Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 2°C | 8°C Még több cikk.

Csak elemeiben valósulhat meg a Tisza-főutca terv

Szeged - A 2005-ben elkészült, Szeged főutcája a Tisza elnevezésű projektet az Új Magyarország fejlesztési tervből Szegedre áramló több tízmilliárd forintból szerették volna megvalósítani az ötletgazdák. Ma azonban már biztos, hogy egy nekifutásra nem szépül meg az elhanyagolt belvárosi Tisza-part.
Miután a nagy projektekre szánt uniós pályázati pénzeket 2013-ig leosztotta a kormány, nincs értelme abban reménykedni, hogy a Szeged főutcája a Tisza című projekt egyben, egy nekifutásra megvalósuljon. És nem lehet egyik megszavazott fejlesztésbe – klinikai tömb, újszegedi Aqualand – se becsempészni a belvárosi Tisza-part megújítását.

Turisztikai attrakció helyett egyelőre csak sétaút és hajóállomás épül.
Fotó: Miskolczi Róbert

Pedig a 2005-ben bemutatott terveket látva nem volt nehéz elszabadítani a fantáziánkat. A Schilsong János és az Oskolás Intézet Kft. által városházi megrendelésre elkészített programcsomag ugyanis olyan elemeket tartalmazott, amelyeket látva azt a kérdést tettük fel: hogyhogy ezek az attrakciók még nem valósultak meg? Hiszen mindössze arról lett volna szó, hogy kis kirándulóhajók cikáznának a Tisza két partja között, kvázi menetrend szerinti járatokként, a jelenlegi beton partfal eltűnne, hogy a város és a Tisza egy szerves egységet alkosson, a lépcsőkre kávézók települnének, s eltűnhetett volna a szemét, a hordalék.

Schilsong János ma azt mondja, szembesülni kellett azzal, hogy a komplex program nem valósul meg. De egyes elemeit meg lehet építeni. Az ötletgazda, aki időközben megalapította a Hullámtér Életmód és Tájvédő Egyesületet, odáig jutott a tárgyalásokban, hogy hamarosan szándéknyilatkozatot ír alá az Atiköviziggel a mostani hajókikötő és a Foka közötti ártéri erdő „felújítására". Az egyesület lenne az ártéri dzsungel kezelője, az erdőt az oda nem illő bozóttól, hordaléktól megszabadítanák, és úgynevezett zöld utat, gyalogutat alakítanának ki benne.

Ma még csak bozótvágó késsel a kezünkben sétálhatnánk a belvárosi ártéri erdőben.
Fotó: Miskolczi Róbert

Fehér Éva, Szeged főépítésze pedig azt mondta, olyan rendezési tervek készülnek a Tiszához közel fekvő területekre, amelyekkel apródonként valósulhat meg a „Tisza-főutca" projekt. Az Aqualand miatt a legsürgősebb az újszegedi oldal és a Partfürdő tervezése, de jól haladnak a Stefánia, a Várkert, a Roosevelt tér fejlesztésével, és már az elvi építési engedélyig jutott el a Novotelnél az új hajóállomás. Ez részint fogadóépület, részint kilátó lenne. Az Oskolás Intézet terveivel kapcsolatban kijelentette, akkor még szárnyalhatott a képzelet, ma viszont azt kell megnézni, milyen beruházásnak van reális esélye, melyikbe lehet a magántőkét is bevonni.

Nem úszott el a mobil partfal

Nem úszott el a mostani beton árvízvédelmi építmény helyére tervezett, földbe süllyeszthető mobil partfal koncepciója – nyilatkozta Kozák Péter, az Atikövizig osztályvezetője. „Itt maradt a Tisza, árvíz pedig volt és lesz is" – értékelte sommásan a helyzetet. Ha 2013-ig nem is valósul meg az eredetileg szintén a „Tisza-főutcára" épített mobil partfal, árvízvédelmi forrásokból és lépésenként előbb-utóbb elkészül.

Olvasóink írták

  • 15. Gergő 2008. január 20. 12:17
    „Szegedinek: NEM”
  • 14. m 2008. január 18. 11:47
    „Szerintem a Tisza mst nem visz el semmit, ennek az egésznek a lényege az lenne, hogy kultúrált környéken lehetne mászkálni a rakparton. Nem így van?”
  • 13. Huszár Mátyás 2008. január 17. 23:10
    „Kedves Ellenzéki,

    Nem ártana jobban utánanézned a mobil partfal alkalmazási tapasztalatainak. Éppenhogy a 2000-2002 közötti árvizeket követően épültek ki jelentős mobil gátakra épülő rendszerek Nyugat-Európa számos nagyvárosában pl: Köln, Prága stb. Amennyiben veszed a fáradságot és utánanézel rájössz, hogy a mobilgátak alkalmazásának köszönhetően Prága nem került elöntés alá 2006-ban. Amennyiben gondolod nyithatunk vitát a mobilgátak statikai viszonyairól, de az viszonylag rövid elemzés után is belátható, hogy a gát által tartandó víz nyomása csak a vízoszlop magasságától függ, nem pedig a folyó szélességétől (elárulom nem több mint 1-1,5 m). Abban teljesen igazad van, hogy a mobilgátaknak előírt alkalmazási feltételei vannak. Amennyiben azokat nem tartják be úgy bekövetkezhet meghibásodás. Ha van még kérdésed tedd fel

    Kedves Nyugdíjjas,

    Érdemes elgondolkodni: mi lehet olcsóbb áldozni a város védelmére akár milliárdos nagyságrendben, vagy áldozni a város újjáépítésre akár több száz millárdos nagyságrendben költeni. Lásd 1879...

