Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 20°C | 33°C Még több cikk.

Kalauzból lett masiniszta Hajnalka

Szeged - Bakacsi Hajnalkát az édesapja példája indította arra, hogy mozdonyvezető legyen. Nemrég kapta meg a jogosítványát, fiatal nő létére hatalmas tehervonatokkal járja Ausztriát.
– Magyarországon még nagyon furcsállják, de Ausztriában sem elterjedt, sokan rám csodálkoznak, nagyot néznek, hogy egy nő ül a fülkében – mesél arról Bakacsi Hajnalka, hogyan tekintenek rá mozdonyvezetőként.

A 29 éves szegedi lány óvodás kora óta mozdonyvezető szeretett volna lenni. Példaképe az édesapja, aki mozdonyvezető volt Szegeden, ma már nyugdíjas. Tőle tanulta az alapokat, megszerettette vele a vasutat. Neki köszönhető, hogy ez lett élete célja.

– Két évvel ezelőtt még Szegeden dolgoztam jegyvizsgálóként, egy jobb élet reményében kimentem az ausztriai Tirolba szobalánynak, de a vasút nagyon hiányzott. Miután egy ismerősöm mutatott egy filmet női mozdonyvezetőkről, elküldtem az önéletrajzomat egy céghez, behívtak felvételi elbeszélgetésre. Óriási örömömre felvettek. Érettségit, középfokú nyelvvizsgát és B kategóriás jogosítványt kértek. Az egyéves tanfolyam nemrég ért véget – meséli Hajnalka, akinek eredeti végzettsége óvónő.

Hajnalka az egyik monstrum ajtajában. Egyedül fogja vezetni. Fotó: DM/DV
Hajnalka az egyik monstrum ajtajában. Egyedül fogja vezetni.
Fotó: DM/DV

Azt mondja, 365 munkanapja van egy évben, hétvége és ünnepnap nélkül, éjjel-nappal műszakban kell lenni. A nyílt vonalon dolgozik, figyel a munkagépekre, amelyek óriási értéket képviselnek. Hajni ugyanis tehervonatokat vezet.

– A legszebb a munkámban, hogy bejárom Ausztriát a magyar határtól Svájcig. Olyan helyekre is eljutok, ahová eszembe sem jutna elmenni. Ausztriában élek a határ mellett. Hatalmas mozdonyokat keltek egyedül életre, úgy mozognak, ahogy én akarom. Ez elképesztő érzés – meséli a masiniszta.

Önállóan, felügyelet nélkül most kezd vezetni, mert a vizsgát nemrég tette le. Mint mondja, egy masiniszta körülbelül 15 szerelvényt visz havonta.

Hajni szereti az idősebb járműveket, amelyeknek még mozdonyszaguk van. A motorjaik zaját lehet hallani, mert nem hangszigeteltek. Az újabbak már maguktól beállítanak néhány dolgot, megmondják, hogy hol a hiba, azt hogyan kell javítani. Azt élvezi, hogy nélküle nem tudnak menni a mozdonyok, szükség van rá, hogy figyeljen, mire hogyan reagálnak.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. Porpáczy_Richard 2013. október 28. 10:13
    „33. z927:

    A bejegyzésem válasz a "bizonyos szempontból egyszerűbb, mint autót vezetni" mondatra, melyet nem én adtam a szájába, hanem korábbi hozzászólásában ön írta.”
  • 33. z927 2013. október 25. 21:25
    „25. Porpáczy_Richard

