Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Keresik a megoldást a közlekedési dugókra

Szeged - Jövőre átszabják a szegedi belváros közlekedését, hogy oldják a dugókat. Nagy Sándor alpolgármester szerint kisebb beavatkozások már nem enyhítenek a mostani helyzeten.
A Tisza áradása miatt másfél hónapja nem lehet közlekedni a szegedi Huszár Mátyás rakparton. Az autósok dolgát a belvárosi építkezések is nehezítik, így a Dugonics téri egyetemi épület, a Kálvária sugárút és a Gutenberg utca rekonstrukciója. Olvasóink emiatt nap mint nap felteszik Csörög rovatunkban a kérdést: miért nem igazítja a város az élethez azoknak a belvárosi utcáknak a forgalmát, ahol egy-egy táblával oldani lehetne a dugót. Örökzöld ötlet, hogy a Nagy Jenő utca felől átengednék olvasóink az autósokat a Széchenyi tér mellett egyenesen a Belvárosi hídra, és kinyitnák a Kelemen utca lezárt végét a tér felé.

Olvasóink nemcsak engednének, de szigorítanának is a közlekedésen a belvárosban: átalakítanának két kétirányú utcát egyirányúvá. A Somogyi utcát a városi könyvtár oldalában csak a Kelemen utcától az Oskola utcáig tennék járhatóvá. Azért, mert a két parkoló autósor között cipőkanállal fér el a hídra igyekvő mellett a szembejövő autós. Ugyancsak dugul, ezért egyirányúsítanák a Victor Hugo utcát az Oskolától a Deák Ferenc utcáig, és a Deák utca csak a Victor Hugo utca felé maradna nyitva. Ezekkel a korlátozásokkal körbeterelnék és gyorsítanák az autóforgalmat.

A két parkoló autósor között cipőkanállal fér el a hídra igyekvő mellett a szembejövő.  Fotó: Frank Yvette
A két parkoló autósor között cipőkanállal fér el a hídra igyekvő mellett a szembejövő.
Fotó: Frank Yvette

– Ezek a kisebb változások nem hoznának kézzelfogható eredményt a belvárosi közlekedésben, sőt a Széchenyi tér és a Kelemen utca kinyitása még több várakozási időt jelentene – mondta olvasóink felvetéseire Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester. Hozzátette: közlekedési szakmérnökök modellezték a variációkat, és arra jutottak, hogy a második nagy belváros-rehabilitációs program könnyít majd igazán jövőre a helyzeten. Akkor sem oldják fel a Széchenyi téri és Kelemen utcai tilalmat, hogy továbbra is a tömegközlekedés részesüljön előnyben.

Sétatér

Jövőre a második belváros-rehabilitációs programban sétatér lesz a Dugonics és az Árpád tér, valamint átrendezik a környező utcák közlekedését. A Somogyi utcán megszüntetik az átmenő forgalmat a Dugonics téri kettős körforgalom és a Kelemen utca között, helyette csak az Aradi vértanúk tere felé érhetjük el a Zrínyi, a Somogyi és az Oskola utcát, valamint a Belvárosi hidat.

Olvasóink írták

51 hozzászólás
  • 51. Dema 2010. július 12. 14:58
    „50. ghosty9 Szia! :D Pont ezért kellene azt csinálni, amit javasoltam! Az javítana a helyzeten.”
  • 50. ghosty9 2010. július 09. 15:03
    „49. Dema

    Igazad van, valóban túlreagáltam. Bocs.

    48. Dema

    Igen, én meg mindent alá tudok támasztani. :-) De ennek az üzengetős fórumnak a kereteit valószínűleg tényleg túlléptük már. Mindenesetre azért a pontokra...

