Délmagyar logó

2017. 03. 01. szerda - Albin 4°C | 12°C Még több cikk.

Játszd újra: Isten, áldd meg a magyart

Bizonytalanság támadt a Himnusz körül: a január 1-jén hatályba lépő alaptörvényből kivették a kottát, így nem lehet tudni, Erkel zenéjét melyik változatban kell megszólaltatni. A mai a „szomorkásabb" verzió, a Trianon előtti eredeti gyorsabb.
Kotta nélkül szerepel a Himnusz a január elsején hatályba lépő alaptörvényben, amely csak azt rögzíti, hogy nemzeti imánk Kölcsey Ferenc verse Erkel Ferenc zenéjével. A Duna Híradó információi szerint a partitúrát az egyeztetések után, az utolsó pillanatban vették ki a tervezetből; a jogszabályból ezért nem derül ki, hogy Erkel zenéjének melyik hangszerelése a hivatalos változat. Január 1-jétől papíron így a Himnusz eredeti verziója válhat hivatalossá. Kevesen tudják: ez gyorsabb, mint amilyen az utóbbi évtizedekben használt változat, amely Trianon után lett szomorkásabb. Erkel zenéjét ugyanis az akkori közhangulatnak megfelelően Dohnányi Ernő hangszerelte lassabbra, romantikusabbra. Jelenleg ez a hivatalos, és ma már mindenki csak ezt ismeri és használja. Dohnányit azonban nem említi az alaptörvény.

– Egy 1939-es vallás- és közoktatásügyi miniszteri rendelet szabályozta a Himnusz előadását; az akkor közreadott zongorakivonat rögzítette, hogyan kell énekelni. A kotta persze sohasem fejez ki pontosan mindent egy zeneműből. Magyarországon sokkal inkább a hagyomány határozza meg, hogy milyen tempóban, milyen dinamikával, hogyan adjuk elő a Himnuszt. Ez nem változna meg attól sem, ha az alaptörvényben hiteles formájaként más kottát tennének közzé. Amikor világversenyek díjátadóin halljuk győztes sportolóink tiszteletére a Himnuszt, akkor egész másfajta karakterrel is meg tudják szólaltatni a kottából, mint ahogy azt itthon megszoktuk. Biztos vagyok benne, hogy mi ugyanúgy játsszuk és énekeljük ezután is, ahogyan az utóbbi évtizedekben megszoktuk – mondja Gyüdi Sándor karmester, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, a szimfonikusok művészeti vezetője, aki nem hallotta még az „eredeti verziót", így nem tudja, mekkora a különbség a kettő között.


– A hangszerelés nem határozza meg a karaktert; ugyanazt a művet anélkül is sokféleképpen meg lehet szólaltatni. Ez elsősorban előadásmód és hagyomány kérdése. Azért sincs nagy jelentősége annak, hogy melyik verziót tekintjük hivatalosnak, mert ma is többféle hangszerelésben játsszuk. Számomra sokkal fontosabb az a gyakorlati szakmai kérdés, hogy milyen hangnemben szólaltatjuk meg a Himnuszt. Ha azt akarjuk, hogy a dallam mélységeivel és magasságaival végigénekelhető legyen a nép számára, akkor B-dúrban kell játszanunk. Rádióban, televízióban a műsorzáráskor a vegyes kari feldolgozás Esz-dúrban szólal meg. Ez azonban nem jelenti a karakter megváltozását.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. kontrapista 2011. december 29. 22:42
    „35.la-za
    A címeres zászló hivatalos a Délvidéken, ami látható a magyartöbbségű önkormányzatok épületein. A korona a piros mezőbe , az árpádsávok és hármashalom a zöld mezőbe nyúlnak fele részben.”
  • 45. Smerdis 2011. december 29. 18:20
    „43. GER 2011.12.29. 17:05

    túl van lihegve ez a himnusz dolog. nem jelent semmit. régen rossz, ha valakinek ez jelenti a hazaszeretetet. tenni kellene az országért, nem a himnuszra verni magunkat. az csak egy zenemű, abból is a bénább. szerintem legyen inkább valami jó kis pörgős Metallica szám a magyar himnusz. csak szöveg nélkül. mondjuk a master of puppets. milyen kemény lenne már :)”
  • 44. KamuNeni 2011. december 29. 17:10
    „Hat nem csoda hogy az orban banda kormanyaban meg a himnusz is bajba kerul. Rohadt egy tarsasag az mar biztos”
  • 43. GER 2011. december 29. 17:05
    „Nem akarok senkit feljelenteni, soha nem tettem, de te is értsd meg, hogy az emberekben kivághatja a biztosítékot, ha a Himnuszt "szidják"...
    Nem a tempóról, és nem a hangnemről beszéltél, és egy másik kommentelő is, hanem egyszerűen "borzalomnak" neveztétek, és úgy hiszem, hogy ilyet nem mondunk a Himnuszunkra!!! "teccik érteni?"”
  • 42. Mignon 2011. december 29. 16:59
    „38. GER-

    hozzaszolasa mögött rejlik valami...

