Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Döbbenetes különbség két panellakás fűtésszámlája között

Szeged - Két, csaknem azonos alapterületű szegedi panellakás, mindkét helyen költségmegosztók a radiátorokon, a fűtésszámlák között viszont durván 200 ezer forint a különbség. Hogy lehetséges ez?
Szegeden, az Ilona utcában P. Jánosné 55 négyzetméteres földszinti lakásában ülünk, közösen bogarásszuk a befizetett számlákat. Akárhogy számoljuk, a végeredmény mindig ugyanaz: a panaszos tavaly májustól 2008 májusáig 273 ezer forintot fizetett ki a fűtésért a hőszolgáltatónak. Ez havi átlagban közel 23 ezer forint. A legutolsó csekken, a májusin 20 ezer 776 forint áll, ehhez jön még a „zárás", az éves elszámolás utáni különbözet számlája, a ráfizetés ára 18 ezer 124 forint.

A nyugdíjas óvónő, aki két évvel ezelőtt Kistelekről költözött Szegedre, mindig is sokallta a fűtésre kifizetett összegeket, hiszen állítása szerint 18–19 fokban vacog télen a lakásában. Még olajradiátort, hőlégbefúvót is használ, hogy ne fagyjon meg. Szomszédjaitól is érdeklődött, állítása szerint ők jóval kevesebbet, az ő fűtésszámláinak a harmadát fizetik. P. Jánosné először úgy volt vele, egyrészt drága az élet Szegeden, másrészt földszinti, ráadásul a sorban a legszélső a lakása.

A panaszos kezében a befizetett horrorszámlák. Fotó: Miskolczi Róbert
A panaszos kezében a befizetett horrorszámlák.
Fotó: Miskolczi Róbert

De reklamálni csak azt követően kezdett, amikor életét Cz. Lászlóéval kötötte össze. A férfi a hasonló alapterületű, 53 négyzetméteres Zöldfa utcai lakásában ugyanis átlagosan 9–10 ezer forintot fizet havonta a fűtésért – vagy még annál is kevesebbet –, évi 90-110 ezret. Májusban például csak 7813 forintról kapott számlát. Ez az összeg még csökken a gázártámogatással, de a reális összehasonlítás kedvéért lapunk a teljes összeget vette figyelembe.

A közel 200 ezer forintos eltérésre egyszerűen nem találnak racionális magyarázatot. Az asszony Ilona utcai lakásában is minden radiátoron ott az egyéni fogyasztásmérő, amelyet a hőszolgáltató munkatársai nemrégiben olvastak le. Nem nyit ablakot azért, mert melege van, hiszen végigvacogja a telet. Már reklamált a Szegedi Hőszolgáltató Kft.-nél is, de nem tudták megnyugtatni.

Básthy Gábor
Básthy Gábor. Fotó: Miskolczi Róbert

Kérésünkre Básthy Gábor, a hőszolgáltató igazgatója utánajárt az ügynek. Azt mondta, a panaszos és a felette lakó számlája között nem három-, hanem négyszeres a különbség! Igaz, a fenti lakó gázártámogatásban részesül. A Zöldfa utcai lakásnál pedig az csökkenti a cechet, hogy ott nincs vízfogyasztás, aminek ára 2–3 ezer forint havonta.
De még ezt a tényt figyelembe véve is óriási a különbség. Básthy szerint – mivel a mérés, a számlázás és a hőmennyiségmérők is pontosak – csak a ház műszaki állapota lehet az ok. Elmondta, mivel az alsó födémek nincsenek hőszigetelve, a földszinti lakásokban az ablakok, a padló és a falak egyaránt „elvezetik" a meleget.

Városi átlag

Szeged a távfűtés árában az ország nagyvárosait összehasonlítva a középmezőnyben foglal helyet. Az átlagos kétszobás, 50 négyzetméter körüli alapterületű panellakásokban élők havonta mintegy 14 ezer forintot fizetnek a hőszolgáltatónak, vagyis évente 168 ezer forintot.

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. SP 2008. május 23. 23:01
    „Benike77
    azért van kettös tarifa, hogy a szigetelés után is fizess nem kevest. A fűtésszámla 2 részböl áll. Első fele az alapdíj, amit tetszés szerint emelnek. Akkor is fizetsz nem keveset, ha 0 a fogyasztásod. A másik felét manipulálhatod. Hőszigetelsz, letekered a fűtést. A szigeteléssel kb az összköltséged 1/3 tudod megtakaritani. Ha a befektetett bankba a ráfordított összeget+kamat, a majdani vakolt felület karbantartási összeget is figyelembe veszed, mint késöbbi közös költség növelés, kiderülhet, hogy összességében a vakolássan nem nyertél hosszu távon semmit.”
  • 37. Benike77 2008. május 23. 17:17
    „Én ugy hallottam, hogy jövőre 50%-kal !!!! drágul a távfűtés!!

