Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Kevesebben házasodnak - drágább az esküvő

Szeged - 2006-ban 457 pár vonult az anyakönyvvezető elé, az idén csak 325. Már nem kígyóznak sorok az okmányiroda előtt, viszont drágább lett a szertartás díja.
Ötezer forinttal többet kell fizetniük a pároknak, ha a városházán munkaidő után mondják ki a boldogító igent, 15 ezerrel többet, ha külső helyszínen – tudtuk meg Bacsik Sándornétól. Az anyakönyvi hivatal csoportvezetője elmondta: április elsején vezették be azt a rendeletet, amely meghatározza, hogy a szombaton 10 óra előtt és a 18 órától tartandó esküvők után, valamint a hétköznap szervezett ceremóniákért kell fizetni az említett összeget.

Új őrület: táncos bevonulás

Megadja a lakodalom alaphangulatát, ha a vőlegény és a menyasszony táncolva vonul be az anyakönyvvezető elé. Előfordult, hogy a koreográfiában a szülők és a tanúk is részt vettek – tudtuk meg Almási Anitától, aki idén három ilyen ceremóniát is lebonyolított.

Sokan sokféleképpen magyarázzák, de tény: évről évre csökken a házasodni vágyók száma. Míg 2006-ban 457 pár vonult az anyakönyvvezető elé, addig 2009-ben 407, tavaly 358, idén pedig már csak 325. Egy átlagos szombaton, főszezonban, vagyis májustól szeptember végéig átlagosan 20 pár köti össze életét hivatalosan. Ha valaki most kérne időpontot, egy hónapon túl és hat hónapon belül kaphatna. Még várakoznia sem kellene az okmányiroda előtt. Amióta kevesebben szeretnének összeházasodni, nem éjszakáznak a párok az Huszár utcai épület előtt.

– A szertartás alapdíja 15 ezer forint. Az ár magában foglalja többek között a zenét, a kellékeket és a pezsgőt – magyarázta Pleskó-Almási Anita esküvőszervező, akitől megtudtuk: mivel tavaly óta újra lehet a városházán kívül házasságot kötni, egyre többen élnek a lehetőséggel. Minden hétvégén 2–3 ilyen ceremóniát tartanak. Ezért 60 ezer forinttal kell többet fizetnie az ifjú párnak, vagyis 75 ezer forintba kerül.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. theseus 2011. augusztus 17. 13:29
    „29. szöszi 2011.08.16. 20:35

    Ha csak egy papírnak tekinted a házasságot, akkor tényleg nincs sok különbség közte és az élettársi kapcsolat között, ezért nem is látod, és bizonyára ezért is váltál el.
    A lényegi különbség valóban az egyházi esküvőnél van, mert az felbonthatatlan, ott éppen azért hívják így, mert örök hűséget esküdnek egymásnak a felek.
    Az élettársi kapcsolat mindenesetre bármikor véget érhet, és a statisztikák szerint rövidebb ideig is tart, mint a polgári házasságok. Mivel nincs elkötelezettség, nem nyújtja ugyanazt a biztonságot egyik félnek sem, és a gyerekeknek sem, hiába áltatod magad.”
  • 31. zest 2011. augusztus 17. 02:51
    „Törvénybe kellene iktatni az egyházi esküvők elfogadasát ... ti. a papok szombaton és vasárnap is ingyen´ miséznek, Sőt! Igazából nekik a szombat, vasárnap a munkanap . A papoknak nem kell + ruhapénzt fizetni, nem kell nekik fodrász meg sminkes stb. ... ja, és ha az örömszülők valamelyike fizette rendesen az egyházadót, akkor a gyerekek esketése is filléres ügy max. kérnek valamennyit a virág díszítésért (de ezt lehet családilag is intézni, ha igény van rá) ... esketés után a pap elküldi a házaslevél másolatot az önkormányzati anyakönyvvezetőhöz, hogy az vezesse be a házasság tényét a nagykönyvbe...

