Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Hóban, fagyban és nagy tömegben nincs elsőajtóztatás

Szeged - Nyolc éve vezették be a Szegedi Közlekedési Társaságnál az első ajtón való felszállást a bliccelők miatt. A rendelkezést azóta sem vonták vissza, de a belvárosi járatoknál nehezen lehet alkalmazni ezt a felszállítási rendet.
A bliccelők miatt szigorított az SZKT: csak az első ajtón lehet felszállni a villamosokra és a trolibuszokra is – írtunk a járműetikett bevezetéséről 2005 végén. A rendszer már nyolc éve működik, a sofőrök azonban nagyon eltérően alkalmazzák a kötelező elsőajtóztatást.

A villamosok ajtaját az utasok nyitják ki, már évek óta nem látni olyan tuját a városban, amelyre csak az első ajtón át engedik fel az utasokat. A trolibuszsofőrök közül van, aki a jármű összes ajtaját kinyitja a megállókban, más – legyen bármekkora a tömeg a reggeli csúcsban a megállókban – ragaszkodik az első ajtós felszálláshoz, a bérletek és a jegyek ellenőrzéséhez. Akadnak olyan vezetők is, akik egyes megállókban az első ajtós módszert alkalmazzák, míg a zsúfoltabbakban kinyitják a troli összes ajtaját.

Van, amikor minden ajtót kinyitják, máskor csak az elsőt. A döntés a sofőré. Fotó: Frank Yvette
Van, amikor minden ajtót kinyitják, máskor csak az elsőt. A döntés a sofőré. Fotó: Frank Yvette

– Az első ajtós felszállítási rend alapja, hogy a járművezető ellenőrizze az utazási jogosultságot. Ehhez szükséges egyrészt az utasok korrekt együttműködése, másrészt bizonyos feltételek megléte, mivel minden járat különböző jelleggel bír az útvonal, a járatsűrűség, a menetidő, az utasforgalom és a járműtípus alapján. Míg egy kifutó vonalon körülhatároltabb egy-egy megállóhely utasforgalma, addig a belvárosban ez már sokkal árnyaltabb képet mutat. Előbbi járattípusnál egyszerűbben, míg a belvárosi járatoknál nehezebben lehet alkalmazni az első ajtós felszállítási rendet – tájékoztatott az SZKT ügyfélszolgálati irodája. Közölték: ezt a felszállítási rendet a gördülékeny utazás érdekében nem alkalmazzák zord időjárás, nagy tömeg, idős vagy nagy csomaggal, babakocsival utazók esetében, illetve ha a járat komolyabb késésben van. – Ezen esetek megítélése azonban nagyon szubjektív. Sajnos utasaink sok esetben nem örülnek az első ajtós felszállítási rendnek, míg járművezetőink próbálnak figyelni rá – mondták.

– A peremkerületekben szinte mindig alkalmazzák a sofőrök az első ajtós rendet, de erre nem figyelmeztetik az ellenőröket, ha azok felszállnak járművükre. A sofőrök ugyanis csak ránéznek a felszállók bérleteire és jegyeire, érvényességüket és a tulajdonjogot nem tudják ilyen rövid idő alatt ellenőrizni. Attól tehát, hogy valamelyik sofőr alkalmazza ezt az előírást, nem jelenti azt, hogy azon a járaton biztosan nem lesz ellenőr – mondta Császár Béla Dakört igazgató.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Panelprogram: februárban indul a harmadik felvonás

380 ezer panellakás vár felújításra Magyarországon, amihez újabb milliárdokat biztosít a kormány 2014 februárjától. Tovább olvasom