    1) Rengeteg, de most még több, és a csúcs is elhúzódik. (Pesten ott tartanak, hogy már a szombat délelőtt is erőteljesen dugósodik...) A város is egyre nagyobb (lakosságban is nő picit, meg egyre inkább szétterjeszkedik).
    3) A százéves várostervezési elvek is csak százévesek... A körutas-sugaras rendszerben ott a fő gond, hogy a legtöbb utazás a központon keresztül a legkedvezőbb (pl. Cserepes sor-Víztorony tér is a Kiskörúton, egyértelműen), de a mai nagy forgalom már nem vidám tömegjelenetekhez vezet, hanem zajos-poros dugókhoz. Ha ma kellene Szegedet újratervezni, más elveket lenne érdemes használni.
    4) Ez tényleg csak akkor igaz, ha a kereszteződésekkel nem számolunk. (Állomáshoz honnan?) A hídhoz meg kell a lámpa, ha több irányból is szeretnél oda forgalmat vezetni (márpedig érdemes). Felüljárót meg, a mostani Belvárosba?”
  • 49. Dema 2010. július 08. 13:06
    „47. ghosty9
    Bocsika, még valami! :D
    Itt ezen a ponton valamit félre értettél! :D Csak más hangsúllyal kell kiejtened amikor olvasod.
    "Először is, maradjunk meg a normális hangnemnél, mellőzzük a személyeskedést, oké? :-P"
    Gondolom erre gondolsz:
    "46. Dema 2010.07.08. 09:49
    45. ghosty9 Kedves drága csetes társam." Minden irónia nélkül gondoltam. Mostanába ritka ész érvekkel reagáltál, és ezt szerettem volna díjazni, egy mosolyt csalva az arcodra. Ha félre érthető volt akkor bocsika érte!”
  • 48. Dema 2010. július 08. 12:30
    „47. ghosty9
    Sajnos egyesével mindent meg tudok cáfolni! idő hiáyában engedd meg ennek a mellőzését. :D
    1 A városban abban az időben is rengeteg autó volt a csúcs időkben!
    2 Az infrastruktúrális fejlódés, a városiak között nem teljesen takarja az igazságot, olyan szinten, amiről beszélünk.
    3 A felelősök kérdése. Az a baj, hogy nyugati példákat vesznek alapul, ahol több 100 éves városok vannak. Szegeden volt egy nagy árvíz 100 akárhány évvel ezelőtt, és teljesen újra, (akkor a legmodernebbre) tervezhették a város teljes zserkezetét. Csak az akkori szempontokat vennék alapul és azt gondolnák, fejlesztenék át abban a szellemben, akkor nem volna probléma.
    4 Ha 2-2 sávban lehetne szabadon közlekedni az állomásig, az már is dupla sebesség lenne ezzel a csiga tempóval is, de mivel védett út lenne ezért sokkal gyorsabb haladást tenne lehetővé. Oda vissza! :D. A hídnál még a lámpa lassítana. De ha egy felüljárő épülhetne a jövőben az már döfi lenne! :D.”
  • 47. ghosty9 2010. július 08. 11:20
    „46. Dema

    Először is, maradjunk meg a normális hangnemnél, mellőzzük a személyeskedést, oké? :-P

    Ha három gyereked van, akkor talán neked szól az utolsó bekezdésem... A "fénykorban" (´80-as, ´90-es évek, stb.) feltehetőleg szintén nem autóval hordták gyerekeiket iskolába a szülők. Főleg azért illuzórikus erre az időszakra hivatkozni, mert sokkal kevesebb autó volt még akkor (helyi adatot nem találtam, de 1980-ban 100 autó jutott 1000 főre, ´91-ben 200, ma meg éppen innen vagyunk a 300-tól). Egy ekkora város infrastruktúrája sajnos nem bírhat el ennyi autót, ez van, még ha neked nem is tetszik (nyilván senkinek nem tetszik, mert kényelmesebb autózni -- nekem is van).

    A Kiskörút meg most is 2x2 sávos, ott mennek középen a buszok, meg a villamosok (lényegesen több embert szállítva óránként, mint azt autókkal lehetséges lenne). De elfelejted, hogy 2x3 közúti sávnál sem lennél előrébb, mert a gond a kereszteződéseknél van: a Dugonics téri körforgalomtól függ, áll-e a sor a Centrumnál; a Híd miatt áll az Oskola utca és a Stefánia, lehetnek ez utóbbiak akármilyen szélesek is. (A Dózsán viszont még sose láttam dugót, szóval hogy azt minek szélesíteni...?) A mellékutcákban meg már így is annyi parkoló van, amennyi csak elfér (az Arany János-Takaréktár-Horváth Mihály hármas emiatt pl. egyirányúsítva is van), ésatöbbi.

    "A közlekedésért felelős személyek többször kijelentették, hogy ki akarják szorítani a városból a forgalmat ezzel a szándékos lassítással!"

    Egy dolgot elfelejtesz: nem öncélúan. Nem az a cél, hogy tűnjön innét a forgalom, mert csak, hanem mert akármit csinálsz, úgyis lesz dugó, tehát az autós forgalmat teljes mértékben nem tudod kiszolgálni. Viszont ha korlátozod, hasznosabb dolgokra is marad helyed (teszemazt tömegközlekedésre, ami azért némileg helytakarékosabban visz el ugyanannyi embert, vagy mondjuk zöldfelületre, járdákra, ha nem eretnekség ilyesmit kívánni egy belvárosba).