    Esküvő utáni hetekben (a nászút után) pedig ... MUNKANAPOKON INGYEN ...ki lehetne kérni a hivatalos, állami házassági anyakönyvi kivonatot.”
  • 30. Mike3 2011. augusztus 16. 22:20
    „Nem vészes összeg egy esküvő csak gátat kell vetni a nő pénzszórási örjöngésének”
  • 29. szöszi 2011. augusztus 16. 20:35
    „Táncos bevonulás??? Atya ég, ekkora egy hülye ötletet! Megint egy .... amcsi "... trendi követés". Hát elég vizuális vagyok, így elképzelem azt a szörnyűséget, ahogy vőlegényünk be break-el a parketten, aránk meg hófehér ruciba cipőjét ledobva piruettezik leendő ura után :):):) A koszorúsok mellé kell egy cipőszedő fiúcska is. Az örömszülők meg 60 éves hátsójukat rázva, és hülyét csinálva magukból természetesen - mert a násznépnek igen csak szélsőséges lesz a véleménye - beillegetik magukat agyament csemetéik után... Már csak a cigánykerék hiányzik, és valóban egy "cirkusz" lesz ez az egész esküvői baromság!
    Milyen esküvő ez már? Teljesen elveszti a meghittségét... Már csak az hiányzik hogy leutánozzunk az arabokat - "mehogymilyenjómutat" - mikor a pár előtt egy un. Samadant (fejre rögzített gyertyatartó) a fején tartó táncosnő megy, és vezeti fel őket, jelezve ezzel jön a pár! Nehogy valaki leutánozza még ezt is, mert ez arab szokás, olyan mint nálunk mondjuk a vőfély!!! Arab hagyomány. De hát ez minket nem zavar, mert ha minden hülye amcsi szokást nekünk le kell koppintani ugye, hát méne´ koppintanánk akár arabokat is pl. ? Csak nehogy csillárt húzzanak a fejükre. .. önállóan tényleg képtelenek vagyunk bármit kitalálni? <moderálva...>”
  • 28. szeti 2011. augusztus 16. 20:31
    „theseus: egyetértek veled.

    szöszi: azért, mert rossz párt választottál / elcseszted a házasságodat, ne szidd úgy általában a házasság intézményét. azt mondod, neked csak egy papír. ha eleve így álltál hozzá, akkor nem csoda, hogy válás lett a vége. ha meg csak a válás óta gondolod így, akkor csak önmagadat próbálod igazolni, hogy jól döntöttél a váláskor, és kár volt házasodni. ezt is a pszichológiára alapozom, amit te csak úgy csuklóból szidsz. bár szerintem a pszichológusokat is az szidja, akinek a leginkább szüksége lenne rá. :)”
  • 27. szöszi 2011. augusztus 16. 20:19
    „25. Theseus

    A pszichológusoknak néha nem ártana kezelés..
    Tény, hogy a házasság ma már sokaknak csak egy papír, nekem is. Én egyszer elváltam már, de többet nem mennék férjez. Nem egy papíron múlik a boldogságod.
    "egy gyereknek sokkal jobb ha családban nevelkedik" Miért? Ha nem házasok attól még nem élhetnek együtt? És ha nem házasok, de van közös gyerekük, együtt élnek, akkor a gyerek nem családban nő fel, mert papír nélkül ez nem család?? Ha házasok attól még élhetnek külön, és akkor valóban nem családban nő fel a gyerek, mármint anya és apa külön van. De attól még a család család marad, amibe a nagyszülők, rokonok, stb. is beletartoznak, sok helyen a barátok is. Az hogy ezt a gyereknek hogy vetítik, az a szülők egymáshoz való hozzáállásán is függ. Ha jóban vannak és közös érdek a gyerek, akkor nincs gond. Egy papír nem boldogít, és ma már akár milliókba is kerülhet egy esküvő. Hát, ma már én sem áldoznék rá egy fillért sem, mert csak puccparádé, felhajtás, magamutogatás lett az egész, már a lagzik sem arról szólnak amiről kéne. Mindeneki saját ízlésének megfelelően tart mulatságot, de láttam én már karón varjút. három milla volt a lagzi, a világvégén nászúton millióért, aztán egy év múlva meg elválta, lakás meg egyéb nuku! De a kültéri esküvő aaaaz kell! Hát ha valakit ez boldogít, ám legyen.
    A kötöttség pedig akkor is az, ha nem vagy házas csak élettársad van. És miért jelentené már azt, ha nem akartok házasodni, hogy nem vállal fel a párod? Aki ezt kitalálta, egy idióta. Ugyan úgy kell eaz együttélési formát kezelni, mint egy házasságot. A különbség csak annyi, hogy utóbbinál van egy baromi nagy házibuli, ami több millióba került! Ennyi! És lesz sok szép fotód!”
  • 26. exdeus 2011. augusztus 16. 19:06
    „Néhány félreértés a cikkhez:
    "Ötezer forinttal többet kell fizetniük a pároknak, ha a városházán munkaidő után mondják ki a boldogító igent, 15 ezerrel többet, ha külső helyszínen...
    szombaton 10 óra előtt és a 18 órától tartandó esküvők után, valamint a hétköznap szervezett ceremóniákért kell fizetni az említett összeget."
    "A szertartás alapdíja 15 ezer forint...városházán kívül..60 ezer forinttal kell többet fizetnie az ifjú párnak, vagyis 75 ezer forintba kerül."

