Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Holland mintájú a 47-es út új turbókörforgalma

Szeged, Algyő -A szakma szerint Európa legkorszerűbb, holland mintájú csomóponti megoldása a 47-es úton, az autópálya-felüljárónál található súlyzó alakú körforgalom. Az autósok viszont szidják.
Az M43-as sztráda és a 47-es számú főút találkozásánál egy kettős, úgynevezett turbócsomópont épült meg augusztus végére. A súlyzót mintázó körforgalomban már az átadást követő napokban baleset történt: egy ittas nő hajtott bele, nyílegyenesen a közepébe. Az volt a szerencséje, hogy a „domb" vizes földje megfogta a kocsit.

Fotóriporter kollégámmal a kanyar kiegyenesítése idején a közelben éppen azt tanulmányoztuk, hogyan haladnak az M43-as építésével. Mire a 47-es csomóponthoz értünk, már csak a gyorshajtás nyomait láthattuk. A munkások azt mondták, nagyon gyorsan lépnek be az autósok: úgy tesznek, mint a másik két algyői körforgalomnál, hogy ha nem jön senki, szinte toronyiránt mennek rajta keresztül. Mellesleg azt is panaszolják sokan, hogy a 47-esen pár kilométeren belül 3 körforgalom található, és mindegyik más elv alapján működik.

Előre el kell dönteni, merre tovább: a csomópontban nem lehet sávot váltani. Fotó: Karnok Csaba
Előre el kell dönteni, merre tovább: a csomópontban nem lehet sávot váltani.
Fotó: Karnok Csaba

Utánajártunk: a súlyzós – egy cső két gömbbel – turbókörforgalom holland találmány, Európában a kétsávos és a többsávos körforgalmak között a legkorszerűbbnek számít. Mint ahogy azt Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs csoportvezetője elmondta: előtte a besorolást rendjét jelző tábla található, akárcsak a lámpás csomópontoknál. Ennek segítségével kell eldönteni először azt, hogy előre, jobbra vagy balra szeretne-e az autós kihajtani a csomópontból. Majd a megfelelő sávba kell beállni, és fontos tudni, hogy utána már nem szabad sávot váltani. A sávok kialakítása ugyanis olyan, hogy a csomópont átvezeti, illetve kivezeti a közlekedőt oda, ahová el akart jutni.
Négyféle kör

Az algyői, Téglás utcai az úgynevezett angol mintájú 2 sávos, spirális körforgalom. A szegedi, rókusi csomóponti lámpás körforgalmat a franciák, a spanyolok és az angolok használják. A 47-es főúti a holland mintájú 2 sávos. A legegyszerűbb az egysávos, úgynevezett francia típus.




Arra a felvetésre, hogy a sávok keskenyek a kamionok számára, ezért már meg is rongálták a „fekvő rendőrnőt", a következő válaszokat kaptuk: a 47-es úti csomópont mindenben megfelel az előírásoknak. A forgalmi sávok szélessége a körgyűrűben legalább 5 méter. A sávok között félgömbös, úgynevezett süllyesztett szegély épült, nyomatékot adva annak, hogy a sávon belül kell maradni. Ez nem új veszélyforrás, hanem az autósokat védi.

A körforgalom biztonságosabban, kisebb sebességgel nagyobb járműforgalmat vezet le, természetesen használatához, a betanuláshoz szükség van 2–3 hétre. A hasonló, úgynevezett spirális megoldást már évek óta használják az autósok az algyői Téglás utcánál, holott a gyűrűben a sávokat csak festett záróvonal választja el.
Megtudtuk: a franciák és az angolok által kidolgozott korszerű alapelv az, hogy az új körforgalmakon ne lehessen 30–40-es sebességnél gyorsabban áthaladni. Az első generációs körforgalmú csomópontok ugyanis még mind nagy sugarúak, azaz nagy sebességgel „leküzdhetők" voltak.

