Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

Kerékpáros halálzónák Szegeden

Szeged - Felmértük, hol vannak Szegeden azok a pontok, amelyeken a legnagyobb veszély leselkedik a kerékpárosokra. A Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezete volt ebben a segítségünkre. A tagok saját tapasztalataikat gyűjtötték össze.
Takarásból érkezni egy kereszteződésbe alighanem a legveszélyesebb manőver egy szegedi kerékpáros számára. A bringásoknak viszont úton-útfélen ezzel a problémával kell megbirkózniuk. A kerékpárutak nagy része ugyanis a járdára van festve, így sokszor a járda vonalán keresztezik a mellékutcákból érkező autósok útját. Bár a kerékpárosoknak ezekben a kereszteződésekben elsőbbségük van, a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezetének munkatársai óva intenek attól, hogy ezeken a szakaszokon elővigyázatlanul hajtsunk át. A hivatásos kerékpárosok szerint a legrizikósabb helyek egyike ilyen szempontból a Vár utca és a Deák Ferenc utca találkozása, ahol a bringások, bár kerékpárúton érkeznek, teljesen láthatatlanok, amíg a kereszteződésbe nem érnek. Ugyanez a helyzet ott, ahol az Oskola utca kerékpárútja a Dóm térbe torkollik: a Tisza felől érkező autósok nem látják a két keréken érkezőket.

Ne mondjunk le az elsőbbségünkről, de figyeljünk arra is, hogy meg tudjunk állni, ha kell.
Fotó: Segesvári Csaba

- Az elsőbbségünkről ne mondjunk le, de figyeljünk arra, hogy, ha úgy hozza a helyzet, meg tudjunk állni - figyelmezteti ifj. Nagy Gábor, a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezetének titkára a biciklivel közlekedőket.

Keskeny, kanyargós, veszélyes

A kerékpárosklub munkatársai szerint kiemelten veszélyes a színházzal szemben a vár és az ásatás mellett haladó keskeny sáv. Az oszlopokba beakadhat a kormány, sokszor alig férnek el egymás mellett a kerékpárosok, és a gyalogosok is rá szoktak tévedni a bicikliútra. Lassabb tempó és éberség lehet a válasz a szakasz kihívásaira. Ugyanez a probléma merül fel a Dugonics tér és a Feketesas utca találkozásánál, ahol mind a korlát, mind a mindenhonnan özönlő gyalogosok jelentenek kockázatot.

A gyalogos-kerékpáros konfliktus vagy a kisebb balesetek egyáltalán nem mennek ritkaságszámba a városban. A gyakran a buszmegállókon átvezetett kerékpárutakon és a hidakon is résen kell lenni. Egy sétáló ember vagy egy gyerek bármikor kiléphet elénk.

- Sokan döntenek úgy a Belvárosi hídról lefelé jövet, hogy a Híd utcán a Széchenyi tér felé folytatják az útjukat a zebrán át, de ők éppen abba a sávba érkeznek ilyenkor, amelybe a buszok húzódnak le, amikor átjönnek a Tiszán. Eléggé veszélyes így közlekedni - emeli ki a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezetének titkára, ifj. Nagy Gábor, aki hozzáteszi: újdonság és éppen ezért új veszélyforrás Szegeden azok az autók számára egyirányú utcák, amelyek a kerékpárosok számára kétirányúak lettek a közelmúltban. Ilyen a Pacsirta és a Feltámadás utca is. Ezekben az utcákban különösen vigyázzunk, mert sok autós rutinból közlekedik a környéken, és nem számít kerékpárosokra mindkét irányból.

Felmértük, hol vannak Szegeden azok a pontok, amelyeken a legnagyobb veszély
leselkedik a kerékpárosokra. Fotó: Segesvári Csaba

- A legfontosabb: mindig látszani! Világos jelzéseket kell adni, nem szabad elfelejteni a karjelzést kanyarodás előtt, meg kell mutatni a többi közlekedőnek, hogy merre akarunk menni, ezt sok kerékpáros elfelejti - emeli ki ifj. Nagy Gábor.

