Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 4°C Még több cikk.

Kiürülnek az első osztályú vasúti kocsik

Szeged - Különösen nyáron utaznak kevesen a Szeged és Budapest között közlekedő hibrid vonat gyorsvonati részének első osztályán. A teljes árú, fővárosig szóló jegy jóval többe kerül az IC másodosztálynál, ahol légkondicionálás is van.

Alig használják az emberek a Szeged és Budapest között közlekedő hibrid vonatok gyorsvonati részének elő osztályát – állapítottuk meg az elmúlt napokban, amikor indulás után többször is teljesen üres maradt ez a vagon, miközben a sima másodosztályon, valamint az InterCity másodosztályán alig lehetett szabad helyet találni.

– Drágának és feleslegesnek tartom az első osztályú gyorsvonatjegyet: a sima másodosztálynál 850, az InterCity másodosztálynál pedig 550 forinttal többért lehet ide venni teljes árú menetjegyet. Nyáron általában az IC-t veszem igénybe, mert abban légkondicionálás is van, télen meg elutazom a sima másodosztályon, amelynek a kényelme közel azonos az első osztályéval – magyarázta Sipos Tibor, aki családlátogatás miatt havonta legalább kétszer teszi meg vonattal a távot Szeged és a főváros között.

– A gyorsvonati pótjegyet május 15-én vezettük be, az azóta elmúlt kicsit több mint két hónap alapján még nem áll rendelkezésünkre olyan valós statisztikai adat, amely a Szeged–Budapest között közlekedő hibrid vonatok kocsijainak utaskihasználtságára vonatkozna. Nyáron az utazási szokások egyébként is teljesen megváltoznak az iskolai szünet miatt, így nem lehet helytálló következtetéseket levonni az elmúlt hónapok alapján. A hibridek esetében a pénztárban fizetendő végösszeget az határozza meg elsősorban, hogy milyen távolságra utazik az utas, hiszen a menetdíj kilométer-övezetenként változik: ha az utas rövid távolságra veszi igénybe ezt a szerelvényt, például Szeged–Szatymaz vagy Szeged–Kistelek között, a gyorsvonati pótjegyes szakasz első és másodosztályú jegyárai is alacsonyabbak, mint az InterCity rész első és másodosztályra váltható menetjegyei – tájékoztatta lapunkat a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága.

Nem érdemes messzire utazni a vonat sima első osztályán. Fotó: Karnok Csaba
Nem érdemes messzire utazni a vonat sima első osztályán.
Fotó: Karnok Csaba

Általános tapasztalatként elmondták: a legtöbb vasútvonalon a több kocsitípussal közlekedő vonatok közül a másodosztályú kocsik a kihasználtabbak, általában a vonatok egy első osztályú és több másodosztályú kocsival közlekednek. – Ennek az eltérésnek több oka is van.
Elsősorban a menetjegyek árának a különbsége, másrészt nyáron szintén általános tapasztalat, hogy az első osztályú nem InterCity kocsik helyett szívesebben választják az utasok az InterCity kocsikat a légkondicionálás miatt – magyarázták. A vonatok összeállítását a szerelvény-összeállítási rend tartalmazza, amelynek egyes elemeiről a menetrendet megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal is egyeztetettek.

