Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Közlekedési gumicsont: Leszálljak vagy ne szálljak?

Szeged - Bár az útügyi műszaki előírások meghatározzák, hogy mi a szabályos, Szegeden is bőven találni közlekedésszervezési anomáliákat. Miért van például elsőbbségadás kötelező tábla a zebra előtt, ha ott a kerékpárosnak le kellene szállnia?
Közlekedési gumicsont – lapunkban is visszatérő téma a kerékpáros és a zebra találkozása. Tolni kell vagy lehet tekerni? A kérdés sokkal bonyolultabb annál, hogy minden közlekedési helyzetre érvényes válasz létezzen rá.

Egy kerékpáros sokféle gyalogátkelőhelyhez érkezhet: olyanhoz, ahol zebrára vezetik (Csillag tér), ahol átvezetik a gyalogátkelő mellett (Anna kút), ahol a közlekedési lámpa gyalogos ikonja mellett kerékpáros ikon is világít (Móravárosi körút–Szabadkai út kereszteződése), sőt olyanhoz is, ahol két lámpával lehet átjutni a zebrán: az egyik gyalogos-kerékpáros lámpa, a másik – a kereszteződés felétől – csak gyalogos (a Makkosházi körúton az Ortutay utcánál).

Szegedi kerépárosok a zebrákon és azok környékén. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Pedig az útügyi műszaki előírások meghatározzák, hogy mi a szabályos. A Magyar Útügyi Társaság Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése című szövegében a körfogalomra vonatkozó rész például kimondja, hogyha a csomópontba csatlakozó utak mellett kiépített kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút van, akkor a kerékpárutat külön nyomvonalon kell átvezetni.

Szabálykövető: 97 százalék

– Kijelölik a járdát gyalog- és kerékpárútnak, amin kötelező lesz tekerni, de az előírt átvezetéseket a kereszteződésekben gyakran elhagyják. Van, hogy a bicikliút egyszer csak zebrában folytatódik, majd a túloldalon ismét kerékpárút. A Dugonics téren halad keresztül az Eurovelo nemzetközi túraútvonal, amit nemcsak az egész városban nem jelez semmi, de több helyen meg is szakad, így a Dugonics téren is, holott elvileg folytonosnak kellene lennie. A körforgalmakhoz a legtöbb irányból nem lehet rendesen érkezni kerékpárral. A Belvárosi-hídon közel ezer kerékpárost számoltunk meg különböző napokon és napszakokban, 97 százalék szabályosan kelt át, a hídon ugyanis eléggé logikus forgalmi rendet alakítottak ki. Ha jól ki van alakítva a közlekedés, akkor érdekes módon szabályosak a biciklisek – beszélt a problémáról Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportjának tagja.

Ha pedig kerékpársáv érkezik a körforgalomhoz, akkor ezt a csomópont előtt biztonságos távolságra meg kell szüntetni, és a kerékpárosoknak a gépjárműforgalommal közös útfelületen kell haladniuk a csomópontban. A Csillag téri vagy a Dugonics téri megoldás tehát nem felel meg ezeknek az előírásoknak, így – egy nem szabályos forgalmi rendhez kellene szabályosan alkalmazkodni.

A kerékpáros és a zebra viszonyáról a KRESZ nem rendelkezik egyértelműen, ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság Kommunikációs és PR Osztályától kértünk állásfoglalást. Ők ezt írták: „a kerékpáros közlekedés különféle módjait tartalmazó jogszabályi felsorolásban nem szerepel a gyalogos átkelőhely, mint ahol a kerékpáros kerékpárosként közlekedhetne. Szerepel viszont külön mondatban annak a szabályozása, hogy egy kerékpáros hogyan keresztezheti az úttestet: a kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia. Előbbiek alapján bármilyen úttest keresztezése kerékpárral csak gyalogosan történhet. Kivételt képez az a helyzet, ha a kerékpáros gyalog-kerékpárúton vagy kerékpárúton halad, amelyet átvezetnek egy másik úton."

Tehát az NKH válasza és KRESZ-értelmezése szerint nem csak a gyalogátkelőn, de – ahogy írják – minden úttesten csak kerékpárt tolva kelhetnek át a biciklisek, ha nincs kerékpáros átvezetés. Ez nem túl életszerű – mondja erre a Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportja.

Tényleg tolni kell a zebrán?!