    Kiváncsi vagyok mennyit kell majd fizetni, amikor az egész ház 10 cm-es hőszigetelést kapott.
    Egyáltalán valaki számontartja ezt a tényt? Mert akkor minek fizettünk a házfelujitásért???

    Amugy a Csongin 60 m2-es lakás fütésszámlája 150000 ft kedvezménnyel !!!! csaknem duplája a 8-9 ezresének !
    Jó lenne választ is kapni az ilyen kérdésekre.”
  • 36. SP 2008. május 22. 05:39
    „Panelprogram: milliárdokat költenek el, mert ez a sláger. A lakások jelentös részét belső hőszigeteléssel is fel lehet javítani relatíve fillérekért a könnyűszerkezetes épületeknél használt anyagokkal. Az sem mellékes, hogy a panel felülete kvázi nem igényelt karbantartást, kiadást. Pár év mulva a hulló csillagok mellett hulló vakolatokban gyönyörködhetünk. A közös kölségünk is csillagászati lesz a fenntartása miatt. + - * / és kiderül, hogy jól ráfizettünk. Ki takarított meg? Ki nyert az üzleten?”
  • 35. SP 2008. május 22. 05:23
    „Kristályos
    Gondold el, hogyha nem a szetávval fűtenél, hanem villannyal vagy gázzal, kérhetnél e differenciált villany vagy gázszámlát. Mi lenne, ha rohannék a szomszédhoz most fizesse ki a villanyszámlámat. Ezér van olcsóbban vásárolt lakás, meg drágábban vásárolt lakás. A kedvezöbb adottságú drága lakás árában már a tulaj előre megfizette közvetve a fűtésrezsit is. Olcsó lakás is, meg olcsó fűtés is nehezen jön össze.”
  • 34. err 2008. május 21. 23:10
    „maci52

    szerinted az előző részeges fityeszes polgármesternek miből volt fizuja??? rég nem jobb vagy bal oldalról szól a dolog, ezt csak OV és GYF jól beeteti nekünk, hogy egymás torkának ugorjunk... már aki ugrik.”
  • 33. err 2008. május 21. 23:08
    „lilik

    lehet, de akkor minek adott annyi pénzt panelprogramra az önkormányzat??? ami elvileg arról kellene hogy szóljon, hogy nem az utcát fűtjük...”
  • 32. Szer 2008. május 21. 23:06
    „Kedves Zsuzsa2!

    A mi fizetésünket ha megszorozzuk úgy 1,5 vagy 2-vel, akkor talán a pécsi színvonalon van egyes munkahelyeken...”
  • 31. rogica 2008. május 21. 20:16
    „Makón a Széchenyi téren is hatalmas különbségek vannak a fűtésszámlak között. A lakásom első emeleti szélső, a számlám 37000ft.volt februárban(ez tiszta fűtési ár), igaz 22-23fokot szeretek. A második emeleti szomszéd is szereti ezt a meleget 17oooft-ért. A lakások területe, műszaki állapota hasonló! Hogy van ez?...??????”
  • 30. Macs 2008. május 21. 18:55
    „Szeretném a következőket megkérdezni:
    - A cikkben említett havonta fizetett fűtésdíj a számla végösszege?
    - Ebben a számlában benne van melegvízdíj, vízdíj és szennyvízdíj is?
    Amennyiben az utóbbiakat tartalmazza, akkor az összehasonlítás nem korrekt. A melegvízdíj a fogyasztástól függ, vagyis attól, hogy hányan laknak egy lakásban. Pl. egy 53 m2-es lakásban lakhat 1 ember és lakhat 4 is. A ,,fűtésszámla" a melegvíz mennyisége miatt nagy eltéréseket mutathat és ha nagyon szigorúan veszem a dolgot, akkor nem a fűtésért fizetett összeget vetem össze.