– A MÁV-Start Zrt. folyamatosan vizsgálja, hogy az egyes vonatokon milyen a kocsik kihasználtsági aránya, és ezeket a menetrendi módosítások – például éves menetrend, nyári menetrend – alkalmával a valós igényekhez igazítja – közölték a kommunikációs igazgatóságon. A hibrid vonat még 2006-ban jött létre. – A gyorsvonati részen közlekedő kocsiknál egyre többet érint a tavaly kezdődött járműfelújítás: megújulnak a belső terek, cserélik a padlóburkolatokat, az ülések az InterCity-kocsiknál megszokott, kopásálló ülésszövetet, a teljes belső tér pedig az új színvilágnak megfelelő festést kap. Az ablakkeretek és az ablakok szigetelését javítják, valamint az üvegeket speciális hővédő fóliával is bevonják a szakemberek, akik a fűtési rendszerek légcsatornáit is felújítják az utazási komfortérzet növelé-
séért – mondták.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. törppicur 2013. augusztus 01. 18:45
    „Én éppen tegnap utaztam IC 2. osztályon először, eddig mindig a sima kocsikban voltam. Nem túl kényelmes szerintem. Az ülések között alig van hely a lábnak, viszont tiszta a belső tér is, az ülések is és a mellékhelyiség is, amit én a legjobban figyelek és nem csattogott a fülembe, csend volt. Ebből a szempontból megéri kicsit többet fizetni, de nem ennyivel, Az árakkal nem vagyok kibékülve és szerintem senki sem. 1000Ft-al fizessek többet? Nem <moderálva>om a pénzt! Csak azért mert én normális körülmények között szeretnék utazni és nem a koszban és (szépen kifejezve) az igénytelen emberek mellett. Ez már gáz. Majd lassan eljutunk odáig hogy az 1. kocsik teljesen üresek lesznek mert nincs pénzük az embereknek.
    Ilyen árak mellett pedig inkább már az autót választom. Annál tisztább nincs, és más sem.”
  • 41. macs 2013. augusztus 01. 13:10
    „39. pBalu,
    ha meg lesz a kocsid, akkor feltétlenül kalkuláld be a reggeli csúcsforgalmat, mert ha beszorulsz, akkor beszorultál. :-)”
  • 40. szpalika 2013. augusztus 01. 11:43
    „Egyrészt van MÁV START-klub kártya, ez megéri, ha sokat utazik az ember. Évi 35000 ft ellenében korlátlan 50%-os másodosztályú jegy. És a gyorspótjegyet sem kell fizetni mellé.
    Más:
    Szeged - Cegléd közt közel végig egyvágányú a pálya, így nem tudna érdemben több, vagy más vonat menni. Ha 2 óránként menne 2 különböző fajta vonat, akkor kb. 10 perc IC nyereség mellett a gyorsoknak plusz 10-20 perc menetideje lenne.
    Kellene pályafelújítás és kétvágányúsítás, mert csak akkor lenne kevésbé zavarérzékeny a vonal. Bár a ceglédi Nyíregyháza felől csatlakozás miatt is lehet késés.”
  • 39. pBalu 2013. augusztus 01. 08:36
    „Havonta 2 alkalommal teszem meg a Szeged-Budapest távot immáron 9. éve. Ez utazásonként most 4005 ft, IC pótjeggyel. Egyszerűen már nem tudom szavakba önteni azt az undort, amit a MÁV iránt érzek. Szerencsére hamarosan lehetőségem lesz megvenni az első autómat, így nem kell többé igénybe vennem ezt a szolgáltatást.

    Elfogadhatatlannak tartom hogy plusz pénzt kell fizetnem azért 2013-ban, hogy legyen helyem a vonaton, viszonylag tiszta legyen, télen legyen fűtés, és nyáron hűtés.

    Továbbá 3 alkalomból 2x késik az IC 20-40 percet, majd amikor rákérdezek a kalauznál hogy árulja már el miért késik egy IC, akkor elintézi azzal a válasszal hogy mehetnénk gyorsabban is, és járhatnánk úgy mint a spanyolok, ott 80-an haltak meg. No comment!

    Természetesen a késésekből adódó káromat, kellemetlenségeket a kutya nem téríti meg, a pótjegy visszatérítés csak 31 perc késéstől jár, de nekem nincs idegrendszerem a fél napos ügyintézéshez. Inkább dolgozok, az órabérem szerencsére magasabb a pótjegynél.

    Volt szerencsém több "nyugati" országban vonatra ülni, utaztam a Thalys vonaton is, van összehasonlítási alapom.