    "A klinikai tömböt a város peremén kívülre kellene építeni."

    Értem, de akkor ugye nem lenne majd baj, hogy vagy az iskolától, vagy az uszodától sokáig tart majd megközelíteni? Többi példa dettó. (Hivataloknál az lenne járható út, hogy a város széle felé is felállítani egy-egy irodát, hogy oda IS lehessen menni.)”
  • 46. Dema 2010. július 08. 09:49
    „45. ghosty9 Kedves drága csetes társam.
    Három gyereket viszel bölcsibe????? :D Biciklivel??!! Milyen bringád van neked?? Aztán az egyik biztos iskolás mert jobb esetben nem ikrek! Tehát más hová kell vinned.
    Nem utcákat kell építeni, mert azokat már az őseink megépítették! Csak egyszerűen NEM KELL "lebutítani az utcákat. Leszűkíteni a sugárutakat, körutakat. Pl. Négysávosra épített kiskürút! A Dzsa Gy. utcátn megtiltani a parkolást, és oda vissza nyíl egyenesen mehetne a forgalom mint régen éveken át a nagygyállomásig, sőt még azon is túl. A parkolókat pedig a többi utcába kellene kialakítani, ahol most csiga tempóba halad a város teljes belvárosi forgalma.
    Csak a meglévők jobb hasznosításáról beszéltem, nem a fejlesztésekről a jövőben. Azokat is természetesen a meglévőkhöz kellene alakítani.
    A 80-as évek végén, és a 90-es évek elején sokkal jobb volt a Szegedi közlekedés sebessége. !!
    A közlekedésért felelős személyek többször kijelentették, hogy ki akarják szorítani a városból a forgalmat ezzel a szándékos lassítással! Én ezzel vitatkozom! Akkor nem ide kellene a város belső részaire ezt a sok fejlesztést végre hajtani. A klinikai tömböt a város peremén kívülre kellene építeni. Mert a betegeket látogatnák a vidéki rokonok, stb. Az összes bankot ki kellene költöztetni, a hivatalokat szintén, mindet a peremen kívülre. Ennek a következménye az lenne egy kihalt város!!!! Bocsika, hogy ilyen sokat írtam. de ezek tények!”
  • 45. ghosty9 2010. július 08. 08:47
    „De szeretem ezt a motort, hát nem elszállt az írásom?

    Naakkor mégeccer, röviden.

    "Gyerekeket viszed a suliba, asztán a munkahelyre, asztán Valami hivatalba, aztán megint a gyerekért, asztán, gyerek sportra, és haza. "

    Gyerek sportját leszámítva (és iskola helyett bölcsit véve) ez nekem is napi rutin. Bicikli.

    "De ez agy gyors forgalmú városba rendesen menne! "

    Mondj már ilyen gyors forgalmú, hasonló méretű várost. De most tényleg. :-) (Ha dózerolnánk mindent, és ámerikai stílben 2x3 sávos utcákat gyártanánk sok mélygarázzsal meg parkolóval/parkolóházzal, akkor talán menne a jelenlegi távolságokkal -- de a távolságok is a mai 2-3x-esére nőnének. És persze kéne jópár új híd is.)

    Egy ekkora (vagy nagyobb), eerópai stílű város forgalmát nem lehet szinte kizárólag autóra alapozni, annak forgalmát próbálva gyorsítani. Próbálták (főleg Pesten: gyalogosaluljárók, Erzsébet-híd, árkádosítás, útszélesítések), erről szóltak a ´70-es/´80-as évek, oszt mégis ott tartunk, hogy egyre nagyobbak a dugók. Az autós közlekedés infrastruktúraigénye egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy ilyen koncentrációban is rendesen működjön.

    Arról nem is szólva, hogy eleinkre hivatkozni egy ilyen megoldásnál kicsit vicces. :-)

    "És egy hat tagú családra bevásárolni sem semmi naponta."