Olvasóink írták

85 hozzászólás
  • 85. strangerrr 2010. október 16. 20:07
    „84.
    1.Szvsz ezeket a körforgalmakat sem kell "tanulni". Mivel az országban még kevés van, ezért lehet figyelni kell, de aki egyszer is átmegy rajtuk az érti.
    2. A legtöbb jelzőlámpás csomópontban nem lehet visszafordulni. Egy csomópontnak nem az a lényeg, hogy meg lehessen fordulni benne. De mint említettem ebben a dupla turbóban meg lehet fordulni.”
  • 84. kötekedő 2010. október 16. 19:03
    „1.Látom vagy nem olvasol figyelmesen vagy nem akarsz érteni. Ha egy körforgalom, legyen az akármilyen, megfelel a KRESZ előírásainak, akkor nem kell tanulni azt. A cikkben megjelent ostoba kijelentésre reagáltam.
    2. Legyél következetes: most akkor lehet vagy nem jelzőlámpás csomópontban visszafordulni?
    (80. hozzászólás strangerrr 2010.10.15. 20:47 "...Érdekes egy jelzőlámpás csomópontban sem lehet visszafordulni, mégsem hiányzik senkinek." ;
    83. hozzászólás strangerrr 2010.10.16. 16:54 "...Igen most már, de ez azért nem jellemző, ill. a tábla nélkül is vissza lehetett fordulni. ...")”
  • 83. strangerrr 2010. október 16. 16:54
    „82. Akkor hadd kötekedjek én is:)
    "A Kossuth Lajos sugárúton két olyat is tudok mutatni, ahol táblán szerepel a visszafordulás lehetősége."
    Igen most már, de ez azért nem jellemző, ill. a tábla nélkül is vissza lehetett fordulni. Ráadásul az bennt van a városban ez meg nem.

    "Egy körforgalomban meg ez lenne a minimum. "
    Itt is vissza lehet fordulni, ha az autópályáról visszafele akarsz indulni, csak be kell váltani egy sávot.
    A 47-es irányában pedig még ez sem kell, minden további nélkül a 2 körben meg lehet fordulni.

    "legyenek kompatibilisek a már megszerzett tudással."
    Szerintem ez mindenben kompatibilis 4sávos úton 2 sávos körforgalom. Inkább az lenne a fura ha egy 4 sávos utat egysávos körforgókba kényszerítenénk.”
  • 82. kötekedő 2010. október 16. 15:11
    „strangerrr

    A Kossuth Lajos sugárúton két olyat is tudok mutatni, ahol táblán szerepel a visszafordulás lehetősége. Egy körforgalomban meg ez lenne a minimum.
    Továbbá nem azt mondtam, hogy ne csináljanak új dolgokat, hanem legyenek kompatibilisek a már megszerzett tudással.”
  • 81. strangerrr 2010. október 16. 11:39
    „http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=64519659&postcount=3714

    Ábra a csomópontról, akit érdekel.”
  • 80. strangerrr 2010. október 15. 20:47
    „78. Ilyen alapon soha semmilyen újdonságot nem szabad csinálni, mert mindig van olyan aki még nem találkozott vele. Egyébként rendesen ki van táblázva, vannak burkolati jelek és úgy tudom lesznek portálok is.
    Aki ez alapján sem tud tájékozódni az járja újra az általános iskolát.

