Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Álomképet kreálhat az öltöző tükre?

Karcsúsító tükrök, tudatalattira ható háttérzene, előnyös megvilágítás – pár trükk, amivel a ruhaüzletek a vásárlók kedvét szeretnék meghozni a pénzköltésre. Bevásárlókörúton próbáltuk meg kideríteni: vajon Szegeden élnek-e ezekkel az üzlettulajdonosok, és vajon hat-e a manipuláció a vásárlókra.
Akik jártak már vidámparkban, azok jót nevethettek magukon, ha a soványító vagy kövérítő tükrök elé álltak. Előbbi trükköt nem csak az elvarázsolt kastélyokban vetik be: gyakran élnek vele ruhaüzletek öltözőiben is. A cél természetesen az, hogy a hiú női vásárló egy szempillantás alatt jobban érezze magát a bőrében azzal a tudattal, hogy csinos külsejét a ruha teszi. Az önbizalom aztán szükségszerűen meghozza vásárlási kedvét is. Ez ellen szólalt fel nemrég az Európai Parlamentben Robert Michael Kilroy-Silk brit képviselő, lánya és felesége tapasztalataira hivatkozva.

Fények és zene

Szakértők szerint a törékenyebb, magasabb termetű tükörkép eléréséhez bőven elég, ha a tükröt kissé előredöntik. Szegeden – bár több boltban is jártunk – nem találtunk példát erre. Hozzá kell tenni azonban: egyik öltözőben sem az a látvány fogadott minket, ami otthon. Volt, ahol a megvilágítással igyekeztek előnyösebb külsőt varázsolni képmásunknak. Hiszen az ember lányának már az is elégedettséget okoz, ha kicsit is napbarnítottnak érzi magát.

– Tisztában vagyok ezzel a trükkel – mondja Ferenczy Petra, akit nadrágok válogatása közben faggattunk. – Történt is már olyan, hogy nem tudtam eldönteni, torzít-e a tükör, ezért nem vettem meg az adott árut.

A ruhaüzletben uralkodó hangulat befolyásolja a vásárlói kedvet. Fotó: Karnok Csaba

Sirokiné Nagy Erika, az egyik nemzetközi, Szegeden is több bolttal büszkélkedő üzletlánc marketing- és franchise-menedzsere azt mondja: az Egyesült Államokban szokás ezzel manipulálni a vásárlókat, náluk viszont nem divat. A menedzser szerint a nemzetközi márkák által megkövetelt imázs kialakításához az áru elhelyezés és megvilágítás, a kirakati dekoráció, a termékválaszték frissítése ugyanúgy hozzátartozik, mint az eladók segítőkészsége, az üzletben uralkodó hangulat és zene. Mindezek nagymértékben befolyásolják a vásárlási kedvet.

Elcsábulnak...

Nem csak a tükrök elhelyezése és a fények csábíthatnak vásárlásra. Apró, de praktikus fogás, ha a boltokat telezsúfolják kiegészítőkkel, csecsebecsékkel. Ez a női vásárlóknak olyan, mintha egy kisgyerek betévedne a cukorkaboltba: természetes reakció, hogy elcsábulnak. Alig akadt olyan bolt, ahol ne ez lett volna a tapasztalatunk.

– Gyakran ösztönöz vásárlásra, hogy bármit megfogdoshatok, mert nem az elérhetetlen polcokon vannak, hanem pont a kezem ügyében – vallja be bősz kutatás közepette Tánczos Orsolya. – Fontos az is, hogy jó hangulat legyen a boltban. Ahol például olyan zene szól, amit szívesen hallgatok, ott tovább is nézelődöm.

Nem sok vizet zavart

Sirokiné Nagy Erika elmondása szerint náluk egységesített zenét játszanak minden üzletben, és havonta frissítik a zenei kínálatot. A nemzetközi márkák boltjaiban egyébként nagy hangsúlyt kap az importált arculat, ezért nem játszhatnak akármit az üzletekben. Bevásárlókörutunk során jártunk olyan helyen, ahol dübörgött a techno, de volt olyan üzlet is, ahol a bámészkodó hölgykoszorúnak azt dúdolta a fülébe egy hang, hogy „én egy független nő vagyok". A háttérzene tudatalatti hatását tehát úgy látszik, szívesen használják fel a boltok.

A brit képviselő észrevétele persze nem sok vizet zavart az Európai Parlamentben. Tapasztalataink szerint a szegedi vásárlók sem kardoskodnak hevesen emberi jogaikra hivatkozva. Talán úgy érzik, van egy csendes, magányos hely, ahol öt percig igazán szépnek érezhetik magukat: a próbafülke.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emléktábla a hősi halott Czérna Zoltán tiszteletére

Tiszasziget - Czérna Zoltán tiszteletére avatott emléktáblát szerdán Tiszaszigeten az önkormányzat.… Tovább olvasom