    Én tisztelem azokat, akik sok gyereket vállalnak (tényleg!), én is szeretnék még, de azért ehhez csak ideillik egy kérdés: ennyi gyerek (jó, a hatból nemtom, mennyi gyerek konkrétan :-) ) nyilvánvalóan lemondással jár, nem? Milyen volt az autós közlekedés, mikor vállaltad, sokkal jobb? Ugye nem? (És naponta nagybevásárolni? A kisbevásárlás meg nem annyira nagy show azért.)”
  • 44. Dema 2010. július 08. 08:02
    „43. ghosty9 :D Ugyan már!
    Ugy csinálsz mint aki szándékosan nem érti!
    Gyerekeket viszed a suliba, asztán a munkahelyre, asztán Valami hivatalba, aztán megint a gyerekért, asztán, gyerek sportra, és haza. Kevés rá a 24 óra. De ez agy gyors forgalmú városba rendesen menne!
    Én mindenki nevében mondom, akik kénytelenek autóval menni.
    És egy hat tagú családra bevásárolni sem semmi naponta.
    Szóval ha gyorsan lehetne haladni, menne a dolog. De ahoz az kellene, amit lejebb írtam.”
  • 43. ghosty9 2010. július 07. 10:03
    „37. Dema

    Avagy re: okoska. :-)

    "Ha el akarsz vinni valakit a nagy állomásra, vagy a klinikára, vagy arra felé van dolgod, intézni valód, aztán meg Rókuson. Aztán visszamennél a sport usziba, és haza, akkor mindenhol megállsz és e lintézen, és haladnál tovább. De az idióa közlekedés miatt egy ilyen forma kör az legalább másfél, két óra autózással jár! Mikor 20 perc, fél óra is elég lenne rá!"

    De most mi akadályoz meg benne? A többi autó, bizony. Amelyek nagy része célforgalmat bonyolít a belvárosban (mint ahogy ha a klinikáknál van dolgod, akkor NEKED is). Ha tényleg ilyen tennivalóid vannak (és gondolom, mindez nálad a napi rutin része...), akkor két dolgot tehetsz:

    1) autóba ülsz, és
    2) mérgelődsz.

    Erre az útvonalra a másfél óra bizony reális, kivéve ha éjfélkor csinálod, vagy van felvezető autód. :-) A fél óra viszont még akkor is optimizmus.

    (Vagy ha nem viszel senkit, akkor motor/robogó/bicikli.)

    (Most komolyan az a bajod, hogy mások is vannak az úton?)”
  • 42. Konrad 2010. július 06. 23:42
    „ifj. Nagy Gábor: Nem tudom, mennyire. Végülis, igen, kellene arrafelé is építeni, de e mellett feltárna egy csomó lehetséges fejlesztési területet. Ráadásul bevonná a vérkeringésbe a Vásárhely-Makó közti területet is.”
  • 41. SP 2010. július 06. 20:50
    „32. hozzászólás vuk 2010.07.06. 10:29
    """"Epits autopalyat a belvarosba, az oda valo.
    Marhasag.""""

    Nem olyan nagy marhaság!
    Voltam olyan városban, ahol a sugárutak és a körutak a városi, belvárosi szakaszon is kiemelve pályaként a központig mentek. a Nulla Km-es pont egy óriási parkoló volt. Bármelyik sugárúton indulhattam el ki a városból bármerre is volt az úti célom. A 2. vagy 3. körúton tempósan korrigálhattam az útirányt az úti célom felé. A belvárosi zsúfoltság gyorsan levezethető volt. A souk, a központ is gyorsan elérhető volt araszolás nélkül.”
  • 40. ifj. Nagy Gábor 2010. július 06. 18:15
    „Az úgynevezett HÉV ötlet jelentős hátránya, illetve drágító tényezője, hogy ehhez rendkívül komoly nyomvonalkorrekciókra lenne szükség Makón és Vásárhelyen, illetve a 43-as út mentén is, hogy az utasok számára vonzó legyen.

    A belvárosi parkolás megtiltása igen vicces ötlet, kitalálójára a lehülyézés lenne a legenyhébb reakciók egyike, miután az elgondolását megvalósították. :-))))) Amúgy a Belvárosi hídon sincs parkolás, mégis dugó van.”
  • 39. sagan 2010. július 06. 17:29
    „33. hozzászólás Dema 2010.07.06. 12:21

    Valóban én is úgy tudom,hogy áldatlan állapotok vannak a Kárász utcán,mert csak gyalog lehet ott közlekedni.
    Vissza kellene oda is vezetni a forgalmat,mert szegény kereskedők még tönkremennek.

