Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

December közepétől újra jár az 1-es villamos

Szeged - Az átépült Indóház tér csobogóját, ivókútját tesztelte hétfőn a kivitelező. Az 1-es vonal belvárosi és Indóház téri szakaszán is az utolsó simításokat végzik. Három hét múlva újra jár a tuja.
Az utolsó simításokat végzi az 1-es villamosvonal kivitelezője a belvárosban és az Indóház téren. A nagyállomás előtti terület mérete nem változott, de az átrendezésnek köszönhetően áttekinthetőbb lett az Indóház tér, és nagyobbnak tűnik. Jutott hely pihenőöbölnek, a padokkal, fákkal, növényekkel kis park alakul. Hétfőn tesztelték az új ivókút és a csobogó működését, majd télire elzárták a vízrendszerét. Tavasszal a város ivókútjaival és szökőkútjaival együtt kapcsolják majd be.

A kivitelező konzorcium jelenleg a Gőz utcai torkolatban dolgozik, rögzíti az 1-es vonal utolsó vágányszakaszát. A Szent Ferenc utcában a díszburkolat utolsó négyzetmétereit rakják. Látszik, hogy a Boldogasszony sugárút és az Indóház tér közötti rész zsákutca lesz, kétoldalt fasorral szegélyezve, itt lesz majd az egyik parkoló. Szaporodtak a gránitburkolatú magasított peronok: az 1-es mellé párhuzamosan a 2-es villamos is befér a végállomásra.

A buszok már a Gőz utcán érkeznek a térre, és a Galamb utcán távoznak.
A nagyállomás előtt díszburkolatos gyalogoszónán sétálhatnak be az utasok a vonatokhoz. Autóval nem lehet keresztülhajtani a téren; a Galamb utca lesz kétirányú, oda engedik majd be a kocsikat a tér szélén kialakított másik parkolóhoz. Biciklivel is a tér ezen felén, az állomás és a „kőlyuk" között lehet majd parkolni. Készül a régen várt kulturált tárolóhely. A taxik továbbra is a tér másik felén járnak be, már most is a végleges helyükön várakoznak: a kisposta előtt, pár méterre a régi drosztjuktól.

Bemutatkozott a nagyállomás előtti új ivókút és a csobogó. Fotó: Schmidt Andrea
Bemutatkozott a nagyállomás előtti új ivókút és a csobogó.
Fotó: Schmidt Andrea

Az Aradi vértanúk terén napokon belül befejeződik a peronépítés, elkészülnek a fedett megállók, korlátok. A tér vágányrendszerét a Hősök kapuja alatt összekötötték a korábban elkészült Boldogasszony sugárúti sínekkel, a bazaltbeton szilárdulására kell még várni – tájékoztatott Csanádi Zoltán, a tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója. A Zrínyi és a Kelemen utcában a térburkolatos járdát véglegesítik az építők, valamint a sínek és a szegélykövek közötti terület burkolatát készítik. A Széchenyi téren a kertészeti tereprendezés és a fedett esőbeállók üvegezése, festése az utolsó mozzanat.

1 hónap késéssel. Hamarosan megtartják a villamos próbajáratát, ez az egyik feltétele a műszaki átadás elindításának. A tervek szerint az 1-es vonalon december közepétől utazhatunk majd villamoson végállomástól végállomásig. A december 15-i határidőt tartja a kivitelező, ami az eredeti tervekhez képest egy hónapos csúszást jelent. Ezt a Kelemen és Zrínyi utcai közműproblémák miatt a megrendelő város és az uniós projekteknél kötelezően eljáró mérnök elfogadta.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. ifj. Nagy Gábor 2011. november 30. 14:39
    „44. egy_ember
    "A gördülő hírek szerint az SZKT 2010-ben 9 darab használt Tatrát vett abból a célból hogy ősszel elindulhasson a 2-es vilin is a forgalom, amennyiben ezeknek egy része a 3/3F-es vonalán közlekedik akkor nyilván nincs elegendő jármű."

    Az élet, úgy vélem, meghaladta a 2010 nyári állapotot...

    Főleg azzal, hogy a 3-as jóval hamarabb elkészült, mint a 2-es, azon elindultak a Tátrák, azután elkészült a 3-4 közös szakasz, akkor ennek örömére elbúcsúztatták a bengálikat, szóval innentől szerintem már a meglévő eredményeknek kellene prioritásnak lenniük.

