az egy éve használt kamerákról nem oktatták ki a járművezetőket. Konkrétan rájuk állított képrögzítő ugyan nincs a vezetőfülkékben, de az utastérben és az ajtónál lévő készülékkel őket is látni, és rájuk lehet nagyítani.

Az SZKT majdnem minden járművén van kamera. Fotó: Karnok Csaba
Az SZKT majdnem minden járművén van kamera. Fotó: Karnok Csaba

A konzultáció eredményeként az SZKT vezetése eljuttatta a szakszervezetnek a kamerákra vonatkozó szabályzat tervezetét. Ezt a BTDSZ jogi képviselőivel megvizsgáltatja, de az elnök máris hozzátette, arra nem kaptak választ, hogy harmadik félnek kiadhatók-e a felvételek.
Érdeklődésünkre Kojedzinszky Richard SZKT-igazgató azt írta: a társaság majdnem minden járművén van kamera. Ezek számos eset rekonstruálásakor segítettek kideríteni a felelősséget. Várják a szakszervezet visszajelzését a szabályzatra.

A konzultáció másik sarkalatos pontja volt az elmaradt pótlékok ügye. Az egyeztetést azért sürgette az érdekképviselet, mert szerinte a cég kollektív szerződést szegett azzal, hogy megvonta az egy műszakos rendben dolgozó 60-70 járművezető pótlékját. A tárgyaláson – az írásos emlékeztető szerint – abban állapodott meg az SZKT a BTDSZ-szel, hogy a szükséges felülvizsgálatot a munkáltató elvégzi, a megállapított hiányosságokat megszünteti, és a megfelelő intézkedéseket megteszi. Ezt kétféleképpen értelmezte a cégvezetés és a szakszervezet.

Az igazgató azt nyilatkozta, jelenleg nézetkülönbség áll fenn a cég és a szakszervezet között, hogy a tavalyi munkajogi változások érintik-e a ténylegesen kifizetett díjakat. Vizsgálják a problémát, és egyeztetnek. Szabó István viszont úgy értette a megállapodást, hogy az SZKT kifizeti az óránként 5 forintos pótlékot, ami összesen valamivel több mint 1 millió forint. Ha mégsem kapják meg a pénzt, akkor az összes jogi lehetőséget kihasználják, sőt a sztrájktól sem riadnak vissza.

Ahogy olvasóink látják

Facebook-olvasóinkat megkérdeztük, láttak-e már járművezetőt mobilozni, cigarettázni, és mit gondolnak a bekamerázásról. Kéri Fülöpné Mária: Kérem a felvételeket az SZKT-főnökökről is! Réderné Kovács Gabriella: Aki szerint ez helyes, attól kérdezem, őt is napi 8 órában megfigyeli folyamatosan a főnöke egy kamerán engedély nélkül? Ő örül neki? Ugye nem!!!! A munkahelyek 80%-ában nincs is kamera. Aki meg helyesli, akkor javaslom, lehet cserélni egy napra egy járművezetővel, és akkor utána lehet véleményt alkotni. Durmics Anna: Beszélgetőt látok a legtöbbet, mobiloznak is sokan, de a legnagyobb megdöbbenésemre a 11-es buszon a sofőr dohányzott nyitott sofőr fülke mellett. Hegedűs Márta: Nem tudok együtt érezni velük. Biztos a többség rendesen végzi a munkáját, de nekem első olvasásra igenis a felháborító történetek jutottak eszembe: például beszélgetett valakivel, aztán majdnem odacsukta az utast, amikor az leszállni akart, vagy nem vette fel a megállóban lévő utast. Kriván Tímea: Talán azt is figyelni és szankcionálni kellene, amikor már a végállomásról induló járatok is 5 perces csúszásokkal vágnak neki az útnak. Frater Isabelle: Nem egy telefonáló, cigiző sofőrt láttam. Van egy olyan, aki mindig pár méterrel a tábla előtt áll meg, aztán miután hátrasiettél, majdnem bokán csap a bezáródó ajtóval, és olyan erővel lép rá a gázra, hogy egyszer elestem, és meg is sérült a bordám.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megérkezett a Nobel-díjas Erwin Neher Szegedre

A német tudós csütörtök délután, a szállodai szobája elfoglalása után a Pharmakológiai Intézetben tartott előadást, majd zártkörű díszvacsorán vett részt. Tovább olvasom