    A másik dolog, ami nagyon érdekelne: a távfűtés és az egyedi fűtés költségeit igen sokszor hasonlítják össze. Szeretném tudni, hogy azok a költségek, amiket az összehasonlításhoz használnak, mit tartalmaznak?
    A magánházak esetében, amikor fűtés költségéről beszélnek, akkor abban mi van? Gondolom a csak a gázszámla. Az ott lakók a gázzal melegítik vizet, amit a Vízművek számláz ki nekik. A távfűtésszámlák viszont tartalmazzák a vízet. Ha ez így van akkor az almát a körtével hasonlítjuk össze, ami nem biztos, hogy jó.
    Jól gondolom?”
  • 29. Zsuzsa 2 2008. május 21. 16:55
    „Akkor mi Pécsiek mit szóljunk? De jó nektek Szegediek!Helyetekben egy szót sem szólnék, szét kell nézni az országban, milyen fűtés számlák vannak!”
  • 28. kristalyos 2008. május 21. 14:49
    „A különbség az a családi házakban és a panelos lakóépületekben lakók között, hogy a saját társasházi lakást, házat olyanra építem, amilyenre szeretném, tehát az is az én felelősségem, ha nem elég vastagok a falak, vagy azok hőszigetelése nem megfelelő. A panelokat megvettük, olyan minőségben, amilyen, ez a szocializmus öröksége. Az is tény, hogy akkor még ilyen energiaár robbanással nem lehetett számolni, de ezt most már ne boncolgassuk. Azt sem lehetett kérni akkoriban, hogy földszint, vagy emelet. Ha az ember válogatott, visszavágták egy pár százzal a lakáshoz jutók sorrendjében. De ez is már hál´ Isten, a múlt.
    Eredetileg itt a vélemények kinyilvánításánál arról volt szó, hogy a kedvezőtlen fekvésű lakásoknál SOKKAL magasabb a fűtési díj, mint a közbenső lakásoké. És EZEN kellene változtatni, differenciált elszámolással. Ezt kellenene a hőszolgáltatónak koordinálni és nem azt elmagyarázni, hogy a műszaki állapot ilyen, meg olyan. Ezt lehetett akkorban megvenni, ha vkinek korlátozott mennyiségben állt pénz rendelkezésére. A szigetelést csak akkor lehet megvalósítani, ha az összes lakásalapterület kb. 90%-a vállalja a hőszigeteléssel járó többletkiadásokat. Tehát nem egyéni elhatározás, hanem lakóközösségi döntés.”
  • 27. bombike 2008. május 21. 12:51
    „Mindíg is így volt ahogy a cikkbe van írva:alsó szinteken dupla a fűtészámla és mégis fáznak. Ennek ellenére a 8.emeleti középső lakásomat hónapok óta nem tudom eladni, mert mindenki csak 1-2 emeleti lakást keres.Hogy van ez?Utána meg panaszkodnak? Nálunk tavalyi átlag fűtés melegvizzel 9.500,-Ft (melegvizet 3-an használjuk).
    Mégse kell az olcsó rezsijű 8.emeleti szép lakás senkinek se csak az alsóbb szinteken lévő lakásokat keresik. Érdekes az emberek felfogássa!
    Ha valaki ezek után elgondolkozik lakásvásárlási szándékán keressen:bombi@tvnetwork.hu
    Szép napot mindenkinek!”
  • 26. másik távhőszolgáltató 2008. május 21. 12:46
    „Nem szegediként, de másik távhőszolgáltatóként érdeklődéssel olvasom a hozzászólásokat, annál is inkább, mivel ezek a felvetések minden területen jelentkeznek. Nem igazságot akarok osztani, nem is vitatkozni, mivel a problémát én is elismerem.
    Több hozzászólásból a válaszok is kiderülnek. Ezek a lakások akkor épültek, amikor olcsó volt az energia, nem volt szempont az energia takarékosság. Szinte minden lakásban több irányból van szolgáltatás lakáson belül, így nincs egy olyan közös pont, ahol egyértelműen mérni lehetne a hőfelhasználást.
    A mi területünkön is kell fizetni télen - nyáron, aminek az oka az, hogy pl a gáz és villamosenergia felhasználás nem alacsony alapdíjait a szolgáltató ekkor is fizeti, adott a fűtési rendszer, folynak a karbantarási munkák, ezeknek nyáron is van költsége. A másik indok nálunk is az, hogy a téli fűtési időszak magas költségének egy részét 12 havi részletekben fizeti a lakos.
    A lakás problémájáról: minden társasházban vannak kedvezőbb és kedvezőtlenebb lakások. Ezeket a sajátosságokat egyedi fűtésnél sem veszi figyelembe a gázszolgáltató, de ugyan így van ez a kertes házaknál is. Valóban a helyzeten az segítene, ha közös költségből megoldanák a hőszigetelési problémákat, mérnék a felhasználást és lehetővé tennék a fűtésvételezés szabályozhatóságát. Nem csalás a költségmegosztó, de valóban nem ad pontos adatot, csak viszonyítást, főleg azért sem, mert a lakások között átfűtés is van, de lagalább ösztönöz az abalk kinyitása helyett a reálisabb hőmennyiség felhasználásra.
    Ha tehetném én a kertes házamban igénybe venném a távhfűtést, mert olcsóbb, nem a fűtéssel van a probléma, hanem az említett
    gondokból, -rossz hőszigetelés, szabályozhatatlan vételezés, kiszolgáltatottság a fűtés igénybevételében, ha kell, ha nem a szolgáltatást kapom, és szerintem az egyik fő gond a "közös"
    tuladonban lévő épületek használatából adódó eltérő hozzáállások. -