    A 2-es vonal legalább 25 évre készült, alig hiszem, hogy néhány hónapon múlna már bármi is...”
  • 47. ifj. Nagy Gábor 2011. november 30. 11:39
    „42. Ebgondolat
    "Február végére már 3 PESA lesz"

    Arra azért kíváncsi leszek, hogy mikor fog 3 PESA utasokat is szállítani, de annyival már reálisabban elindítható lenne a 2-es.

    Például így:

    1: 4 KT4
    2: 3 PESA + 5 csatolt
    3: 5 KT4 + 2 T6
    4: 5 KT4 + 1 csatolt

    marad: 3 KT4 és 3 T6

    Így csak minimálisan rontunk a 3-4 kapacitásán és marad villamos tartalékban is és újabb 2-3 hónap után megint javul a helyzet, szerintem ez már megoldható lenne.

    Ha januárban indul a 2-es, akkor az első pár hónapban azért eléggé vissza kéne venni a 3-4-esen lévő Tátrák mennyiségét és még így is csak kb. a 2-esen járók fele lenne csatolt, a többi meg csak csuklós. Vagy jönnének újra a már elbúcsúztatott, fűtetlen bengálik a legnagyobb télben...”
  • 46. masikrozsa 2011. november 30. 10:49
    „A tervezés, kivitelezés jó szándékát még csak nem is vitatom, de! Azt a tervező Urat-Hölgyet járatnám ezeken az apró, kiálló, darabos köveken éjjel-nappal - nem lapos talpú /bár abban is bokatörő, nem nyári papucsban, abban meg szinte lehetetlen!/, hanem tűsarkú cipőben, teli bőrönddel: aki ezt kitalálta! (Dugonics téren is!) Több alkalommal is szükséges volt utaznom - bőrönddel, aminek a kereke eltört! - és miközben húztam magam után a "fél kerekes" bőröndöm, folyamatosan a fenti "tanács " fogalmazódott meg bennem. Ezúton osztom meg Önökkel is!”
  • 45. Sifka 2011. november 30. 07:38
    „26. Horthybohóc! Tényleg nem láttál még villamost kanyarodni?”
  • 44. egy_ember 2011. november 29. 22:27
    „36. ifj. Nagy Gábor 2011.11.29. 15:08
    A gördülő hírek szerint az SZKT 2010-ben 9 darab használt Tatrát vett abból a célból hogy ősszel elindulhasson a 2-es vilin is a forgalom, amennyiben ezeknek egy része a 3/3F-es vonalán közlekedik akkor nyilván nincs elegendő jármű.
    "...amíg nem érkezik meg a tömegközlekedési nagyprojektben a 9 tagú új PESA-flotta, forgalomba álljanak az 1-es vonalon, és eleget tegyenek az új rókusi 2-es szárnyvonal megnövekvő utaslétszámának..."”
  • 43. Janny1227 2011. november 29. 19:38
    „Hát én nem tudom ki nem kérte? Én itt lakom a végállomás mellett, de nagyon jó lenne ha már működne. Ha már két éve el kellett volna készülnie, jó lenne minél hamarabb!!! Ja hogy nincs jármű! Akkor minek kellett volna már 2 éve, hogy kész legyen? Akkor sem lett volna! Ez mellébeszélés már megint! Karácsonykor már szeretnék utazni rajta!! Hallják illetékesek!!! Karácsonyra 2-es villamost! Van rá igény már 2 éve!!!”
  • 42. Ebgondolat 2011. november 29. 16:31
    „Február végére már 3 PESA lesz, március végére 5, árilis végére 7, míg május végére itt lesz mind a 9. Én azt gondolom, hogy legkésőbb február végére már mindenképp elindulhat a 2-es, mivel már lesz 3 PESA-nk és az 1-es ritkításával simán megoldható a dolog. De úgy látom, Gábor nem csak a kerékpározásban, de SZKT (és Volán) ügyekben is otthon van, így ő jobban meg tudja mondani, hogy 3 PESA-val már elindítható-e a 2-es....”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2011. november 29. 16:08
    „40. Szemif
    "Ráadásul te is engem kérdezel arról, hogy honnan van az infó, ahelyett, hogy közölnéd, hogy: A 2-es jövő május előtt nem indul el és ezt én tudom rosszul."

    Most kivételesen :)) tényleg azért kérdeztem, mert nem tudom. VTV-t mostanában nem nézek (mert tévéként nem jön, a neten meg lusta vagyok+időm sincs rá sokszor), az üzleti tervet sem nézegetem, egyedül az index fórumos infó a bengáli-gyakorlatozásról lehetett számomra gyanús, de amikor visszakérdeztem, senki nem ugrott rá.”
  • 40. Szemif 2011. november 29. 15:59
    „20. ifj. Nagy Gábor 2011.11.29. 08:13

    Ez az infó honnét származik?

