Délmagyar logó

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 20°C

Bármit visznek, mint a cukrot, ha a szépségkirálynő ajánlja

Szeged - A szépség kultusza talán egyetlen korban sem volt ennyire erős, mint a jelenben. Ezt használják ki a szépségversenyek szervezői.
Már az 1985-ös szépségverseny is 1 millió forintot hozott a szervezőknek a szponzorok jóvoltából. A szép nő évtizedek óta a legjobb reklámhordozó: cipőpasztát, fogkrémet és kerti fűnyírót is könnyebb eladni, ha azt egy csinos hölgy kínálja.

Már az 1920-as években közhellyé vált, hogy a női szépséggel árut lehet eladni. Korunk reklámszakemberei is kihasználják a női test figyelemfelkeltő hatását. Óriásplakátok ezreiről mosolyognak ránk a gyengébbik nem képviselői, s nem számít, hogy cipőpasztareklámról vagy autótuning-kiállításról van-e szó, egy jó nő a képen biztos siker.

Követendő példa

– Az autókiállítások hiányozhatatlan „kellékei" a szép hoszteszlányok. A szervezők ezzel tudat alatt azt sugallják a férfiaknak: ha ilyen autód lesz, ilyen nők is járnak hozzá – magyarázza Varga Attila reklámértelmező. Azon termékek reklámjáról is szólt, amelyek kifejezetten nőknek készülnek, mégis szexi modellek népszerűsítik: kozmetikai szerek, ruhák, kiegészítők. – A modellek követendő példát állítanak a vásárlók elé: ha megveszed ezt a terméket, olyan szép leszel, mint a képen látható modell – magyarázza.

A reklámok kialakulása óta maga a szépség is egész iparággá fejlődött. Kozmetikai birodalmak épültek rá, és plasztikai sebészek gazdagodtak meg belőle. A szépség kultusza talán egyetlen korban sem volt ennyire erős, mint most. Ezt használják ki a szépségversenyek szervezői is.

Horváth Éva, Bodri Krisztina és Bálint Antónia. Fotó: RTL Klub
Horváth Éva, Bodri Krisztina és Bálint Antónia.
Fotó: RTL Klub

Milliókat kaszálnak

Magyarországon a háború után először 1985-ben szerveztek szépségversenyt. Ekkor a Magyar Média felhívására kétezren jelentkeztek a megmérettetésre, melynek végeredményét a Budapest Kongresszusi Központban hirdették ki: Magyarország szépe akkor a 16 éves, 178 centi magas Molnár Csilla Andrea lett, aki tragikus sorsa miatt vált emlékezetessé. E verseny szervezője, a Magyar Média igazgatója, Fodros István jelentette ki először: „Nyereségérdekelt vállalat vagyunk, így mielőtt hozzáláttunk volna a szervezéshez, igen komoly gazdasági számításokat végeztünk. Végül is arra jutottunk, amire eleve számíthattunk, az eseményre nem fizethetünk rá, csak kereshetünk rajta. Bízvást remélve, nem is keveset". A számítások beigazolódtak, a rendezvény közel egymillió forint hasznot hozott.

A cégek azóta is előszeretettel szponzorálnak egy-egy ilyen versenyt, s esetenként több százezer forintot fizetnek akár csak egy talpalatnyi helyért, hogy reklámlogójuk a rendezvény plakátjára kerülhessen. Ebben látták meg a lehetőséget a szemfüles rendezvényszervezők, s ezért szaporodtak el gomba módra a szépségversenyek: Miss Balaton, Miss World Hungary, Miss Universitas, Miss Tourism World, Miss Bikini, Miss Carpatica, Répce szépe, Fehérvár szépe, Tőserdő szépe, Főiskolák szépe – s ez csak néhány a töméntelen hazai verseny közül. De keresték már az ország legszebb rendőrnőjét, titkárnőjét, védőnőjét, anyósát, s nemsokára talán a legszebb vécésnéninek is korona kerül a fejére.

A férfiak a mellet és a popsit figyelik

A GfK Hungária tavaly szeptemberi felmérésében arra voltak kíváncsiak, hogy a reklámokban mit figyelnek meg legtöbbször az emberek. A vizsgálatot mobil szemkamerával végezték, amely a résztvevők szemmozgását rögzítette. Kiderült, a férfiak a női feneket és mellet figyelték meg legjobban. Vagyis ha a tökéletes reklámfelületet szeretnénk meghatározni, az a felmérés szerint a női test lenne.

Szegedi cégek is hirdetnek


Magyarország hivatalosan elismert legszebb lánya jelenleg Bodri Krisztina, aki a Miss World Hungary trónja mellett egy vadonatúj autóba is beleülhetett. Az új járgányt ingyen és bérmentve vehette birtokba, hiszen ez jó reklám volt az autószalonnak is. Krisztina a királynősködés mellett egy nyelviskola arca is lett, s legújabban az RTL Klub hamarosan kezdődő megashow-ját, a Királynőt is ő reklámozza – oldalán két exkirálynővel: Horváth Évával és Bálint Antóniával.

A Miss World és a Miss Universe a két legnagyobb, legismertebb és legszínvonalasabb szépségverseny a világon, ezért döntött úgy az RTL Klub és a Magyarország Szépe Kft., hogy rangot adva az eseménynek egy nagyszabású gálaestet rendez, melynek alkalmából a szakmai zsűri kiválasztja azt a két hölgyet, aki képviseli hazánkat a világversenyeken. A rendezők célja, hogy nemzetközi színvonalú produkció létrehozásával újra visszaállítsák a szépségverseny mára kissé megkopott fényét.

Erre törekszik az I. Szeged szépe szépségkirálynő-választás főszervezője, Gera Gábor is. – Millió szépségversenyt rendeznek az országban, nekem nem az volt a célom, hogy egy millió-egyediket hozzak létre. Hagyományteremtő és magas színvonalú rendezvényt szeretnék megvalósítani, melynek a döntőjére május 3-án a Sing-Sing Music Hallban kerül sor – mondja Gábor, és elárulja, a város legnagyobb cégei támogatják a szépségversenyt. Meglátták a benne rejlő lehetőségeket, és azt, mennyire fontos, hogy a leendő szépségkirálynő az egész országban népszerűsítse majd Szegedet.

Arcok és termékek

A különböző cégek korán felismerték, hogy termékeiket legkönnyebben szép nőkkel tudják eladni. Így lehetett Kruppa Juditból, az 1985-ös magyarországi szépségverseny második helyezettjéből a Skála háziasszonya, és ezért mosolygott a plakátokról évekig a Fabulon reklámarcaként Pataki Ági modell. A Dove is a női szépségre építi reklámkampányát, miközben a természetességet hangsúlyozza. Mivel természetesnek lenni sokkal egyszerűbb és költségkímélőbb megoldás, mint a tökéletesen hibátlan sztárokat utánozni, egyre több nő csatlakozik a programjukhoz, s egyre többen használják termékeiket. Áprilisban az összes megyeszékhelyen megfordulnak, és lefotózzák az arra járó lányokat. A fotók felkerülnek a www.toledszep.hu weboldalra, ahol voksolni lehet a lányokra. Az egyéni eredményeket nem lehet látni, mivel a cég nem egy győztest, hanem azt a megyét keresi, amelyet legszebbé tesznek az ott élő lányok. Képünkön a szegedi felhívásra jelentkező lányok.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged női arca a köztéri szobrokban

Szeged - A szőke Tisza, az Öreg Hölgy és a város kalapos múzsája: kivétel nélkül nőneműek Szeged… Tovább olvasom