Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 5°C

Jövő nyár elején jön az első új szegedi troli

Szeged - Hivatalosan is megrendelte a szegedi önkormányzat a 13 tagú új troliflottát. A prototípus – 17 hónap késéssel – jövő nyár elején fut be, az utolsó 2014 szeptemberében várható.
Aláírta nemrégiben az uniós pályázatoknál közreműködő hatóság a szegedi önkormányzat troliszerződését. Ez azt jelenti, hogy a város hivatalosan is megrendelte 13 trolibusz gyártását a nemzetközi tendert megnyert Ikarus–Skoda Konzorciumtól egyenként 800 ezer eurós (nagyjából 228 millió forint) áron. A teljes flotta közel 3 milliárd forintba kerül. A cégtársulás tagja a székesfehérvári Magyar Trolibusz Kft. és a csehországi Plzen városában működő Skoda Electric a.s. cég.

Az SZKT egyetlen csuklós, klímás és alacsonypadlós trolija jelenleg az SZKT-ARC. Fotó: Karnok Csaba
Az SZKT egyetlen csuklós, klímás és alacsonypadlós trolija jelenleg az SZKT-ARC. Fotó: Karnok Csaba


17 hónap vis maior

2010 decemberében megszületett az eredmény a közbeszerzési eljáráson. 2011 januárjában a polgármester és az SZKT frissen kinevezett ügyvezetője aláírta a megrendelést 13 új troli gyártására a tendernyertes konzorciummal. Az első troli szállítási határideje: 2011. november. Az ügyvezető ezzel párhuzamosan bejelentést tett az Nemzeti Fejlesztési Ügynökségénél, a Közbeszerzési Döntőbíróságnál (KDB) és a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) kartellgyanú miatt. A KDB és a GVH jogsértés hiányában lezárta az eljárást. 2011 decemberében az NFÜ is lezárta az eljárást. Újabb bejelentés érkezett az NFÜ-höz, hogy a nyertes ajánlatban szereplő trolibusz nem létező jármű, nincs konkrétan megtervezve. 2012 januárjában újabb szabálytalansági eljárás indult, 2012 áprilisában a helyszíni szakértői vizsgálat nyomán az NFÜ „szabálytalanság nem történt" minősítéssel lezárta az eljárást.

– A prototípus érkezése jövő nyár elejére várható, a flotta utolsó tagja 2014 szeptemberében érkezik – tájékoztatott Csanádi Zoltán A tömegközlekedési nagyprojektet koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója elmondta: a járművek 100 százalékban alacsonypadlósak lesznek, csuklósak, 18,75 méter hosszúak és 2,55 méter szélesek, klímaberendezéssel szerelik fel a vezetőfülkét és az utasteret is. A tender kiírása óta a jogszabályok megváltoztak, ezért az új követelményeknek megfelelően néhány ponton át kell tervezni a járműveket, erről jelenleg is zajlanak az egyeztetések. Egyedi külsejű új típust rendelt a város, a gyártók azonban tapasztalt cégek, megbirkóznak a feladattal. Az új típust a pályázók ajánlották, hogy megfeleljenek a közbeszerzés kiírásainak, és ezt a megrendelő elfogadta.

Alapfeltétel volt, hogy a trolik önjárók legyenek, azaz meghibásodás vagy áramszünet esetén akkumulátor segítségével tovább tudjanak menni. A trolibuszokat nem annyira speciálisan kell „Szegedre szabni", mint az új villamosokat. A legfontosabb követelmény az önjárás képessége. (A szegedi vonalakon nem közlekedik ilyen jármű.) A tender kiírásában már benne szerepelt a követelményrendszer, de a részleteket pontosítani kell. Az igények, lehetőségek és képességek összehangolása jelenleg is folyik az SZKT bevonásával.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. csanyiv 2012. október 10. 16:11
    „A szegedifiú csak azt felejti el, hogy az ötszázmilliós villamosoknak illetve a kétszázmilliós troliknak nagyjából az egytizedét fizette a város önrészként az uniós támogatás mellé. Így már azért nem kicsit más a leányzó fekvése, ugye? Szóval nem mindegy, hogy hetvenmillióért vehetek Euro5-ös buszt, vagy harmincért trolibuszt és hatvanért akár alacsonypadlós villamost...”
  • 42. jozko 2012. október 07. 21:52
    „Szerencsésnek mondhatom magamat, hogy leginkább biciklivel járhatok - néha autóval,
    tömegközlekedéssel soha se.
    Tartom szerencsémnek, hogy adóforintjaimmal támogathatom a tömegközlekedést - aminek klímás jármű-üzemeltetési költségeit még közelről sem fedezik a mégoly drága menetjegyek és bérletek!