Ezerszer és mégsem elégszer ismételt alapszabály az is, hogy kerékpárosként mindig keressük az utunkat keresztező autós tekintetét. Nemcsak azért, mert a szem a lélek tükre, hanem azért is, mert így nyugtázhatjuk, hogy észrevett minket, vagy éppen azt, hogy nem lát, telefonál, vagy bámészkodik, miközben felénk halad.

Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy néhány alapvető közlekedési szabály ismerete sem árthat, aminek a kerékpárosok gyakran híján vannak.

Olvasóink írták

199 hozzászólás
  • 199. savarjo 2009. július 13. 22:34
    „Az autók számára egyirányú utcák KRESZ táblái sem felelnek meg a szabályoknak. Kinek jutott eszébe ennyi rosszul megtervezett " ál kerékpár út" ??? Ilyen veszélyeket a közlekedési szakemberek hogy hagyhatnak jóvá? Pl a Pacsirta utcát keresztező utcában kölekedők honnan tudják, hogy kerékpárnak két irányú utcával van dolguk ? Aszfaltjelből ? És ha nem látszik. Illetékesek. !!!!Mikor intézkednek!? Én autós és kerékpáros is vagyok, s tudom hogy biciklin milyen veszélyek fenygetnek Szeged kijelőlt útjain, híve vagyok a kerékpározásnak nem csak mint közlkedési eszköznek, mint sportolásnak. Természetesen nem versenysport - a városban. Szeged kis-Hollandia lehetne ebben - egyebekben is, de ahhoz nem csak lakók és polgárok, hanem városi értelmes vezetés sem ártana.
    Nem politika, de naponta vannak kamion balestek a városban, " alig várom, hogy út lezáráasokkal, tovább rontsák a város levegőjét, okozzanak torlódást, tovább tegyék tönkre utjainkat." Nem a körgyűrűt kelett volna először megépíteni ? Hogy kerékpárrall közlekedni is tudjunk, ne csak a veszélyekeről szóljon a hír. De legaláb már van hír,....és nem száll a tömjén, megépítettük,megcsináltuk,hogy milyen és mi a következménye, mennyibe került nem számít.”
  • 198. CsImre 2009. július 10. 22:09
    „197. kreatív:

    "LOGIKÁTLAN, ÉSSZERŰTLEN, ÁTGONDOLATLAN, VESZÉLYES, KÖVETKEZETLEN, SZÉGYENTELJES SZEGED KERÉKPÁRÚT STRATÉGIÁJA!"

    Egyetértek. Magam részéről a "járda a gyalogosoké, és maradjon is az" elvet támogatom.”
  • 197. kreatív 2009. július 10. 21:29
    „GYALOGOS HALÁLZÓNÁK JÁRDA- KERÉKPÁRUTAKON! (GYH JKÚ)

    Több szempont ütközik a mostani topic-ban! Sajnos úgy érzem kisebbségben van a gyalagos-centrikus vélemény! Milyen egyszerű pedig!!!: -Minden járda-kerékpáruton (JKÚ) közlekedő biciklis képzelje Magát egy forgalmas JKÚ mellett lakó gyalogos helyébe! A kapun történő kilépéstől kezdve mennyi potenciális fenyegetettség! Épp ezért......
    -1. A járda a gyalogosoké! KRESZ írja elő!Járdából lett kerékpárút: állandó fenyegetettség a gyalogosoknak, állandó veszélyforrás!
    Ezért írja elő a KRESZ: járdán kerékpározni TILOS!
    -2. Minden további próbálkozás, járdai kerékpátutak létesítésére, vagy szabálytalan, vagy erősen sérti az egyenlő- bámásmódot, esélyegyenlőséget!
    -3. A fentiek feloldása:
    a., minden járdán szabad kerékpározni, a KRESZ módosításával!
    b, járdán kerékpározni TILOS: MINDENÜTT !!!!