    Ez nem nevezhető vasúti közlekedésnek!”
  • 38. _csutak_ 2013. július 31. 22:34
    „Szerencsés embernek érzem magam, mert én utaztam vonaton is, nem csak a mi ipari hulladékainkkal!
    A TGV, vagy más hasonló eszközökre itthon nincs s szükség, de olyan tiszta, karbantartott, emberi utazásra alkalmas -klíma, wc papírral!- vagonra lenne igény.
    Itthon elrettentőek az árak mondjuk a holland árakhoz képest.
    Egyszerűen csak annyit látni érdemi információk hiányában, hogy az országot valakik a csődbe taszítják!
    Minden eszközt igénybe vesznek., hogy bennünket kizsigereljenek, elvegyék a használhatót (Busz Pestre!) és lehetetlenné tegyék a kisembert.
    Bármit megtesz Orbán és siserahada, csakhogy a rebellis Szeged lakóit megalázzák, lehetetlen helyzetbe hozzák :(
    Persze a MÁV vezetői irgalmatlan summát akasztanak le, hacsak a HVG nem hazudik.”
  • 37. Minibusz 2013. július 31. 20:13
    „Kicsit felpiszkált ez a kérdés.
    http://www.vonatosszeallitas.hu/emeletesvonat.html
    Úgy gondolom ezzel a gordiuszi csomót is el lehetne vágni.
    A Bombardier Double-deck Medium az pl jó megoldás lenne, 31 első osztályú ülés van, az pedig ilyen szempontból nézve nem sok. Viszont fogalmam sincs mekkora a mostani vonatok befogadó képessége, és hogy ezek a kocsik fedeznék-e azt a létszámot, de ilyen kocsikkal szerintem néhány új utast is el lehetne csábítani.
    Gondolom, hogy ezek nem olcsó valamik, és ahogy olvasgattam, nehezebbek is a mostani kocsiknál, szóval az éremnek 2 oldala van”
  • 36. Minibusz 2013. július 31. 19:55
    „34. Secem 2013.07.31. 18:51
    thx!

    A félreértések elkerülése végett, nem vagyok kőgazdag, csak egyszerűen láttam mennyien szállnak fel a vonatra. Egyszerűen már nem bírom a tömeget, meg hogy "igazodjak" másokhoz, hogy az egyik ember fennhangon telefonál, a másik helyen röhögcsélnek, a 3. csoport meg a tegnapi pletykákat beszélik meg, meg azt, hogy kinek hol fáj. Aki minden nap tömegközlekedéssel utazik, és nem helyijáraton, az talán érti mire gondolok!
    Továbbra is azt gondolom meg azt is támogatnám, hogy tényleg csak a nagyobb településeken álljon meg a vonat, szorítsák 2 óra alá a menetidőt, plusz a Ferihegy megálló már szerintem nem szolgálja azt a célt, amire anno kitalálták, bár az is lehet, hogy a pesti népeknek egy újabb helyi tömegközlekedésnek még jó.
    Ha a MÁV tenni akar valamit, valami olyat ami pozitív az utasoknak, akkor a javaslatom az, hogy tegyenek be 2-3 plusz kocsit a II. osztálynak, vegyenek ki a menetrendből 2 esetleg 3 megállót, és oldják meg, hogy +10-20 km/h-val gyorsabb legyen a vonat. Néha 10-20 perc is sokat számíthat. A "B" verzió a minden második IC vonat lenne, de azt meg valamiért nem akarják fent.
    Engem jobban érint, és ezt még szeretném megélni, hogy a Bzmot motorkocsik kikerüljenek innen.
    És volna még egy, de az már az álom kategóriába való.
    És azt még nem mondtam, ami szintén pozitívum a MÁV-nál, hogy pl Szolnokon láttam, hogy takarítják az utasteret. Gondolom ilyen máshol is van, csak még nem láttam máshol, de ez nem jelenti azt, hogy nincs is. Azt nem mondom, hogy tökéletesen, de 5-10 percük van arra, hogy végigmenjenek a szerelvényen, ott pedig csodákat nem lehet várni.”
  • 35. ikszy 2013. július 31. 19:02
    „Akinek nem mindegy, hogy mennyit is fizet az utazásért annak vélhetőleg van légkondicionált autója. Van olyan akinek még sofőrre is telik. Háztól házig másfél-két óra az utazás. Ez ilyen egyszerű. Ha nincs az embernek autója, sofőrje, tarjánban lakik vagy akár újszegeden annak az a pár száz forint esetleg a pesti ebédje, de ígyis - úgyis másfélszer annyi az utazással eltöltött idő. Valószínűleg az utóbbiakból van több.”
  • 34. Secem 2013. július 31. 18:51
    „31. Minibusz - DESIRO volt!”
  • 33. szatyi 2013. július 31. 18:19
    „Sajnos a szegedi vonal -mindig is- a MÁV mostohagyermeke volt!
    Anno komplett IC szerelvények jártak, -a Szent istván IC szerelvénynek pl. itt volt a névadó ünnepsége!”
  • 32. Pengemester 2013. július 31. 17:32
    „Egyáltalán szükség van-e a "classic" első osztályú kocsikra, amikor egy sima Halberstadt-i kocsi is képes szinte ugyanazt a kényelmet nyújtani? Vajon összedőlne a világ, ha páros órában IC közlekedne, páratlan órában pedig beállítanának FLIRT-öket? Márciusban aláírták a szerződést, jön újabb 42 darab, amiből csak-csak jut ide is.”
  • 31. Minibusz 2013. július 31. 17:23
    „Én ritkán, de utazok Pestre vonattal.
    Minden esetben 1. osztályon és IC-n.
    3 dolog miatt.
    Egyfelől biztos van helyem, biztosan nincsenek sokan, és ami a legfontosabb, az IC pótjeggyel felszerelkezve, ha késik a vonat, a késés mértékéből kiszámítva "kártérítést" fizetnek. Nem mellékesen az IC pótjegyben csak 550 Ft a különbség, ami szerintem nem sok.
    Tény és való, hogy a gyorsvonati pótjegyet én csak lenyúlásnak hívnám, másfelől azt, hogy kb. 2 óra 15 perc a menetidő, az meg minden csak nem előre haladás.
    Valaki írta, hogy nincs wifi. Van. Nálam volt, és használtam is.
    Lehet, hogy nincs kihasználva, ott és akkor amikor én is utaztam Pestre 2-en voltunk visszafelé meg 3-an a kocsiban. És oda ülhettem ahova akartam. És a wc-ben is volt víz, és nem mellékesen tisztaság is volt.
    A vonatok közül a Bzmot vonatok a legzajosabbak meg a múltra emlékeztető szerelvények, de pl Szentes-Szolnok között már láttam nagyon tuti vonatot, nem a piros orosz vonatot, hanem egy kék/sárga(??) színűt. De azt is csak egyszer. Azt még kipróbálnám. Valami hasonlóval mentem egyszer Pestről Velencére. Tetszett, bár helyijáratos busz filingje volt.”
  • 30. Pimpa42 2013. július 31. 16:34
    „"Mitől olcsóbb egy "telekocsi" legyen pl sofőr +1 ember esetében mint egy taxi?"