    Gondolom a 228 millió Ft/db árban benne van a télen gombnyomásra kinyíló lánctalp is - havas utakon nélkülözhetetlen.
    Feltételezem továbbá, hogy a flotta bővülésével rohamosan nő a bérlet és jegyeladások száma - mert hogy az üzemeltetési költségek biztosan nőnek.
    A klimatizált négymotoros PESA villamosok nyári fogyasztása óránként a megawatthoz közelít - a klímás önjáró trolik áramfelvételét sem egy zseblámpaelem fedezi!
    Gondolom , az árukba az erőmű megépítési költsége is ki lesz fizetve!
    A város gondolom mellényzsebből kifizeti az "ajándék" trolik támogatáson felüli önrészét - az SZKT pedig felhalmozott nyereséget tartalékol a megnövekedett költségekre - mert többletbevétele bajosan lesz annyival több, mint amennyi többletköltséggel számolhat!

    Nem tudom, hogy a Fidesz dicsekedni fog e 2014-ben az új troli fottával?!
    Azt viszont láttam / DM fotón/ , hogy Kozma József képviselő úr a választások előtt már ott pózolt a 2-es villamos Európa liget végállomásán - amikor a kiserdőben még a sínek sem voltak lerakva!
    Elég sokat kellett várnia az első járatra.
    Úgy látszik, volt/van rá ideje - mint ahogyan a kampányra is volt...
    Botka László polgármester úr is előre ivott a medve bőrére az ogy. képviselő választás előtt, amikor bejelentette, mennyi támogatást hozott Szegedre.
    Nyögjük is még egy darabig...
    Ennyit a kampányokról...aki tehette, mindig odaállt a rivaldafénybe!”
  • 41. Figyelő 2012. október 07. 17:51
    „Jó, jó, hogy jön az első, a prototípus troli, de kérdezem, hogy hol van az első három - 100; 101; 102 pályaszámú - PESA SWING SZEGED villamos.
    Hónapok óta nem közlekednek a városban.
    Bizonyos hírek - mondhatni pletykák - szerint mind a hármat visszavitték a gyártó céghez, felújításra.
    Eddig bírták?
    Hát akkor ez nem sok, főleg nem ahhoz viszonyítva, hogy a jó öreg Bengálik meddig bírták!”
  • 40. strangerrr 2012. október 07. 09:38
    „Talán azért terjed a világon a trolibusz (még Londonban is terveznek a trolibusz járatot).
    - mert halk és nincs a városban szennyezőanyag kibocsátás,
    - sima indulás, városi közlekedéshez ideális gyorsulás-lassúlás
    - villamosfékezés tehát fékezés közben generált áramot vissza lehet vezetni a felső vezetékbe
    Ezzel az az áram-visszatáplálással csak üzemanyagban számítva a troli jóval olcsóbb
    - trolibusz élettartama kétszer akkora, karbantartási költsége töredéke egy autóbuszénak

    Pár éve volt egy felmérés Szegeden, hogy melyik üzemet szeretik a legjobban az utasok, és a trolibusz lett az első.”
  • 39. szegedivagyok 2012. október 07. 09:33
    „Apropó,hol van Dobó várkapitány?Itt egy cikk ami igazán neki való,komcsizhatna eleget.Hiába, ő se érthet mindenhez.”
  • 38. szegedivagyok 2012. október 07. 09:28
    „35. szegedifiú 2012.10.07. 03:38

    "Kínában elektromos üzemű autóbuszokat gyártanak!"

    A trolibusz szerinted mivel működik?Atomenergiával?

    "Gondolom nem drágábbak!"

    Hát igen, gondolod.Ez a baj.