    Kedves "CYCLE-FAN"-ok!
    No...hogy is van..... megyek szabálytalanul, a járókelők nyugalmát zavarva a Kossuth Lajos sgt.-on, a Bocskai utcáig....(!) ...ott.....igen-igen, ott....nos, látjátok itt a bökkenő!!!!!! forgalmi útszakaszra kényszerül a kerékpáros !!!! Ha , így van, ....miért nem mehetett addig is az úton!!!!
    LOGIKÁTLAN, ÉSSZERŰTLEN, ÁTGONDOLATLAN, VESZÉLYES, KÖVETKEZETLEN, SZÉGYENTELJES SZEGED KERÉKPÁRÚT STRATÉGIÁJA!

    KI A FELELŐS???!!!!--- Az az alpolgármester, akit felelőssé tettek a kerékpárutak kiépítésénél! Ezeregy jogos észrevételt kapott, szóban írásban!

    Pedig egyszerű a dolga! ------
    a., minden járdán szabad kerékpározni, a szegedi KRESZ módosításával!
    b, járdán kerékpározni TILOS: MINDENÜTT !!!!”
  • 196. CsImre 2009. július 10. 19:12
    „194. man:

    Nem a biciklist kell leugrasztani a járműről, hanem olyan infrasturktúrát kialakítani, ahol erre nincs szükség. Erre van a "gittegylet", és arra, hogy ne legyenek konfliktusok, vagy minél kevesebb, és mindeközben folyamatosan, gyorsan, és biztonságosan lehessen haladni kerékpárral a városban.”
  • 195. Yossarian 2009. július 10. 17:29
    „a szegedi kerékpárutak többsége a vicc kategóriájába tartozna, ha nem lenne annyira veszélyes. a baj egyik forrása, hogy az útvonalak kiagyalói sosem közlekednek kerékpárral. de még gyalog sem. szogálati kocsiból látják a világot, és gőzük sincs az egészről. aki például a Dugó téri agyrémet kitalálta arra nagyon illik az idióta jelző. valójában az összes "kerékpárút"-nak nevezett izé életveszélyes.”
  • 194. man 2009. július 10. 17:20
    „191!
    Nem a szabályok leírt valójáról van szó, hanem arról, hogy akkor se ütjük el a gyalogost, ha éppen rálép a kerékpársávra, és sorolhatnám...
    Az autónak a négyzeten való áttolásáról pedig annyit, hogy biciklis saját jól felfogott érdeke hogy ne üssék el! Lehet alapítani bármilyen gittegyletet, meg tele lehet sírni a délmagyart, baj esetén akkor is a biciklis húzza a rövidebbet...”
  • 193. man 2009. július 10. 17:16
    „190!
    Köszönöm a tanácsot, én meg is teszem ezek használatát, nem úgy mint egyesek akik kapásból elcsapják a gyalogost ha bekerül a látómezejükbe...”
  • 192. sagan 2009. július 10. 16:52
    „185. hozzászólás man 2009.07.10. 15:51