    Attól, hogy a telekocsi nem szolgáltatás. Hanem szívesség. Éppen arra megy, elvisz. Vagy arra megyek, elviszem. Az utas meg beszáll az üzemanyagköltségbe.
    Ahogyan az sem szolgáltatás, ha stoppost vesznek fel.

    Ha a szomszéd megkér, hogy segítsek neki behordani a fát, vagy megigazítani a tetőcserepet, netán vegyem át a postáját, az sem szolgáltatás. Akkor sem, ha aztán kapok tőle egy sört.”
  • 29. X_Y 2013. július 31. 16:32
    „19.geza 2013.07.31. 12:29
    "A MÁV, SZKT szolgáltatás ad a viteldíjért -az hogy milyen az más dolog- melyben van az úgynevezett UTASBIZTOSÍTÁS!"

    Sok sikert hozzá hogy kiénekelj belőlük egy forintot is. Ha pl. egy átszaladó gyalogos miatt vészfékez a villamos és te arcra esve összetöröd a képed - perelheted a gyalogost. Ha csak pár kék-zöld folt az eredmény, akkor jobb ha legyintesz - ellenekző esetben készülj fel egy több hónapos macerára. Minimális esélyed akkor van ha bérleted van. Ha csak mezei vonaljeggyel utaztál, akkor esélytelen vagy (még jó ha bliccelésért meg nem büntetnek, mert hátha nem is volt jegyed csak utána vettél egyet..)

    Ez ugynaz a trükk mint a M(egint)Á(llunk)V(azzeg) IC pótjegye, amit 10 percet meghaladó késé esetén visszafizetnek. Mindössze másfél-két óra ügyintézés, várakozás, sorbanállás, jegyzőkönyvezés után pár hét múlva visszakapod....Természetesen ezt ott és akkor kell kérvényezni, amikor késve értél oda. Mert később már nem lehet - ergo eleve késve érkeztél, de még csesszél el pár órát az ügyintézéssel...”
  • 28. szegedivagyok 2013. július 31. 13:54
    „27. geza 2013.07.31. 13:33

    Atyaég, ha ezt előbb írja nem megyünk bele a történetbe.