    Egyéb konkrét, tényeken és hozzáértésen alapuló hozzászólás?”
  • 37. Manitu007 2012. október 07. 08:45
    „mi a helyzet az elektromos busszal amit teszteltek nyáron utaztam is rajta.az nem lenne olcsóbb?”
  • 36. kisrono 2012. október 07. 07:13
    „228 milkából három(!) csúklós,alacsonypadlós,környezetbarát,stb.,stb. autóbuszt lehetne venni!Flottakedvezménnyel még olcsóbban is!13 árából mondjuk 40-et.Komolyan nem értem az Eu-t.Mi a francnak támogatja ezt a feltalálási időpotjában is elavult,rohadt drága és egyáltalán nem környezetbarát fost?Leszállítás után meg az üzemeltetési költségekkel nyújtozzon a város a takarón túl.
    Ez olyan mintha nekem ajándékoznának egy Hammert,de a 90e Ft-os fizumból nekem kell tankolni,szervizelni,díjakat befizetni,stb.Kéne a francnak!Max. elvinném az első útján a Balatonhoz...:))”
  • 35. szegedifiú 2012. október 07. 03:38
    „32.
    Azon kívül, hogy a megvett 9 db ÚJ villamos közül naponta csak 4 közlekedik - 5-t próbálnak megjavítani - semmi bajom! Kár volt ezekre költeni 1 forintot is!
    Ugyanez lesz a trolikkal! Ezek rég elavult közlekedési eszközök!
    Rá lehet keresni az interneten: Kínában elektromos üzemű autóbuszokat gyártanak! Azoknak nem kell felső vezeték! Gondolom nem drágábbak!”
  • 34. csafe 2012. október 07. 00:31
    „14. Moon
    Hidd el sok éves tapasztalatom van! Nézd meg a legmodernebb hibrid autókat! Vagy nézd meg a villany biciklik akkumulátorait! Néhány év és ki lehet dobni.
    Ha pedig egy otto motort raknak bele akkor meg félig busz is lesz ami feleslegesen drága. A kisebb motor esetleg arra lehet jó, hogy áramszünet esetén félreálljon az útból hogy ne akadályozza a forgalmat, vagy esetleg a legközelebbi megállóig elvánszorogjon az utasokkal.”
  • 33. strangerrr 2012. október 06. 20:34
    „Érdekes hogy engem néha-néha kimoderálnak, pedig nem írok ilyeneket mint ez 29-es elmebeteg.”
  • 32. tsz 2012. október 06. 20:03
    „29. szegedifiú 2012.10.06. 19:14

    aztán mi bajod a villamosokkal, megmondta a párt, hogy bele kell kötni?”
  • 31. tsz 2012. október 06. 20:02
    „3. Tope2006 2012.10.06. 09:06

    "a lakosok 90%-a kerékpárral jár mert nincs pénze bérletre" - vagy mert akkor és oda megy vele, és kábé ugyanolyan gyorsan ér mindenhova, mint tömegközlekedéssel, és fillérekbe kerül.”
  • 30. NP1 2012. október 06. 19:48
    „SunCityZs 2012.10.06. 11:55

    "Nem értek a trolikhoz egyáltalán. Abban viszont biztos vagyok, hogy nem vennék olyan cégtől semmit, ami már az első leszállítandó termékkel majdnem másfél évet késik." - nem csak a trolikhoz nem értesz.
    Kár volt az általános iskolát a 4. osztálynál abbahagynod....”
  • 29. szegedifiú 2012. október 06. 19:14
    „Már megint szórja a város a pénzét! Minek kell a tömegközlekedésre pénzt adni! SZÜNTESSÉK MEG!
    LÁSD: SZEGEDI VILLAMOSOK. 500 milla/db és szemétdombra valók!”
  • 28. vasorrúbába 2012. október 06. 18:24
    „Ezeken is olyan büdös lesz, mint a klímás villamoson?”
  • 27. klj-54 2012. október 06. 14:56
    „A miskolci villamosról pár szó...
    http://www.eszakhirnok.com/miskolc/21893-a-villamosprojekt-csurig-van-kivitelezesi-hibakkal.html”
  • 26. macs 2012. október 06. 14:39
    „21. macs,
    Igy helyes a mondat "Mert, ha elolvastad volna, akkor tudnád, hogy NEM a trolit gyártó cég miatt késnek a trolik."”
  • 25. dBrown 2012. október 06. 13:57
    „21!
    Egészen pontosan NEM a trolit gyártó cég miatt késnek a trolik.”
  • 24. Zé0 2012. október 06. 13:53
    „Hiába na, 2014-ben választások, kellenek az új trolik, hogy a fityesz tudjunk rájuk mutogatni, hogy "Igen, idehoztuk ezeket is!".”
43 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Betöréshullám a Bérkert utca környékén Szegeden

Múlt pénteken egyszerre két családi házban jártak ismeretlenek. A lakóknál most telt be a pohár: azonnali intézkedést várnak az illetékesektől. Tovább olvasom