    Minden akkor biztos, amikor már megtörtént, de az, hogy:

    Az SZKT üzleti terve (az idei) úgy számolt, hogy jövő év elején beindítják a 2-es vonalat (annak ellenére, hogy tudott dolog volt, hogy addigra még nem lesznek itt a PESA-k), és ezt az üzleti tervet már a mostani vezetés is jóváhagyta.

    A VTV-n többször is nyilatkozó fideszes képviselők azt mondták, hogy jövő év elején szeretnék ha járna a 2-es, Kalmár pl. valami olyasmit mondott, hogy "ugyan a lakosság valóban nem kérte, de ha már megvan minél hamarabb használni kell".

    Itt a DM valamelyik cikkében (vagy szegedmán, de ez most lényegtelen) szintén elhangzott ez a dátum valamelyik fejestől és nem szabad elfelejteni, hogy sok erre utaló jel van pl. hallottam szkt-s pletykát arról, hogy a bengálik újra forgalomba állnak, a vonalismereti oktatás is tart elvileg, és konkrét dátumot senki nem mond, csak annyit, hogy hamarosan beindul a 2-es.
    Ráadásul te is engem kérdezel arról, hogy honnan van az infó, ahelyett, hogy közölnéd, hogy: A 2-es jövő május előtt nem indul el és ezt én tudom rosszul.

    Ez elég sok közvetett bizonyíték amellett, hogy itt nem fognak várni tavasz végéig. Annak ellenére, hogy célszerű lenne, mondjuk ha te tudsz valami konkétumot igazán beírhatnát, most kifejezetten örülnék neki ha hülyeséget írtam volna.”
  • 39. mazsom 2011. november 29. 15:37
    „38.
    Ahan. Pár hete magam is megtapasztaltam. A körforgalomtól az állomásig nehezen találtam sima térköveket. Bár az tény, hogy láttam néhányat távolabb, de sajna pont nem esett útba...”
  • 38. totha 2011. november 29. 15:29
    „37. mazsom 2011.11.29. 15:13
    "olyan burkolatot kapott a környék, hogy a bőröndök kis kerekei zörögjenek, törjenek, pusztuljanak kedvükre."

    A villamos és buszmegállóhoz, taxiállomáshoz sima térköveken gyalogolva lehet eljutni. A tér gyalogos része főleg ilyen lapokkal lett leburkolva. Az autóparkolók megközelítéséhez kell csak kevesebbet-többet a kis kockaköveken menni.”
  • 37. mazsom 2011. november 29. 15:13
    „A vasútállomáshoz az emberek nagyrészt gurulós bőröndökkel érkeznek. Ezért olyan burkolatot kapott a környék, hogy a bőröndök kis kerekei zörögjenek, törjenek, pusztuljanak kedvükre. Ezt már a tervezésnél sikerült el.....5-ös!”
  • 36. ifj. Nagy Gábor 2011. november 29. 15:08
    „34. egy_ember 2011.11.29. 14:10
    "Nem igaz hogy nincs elegendő jármű a 2-es villamos elindításához."

    Hát ha nem hiszed el, akkor számolj. A legjobb tudomásom szerint 17 KT4 van összesen és szintén 17 "kisegység", vagyis T6 és B6 (a különbség annyi, hogy a 4 db B6 önmagában nem járhat, csak csatolva a T6-tal).

    Ha normális kapacitású járműegységeket akarunk közlekedtetni, akkor a 3-4-esen KT4-ek kellenek, az 1-esen is jó a KT4, a 2-esre meg csatoltak.

    A 3-4-re kell csúcsban 13 KT4, ez a menetrendből viszonylag egyszerűen levezethető.

    Az 1-2-re meg kell: kb. 40 perc fordulóidő van az 1-esen, a 2-esen meg kb. 50 perc. A közös követés 4 perc, amiből minden harmadik 1-es, tehát az jár 12 percenként, a 2-es meg átlagosan 6 percenként (a buszok a Rókusin ugye 5 percenként jártak, a villamos ezt a nagyobb befogadóképességével ellensúlyozza). Vagyis az 1-esre kell 40/12=4 db KT4, a 2-esre meg 8-9 csatolt.