    Nincs több kérdésem, jó papírozást :)”
  • 27. geza 2013. július 31. 13:33
    „#26 Képzelje el igen.
    Lehetőségem szerint nem is utazok csak a családtagjaimmal. Ha más ül a kocsiba aláíratok egy papírt bármennyire is hihetetlen. Én sem ülök be más által vezetett kocsiba.

    Ennyi téma részemről zárva.
    További jó utat kívánok!”
  • 26. szegedivagyok 2013. július 31. 13:19
    „19. geza 2013.07.31. 12:29

    még egy kérdés: ha beül egy barátja, ismerőse autójába ugyanezeket a kérdéseket felteszi neki? Vagy aláírat vele egy papírt, hogy komám te viseled minden következményét egy balesetnek. Igen, ő fogja, már amennyiben ő bizonyul hibásnak. Lássa be végre, ez a történet nem erről szól. Van választási lehetőség, és akinek nem felel meg a koszos, MÁV-szagú, zsúfolt, rettentő zavarérzékeny, és mindent összevetve drága tömegközlekedés, az pl. telekocsizik.

    Ez nem magyar találmány, nyugat-európában régóta használják, sőt, sokkal többen, még szervezettebben, még a KRESZ szabályait is igazítják hozzá (lásd pl. autópályák használata). Ez már nem az egyéni közlekedés része, mint ahogy a taxi sem az. A közlekedési szakma is ide sorolja már egy ideje. Persze Mo. a polgáraival, döntéshozóival együtt jócskán el van maradva azoktól az irányelvektől, amelyeket tőlünk nyugatabbra a saját előnyükre igyekeznek fordítani, alkalmazni.”
  • 25. szegedivagyok 2013. július 31. 13:08
    „19. geza 2013.07.31. 12:29

    Mitől olcsóbb? Attól, hogy kevesebbet kér az autós ugyanazért az útért mint a MÁV. Ezen mit nem lehet érteni?
    Ha a sofőr benéz egy kanyart ugyanaz lesz mintha elüti a kerékpáros, villamos stb. A történet végét és a következményeket tekintve is.

    20. geza 2013.07.31. 12:38

    A telekocsis sofőr nem kéri el az autója szervizelésének költségeit. Ha így lenne, a kutya nem utazna vele. Hozzáteszem, hogy a MÁV, Volán, Szkt, BKV stb. sem kéri el, hiszen akkor nem lennének veszteségesek olyan masszívan. A közösségi közlekedésben sehol nem érvényesítik a szolgáltatás minden költségét (legalábbis Mo-on nem)!!! Ezért ilyen viszonylag olcsó itthon, és ezért működnek úgy, ahogy.

    A telekocsi nem szolgáltatás. 3-4 utas (autótól függ) összedobja az útiköltséget és egyenlő arányban fizetnek.

    Még egyszer: javaslom egy kis tájékozódás után újra fusson neki a történetnek.”
  • 24. geza 2013. július 31. 13:07
    „Mindenkitől elnézést kérek, akinek - a telekocsinál általam felvetődött kérdésekkel- a lelkébe gázoltam.
    Részemről teljesen logikus kérdésnek tűnt, annál is inkább mert egy ismerősöm egy barátjával utazott és balesetet szenvedtek. A barát egyből hárított, könyörgött hogy mondja a mentősöknek hogy semmi baja.
    A srác még fél évvel a baleset után is alig bírt járni.

    További jó és balesetmentes utat kívánok!!”
  • 23. Szabadszombat 2013. július 31. 13:04
    „A 2 és fél óra vasúti menetidő alatt max. agyvérzést kaphatsz, mert a magyar vonatok olyan lassan mennek, hogy ki nem siklik, ha meg összeütközik azt max egy koccanással és betétlapcserével megússzák. Amit nem értek minden nyáron a nagy melegtől felpúposodnak a sinek.Kivágnak belőle egy darabot és összehegesztik. télen a nagy hidegben az a hülye sin az mikor összefele megy akkor nyúlik mint a rétestészta, vagy visszapótolják a nyáron kivágott darabokat? :o)”
42 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évtizedekig pihent a veszélyes hulladék

Több méter mélyen elszennyezte a talajt a Kossuth Lajos sugárúti egykori gázgyár területén lévő kátránytároló. Tovább olvasom