    "És jön a se kutyája se macskája biciklista véleménye! :D De rá nem vagyok kíváncsi! Hál istennek nem ő az átlag, akit figyelembe kellene venni!"
    Érdekes volt egy ilyen felmérés Szegeden.
    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/on_tudja_mivel_kozlekednek_a_szegediek/2107940/
    Az utazások részaránya hétköznapokon
    Tömegközlekedés: 47%
    Autó: 22%
    Gyalog: 22%
    Kerékpár: 9%
    A sok autó csak sok helyet foglal a közterületen valójában csak az emberek negyede használja.Szóval siránkozhatsz itt,de nem te vagy a többség.
    A városi forgalmat,pedig kapacitásbővítéssel nem tudod megoldani,mert a kapacitásbővítés többletforgalmat vonz. És élhető városra van szükség nem belvárosi autópályákra.”
  • 38. Dema 2010. július 06. 15:51
    „36. ancsika34
    Teljesen egyet értek veled! Csak látvány, meg duma az egész! Semmi érdemleges nem lesz belőle!”
  • 37. Dema 2010. július 06. 15:46
    „35. ghosty9 OKOSKA! figyelj csak! :D
    Ha el akarsz vinni valakit a nagy állomásra, vagy a klinikára, vagy arra felé van dolgod, intézni valód, aztán meg Rókuson. Aztán visszamennél a sport usziba, és haza, akkor mindenhol megállsz és e lintézen, és haladnál tovább. De az idióa közlekedés miatt egy ilyen forma kör az legalább másfél, két óra autózással jár! Mikor 20 perc, fél óra is elég lenne rá! De ha ezek után sem érted "esetleg szándékosan" akkor szívesen be ültetlek egy kocsiba és bebizonyítom. De ha óhajtod, akkor pontos kipufogó gáz méréseket is végezhetünk! Biztos vagyok az igazamba! :D”
  • 36. ancsika34 2010. július 06. 14:18
    „Az baj hogy csak keresik de nem találják de beszélnek róla ne hogy azt mondják az emberek nem csinálnak semmit a pénzünkből.”
  • 35. ghosty9 2010. július 06. 14:16
    „33. Dema

    "Ha egy kocsi 2 perc alatt áthaladna a városon miért is szennyezné jobban a környezetet, minta fél óráig haladna át, meg meg álva! ?? :D "

    Hát jó, tegyünk úgy, mint hogyha a forgalom nagy része nem célforgalom lenne. :-)”
  • 34. Dema 2010. július 06. 12:24
    „Építsünk inkább egy új várost! Egyet amiben vannak gpk. meg egyet amiben nincsenek.”
  • 33. Dema 2010. július 06. 12:21
    „Elő kellene venni azokat a hozzászólásaimat, amiket hasonló támában fél éve írtam!! :DD (pl rakpart lezárások) Előre megmondtam!!! Akkor leírtam mit kellen azonnal csinálni. Azonnal meg kell nyitni a városon teljesen egyenesen haladó utcákat teljes terjedelmükbe, ée meg titlani ezekbe az utcákba a parkolást. Még a lovas kocsis korszakba is gyorsították a forgalmat. Most a túl iskolázott, agyon tanúlt, szuper okos szakembernek mondott döntéshozók, akik ezt a baromságot megcsinálták az utóbbi 15-18 évben mikor lesznel olyan szinten, hogy belássák az elődök okosságát! Mikor vonják őket felelősségre! Szakmai diletantizmus az egész! Ezek a nagy emberklék tanítgatják az utódaikat, aki majd megmagyarázzák nekünk, hogy miért is volt ez jó!
    Ha egy kocsi 2 perc alatt áthaladna a városon miért is szennyezné jobban a környezetet, minta fél óráig haladna át, meg meg álva! ?? :D
    És jön a se kutyája se macskája biciklista véleménye! :D De rá nem vagyok kíváncsi! Hál istennek nem ő az átlag, akit figyelembe kellene venni! Már a belváros kereskedőit tönkretették teljesen a gk kiszorításokkal.”
  • 32. vuk 2010. július 06. 10:29
    „30. hozzászólás bzoli-41 2010.07.05. 23:24

    Haha, nyisd meg most az oskolat 2 iranyba, ha ugyanakkora dugo mellett 2x annyi kocsit akarsz a belvarosba.
    Epits autopalyat a belvarosba, az oda valo.
    Marhasag.

    Szamtalan pelda igazolja, hogy minel tobb az ut es a parkolohely, annal tobb az auto. A dugo marad.”
51 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szfinxek a rektori tetején

Újból szfinxek díszítik a SZTE Rektori Hivatalának tetejét. A 20. század eleji díszeket fényképek alapján állították helyre. Tovább olvasom