    A nemet törvenyek szerint:
    "Wer die Farbe,Die Flagge, das Wappen oder die Hymne der Bundesrepublik Deutschland verunglimpft,
    wird mit Freiheitsstrafe bis zu drei Jahren bestraft."

    StGB § 90a

    "Aki a Nemetorszagi Szövetsegi Köztarsasag (zaszlaja) szineit, a zaszlot, cimeret vagy Himnuszat becsmerli,
    harom evig terjedö szabadsagvesztesre itelhetö."

    StGB = "Strafgezetzbuch" = "Büntetö Törvenykönyv"

    Az erre vonatkozo magyar jogot nem ismerem.”
  • 41. Smerdis 2011. december 29. 16:54
    „39. feloldójel 2011.12.29. 16:41

    az nem ér, hogy olyan is hozzászól, aki ért is hozzá! :D”
  • 40. Smerdis 2011. december 29. 16:52
    „38. GER 2011.12.29. 14:24

    jelents fel, majd kiderül. vagy próbáld meg felfogni, hogy miről beszélek. mondjuk ezt senkitől nem várhatom el...

    37. vmagdi 2011.12.29. 13:39

    ugye hogy ugye?! :)”
  • 39. feloldójel 2011. december 29. 16:41
    „Muzsikus vagyok, zenetanár, az elmúlt 40 évben legalább százötvenszer kísértem különböző alkalmakból zongorán a himnuszt. Nincs ezzel semmi baj azon kívül, hogy elég nagy a hangterjedelme: ha B-dúrban éneklik, akkor a legalsó hang a kis B, a legfelső a kétvonalas Esz, ami nem kevés, ez lent ugyan szól, de az emberek fent csak sivítanak. Lehet, megfontolandó még lejjebb vinni,( ez nem tilos, transzponálni szabad!) nem ördögtől való a G-dúr, ott mindenki bírná, bár kicsit dörmögős lenne. A másik a tempó. A dolog roppan egyszerű: mint mindig, most is tessék megnézni a kottát: Erkel világosan írja az andante religioso jelzést. Az andante annyit jelent, hogy lépésben, lépve, járva, tehát nem lassan!!!!! Rossz beidegződés (Dohnányi), hogy iszonyú lassan, szinte lento, adagio kezdik el és így mindenki megfullad, nem győzi levegővel, illetve nyúlós és széteső lesz. Szerény véleményem szerint ha megfelelő hangnemben és az előírt!!!!!! kicsit gyorsabb, "menősebb" tempóban játszanák- énekelnék, akkor lényegesen jobb lenne. Csak megjegyzem, ha én kísérem, már az előjátékot is szeretem jó tempóban elkezdeni, ezzel sokat segítve az éneklőkön.”
  • 38. GER 2011. december 29. 14:24
    „Álljunk már meg egy szóra!
    Nem tudom, hogy egyesek, hogy merik a Himnuszunkat ilyen mocskos szavakkal illetni.
    Azt mindannyian jegyezzétek meg, ez nem egy xfaktoros vagy megatszáros valami.
    Valamint ez szerintem teljes mértékben kimeríti az uszítás fogalmát, abban sem vagyok biztos, hogy ez nem von-e maga után büntetőjogi felelősséget!”
  • 37. vmagdi 2011. december 29. 13:39
    „nekem van egy sanda gyanum, hogy a magyarsag sorsa es a himnusza karmatikus, ezert soha nem tudunk se europaban se a vilagon emelt fovel jarni. Ez egy lehajotott fejjel eneklendo siralomhazas enek, amirol a temeto hamarabb jut eszembe mint barmi mas. Termeszetes felallok en ehhez is, ha meghallom, de ez az en erenyem nem a himnuszunke, ez egy gyaszzene, mert vannak delamerikai nepek ahol szinten nem tul rozsas a helyzet, de valahogy szivet melengeto, testveriseget, sorskozosseget kifejezo, biztato , jokedvu es optimizmust sugarzo zene. A mi himnuszunk horror a kobon.A zeneje valljuk be borzalom, a szoveg hatborzongato, mar bocs de csak azert mert szar volt a mult nem erdemlunk jobb jovot. Szerintem mindenkeppen kellene egy uj dal, en azt gondolom ezt sokan igy erezzuk, szerintem meg geszti dala is jobe gy fokkal , amit olah ibolya enekel”
  • 36. radic 2011. december 29. 13:29
    „Minek kellene új? A népesség 95%-ának 150 év sem volt elég, hogy a mostanit megtanulja. Ha elkezdik játszani valahol, akkor a sok emberszabású elkezd társalogni, meg mászkálni, mert azt hiszi, hogy reklám van.”
  • 35. la-za 2011. december 29. 13:20
    „Csak hogy értsd a címerest is bárki használhatja :)”
  • 34. la-za 2011. december 29. 13:19
    „deszkás! A véleményed fárasztóbb! Most őszintén: ezelőtt mikor néztél bele az alkotmányba? Mikor énekelted az alkotmánybeli kotta alapján a Himnuszt? Bár nem tudom mi a szakmád, de vajon kottát olvasni tudsz-e? Ismered-e Erkelnek az összes Himnuszhoz írt zenéit? Tudod-e hogy mi a különbség köztük? Gondolom nem...különben nem írnál ekkora sületlenségeket :)
    Ami a zászlót illeti, tévedsz! Nézd meg az alkotmányban: "76. § (1) A Magyar Köztársaság zászlaja három, egyenlő szélességű piros, fehér és zöld színű vízszintes sávból áll."
    A címeres zászló ún "nem hivatalos" országzászló....”
  • 33. Smerdis 2011. december 29. 11:20
    „32. GER 2011.12.29. 11:09