    1. Ha figyelmesen elolvasta volna a kommentet, láthatta volna, hogy nem az volt a mondanivalója a szövegemnek, hogy "egyszerű" foglalkozás hanem, hogy NEM MEGTANULHATATLAN (nem mellesleg a saját szakmámat 4 évig tanultam).
    2. Azt, hogy "nem látott még mozdonyt belülről"... nem tudom, ezt a konzekvenciát miből vonta le, ugyanis csak a csattanó kedvéért: édesapám is a mozdonyvezetők táborát erősíti, immáron lassan 30 éve. Nem egyszer, nem kétszer voltam vele szerte az országban még anno, mikor nem ellenőrizték túlságosan is szigorúan, a vezetőálláson lévő emberek számát. Bár tény: édesapám nem villanyszerelvényeket vezet, hanem dízeleket.
    Ezen túl: nem írtam semmi olyat, hogy a mozdony nem jármű (nagyon is jól tudom, hogy mik sorolandók a járművek kategóriájába) és hogy nem kell vezetni.
    És nem utolsó sorban: nem szeretem, ha - jelen esetben csak átvitt értelemben persze - szavakat adnak a számba, és kiforgatják a szavaimat.”
  • 32. xenopus 2013. október 22. 20:49
    „Gratulálok a hölgynek, impozáns teremtés (face) és nem mindennapi a munkaköre.
    Azt nagyon sajnálom hogy vele is eggyel kevesebb az itthon maradt állampolgárok száma, sajnos az ország helyzete őt is külföldre kényszerítette, ahonnan -szavaiból kitűnik, nem akar hazajönni.
    Nincs ezzel egyedül, ezért is sajnálom!”
  • 31. macs 2013. október 22. 17:31
    „Szerintem Hajnalka egy RTS 2143-as, remotorizált diesel ajtajában áll.
    Ime a vezérállás http://www.flickr.com/photos/kilux/5036088981/,
    és egy ilyen gép nyílt pályán: http://bahnbilder.warumdenn.net/8723.htm.
    Nem semmi!”
  • 30. imoka50 2013. október 22. 13:47
    „Én is csak gratulálni szeretnék Hajnalkának! Ez egy szép hivatás, mondom én, 38 év mozdonyvezetés után, nyugdíjas mozdonyvezetőként. Ebből a 38-ból 12 év gőzös szolgálat, utána dízel, majd villany. Sok sikert az életben, sok balesetmentes kilométert kívánok neki!”
  • 29. queenmargareth1 2013. október 22. 12:59
    „28. axon 2013.10.22. 11:05 :)lemaradt:ő nagy valószínűséggel nem fog akasztani és szétkapcsolni.Ő nem régi dízelekre lesz téve, amúgy még én is akasztottam mozdonyt kocsikkal.Tehát nem kell félteni.:)de örülök neki, hogy végre Mo-n is megengedték.”
  • 28. axon 2013. október 22. 11:05
    „Kedves Fórumozók!
    Ismerősöm révén régen felülhettem villanymozdonyra, nevezetesen a szegedi Szent Tehénre. Láttam hogyan kell vezetni.
    Csak féltésből írtam, hogy nem nőnek való munka. Ausztriában komoly emelkedők vannak, sűrűn előfordul kemény fagy, lerobban a mozdony, esetleg vissza kell akasztani egy kocsit, stb.
    Ha Ő ezt a hivatást választotta és szereti csinálni, természetesen csak gratulálni tudok Neki.”
  • 27. kormoska 2013. október 22. 10:27
    „23.z927

    Észrevételed jogos...,elgépeltem.
    Természetesen az M62-ről van szó!”
  • 26. rezice 2013. október 22. 09:52
    „További,erőt,egészséget,kitartást kívánok a munkájához.”
  • 25. Porpáczy_Richard 2013. október 21. 22:39
    „24. z927 : Autóvezetéssel nem szabad összehasonlítani a mozdonyvezetést. Teljesen már jellegű tevékenységet és más gondolkodást igényel. A mozdonyon kilométerekre előre kell gondolkodni, a fékezést egészen más elvek szerint kell végezni és a nyomáshullám terjedése miatt a mozdonyvezető tevékenysége más időben történik, mint a valós lassulás. De nem akarok részletekbe belemenni, én (és minden kollégám) két évig tanultam ezt az "egyszerű" munkát.

    A "bizonyos szempontból egyszerűbb, mint autót vezetni" megállapítás csak azt mutatja, hogy nem látott még belülről mozdonyt. A mozdony egy jármű, melyet ugyanúgy vezetni kell, mint bármi mást. Nem a gondolatainkkal vezéreljük. Valóban nincs kormányzás és irányjelzés, de a haladási irányunk függvényében kell a sebességet szabályozni, ezenkívül kezelni a főmegszakítót, áramszedőt (bizony, ezeket menet közben is), homokolót, kettő, esetleg háromféle féket, bizonyos típusú mozdonyokon (pl. V43 régebbi sorozatai) külön a szellőzőket és a légsűrítőt, no meg ott van a vonatbefolyásoló berendezés minden pillanatban. Egy állomásra behaladás közben kezünk-lábunk járhat a hely bonyolultságának függvényében. Gépcsere nélkül közlekedő vonatoknál üzemváltó határállomáson közben még rádiózni is kell.