    Kösz a figyelmet.”
  • 25. Macs 2008. május 21. 12:41
    „Olvasva a hozzászólásokat, elővettem a számláimat. Én a 12 havi elszámolást választottam, mert így a költség egyenletesen jelenik meg, jobban tervezhető. A fűtés költsége a számlában konstans: Légköbméter*alapdíj (36 m2, 90 m3)
    +az előző évi hőfelhasználás*ár.
    A melegvíz változik a felhasznált köbméter függvényében.
    A két számla végösszege 12 eFt és 9 eFt. A különbség, hogy vendégeink voltak illetve nagytakarítást csináltam, vagyis több vizet használtunk el.
    A költségmegosztót most cserélték és csurig töltötték. Az eddigi megfigyelésem szerint nyár végére a skála 0 pontja körül lesz. Nem akarok senkit se megbántani, de a lakás szigetelése a tulajdonos dolga. A mi házunkat 2006-ban felújították a panelprogram keretében, aminek hatását a végszámlánk is mutatta.”
  • 24. h.sz 2008. május 21. 12:31
    „Mi egy 1+2-es panellakásban lakunk zárószinten. A havi számlánk a szetáv felé 18-19ezer Ft. Az alattunk lakó 2+2-es lakás tulajdonosa már két hónapja 7ezer Ft-os számlát kap. Ezt magyarázza meg valaki miért van ez így? Mindkét összeg támogatás nélkül értendő.”
  • 23. szentesi 2008. május 21. 11:49
    „Szentesen még le sem olvasták a mérőket. Itt még kamatoztatják az adófizetőktől beszedett előlegeket, pedig már több mint egy hónap telt el. Itt még érhetik az embereket meglepetések!”
  • 22. kristalyos 2008. május 21. 11:24
    „De igen, minden lakó, aki legalul-legfelül-legszélén lakik és nincs az épület hőszigetelve, kedvezőtlen helyzetű lakásban lakik, "belefizet" a köztes lakások fűtésszámlájába.:) Ezért nem szabad addig kölségmegosztót felszereltetni, amíg a ház nincs hőszigetelve. Mert nálunk pl. a "kedvezmnényezett" lakástulajdonosok leszavazták a differenciált elszámolást. Éppen ezért kellene ezt a hőszolgáltatónak leszabályozni aqz ista-val, illetve még talán van brunata is. Vagy még egyéb is, nem tudom.”
  • 21. relis 2008. május 21. 11:07
    „És a legfelső lakást nem kellene kompenzálni? Ott sem szigeteli őket a felettük lakó?”
  • 20. Beig 2008. május 21. 11:04
    „Hát igen,a probléma P. Jánosnénál is a költségmegoszóval lehet. A minap hallottam egy ismerőstől,hogy hatalmas összegeket fizetnek. Mint kiderült, néhány szomszéd kicserlétete a radiátrot,de a költségmegosztó az ugyanaz maradt rajta. Így,ugyebár a megszokott összeget fizetik,amikor többet használnak. A többi lakóval meg szépen kifizettetik az ő általuk elhasznált hőt. Szerintem ezzel a témával többet kellene foglalkozni a médiának,talán lenne tőle legalább egy minimális változás.”
  • 19. kristalyos 2008. május 21. 10:57
    „A panel lakások anno úgy épültek, ahogyan most ezt érzékeljük a fűtűsnél illetve a fűtésszámlánál is. Nem volt módunkban ellenőrizni az építőipari céget, hogy ezek a lakások hőtechnikailag megfeleltek-e a szabványoknak. Meg hiába is ellenőrite volna az ember fia!:) Meg hát ugye ot vannak a járda alatt a távvezetékek is, amelyek nem megfelelő hőszigetelése télen látszik a legjobban, amikor ráesik a hó. Mert hát azt is mi fizetjük.
    "Elmondta, mivel az alsó födémek nincsenek hőszigetelve, a földszinti lakásokban az ablakok, a padló és a falak egyaránt ,,elvezetik" a meleget." Igen! És ezt talán differenciált elszámolással kellene megoldani, ne csak a kedvbezőtlen fekvésű lakások tuljdonosaival fizettessék meg, ha már a megfelelő hőszigetelés akkoriban nem érdekelt a világon senkit sem.”
38 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged felett, szúnyogok ellen

Szeged - Egy ezer lóerős AN–2-essel "szőnyegbombáztuk" a szúnyogokat. Szegeden idén 50-80… Tovább olvasom