    Ha összeadjuk, akkor ez azt jelenti, hogy 13+4=17 KT4 kell és 8*2=16 T6+B6. Azaz szinte az összes villamosnak kint kell lennie, 100%-os kiadással, nincs a végállomáson tartalék, nincs egy sem elromolva, nincs egynek sem balesete, ami után javítják, nincs időszaki javításon, felújításon, szemlén.

    Szerintem különösebb üzemeltetési tapasztalat nélkül is belátható, hogy jó fél éven át ilyen feszes kocsikiadással számolni nem reális. Ettől még el lehet indítani a 2-est, de akkor

    - vagy ritkábban jár (nem jó)
    - vagy kisebb egységek járnak (nem jó)
    - vagy valamelyik vonalon bengálik is járnak (nem jó, főleg télen nem).”
  • 35. Bendegúz007 2011. november 29. 14:49
    „Nagyon örülök ezen jó híreknek,örüljünk együtt,és ne a szitkozódás legyen,ha pozitív dolog történik a városban.”
  • 34. egy_ember 2011. november 29. 14:10
    „Nem igaz hogy nincs elegendő jármű a 2-es villamos elindításához. 2010 nyarán ugyanis, több felújított KTD4 típusú villamost vett az SZKT! A tervek szerint a 2 villamos vonal a közös szakaszaikon fognak olyan járatsűrűséggel közlekedni mint most az 1-es önmagában. 10-nél több villamosra nincs szükség ezen a két vonalon.
    http://www.szkt.hu/dokumentumok/dir4/459_55_2010julius.pdf
    3. oldal”
  • 33. ifj. Nagy Gábor 2011. november 29. 13:55
    „31. Beroesz
    "A 2-es villamos elindítása nem igényel lényegesen több járművet az 1-es beindításánál, hiszen ezentúl a járatok zöme 2-es számmal közlekedne, az 1-es pedig csak betétjáratként maradna fenn. Az egész 2-es villamos csúcsidőben talán 2-vel több szerelvényt igényelne, annyi pedig biztosan van a kocsiszínben."

    Ha a 2-est úgy akarjuk beindítani, hogy

    1. ne járjon rendszeresen bengáli - ez reális kívánalom, ha már egyszer el lettek búcsúztatva, meg amúgy is...

    2. ne legyen kapacitáscsökkenés - se a Rókusin, mert az nagy blama, de a 3-4-en is igencsak kell minimum a KT4, de az újabban szerencsére feltűnt, tudtommal egy darab csatolt szerelvény kapacitása is igencsak jól jön

    akkor nincs elég villamos hozzá.

    Ha a fenti feltételekből engedünk, akkor van.”
  • 32. macs 2011. november 29. 13:25
    „27. Torontál,
    szerintem akkor zokoghatnánk igazán, ha megtudnánk mennyi Uniós támogatást kaptunk hozzá! :-)”
  • 31. Beroesz 2011. november 29. 12:52
    „28. Ebgondolat 2011.11.29. 11:13

    A 2-es villamos elindítása nem igényel lényegesen több járművet az 1-es beindításánál, hiszen ezentúl a járatok zöme 2-es számmal közlekedne, az 1-es pedig csak betétjáratként maradna fenn. Az egész 2-es villamos csúcsidőben talán 2-vel több szerelvényt igényelne, annyi pedig biztosan van a kocsiszínben.

    27. Torontál 2011.11.29. 10:38
    "Ha valaki egyszer kiszámolná mennyibe került Nekünk adófizetőknek ez a villamosozás szerintem elsírnánk magunkat."
    Nem volt drágább, mint a megyei autópálya építések, vagy a közutak évente történő foltozgatása. Kár, hogy ott egy autós (autós szóhasználatban: adófizető) sem húzkodta a száját.”
  • 30. Mjuriele 2011. november 29. 11:41
    „Jövőre 2012....Jön a Világvége......
    Aki túl akarja élni, jöjjön Magyarországra.... mi 50 évvel le vagyunk maradva!!:)”
  • 29. kowalsky 2011. november 29. 11:16
    „20. ifj. Nagy Gábor 2011.11.29. 08:13
    A kgy-en volt egy elszólás, ami meg arra enged következtetni, hogy TIT a 10-est is be akarja indítani valami szedett-vedett állománnyal, ha már a oda készülő járműveket eljátszotta.”
48 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiterültünk a Széchenyi téri jégen

A frissen élezett kori jól csúszik, de az illesztésekkel nem árt vigyázni – kipróbáltuk a Széchenyi téri karácsonyi vásárban felállított, szintetikus műjégpályát. Tovább olvasom