Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Dani Dávid Szamárból Ezredes lett

Szeged - Dani Dávid (26) a héten többször is újra színpadra lép az Ezredes szerepében a Farsangi kalamajka című egyfelvonásos Donizetti-operában a kisszínházban. A 212 centi magas basszista vízilabdázott, hangmérnöknek készült, végül tavaly a Zeneakadémián dal- és oratóriuménekes szakon szerzett diplomát.
– Néhány éve Csemiczky Miklós A brémai muzsikusok című darabjának ősbemutatóján énekeltem a Szamár szerepét, ez volt az első operaprodukció, amelyben közönség előtt felléptem. Néhány évig furulyázni, majd tíz éven át zongorázni tanultam, énekelni csak 18 évesen kezdtem. A zongora sokat segít most is: hangszerrel könnyebb megtanulni a szerepeimet – mondja Dani Dávid basszista, aki tavaly decemberben debütált az Ezredes szerepében a kisszínházban.

Donizetti Farsangi kalamajka avagy A torkos csütörtök című egyfelvonásos operájában nemcsak hangjával, 212 centiméteres magasságával is feltűnést keltett. Tavaly szerzett diplomát a Zeneakadémián dal- és oratóriuménekes szakon. Pécsett a Mesés operák sorozatban énekelte több Mozart-opera basszusszerepét: Leporellót a Don Giovanniból, Publiust a Titus kegyelméből és a Szöktetés a szerájból Ozminját. Miskolcon Kormányzó volt a Don Giovanniban, a gyerekeknek készült Rigoletto-produkcióban Sparafucile. A varázsfuvola valamennyi basszusszerepét énekelte már, tavaly ősszel Toronykőy Attila budapesti rendezésében Sarastróként lépett fel.

Dani Dávid az Ezredes szerepében a kisszínház színpadán. Fotó: Kuklis István
Dani Dávid az Ezredes szerepében a kisszínház színpadán. Fotó: Kuklis István

– Jól érzem magam Szegeden, Attila munkamódszerét már ismertem a Művészetek Palotájában ősszel bemutatott Mozart-produkcióból. Más rendezésekben is volt már rá példa, hogy kihasználták a testmagasságomból fakadó poénokat vagy épp drámai lehetőségeket. A Rajna kincse című Wagner-operában a két óriás, Fasolt és Fafner szerepében adja magát, hogy minél magasabb basszistákat szerződtessenek. Lehet, hogy előbb-utóbb ezek a szerepek is megtalálnak. Szívesen énekelnék Wagnert, bár több Verdi-opera nagy basszusszerepe és a Kékszakállú is egyelőre a szerepálmaim közé tartozik. Amikor énekelni kezdtem, kíváncsi lettem, hogy azok a basszusok, akiknek hasonló a hangjuk, hogyan oldottak meg egy-egy szerepet. Először Martti Talvela és Nicolai Ghiaurov lemezeit kezdtem gyűjteni, később ez a szenvedély más énekesekre és hangfajokra is kiterjedt. A hangfelvételekből mindig sokat tanulhat egy énekes. Miskolcon matek–fizika szakos gimnáziumba jártam, teljesen reál beállítottságú voltam, először villamosmérnöki szakon kezdtem az egyetemet, mert úgy terveztem, végül a hangmérnöki mesterképzést végzem majd el. Közben odáig jutottam az éneklésben, hogy felvettek a Zeneakadémiára – mesél kacskaringós indulásáról Dani Dávid. Azt is elárulta: hat évig úszott, nyolc évig vízilabdázott, ami fontos volt a kimerítő szerepekhez szükséges jó állóképesség megszerzéséhez.

Szabadúszó Ozmin

– Budapesten élek, társulati tagként nem kötődöm egyetlen színházhoz sem, de erre ma kevés lehetőség van Magyarországon. Szabadúszóként viszont egyszerre több helyen is kipróbálhatom magam. Most Beethoven IX. szimfóniájának bariton szólamára készülök, amit a Művészetek Palotájában és a Vigadóban énekelek majd. A szolnoki szimfonikusokkal előadjuk a Szöktetés a szerájból-t, amiben Ozminként lépek fel. Több felkérésem van oratóriumokra is. A két műfajt nem lehet szétválasztani, például Verdi Requiemjének szólamai operai kvalitású énekhangot igényelnek – véli Dávid.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A kétméteres kerítést átugorva támadt a nőre Zeusz

A kétméteres kerítést átugorva támadt egy kistestű kutyára egy német boxer–staffordshire terrier keverék Szőregen. A kiskutyát sétáltató idős asszonyt is megharapta. Tovább olvasom