    "a az M43-ról lejössz és vissza szeretnél fordulni rá akkor gondban leszel."
    De miért akarsz vissza fordulni? Érdekes egy jelzőlámpás csomópontban sem lehet visszafordulni, mégsem hiányzik senkinek.”
  • 79. kötekedő 2010. október 15. 18:16
    „Egyébként a csomópontban lehet sávot váltani csak éppen körülményes és nincs rendesen jelölve.”
  • 78. kötekedő 2010. október 15. 18:07
    „Ekkora baromságot! Be kell tanulni a körforgalmat. Olyan körforgalmakat és olyan utakat kellene építeni, hogy a frissen vizsgázott autóvezető, ha találkozik vele, akkor használni tudja. Nem csak azok autóznak itt, akik minden nap erre járnak, hanem sok más átutazó is. Egyébként meg nem igaz, hogy semmi probléma vele. Ha az M43-ról lejössz és vissza szeretnél fordulni rá akkor gondban leszel.Beérsz első körbigyóba és rögtön rossz sávban vagy, de csak a legvégén veszed észre, hogy valami nem stimmel.”
  • 77. cimet53 2010. október 15. 13:57
    „Szegeden egyre több körforgalom van,ami jó,csak az erőszakos autóvezető is egyre több.A szabályokat bekellene tartani,és nem lenne semmi gond.Mondom ezt úgy,hogy naponta a fél országot át szelem.Az említett körforgalmat is az első perctől bejárom,semmi gond nélkül menetrendszerinti távolsági Volvo B10 tip. autóbusszal.Szerintem,aki nagyobb haszonjárművel, nem tartja íven az nem is akarja, vagy megfelelő sebesség hiányában,nem tudja.Ez vonatkozna a szgk-ra is,becsatlakozás végett!Nem arra használják amire hivatott,lassításra.Azt gondolják egyesek,ez egy jó "sikán"csak ott a bünti,a rázókő.”
  • 76. szoszke47 2010. október 15. 11:50
    „Hát nektek semmi nem jó! Eddig azért őrjöngött a fél világ, mért nincs már kész a 47-es!
    Jelentem kész van! Nincs más dolgotok csak figyelmesen közlekedni míg megszokjátok a körforgalmakat!
    Balesetmentes közlekedést!”
  • 75. Tyt 2010. október 15. 11:41
    „Fel kell menni a téglaszínű padkára, és sokkal gyorsabban be lehet venni :) Meg tudsz belső íven előzni”
  • 74. strangerrr 2010. október 15. 09:55
    „72. NTK
    De nagy különbség az, hogy ott már a sima körforgalomban véget is ér a négysávos út, meg szerintem a vasúti töltés magasság is egészen más.

    A vasutat mindenképpen külön szintben kell keresztezni a majadani elkerülő útnak, tehát ha már hidat építenek akkor már szvsz nagy baromság volna oda körforgót rakni.”
  • 73. varadipal 2010. október 15. 08:19
    „Árulja már el a <moderálva> fényképész, hogy jobbra és balra hol a keresztirányú út! A képen egy egyenes út látszik egy lassító körrel díszítve. Gratulálok a helykiválasztásához. Amatőr.”
  • 72. NTK 2010. október 15. 07:43
    „""66. hozzászólás strangerrr 2010.10.14. 21:43
    Viszont azt nehezen tudom elképzelni, hogy a kopáncsi Vásárhely elkerülő elágazás körforgalom legyen.
    Ugyanis ott a vasút, ami miatt biztos kell híd, úgyhogy emiatt valószínűsítem hogy ott külön szintű csomópont lesz (majd egyszer 10 év múlva ha lesz vásárhely elkerülő...)""

    Nézd meg Vásárhelyen a laktanya utáni körforgalmat a Kaszap utcánál. Ott még közelebb vannak a sínek az úthoz. Mégis körforgalmat építettek aluljáróval. Kopáncs és a Sun City bejárója közötti szakaszon nagyobb a hely mint a laktanya után.

    ""Visszatérve a Shell kút mögötti Market Centralhoz. NTK szerinted az nagyon ördögtől való volna ha nem tennének oda is kört, hanem - mivel a dupla turbó nagyon közel van - azokon lehetne visszafordulni Szeged felé.""