    Te is láthatod a különböző helyszínekből,hogy nem 10 méterről van szó. De érdemes a gyakorlatban is kipróbálni,milyen rajta biciklizni. Én jártam már úgy,hogy egy kátyúba belehuppanva ledobta a bicikli a láncot.”
  • 191. CsImre 2009. július 10. 16:45
    „45-52. Szóval szted nem gond, ha a kerékpárút fele hiányzik és bele van fordulva az árokba, az sem, ha hosszanti repedésben két kerékpárkerék beférne. Fék, kormány. Haha. Ha nem tetszik a járdán, .v sétálóutcán biciklizés, akkor az 52. miért igen? A Bajai úton Te minden kereszteződésnél lelassítasz, szétnézel autóval? Minden sarkon jármáved magasságának 20 %-ka a szintkülönbség, ami meredek szegéllyel valósul meg? Ha így lenne, mit szólnál hozzá? Cinikusan vállat vonnál, hogy nem baj, majd minden sarkon majdnem állóra fékezel, miközben melletted ott a sokkal simább, széles, gond nélkül járható aszfalt? Kétlem. Akkor a biciklistől miért várod el? (azt ne mondd, hogy a tábla, mert az csak szőrszálhasogatás, valójában nem fontos... ezt is Te mondád, nem én)
    53. Egyetértek!
    54. akkor a szabályos embereknek épül a város, vagy a szabálytalanoknak?
    55. Akkor közlekedjél rajta Te. Nekünk van hol közlekedni, a város összes útja erre van, de a biciklizőket mégis ilyen periférikus velőtrázó sz-rokra akarják rávezetni, azt se jól. De nem baj, a behajtani tilos is letojom, lényeg, hogy ott az út mögötte, van hol közlekedni. így gondoltad?
    63. a 3. nyomvonalon nem lenne beláthatatlan. amúgy sehol nem közlekedünk ész nélkül.
    64. Mire az autós meglátja a biciklist, hogy elsőbbséget adjon, már előtte van. Ha szerinted ez így jó, akkor nincs miről beszélnünk.
    65.. Akkor szállj ki Te a kocsidból, és told át sárga négyzeteken, oké?
    66. Micsoda? Ez? A képen kerékpárút átvezetés van, NEM gyalogátkelőhely. a kerékpárútnak mégis vége. Miért? És ha gyalogátkelőhely volna, akkor a gyalogosnak miért kellene elsőbbséget adnia? Ez nem kompromisszum, ez állatság.
    67. A kép lényege nem ez.
    68. Már mi a fenéért? Kerékpárút vége, leszállok, mert a zebrán csak gyalogosként mehetek át. A zebrán mióta nincs elsőbbségem gyalogosként???
    69. Ha szerinted az, ha valaki a szabályokat követve szeretne közlekedni indokolatlan szőrszálhasogatás, akkor nincs mit felrónod a szabálytlalanul biciklizőknek.”
  • 190. CsImre 2009. július 10. 16:25
    „185. man:

    Végülis a vashenger sem probléma, le kell lassítani, és használni kell a kormányt minden egyes vasrúdnál.. miért zavar? ;)

    Amúgy mi tudjuk, hogy mit akarunk (legalábbis én, hogy én mit akarok, de tudtommal sokan értenek egyet), és Te is láthatod, ahol a képeket láttad, azon az oldalon a többi kategóriában. (nyilván ahol vicc, oda oda van írva)”
  • 189. man 2009. július 10. 16:24
    „Egyébként ha már felmerült a skandináv példa, a norvégoknak is van National Cycling Strategy-jük, itt a link:
    http://www.vegvesen.no/en/Professional/Environment/National+cycling+strategy”
  • 188. man 2009. július 10. 16:22
    „A régebben az durván 5 éve, és mindenhol ahol lehetett”
  • 187. sagan 2009. július 10. 16:21
    „ez is egy jó videó Koppenhágából:
    http://www.youtube.com/watch?v=ibCcp0Y3OB0&feature=related
    Volt akarat a kerékpározás támogatása mellett és kidolgoztak hozzá egy koncepciót is.
    Lépések:
    1. 40%-ra akarták növelni a kerékpáros munkába járást
    2. A sebesülések kockázatát 50%-kal csökkenteni
    3. A kerékpárosok biztonságérzetét növelni (80% elégedett)
    4. A kerékpáros utazás sebességét 10%-kal növelni
    5. A közlekedési felületek minőségét javítani (5%-nál kevesebb a nem megfelelő burkolat)
    A többi részben mutatják a megvalósítás módját valahogy eltérő a magyarországi gyakorlattól.”
  • 186. atomboy 2009. július 10. 16:05
    „184. man
    Nemtom, mikorra datalodik a "regebben", de nem lehet, hogy akkor meg nem volt ennyi balesetveszelyes kerekparut, es uttesten tekerttek?”
  • 185. man 2009. július 10. 15:51
    „sagan!
    értem a problémát, de ez a 10 méter nem a világ vége...
    (lehet hogy csak én vagyok ennyire mazochista, de pl én nem szerettem soha az összeteleszkópos biciklit, nem éreztem vele igazán az utat)”
  • 184. man 2009. július 10. 15:49
    „régen letekertem szegeden és környékén napi 20-30 kilométert, de érdekes soha nem voltak ilyen látszatbajaim, meg a kocsik se akartak elütni... mostanában csak a Balaton környékén kerékpározok, és inkább zavarnak a földből kiálló kivilágítatlan beton és fémhengerek, amelyek magassága 5-től 100cm-ig terjed...”
  • 183. sagan 2009. július 10. 15:47
    „179. hozzászólás man 2009.07.10. 15:19
    A bicikliben többnyire nincs lengéscsillapító és a kereke is vékonyabb. Így érthető a különbség?”
  • 182. man 2009. július 10. 15:46
    „181!
    hangulattól függ :)