    Javítsatok ki, ha tévedek.
    Munkaidő, mondjuk minden nap 8-16 óra. De ha jól értelmezem, akkor most már azért is fizetni kell, ha csak két tanúval bemegy a pár aláírni az anyakönyvet ebben az időszakban (ez eddig ingyenes volt, ha jól emlékszem, akkor most 5 ezer Ft?).
    Az akv. szerint +15 ezer a városházán kívül a tarifa, hogy lett ebből 60 ezer??? (Az alapdíj+15 ezer Ft-on felüli részért (tehát 30 ezer Ft-ért) alkalmanként lennének egy páran, akik elvállalnák a fuvarozást és az őrzést.) Eddig ez tiltott gyümölcs volt, tehát azt nem mondhatom, hogy az eddigi 60-ról emelkedett 75-re a tarifa.

    Mi anno szombati napon du. 4-kor esküdtünk, emlékeim szerint 8-10 ezer Ft-ot fizettünk a rendezvényszervező irodában. Ennyi még belefér.
    Flancolás: szerintem semmi flanc nincs abban, hogy az akv. a vacsora helyszínére jön ki. Sőt, akiknél idősebb rokonok vannak, ott kifejezetten jó, és biztos vagyok abban, hogy sok pár nem tudja megengedni magának +60 ezer Ft-ot ezért, így van, aki kimarad.”
  • 25. theseus 2011. augusztus 16. 18:42
    „"24. frakk 2011.08.16. 17:37
    Lassan de biztosan ez az intézmény is szükségtelen lesz."

    Van akinek szükségtelen, van, akinek nem. Az biztos, hogy már nem kötelező, hanem szabadon választható, tudatos döntés eredménye is lehet.
    Egyébként a pszichológusok is azt mondják, hogy egy gyereknek sokkal jobb, ha családban nevelkedik, anyja és apja is van. Nekik sokkal nagyobb biztonságérzetet ad, ahogy egy nőnek is, ha felvállalja a párja.
    Nem mindenki tekinti nyűgnek a kötöttséget, sokaknak biztonságérzetet ad. Tőled függ, hogy milyen tartalommal töltöd meg a formát.”
  • 24. frakk 2011. augusztus 16. 17:37
    „Lassan de biztosan ez az intézmény is szükségtelen lesz. A házasság egy megerősítő kapocs, de a családok felének már házasodni sem szabadna, mert annyira látszik nem összeillőek. Ez is egy üzlet , a rendezők számára, mely Magyarországon különösen gyorsan fog feledésbe merülni.
    Ha kevesebb lesz itt is a közszolga, csak örülni lehet. Kevesebb válás, kevesebb bírósági tárgyalás, kevesebb ügyvéd, már jól jártunk.”
  • 23. Kafka79 2011. augusztus 16. 17:02
    „Wacky-nál a pont4 Egyébként pedig akik szeretnének összeházasodni, inkább kispórolják 15.000 forintot. Aki többet is tud fizetni, annak meg mindegy, hogy 5 ezer vagy 15 ezer.”
  • 22. SzMgabi 2011. augusztus 16. 15:23
    „Mi, 21 év alatt sem tudtuk összegyűjteni a lakodalom árát. Most meg már minek????????????????”
  • 21. Wacky 2011. augusztus 16. 15:11
    „"Míg 2006-ban 457 pár vonult az anyakönyvvezető elé, addig 2009-ben 407, tavaly 358, idén pedig már csak 325."

    még messze van az év vége, a 325 nem valós számadat így ebben a felsorolásban!!”
  • 20. kakoszeged 2011. augusztus 16. 15:01
    „...de mé csak két aktő van? egysze megkérdeztem, hogy lehetnék-é, de aszonták hogy a-an...pedig én mönnék annyié...”
  • 19. theseus 2011. augusztus 16. 14:32
    „18. macs 2011.08.16. 14:08