    Kedves Mesi,

    Mi lehet a jobb, ha a kezünk a bilibe ér, vagy esetleg a bilit is elviszi a Tisza?”
  • 12. Ellenzéki 2008. január 17. 18:59
    „A Tisza áradása "köszönhetően" a felső folyáson elvégzett környezet rombolásnak minden nagyobb áradáskor egyre magasabb vízálással tetőzik.
    Egy ilyen vízállást és annak vízhozamát BIZTONSÁGOSAN megtartani képes úgynevezett mobil partfal NEM ALKALMAS!
    A kételkedők tessenek kiszáolni, hogy hány ezer tonna vizet kell stabila megtartani és ahoz milyen monstrum kell és akkor még nem beszéltünk a szivárgó vizekről!
    Az USA területén volt egy ilyen megoldás és az első komolyabb áradás elvitte a mobil gátatat és az általa védettnek hitt várost!
    Egy több száz éves és egy nagy árvíz után újjá épített város biztonságával nem szabadna játszani.
    Aki akar a Tisza szélén sétálni az most is megteheti, azt a pár hetet amikor árad azt biz ki lehet bírni!”
  • 11. SZEGEDI 2008. január 17. 18:57
    „Még mindég nem hiszitek el hogy KAMU a városvezetés..... Igérnek, terveznek, és a saját zsebüket tömik....”
  • 10. lelketlen 2008. január 17. 17:57
    „söprű.csak egy kis pontosítás.HULLÁMTÉR - az a terület mely a folyómeder és az árvízvédelmi töltés között van.ÁRTÉR - az a terület mely egy esetleges gátszakadáskor víz alá kerülhet.üdv.egyébként az ÁRTÉR a szokásos szóhasználat.”
  • 9. m 2008. január 17. 17:53
    „Én már annak is örülök, hogy immáron 3éve eszébe jutott valakinek ez a dolog, és még tervek is készültek..Jó hogy most újra hallunk a dologról...
    Csak igazából akkor még semmi sem biztos, legalábbis ezt olvastam "ki" a cikkből..
    Remélem hamar realizálódik ez az ötlet.”
  • 8. Piaggio 2008. január 17. 14:03
    „Kedves söprű! jó példa erre a Margit sziget, ott se sétálgat senki, ugye? Tiszta bozót az is. Pedig magas vízállásnál azt is eléri a Duna. Attól, hogy néha kiönt a víz, az elburjánzott részt miért nem lehet megnyesni, kitakarítani? A rakpartot is elönti a víz időnként, mégis járnak utána ott autók.”
  • 7. Jozsi 2008. január 17. 11:56
    „Ha már szóba került a Novotel, a közvetlen környezetüket se tudták rendezni, nemhogy a Tisza-partot...”
  • 6. söprű 2008. január 17. 11:21
    „Az ártéri erdő jellegzetessége hogy bozót van benne, és sétálgatásra se nagyon alkalmas hisz az év majd´ felében víz alatt van. Jobb is hogy nem növelik az adósságunkat hagymázas prodzsektekkel.”
  • 5. levcsi 2008. január 17. 10:38
    „Ja, en eddig azt hittem, h tobb tizmilliard az egesz Del-Alfoldnek jut, nemcsak Szegednek a Tisza-partra. Dehat ez akkor alapvetoen jo hir.

    Jo otlet lett volna egy linkkel megoldani, h elerhetoek legyenek azok a bizonyos pazar 2005os tervek.

    Kedves Nyugdijas!
    Arra azert jo volna emlekezni, hogy ha EUs projekt, akkor fokent a nyuget-europai adofizetok penzevel jatszanak.
    Miert varnank ettol tisztabb viszonyokat, ha a hazai milliardokat is igy kezelik?”
  • 4. Skipper 2008. január 17. 09:42
    „A Tisza parttal valóban kezdeni kell valamit, piszkos, csúnya, balkáni kinézetű. szerintem elsősorban takarítani kellene, kiírtani a dzsungelt, később bicikli- és gyalogutat csinálni közvilágítással a parton végig. a közmunkásoknak is folyamatos munkát tudna adni. a Novotel vezetésében fel sem merült, hogy rendezni kellene legalább a hozzájuk közel eső részt? mit szólnak hozzá a turisták, hogy nem tudnak lejutni a Tisza partig a szeméttől és a bozóttól?”
  • 3. madártej 2008. január 17. 08:41
    „Ja, hogy kell a pénz a túloldali Leisztinger-projektre? oppá...”
  • 2. nyugdíjas 2008. január 17. 08:09
    „Az adófizetők pénzével lehet ´hazárdírozni´, mert soha, senki nem kéri, kérheti számon az elpazarolt milliárdokat - gazdag ország vagyunk, fizetünk mint a ´katonatiszt´, ha belegebedünk akkor is..., szó nélkül...”
  • 1. mesi 2008. január 17. 07:00
    „Ismét felébredtünk, a kezünk a realitás bilijében matat. Nem először ...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A posta lecseréli levelesládáit

Szeged - Minden harmadik külterületi levélszekrény helyett már újat szerelt föl Csongrád megyében a Magyar Posta. Tovább olvasom