Az NKH levele így folytatódik: „A kerékpáros a gyalogos-átkelőhelyen a gyalogosokkal elvileg párhuzamosan halad, elsőbbségadásról ekkor nem lehet szó. Ha ez az átkelő csak zebra, ott nincs mód átbiciklizni, ahogy alapesetben a járda sem a kerékpárosoké, ezért leszállva át kell tolni a kerékpárt a gyalogos-átkelőhelyen. Ha a kerékpáros kijelölt gyalogátkelőhely mellé felfestett kerékpárút-átvezetésen akar átkelni, a párhuzamosságot kihasználva leszállás nélkül is áthaladhat az úton, ha a gyalogosokkal együtt vagy tőlük függetlenül az úton haladó járművektől az elsőbbséget megkapta."

Ha a zebrán valóban csak tolni lehetne a kerékpárt, akkor miért lennének elsőbbségadás kötelező táblák olyan gyalogátkelők előtt, amelyekbe kerékpárút torkollik? Nem lenne értelme a táblának, hiszen ebben az esetben a kerékpárját toló gyalogosnak elsőbbsége lenne.

Olvasóink írták

131 hozzászólás
  • 131. J.G. 2011. szeptember 19. 10:30
    „130. Koszta 2011.09.17. 10:43
    Ha valaki nem ad elsőbbséget ott, ahol kellene neki, az bárhol balesetveszélyes. Ettől még nem tilos ott a kereszteződésen átmenni. Valahogy így lehet ez kerékpár-zebra esetén is. Elsőbbséget kell adni. Ha valaki nem teszi meg, akkor az neki fájhat. Ettől még nem tilos. Viszont a város minimalizálhatja a balesetek lehetőségét egyszerűen azzal, hogy nem vezeti zebrákra a biciklist. Sajnos úgy tűnik, őket ez egy cseppet sem érdekli.”
  • 130. Koszta 2011. szeptember 17. 10:43
    „CsImre
    A "kérdés", illetve nem kérdés, hogy hiába van pár hibásan kihelyezett tábla az országban... Ettől még a zebrán csak a gyalogos "kelhet át" szabályosan rajta... A kerós meg csak akkor lesz gyalogos, ha leszáll...
    Ha a bicajon ülve "átsuhan", az a legtöbb zebrán, főleg ahol sarok is takarja a közeledő bicajost a városokban, balesetveszélyes, mert az autósnak nincs ideje észlelni és fékezni időben... Épp ezért tilos... Épp ezért kár ágálni ellene...
    Hidd el van épp elég bután kihelyezett tábla, de az nem mentesít a jogkövetés alól...
    Én pl. pár éve a Pesten, a Soroksári úton láttam egyazon oszlopon, egymás alatt egy 50 Km/órás meg egy 70 Km/órás sebességkorlátozó táblát... Ellentmondásos, de nem értelmeztem úgy "szatírikusan", hogy a két számot összeadva 120-val kezdjek száguldozni a városban...
    :-)”
  • 129. CsImre 2011. szeptember 16. 20:56
    „127. Koszta:

    Sikerült kiragadnod ezt, és ezen lovagolni, biztos jólesik neked. A blog galériában csak néhány példát látsz.
    A kérdés, hogy hogyan kerül a biciklis szabályosan a zebrához, ha az nem történhetne meg?”
  • 128. Koszta 2011. szeptember 16. 19:12
    „J.G.
    Nekem is volt már gondom buszossal... Olyan szinten, hogy rajtam keresztül akart sávot váltani... Holott álltam a zebra előtt, a gyalogosokat átengedve a zebrán a Széchenyi térnél... Mégis ő, a buszos dudált nagy erőkkel... Némi helyszíni vita után panaszlevelet írtam a Volánhoz... Nekem adtak igazat...
    Nyilván mindenkinek van stresszes, rossz napja... Mind hibázunk...
    Ettől még nem szívesen utaznék olyan buszon, ahol a sofőrnek nincs jogosítványa... Még ha a jogosítvány a papír nem garancia is... Kivételek mindig, mindenhol lesznek... Ettől még szabályok kellenek... És a baj leginkább abból van, ha nem tartjuk be ezeket... Az nem lehet vitás, hogy a ház sarka takarja a kilátást, vagy egy babakocsival elinduló anyuka a kapu alól nem farolva jön ki, hanem a járdán száguldó biciklis elé tolja alkalmasint a babakocsit. Ezért, ezekért tilos a járdán tekerni... Ahogyan a zebrán is hasonló a helyzet... Egy sarok mögül kiröppenő bicajra, ami szinte azonnal zúdul a zebrára nem lehet felkészülni... Nincs olyan autós, aki féktávon belül meg tud állni... Vagy a sarok mögé tudna látni. Tehát van az a szabály, aminek igenis van értelme... Lásd a járdán és a zebrán való bicajozást tiltó szabályokat is.
    Ezen kár is vitázni... Mert felelőtlenség, mert gondatlanság... nem is értem azokat, akik "erőltetik" a dolgot.
    Hasonlóan a forgalmas városi főútvonalakon történő balra kanyarodás is tényleg gond...
    Több helyen volt téma erre, mint megoldás, a közvetett kanyarodás...
    A teljesség igénye nélkül:
    http://www.kerekparhorizont.hu/hasznos/a-megujult-kresz-szabalyokrol
    http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090301/hogyan-lehet-veszelytelenul-nagy-ivben-balra-kanyarodni
    http://www.youtube.com/watch?v=cSkG-aje7UQ
    Nem lenne meglepő ha rövidesen kötelező lenne, a jelenlegi ajánlás... a közvetett kanyarodás.
    Különösen a külföldi jó gyakorlatok (lásd youtube) nyomnak sokat a latban...
    Külföldön pl. már régóta előre lehetett menni a bicajokkal és a motorokkal a lámpánál a sorok közt... Mire nálunk is "szabályos" lett...”
  • 127. Koszta 2011. szeptember 16. 18:46
    „CsImre
    Megnéztem a szegedbicaj blogos linked... Már előzőleg is... Azért is mondtam, hogy csúsztatás... A Csillag téren kívül még egy hasonló "elsőbbség adás táblás zebra" van... cca 2 országosan? Hibás, de nem túl sok... És ez sem igazolja a zebrán biciklizés "jogosságát". A békéscsabai, a siófoki meg az összes többi kép egészen más szituációkat mutat... Ahogyan a többször szerepeltetett Oroszlán utca is... Ott ugyanis az Oskola utcai forgalomnak igenis elsőbbsége van... ergo jogos a tábla... Te pedig azt állítod, hogy "sok" ilyen hely, sok van országosan... Különböző dolgokat mosol egybe... Mint már említettem korábban... Csak állítás, de nem valós...
    Az pedig, hogy még továbbra is erőlködsz a zebrán biciklizés jogosságával... hát az érdemtelen...”
  • 126. J.G. 2011. szeptember 16. 18:40
    „123. Koszta 2011.09.16. 17:37
    A probléma akkor van, ha a nemtudás arroganciával párosul. Volt, hogy álltam a Mars tér felől jövet a Kossuth Lajos felé jobb oldali balra kanyarodó sávban biciklivel a lámpánál. Mögém gurul egy busz, és nekiáll dudálni. Még piros volt.
    Hogy pontosan mit akart, az nem derült ki, de szerintem ő is úgy tudta (gondolta), hogy én ott nem állhatok. Persze nem zavartam semmiben, de azért le kellett dudálni mert csak.
    Ennyit arról, hogy hivatásos, meg hogy jogosítvány.”
  • 125. CsImre 2011. szeptember 16. 18:12
    „122. noemi89:

    Ez így van. Talán mert ugyanolyan emberek ülnek mindkét járművön? Elárulom, a biciklis és az autós is gyalogos olykor, és fordítva.”
  • 124. CsImre 2011. szeptember 16. 18:10
    „115. Koszta: ,,Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna..."

    Én eleve nem voltam bölcs. A belinkelt bejegyzésben szépen le van írva, és ha tényleg megnézted volna, láthattál volna képeket szegedi és más vidéki helyszínekről, ahol elsőbbségadás tábla van gyalogátkelő előtt. Kifakadásod azt mutatja, hogy nem tetted meg, ellenben vagdalkozni, azt tudsz.

    Amit a ráhajtásról és az áthajtásról mondtál, azon csak nevetni tudtam. Ha én ráhajtok a zebrára, de a túloldal előtt fél méterre elkanyarodok, akkor azt szabad, csak áthajtanom nem? Ezt miből következtetted ki, mert az egész KRESZ-ből, az egész KRESZ-ből, az egész KRESZ-ből (hogy én is leírjam sokszor), biztos nem.