    ugyan már. jó kis temetési zene, de himusznak nem való. a gagyi szövegről ne is beszéljünk...”
  • 32. GER 2011. december 29. 11:09
    „29. Smerdis 2011.12.29. 08:58
    Már bocsánat, de amit írtál az gusztustalan, hogy merészeled a mi Himnuszunkat így becsmérelni (nem idézem mit írtál...). Nézz utána miért ilyen....!
    Megjegyzem a múltat tisztelni, a jelent élni (tisztességesen), a jövőt pedig építeni kell!
    (elég sokszor moderáltam magam!!!)”
  • 31. Lillencs 2011. december 29. 10:38
    „Szerintem itt van némi műfajbéli probléma. Nekünk himnuszunk van, a legtöbb országnak pedig indulója. Ha indulót akarnak, ott a Szózat, annak jobban is állna egy pörgősebb ritmus.”
  • 30. deszkás 2011. december 29. 09:32
    „LA-ZA! Fárasztó amit kérdezel.Nekem csak annyi hogy tudni szeretném melyik az én zászlóm és melyik az én Himnuszom. Az én szó helyett pontosabb a mi szó használata mert érzésem szerint ez jelentené a magyarság egységét összetartozását. Nem tudom elfogadni hogy nekem ez tetszik vagy az tetszik! Ez nem tetszés kérdése-szerintem.Hogy értsd is például a sokak által birált szerbek hogyan is változtatták meg a zászlójukat?Egyszerűen.letették a régit és felvették az újat minden cécó duma pusztitás NÉLKÜL! De hogy még érthetőbb legyen:kérdezd meg ismerőseid "cimeres vagy anéküli a magyar zászló?" 10-ből 8!! nem találja el. Merthogy MA is a hivatalos a cimer nélküli. És NEM A CIMERREL van a bajom hanem az hogy nem tudják!!! Ha cimeres ki használhatja? Ezt egy szélsőjobbos romántól olvashattam cca 8 éve és rá kellet jönnöm igaza van. És MOST a Himnusszal ugyanez történik-ez a baj. Nem kell igazat adj ez csak az én véleményem.”
  • 29. Smerdis 2011. december 29. 08:58
    „szerintem nem a kottán kéne vitázni, hanem már rég le kellett volna cserélni ezt a borzalmas gyászzenét. ez leginkább temetésre lenne jó, az ország temetésére. szerencsétlen olimpikonok is, mikor felállnak a dobogóra és megszólal ez a temetési zene... monjduk annyiban jó, hogy remekül példázza a magyar embernek a (nem létező) múl béli dicsőségek felé fordulását, és ezzel együtt a jövőbe vetett nemtörődömségét. lehet hazaárulózni meg hőbörögni.”
  • 28. vandar 2011. december 29. 07:30
    „Már nem kell sokáig azon rágodnunk, hogy az optimista vagy a pesszimista verziót énekeljük.
    Jön az új himnusz:
    "Orbánia,Orbánia te csodás vajdaság!"
    A zene és a hangszerelés szabadon választott, illetve javasolt a doromb és a köcsögduda.”
  • 27. qrumpli 2011. december 29. 06:32
    „Esetleg úgy is énekelhetem ahogy anyámtól tanultam?”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Késik az új ˝töltésjárási engedély˝

Csongrád megye - Január közepéig még használatban maradnak az idei évre kiváltott… Tovább olvasom