    Tehát nem olyan egyszerű, mint azt sokan hiszik. A hölgyet és édesapját én is ismerem, több kollégámmal együtt folyamatosan követtük a kiképzését és szurkoltunk neki. Ezúttal garatulálok neki, bár ezt már szóban is megtettem.”
  • 24. z927 2013. október 21. 21:20
    „axon... hozzászólásod alapján letagadom, hogy közgazdász szakot végzek. A műszaki kijelentésed még hagyján, mert tényleg kell egy szerelvény (legyen az teher, vagy személy) vezetéséhez műszaki tudás, nem is kicsi, de nem annyira komoly, mint te azt gondolod, hidd el megtanulható. Sőt, szerintem egyszerűbb, mint az externáliákat kivesézni a közgázban. De hidd el, ha mondom, nem kell 56-os bicepsz egy tehervonat elvezetéséhez. sőt, ha úgy nézzük bizonyos szempontokból egyszerűbb, mint autót vezetni. 1: kötött pályás, nem kell kormányoznod, 2: a váltókat az állomásokon állítják, ergo: nem kell indexelned, nem kell kormányoznod az irányváltáshoz. És ezek csak az egyszerűbbek. .”
  • 23. z927 2013. október 21. 21:05
    „Amit Magyarországon "Szergejnek" neveznek az az M 62-es.”
  • 22. kormoska 2013. október 21. 20:25
    „"két évvel ezelőtt még Szegeden dolgoztam jegyvizsgálóként, egy jobb élet reményében kimentem az ausztriai Tirolba szobalánynak"
    Na ez a mondat a legszomorúbb a cikkben...,de jó dolog olvasni arról,ha valaki a"helyén van",gratulálok hozzá.
    A képről úgy látom hogy az osztrákoknak is megvan a saját"Szergejük".....,de az M 63-as a legszebb mozdony,szerintem.”
  • 21. deres 2013. október 21. 19:19
    „11. axon gratulálok a vasútgépészeti ismereteidhez, de nem szeretnék mögötted utazni. Én nem tudtam, hogy egy mai villanymozdony továbbításához erő kell. Nem kinézetre osztják az eszet.
    Hajnalka neked komolyan gratulálok, mint aki sz "Őseiddel" dolgozott évtizedeken át. Kívánok Neked nagyon sok sikert.”
  • 20. queenmargareth1 2013. október 21. 19:06
    „13. macs 2013.10.21. 17:33 arra gondolt, hogy esetleg javítani kell útközben mozdonyt és javítható, nem mindjárt segélyt kérnek.De nem fog vezetni pl azonnal nagy dízelmozdonyt szerintem.Amúgy olyan pöpec vezetőállások vannak:)én is örömmel vezetném némelyiket, nyilvánvaló, hogy”
  • 19. öregvisnyó 2013. október 21. 19:06
    „Megemelem a kalapom a hölgy előtt! Gratulálok!
    Mert nagyot álmodni és meg is valósította az álmát. Tett érte, tanult, küzdött... nem a sült galambot várta, mint oly sokan ma Mo.-on. Büszkék lehetnek Önre a szülei, ismerősei, de főleg az édesapja. Sok sikert, kitartást és kérem vigyázzon magára!”
  • 18. vári 2013. október 21. 17:56
    „http://www.mult-kor.hu/20130719_ejjeli_boszorkak_noi_vadaszpilotak_a_2_vilaghaboruban”
  • 17. vári 2013. október 21. 17:50
    „Egyébként meg nyilván nem a két szép szeméért vették fel.”
  • 16. vári 2013. október 21. 17:49
    „axon
    Vicces, hogy vadászpilóta minden további nélkül lehet nő, de mozdonyvezető nem.”
  • 15. vári 2013. október 21. 17:48
    „Érdekes, hogy pl. a minimálbérért több műszakban veszélyes anyagokkal dolgozó nők jövőjéért senki nem aggódik, csak azokéért, akik szerelemből/ambícióból választanak viszonylag nehéz szakmát.”
34 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Könyv a szegedi társadalomkutatókról

1937-ben a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma bakonyi kirándulást szervezett, Dudaron végeztek falukutató munkát neves brit és német társadalomkutatók részvételével. Tovább olvasom