    A többi dologra nem térnék ki, mert arra érdemtelen. Ezt nevezheted magas lónak, de csak olyan volt a fogadjisten, amilyen az adjonisten.”
  • 123. Koszta 2011. szeptember 16. 17:37
    „atomboy
    Én hajlamos vagyok az önkritikára... Ebben tévedtem.
    (ami nem jelenti automatikusan azt, hogy mindenben...)
    Valószínűleg összeolvadt bennem ezzel a biciklis balra kanyarodás:
    "Nagy forgalmú és többsávos utak kereszteződéseiben biztonságosabb jobbra a keresztutcába beállással, majd onnan körültekintés után a főúton való áthaladással végrehajtani a balra kanyarodást. Erre tábla is kötelezheti a kerékpárost." http://www.fovinform.hu/zoldzona/kerekpar.php ami persze "csak" ajánlás volt és nem szabály...
    Fontos momentum azonban, hogy nem a hanyagabb, nem a veszélyesebb, nem a nemtörődömebb irányba mentem el... a tévedésemmel... Inkább a biztonságosabb irányba...
    Szép lenne ha a zebrán és a járdán kerekezők is belátnák a tévedésük és revidiálnák magukat... a szabályosabb és a biztonságosabb irányba...”
  • 122. noemi89 2011. szeptember 16. 17:02
    „A biciklisek ugyanolyan bunkók a gyalogosokkal, mint az autósok velük.”
  • 121. atomboy 2011. szeptember 16. 15:20
    „119. Koszta
    J.G. altal linkelt dokumentum elso sora: "A jogszabály mai napon (2011.IX.16) hatályos állapota" - Ez jelzi, hogy ez a teljes dokumentum, es a legfrisebb. Nem tudom, mikor szerezted a jogsidat, de az akkor kapott kresz konyv biztos, hogy nem a jelenlegi, azota tobbszor modositottak.
    Legfeljebb a tartalomjegyzek es a szines borito hianyzik a webes dokumentumrol...

    Benne van az altalad hianyolt passzus is:
    14. §
    ...
    "(15) Ha az (1) bekezdés a), b), n) és z) pontjában említett jelzőtábla alatt az 59/a. ábra szerinti kiegészítő táblán autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra van, a jelzőtáblával jelzett tilalom a menetrend szerint közlekedő autóbuszra és/vagy kerékpárra nem vonatkozik."”
  • 120. J.G. 2011. szeptember 16. 10:53
    „119. Koszta 2011.09.16. 09:20
    "ez azon passzust sem tartalmazza, hogy a behajtani tilosban a kerékpáros csak akkor mehet forgalommal szemben, ha ezt tábla, avagy útburkolati jel engedélyezi számára"
    Ez nem, de most nem is arról volt szó, hanem a balra kanyarodásról. Tehát: kanyarodhatok balra biciklivel a nagykörútról a belső sávból (sőt, onnan KELL).
    Vagy most a teljes kreszt kellett volna idéznem akkor megnyugszol? Ott a link, a teljes verzió.

    Senki nem mondta, hogy minden esetben ugyanazok a szabályok vonatkoznak autóra és biciklire, de legtöbb esetben igen. Pl. balra kanyarodás városon belül úttesten.”
  • 119. Koszta 2011. szeptember 16. 09:20
    „J.G.
    Ez egy közel sem teljes változat, amit ide linkeltél...
    Hogy mást ne mondjak ez azon passzust sem tartalmazza, hogy a behajtani tilosban a kerékpáros csak akkor mehet forgalommal szemben, ha ezt tábla, avagy útburkolati jel engedélyezi számára... (és nem bármelyik egyirányú utcában, ahogyan sok bicajos "hiszi", hogy egy másik kedvencet is elővegyünk)
    Tehát ez, a linked, egy kivonat és koránt sem teljes verzió...
    Kezdesz Te is fellengzős lenni, a teljesség igénye nélkül...
    Ezek alapján biztosan a Te tiszted eldönteni az én (autó)vezetési képességem és jogosultságom?
    Komolyan megkérdőjelezem a kompetenciád ebben!
    Nem győzöm ismételni : kresz könyv... teljes verzió...”
  • 118. nelek 2011. szeptember 16. 08:56
    „117. Satnya,
    érdekelne miből jutottál erre a következtetésre.”
  • 117. Satnya 2011. szeptember 16. 07:36
    „Addig adták a lovat a biciklisek alá, hogy végül kiderült számukra minden megengedett, és a közlekedés többi szereplője csak felesleges statiszta az úton, akiket bátran fel lehet lökni, vagy az elektromos kerékpárral zajtalanul elgázolni a járdán.”
  • 116. alfoldi 2011. szeptember 16. 06:57
    „Autósok!

    Az elsőbbségadás kötelező táblát látva, tessenek kiszállni a kocsiból, majd legyenek szívesek áttolni a járgányt a kereszteződésen! Életszerű ugye?