    Egyébként a tömegközlekedés nagy barátja vagyok, akár hiszitek, akár nem, csak nem szeretem amikor valakik követelőznek de nem tudják hogy mi akarnak... ez a bal oldalon van a tábla és ezért ez az "elkülönített biztonságos valami" már nem is bicikliút, hanem jogilag értelmezhetetlen meg mittomén... könyörgök azért ezt ne...”
  • 181. atomboy 2009. július 10. 15:34
    „Man, ennyire vaskalapos nem lehetsz...”
  • 180. CsImre 2009. július 10. 15:22
    „21. Mégis mi utal rá, hogy kerékpárút? KRESZ szerint kérdezem, mert az így szoktuk meg ugyebár a járdát is kerékpárúttá tenné. Szóval?
    22. Nem csoda, csak bosszantó.
    23-24. Neked nevetséges, másnak napi realitás. eleve nem így kéne lennie a tábláknak. De aki nem naponta használja... A járdázás alatt a járdán biciklizést értem. Az autósoknak is van kormányuk, ki tudnak kerülni, meg fékjük, akkor miért nem mehetek az úton??? A 4500 a lakók száma, akik csak ezen az egy úton tudnának betekerni, ezt nem én mondom, hanem a képviselő.
    30. Szidjad, de a lényegen nem változtat. Elköltöttek egy valag pénzt, és rosszabb lett.
    31. Nem a trolikkal van a baj, hanem a minőséggel.
    32. Én meg nagyon díjaznám, ha az egyenletes, akadálymentes és gyors haladás helyett nem kéne hézagosan ledobált téglákon szerencsétlenkednem, pocsolyán át, gyalogosok közt, takarásban, stb.
    37-40. Leviszik majd, egy szakaszon. A járda a gyalogosoké, az meg nagyon zsúfolt járda ráadásul. Majd biciklizünk az úton, és mivel nem lesz hely előzni, lehet fékezni szépen, nem kell száguldozni, lehet haladni a biciklis mögött 20-szal.
    41. Nem állhattak volna. És csak az egyik ok, hogy megállni tilos van végig. Hány üzlet előtt van parkoló, és hány előtt kerékpártároló?
    42. Igen, ez, meg a több száz társa egymásutánban.
    43. Semmi baja sincs? Pedig újjá akarják építeni (érthető módon)

    Később folytatom., ha hazajöttem.”
199 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegednek jól jönne egy Tankcsapda

Szeged - Szeged a második legvonzóbb imázsú város a megyei jogúak közül. Hódmezővásárhely az ötödik. Debrecen vezet. Tovább olvasom