    Házasság szentsége: ez egy katolikus fogalom. Aki nem vallásos, annak nem sok fogalma lehet erről.
    Normális, egészséges emberben szerintem benne él a vágy, hogy boldog családja és gyermekei legyenek, akkor is, ha nem vallásos. Lehetnek elrettentő példák, de ezek arra is inspirálhatnak valakit, hogy ő másképp, jobban csinálja.
    Viszont aki nem gondolja komolyan a házasságot, aki csak egy papírnak tekinti, annak tényleg jobb, ha nem vág bele.
    A statisztikák mindenesetre azt mutatják, hogy az élettársi kapcsolatok még kevésbé tartósak, és azokból még kevesebb gyerek születik.”
  • 18. macs 2011. augusztus 16. 14:08
    „10. dodoni,
    "No, nem a drágább díj miatt lett és lesz kevesebb az esküvő. Hanem mert az önzőnek, egoistának nevelt nemzedékek, látva szüleik példáját, zűrös házaséletét (akik szintén az egoista, individualista eszméknek estek áldozatul)."
    Először is a gyerekeket a szülők neveleik olyanná, amilyenek lettek. Másodszor, mindenkinek van feje/agya, tehát szabadon eldöntheti, hogy milyen eszméket/értékrendet követ. Harmadszor, ha a fiatalok megszenvedik a szülők rossz házasságát, miből gondolod, hogy annyira ég bennük a vágy a saját életük leamortizálásához?
    Furcsának tartom a házasság szentségének mantráját, amikor az esetek többségében egymás csendes gyilkolása folyik.”
  • 17. szandokán 2011. augusztus 16. 13:50
    „Nem az esküvő a drága,hanem több a normális ember.”
  • 16. Nórikám 2011. augusztus 16. 13:44
    „Nagyon régen -1962-ben házasodtunk, vasárnap volt az esküvőnk, a 2 anyakönyvvezető közül választhattam, egy fillérbe nem került, és a házasságunk férjem haláláig, 32 évig tartott!”
  • 15. tevekecske 2011. augusztus 16. 13:10
    „Nos, mi szombat délelőtt esküdtünk, csak semmi nélkül (zene, pezsgő, gyertya...), kb. 15-20 perces szertartással. Nem került semmibe, csak mi, a két tanú, a fotós és az anyakönyvvezető volt jelen. Így is felemelő volt....

    Attis2 részére: érdemes mindenféle esküvői blogokat olvasni (elszánt, ráérős, "mindentmegosztaniakarós" párok blogjaiból rengeteg ötlet meríthető, mi is úgy csináltuk...”
  • 14. XVIII 2011. augusztus 16. 12:54
    „Osztom azon emberek véleményét, akik azt írják, hogy fizessenek, akik extrém esküvőt csinálnak, bele kell, hogy férjen a költségvetésbe főleg a rongyrázósba, az anyakönyvvezető díjazása. Normál esetben, 7köznap, két tanúval, ingyenes. Amikor Pesten kötöttem házasságot, hétfői napon, ingyen a lakásunkon tartottuk meg a ceremóniát. Nem kért pénzt a XVIII. kerületi anyakönyvvezető, hogy délelőtt 10 órára az önkormányzat gépkocsivezetője kihozta a lakásunkra. Munkanap volt, munkaidő, külső helyszín....
    Viszont a szombati esküvőt igen is fizessék meg. Gondoljunk bele, hogy azon kívül, hogy az anyakönyvvezetőnek a szabadnapján dolgoznia kell, azért az önkormányzat épületének rezsije is keletkezik, villanyszámla, takarítási díj, esetleg klíma vagy fűtés...Jogos a díjazás....ha meg külső helyszín, akkor kalkuláljon az ifjú pár...”
  • 13. zoltanszabo 2011. augusztus 16. 12:48
    „Már régen nem igaz hogy : egy ember életében csak 1 x van kimonddva a " boldogító IGEN "
    Ha a házasság pár évig kitart már jó . Már nem holtomiglanig tart !
    Egy esküvő min. milla körül van / az első / igyekszik minden szülő a max. nyújtani.
    Viszont az élettársi együttélést már régen elismerik ! A szerelemhez--boldogsághoz nem kell papír !
    Mivel egyszer minden szép elmúlik : válás nélkül, csak külön költöznek és kész.
    De egy házassági válás--pláne ha vagyon is van : többe kerül mint egy lagzi !”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

353 millióval tartoznak az önkormányzati bérlők

2315 adóstól 353 millió forint elmaradt lakbért követel az IKV Zrt. – vidéken Miskolc után Szegeden tartoznak a legtöbb pénzzel. Tovább olvasom