Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Az M5-ös autópálya ára

Három héttel a tervezett december 31-i határidő előtt adta át az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. az M5-ös Szegedig elérő, az M43-as kis darabjával együtt összesen 49 kilométerét. Véget ért az ünneplés, Szeged esélyt kapott a fejlődésre. Az autópályáért azonban az államnak évi közel 26 milliárd forintot kell fizetnie 35 esztendőn keresztül.
Több mint 90 milliárd forintért, vagyis kilométerenként közel 2 milliárdért épült meg az M5-ös autópálya Szegedig elérő szakaszának 45,4, valamint az M43-as első részének 3,1 kilométere az AKA beruházásában. A Csongrád megyében élők nem számolgatnak, hiszen a cél az volt, hogy minél előbb érjen ide az aszfaltcsík, amelynek hiányára vezettük vissza a térség leszakadását a többi régiótól.

A kilométerenkénti közel 2 milliárd forintot pedig – mint ahogy arról lapunkban egyszer már elemzést közültünk – nem lehet a horvát autópálya-építés számaihoz hasonlítani: két különböző ország, két különböző jogrendszer. Horvátországban ugyanis nem adják hozzá az útépítés költségeihez a műtárgyak értékét, a közművek kialakításának árát, kevesebb pihenőt, lehajtót építenek. Ezért ott szinte a magyar árak feléért készül el egy autópálya-kilométer – mondják a szakemberek.

Az M5-ös építését az AKA Rt. finanszírozta, amelyben közel 40 százalék erejéig tulajdonos a magyar állam, az Állami Autópálya Rt.-n keresztül. Az állami kivásárlásról szóló szerződést tavaly március 9-én írták alá, mivel a költségvetés nem rendelkezett felesleges 90 milliárd forinttal.

Ekkor állapodtak meg abban is a felek, hogy a teljes sztráda megépítése, vagyis 2006. március 31. után a magyar költségvetés évi közel 26 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet az AKA-nak: egyrészt azért, mert az állam szolgáltatást vásárol a társaságtól, másrészt azért, mert meg kell térítenie a társaság kieső autópályadíj bevételét is. Azzal ugyanis, hogy a sztrádát tavaly március 12-étől bevonták az országos matricás rendszerbe, az AKA kieső bevételt könyvelhet el. Ha még emlékszünk rá, az utolsó sztrádadíj Budapestre oda és vissza csaknem 7 ezer forintba került.

A rendelkezésre állási díjat a magyar állam 2030-ig, a koncessziós szerződés lejártáig fizeti – szintén a szerződés értelmében. (Maga a koncessziós szerződés különben 1996-ban lépett hatályba és 35 évre szól.) Csillagászati összeget kapnánk, ha az évi 26 milliárdot megszoroznánk 35-tel: ráadásul nem egyszerű matematikai műveletről van szó. Az állam például többségi tulajdonos az AKA-ban, évente osztalékbevételhez jut, s részesül a matricák bevételéből – ezek a tételek csökkentik az általa kifizetett összeget. Emellett tavaly arról is szólt a megállapodás, hogy az államnak vételi opciós joga van az AKA fennmaradó részvénycsomagjának megvételére 2009-ig. Nehéz ráadásul olyan számításokat a bekerülési összeg mellé állítani, amelyekből az derülne ki, hová jutna a régió M5-össel, és hová nélküle.


Számok és számok

A szombaton felavatott M5-ös 45,4 kilométeres szakaszán 4 csomópont, 3 pihenőhely és 32 híd épült, a munka eredményeként 1 millió 235 ezer négyzetméter burkolat készült el. A befejező, a szerb határig elérő 14,7 kilométeres szakaszon 3 csomópontot, egy pihenőhelyet és 13 hidat adnak majd át jövő márciusban. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyurcsány: Az autópálya csak az első fontos lépés

Reptér, vasút, híd, tudásipar – sorolta a következő lépéseket a miniszterelnök, és a… Tovább olvasom