    Ugye, baromság, de a kerékpár esetén is az!”
  • 115. Koszta 2011. szeptember 15. 22:55
    „Kedves CsImre
    Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna...
    Egy blog okoskodása nem hivatalos, törvényi állásfoglalás... Így a bemásolt linked "almás"...
    Matylapát linkjében a hivatalos állásfoglalás: "Az ellenőrzés során kiemelt hangsúlyt kap a gyalogos-átkelőhelyeken való tiltott kerékpározás kiszűrése -- tájékoztatott Pásztorné Kovács Ágnes főhadnagy, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője. A KRESZ ugyanis előírja, hogy kerékpárral a gyalogosokra vonatkozó szabályok szerint kell az úttesten áthaladni, vagyis a zebrán csak és kizárólag a kerékpárról leszállva, azt tolva, gyalogosként lehet átmenni." A lényeg az áthaladáson, az "átkelésen" van... Nem a ráhajtáson, nem az érintésen... Ha nem világos, az "átkelés", az áthaladás fogalma, akkor lásd a definíciót a kresz könyvben. Ugyanis a film készítő és sok hozzászóló, avagy blog író ezt képtelen megérteni, felfogni ahogy látom, mármint, hogy mit jelent az átkelés az úton, amit csak gyalogosan, gyalogosként szabad... Nem a zebrára hajtást tiltja kresz, (ezért hibádzik a film és a blog) hanem a járművel való átkelést, áthaladást az úttesten! (még a zebrán is) Tehát csak tessék lapozgatni azt a kresz könyvet... A kresz.lap.hu oldalon több helyen is írva vagyon, tilos a járdán kerékpározni... A Tisza Lajos körúton is... Ezért nem is értem a "nem lehet szabályosan kerékpározni" kiszólásod... Tilos! Ha érted mi az... mert van ami a kerékpárosnak is az. Továbbá Te sem tettél eleget a kérésnek - miszerint konkrét példát mondj a hibás táblázásra... Csak állítod, hogy van ilyen... de ettől még nem kell, hogy igaz legyen... A Csillag teret már kilőttük. Ez 1. Hol a többi? Konkrétan!
    Végül pedig sokkal égőbb ha valaki nem tud kommunikálni, érvelni, párbeszédet folytatni, csak égetni, cikizni és kioktatni próbál(na). Még ha nem is ért egyet az ember valakivel, azért létezik az értelmes eszmecsere kategória és a tények keresése, amit a többiekkel folytattunk... Egyszer neked is ki kéne próbálni, mert az "égető", fellengző stílusod sokkal inkább neked égő... Nem csak hivatott nem vagy az "oktatásra", hanem elég sem vagy hozzá... Tények nélkül nem lehet... Inkább tanulj előbb, mondjuk némi kreszt... Mert e nélkül tényleg elhiszel minden bugyutaságot (filmet) és gondolatébresztő szatírának gondolod azt... Szerintem tévút van benne és nem "gondolat"... Mégpedig a fentebb leírtak miatt... Hogy ezt leírom, az pedig nem személyes(kedés), hanem gondolat, ami mögé igazolás gyanánt tényeket teszek... Ettől, a gondolatok ütköztetésétől halad előre a világ... Remélhetőleg ezt előbb-utóbb a magadfajta kis égőcskék is felfogják... Vitakultúra. Erre a címszóra rákeresned is érdemes volna... A jó pap is holtig tanul...”
  • 114. CsImre 2011. szeptember 15. 22:55
    „110. matylapát:

    Köszi, hogy belinkelted. Az NKH és a rendőrség közösen égetheti magát mostmár. Szép, mint valami Monthy Python kabaré, csak ez élesben megy.”
  • 113. nelek 2011. szeptember 15. 22:53
    „110. matylapát,
    a link amit megadtál, tartalmazza azt amiről itt eddig szó volt. Vagyis lakott területen kívül, balra kanyarodás esetén gyalogosként, a kerékpárt tolva kell átkelni.

    Lakott területen kívül!!!!”
  • 112. alfoldi 2011. szeptember 15. 22:26
    „A gondok zöme nem is jelentkezne, ha településen belül kerékpársáv és nem kerékpárút épülne.

    Továbbá:
    az elsőbbségadás kötelező tábla jelntése szerint az elsőbbséget jármű adja járműnek. A kerékpár pedig jármű!”
131 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aradszky Lászlóéknál már szüretelnek: idén is gyenge a szőlőtermés

Pénteken hagyományos szüreti fesztivált, szombaton kakaspörköltfőző versenyt rendeznek Pusztamérgesen. Tovább olvasom