Délmagyar logó

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 36°C Még több cikk.

Beletörődtek az útdíjba a fuvarozók

Szeged - Egyetlen év alatt közel 160 milliárd forintot szedett be a kormány az útdíjból. A fuvarozók beletörődtek a fizetnivalóba, a megrendelők alkudozni próbálnak az útdíjról.
Tavaly július elsején indult a HU-GO, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer. A kormány a tervezettnek megfelelően több mint 150 milliárd forintot szedett be a fuvarozóktól, amit a vállalkozók tovább is hárítottak a megrendelőkre. A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. adatai szerint szinte senki sem bliccel, a rendszer jól működik, de finomhangolásra szorul.

Vizsgálódik az EU

Kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az Európai Bizottság az e-útdíjrendszer kialakítása miatt. A bizottság nem a díjakat kifogásolja, hanem azt, hogy az állam közbeszerzési eljárás nélkül kért fel egy két cégből álló konzorciumot a rendszer kiépítésére és működtetésére, ezzel pedig korlátozta a versenyt.
– Nem szeretem, nagyon haragszom érte – summázta a HU-GO-ról alkotott véleményét egy neve mellőzését kérő szegedi fuvarozó. Elmondta, a kezdeti gyerekbetegségek egy részét orvosolták, de azt a mai napig nem sikerült, hogy a fedélzeti egység mindig pontosan vonja le az útdíjat. – Körforgalomnál olykor egész útszakaszokat számláz a GPS-alapú rendszer, ezért inkább viszonylati jegyet váltunk. Utóbbi rengeteg időt elvisz, hiába spórolunk, az adminisztrációs teher nőtt
– mondta a fuvarozó.

Hozzátette, a megrendelők folyamatosan alkudoznak az útdíjból. – Kérdezik, hogy miért nem a rövidebb úton megyek, mert nem tudják: a KRESZ-t is módosították, így szinte csak útdíjas utakon közlekedhetünk. Ennek eredménye, hogy a megtett kilométer több, mint egy személyautónál – osztotta meg tapasztalatát a sofőr. Elmondta, áthárították az útdíjat, nem tudták lenyelni.

– Olyan, mint az adó. Beletörődünk. Az egyik legnagyobb problémánk, hogy előre kell kifizetni. Ehhez sok pénz is kell. Ha a megrendelő késve fizet, egyből szorult helyzetbe kerülünk – tette hozzá a vállalkozó.
Egy útépítéssel foglalkozó cégvezetőtől megtudtuk: náluk minden 30 százalékkal drágult, hiszen mind az alapanyagot, mint az aszfaltot közúton szállítják. A féléves kiadásuk 80 millió forintra rúg. A vállalkozó szerint az útfelújítások, új építkezések drágulása is az útdíjra vezethető vissza.

Kamionok az M43-ason. A magyarok és a külföldiek közel ugyanannyi útdíjat fizettek be. A szerző felvétele
Kamionok az M43-ason. A magyarok és a külföldiek közel ugyanannyi útdíjat fizettek be. A szerző felvétele

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. számításai szerint egyetlen év alatt 158,1 milliárd forint folyt be az útdíjból. Ez több, mint amennyibe az M43-as autópálya került Szegedtől a román határig. Az útdíjból többet állnak a külföldiek, igaz, csak két százalékkal. A teljes bevétel 49 százalékát a magyarok, 51 százalékát az átutazók adják. – A rendszer indulása óta egyszer már felülvizsgáltuk a díjköteles elemi szakaszokat, és azokat kisebb egységekre bontottuk. Továbbra is számítunk a fuvarozói érdekképviseletekkel való együttműködésre – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.

Azt, hogy pontosan mire megy el az útdíj, egy törvény szabályozza. A közel 160 milliárd forintból elvileg jut a közutak felújítására, de ebből a keretből fizetik a koncessziós autópályák üzemeltetését is. Az M5-ösre évente 25 milliárd forintot költenek.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

221 millió forintért eladó a Bartók

Előbb a városi, majd a katonai ügyészséget költöztették volna ide, amikor még az új igazságügyi negyedet tervezték Szegeden. Tovább olvasom