    Az a helyzet, hogy ott a lakóházak mellett, szerintem nincs keresnivalója semmilyen kereskedelmi egységnek. Pláne olyan formában - 30 méter széles véderdővel - mint ahogyan tervezték. Ugyanaz alakulna ki mint a Vadaspark "lakóparknál". Ha meg mégis megépülne egy bevásárlóközpont, - a te szavaiddal élve - akár még az sem volna ördögtől való, hogy az autópályánál lehessen csak visszapördülni. Valahol azért határt kell szabni az egymás-hegyén hátán lévő körforgalmaknak.”
  • 71. igaz1017 2010. október 15. 07:41
    „Persze,hogy keskenyek a sávok,a képen is látszik.Egy Navara is nehezen fér el nemhogy egy kamion.Eszement tervezés!”
  • 70. QM 2010. október 15. 07:11
    „Szerintem semmi gond nincs vele. Közlekedni kell, figyelni és nem a pisztolytartóban kotorászni...”
  • 69. Smerdis_of_Arshak 2010. október 15. 06:59
    „"Mellesleg azt is panaszolják sokan, hogy a 47-esen pár kilométeren belül 3 körforgalom található, és mindegyik más elv alapján működik."

    jaja, egy körforgalmom kib..tt bonyolult dolog, megértem, hogy panaszkodnak. kell hozzá vagy két diploma, hogy megértse az okos magar autós. szerintem ki kellene alakítani minden körforgalom előtt előtt egy pihenőt, ahol megállhatnak az autósok gondolkodni a hogyan továbbról.”
  • 68. Smerdis_of_Arshak 2010. október 15. 06:57
    „na már megint idesereglett a közlekedésmérnöki szakma színe-java.jó látni ismételten. szerintem be kellene tiltani a munkahelyeken a netezést. nem lenne ennyi komment. kurvára ráértek, az a bajotok.”
  • 67. CID 2010. október 14. 22:01
    „"64. hozzászólás ValakiaSOKKözül 2010.10.14. 21:22

    gyerekek...ez a körforgalom egy rosszul sikerült valami.....nincs rajta a nagyobb méretű járműveknek megfelelő ideális ív"

    Az ideális ív a legnagyobb sebességgel bejárható útvonalat jelent szerintem. Ennek nem az a lényege. A busz, pl. konkrétan ( és a furgon is ) kicsit gyorsabban hajtott a kelleténél. Személyautóval ( nem gumi csikorgatva abszolút jól használható )”
  • 66. strangerrr 2010. október 14. 21:43
    „63. Akkor elmondom, hogy én is, hogy hogy gondolom:))
    Market Central egyelőre tudtommal sem jön, de előbb utóbb biztos települ oda valami kereskedelem
    1-2. M43 csomópontnál turbókörök
    3. MOL kútnál jelenleg egysávos kör, turbóvá fejlesztve
    4. Új turbókör az algyői bekötő út csatlakozása helyett
    5. Algyő Téglás u.

    Viszont azt nehezen tudom elképzelni, hogy a kopáncsi Vásárhely elkerülő elágazás körforgalom legyen.
    Ugyanis ott a vasút, ami miatt biztos kell híd, úgyhogy emiatt valószínűsítem hogy ott külön szintű csomópont lesz (majd egyszer 10 év múlva ha lesz vásárhely elkerülő...)
    Ráadásul a MÁV biztos előírja egy második távlati vágány figyelembevételét, úgyhogy oda olyan szép nagy híd kell ami 2 vágány és a 4 sávos út felett ível át.

    Visszatérve a Shell kút mögötti Market Centralhoz. NTK szerinted az nagyon ördögtől való volna ha nem tennének oda is kört, hanem - mivel a dupla turbó nagyon közel van - azokon lehetne visszafordulni Szeged felé.”
85 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Amikor elnyomja a forgalom zaját a zene

Villamoson, buszon utazók, biciklisek, gyalogosok fülében szól a zene, miközben közlekednek. Kellemesebbé teszi a sétát, a szakemberek szerint azonban figyelmetlenséghez vezethet. Tovább olvasom