Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Lakópark ez, nem átjáróház

Szeged - Évek óta probléma a Vadaspark lakópark átmenő forgalma. A legutóbbi lakossági fórumon a többség a belső út lezárását kérte. Ha sikerül megoldani, nyáron kipróbálják.
– A Vadaspark lakópark nem átjáróház. Most boldog-boldogtalan itt vág át a Szabadkai útról a bevásárlóközpont felé és vissza. Újabban nemcsak szerb és magyar rendszámú személyautók zúgnak keresztül a Panda téri játszótér mellett, de a szentmihályi és kecskéstelepi motorosok és biciklisek is rajtunk robognak keresztül. Sőt beszállítókat is látni, akik levágják az utat – panaszkodott a szerdai lakossági fórumon a lakóparkban lakó Dobó Attiláné. Az asszony azt javasolja: zárják le az utat, hogy leszokjanak a száguldozók az átjárásról. Hodászi Róbert szerint viszont nem megoldás a lezárás, mert aki behajt a lakóparkba, továbbra is a belső utcákon keres majd kiutat magának, például a Teve utcán át. Szerinte többet érne, ha a lakópark két bejáratához „Behajtani tilos! Kivéve célforgalom" tábla kerülne ki. A fiatalember hozzátette: a fő gond, hogy a Röszke irányából érkezők nem kanyarodhatnak balra a Szabadkai útról a Laktanya utcába, ezért nem mennek el a Móravárosi körúti lámpáig, hanem levágják a kanyart a lakóparkon át. Ha átrendeznék a Laktanya utcai kereszteződést, megoldódna a probléma.

Autósok, motorosok, biciklisek gyakran a Vadaspark lakóparkon hajtanak át, mert arra rövidebb az út. Fotó: Karnok Csaba
Autósok, motorosok, biciklisek gyakran a Vadaspark lakóparkon hajtanak át, mert arra rövidebb az út. Fotó: Karnok Csaba

Nem közút

Bonyolítja a helyzetet, hogy a lakópark belső útjai nem számítanak közútnak, ezért azokat az önkormányzat nem javíttathatja, nem táblázhatja, nem zárathatja le. Építkezés előtt a beruházó szerződött az önkormányzattal, hogy az út, járda a városé, de a befektető kezeli addig, amíg az építkezést 80 százalékig be nem fejezi. A hatósági forgalomba helyezés a beruházó dolga, de nem tette meg, mert nincs még kész vagy mert költeni kellene rá. Ezért patthelyzetben van a lakópark, az önkormányzat nincs joga, az építtetőnek nincs szándéka kezelni az utakat. Kalmár Ferenc országgyűlési képviselő a városüzemeltetési irodával közösen javaslatot dolgozott ki a megoldásra. A rendeletet úgy módosítaná, hogy az építtetőknek megszabnák a kezelés, majd a forgalomba helyezés feltételeit, azt ellenőriztetnék a közlekedési hatósággal, és határidőket is kijelölnének.

Nógrádi Tibor, a körzet Fidesz–KDNP-s képviselője megkérdezte e-mailben a lakókat. Három variációból választhattak. Az első javaslat szerint a játszótér töltés felőli oldalát lezárják, ezzel akadályoznák meg, hogy az átmenő forgalom bejusson a Szabadkai útról. A második verzió szerint az ellenkező irányból zárnák el az utat. A harmadik nem zárna le semmit. A lakók ötöde, 62 család válaszolt: 40-en lezárást akarnak, 12-en ellenzik. A fórum 25 résztvevőjétől záporoztak a panaszok és a megoldásra tett javaslatok. Végül a városatya ígéretet tett, hogy utánanéz, milyen közlekedésszervezési megoldás jöhet szóba, és az mennyibe kerül, illetve igyekszik meggyőzni a lezárást ellenzőket is. Próbaképpen – ha a hatóság nem ellenzi – júniustól három hónapra virágládákkal lezárnák az utat. Annak is utánanéz, mibe kerülne térfigyelő kamerákat felszereltetni, hogy kiszűrjék az átmenő forgalmat. Két hét múlva tájékoztatja a lakosságot, mire jutott. A képviselő félmillió forintot felajánlott a körzeti alapjából a játszótér felújítására és parkosításra.

A Magyar Közút Zrt. megkeresésünkre közölte: a Szabadkai út és a Laktanya utca kereszteződésében nem ők az illetékesek, mert igaz ugyan, hogy a főút az 5-ös út része, de a felvetés túlnyomórészt önkormányzati úthálózatot érint. Táblára is van javaslatuk: a körforgalomnál „Bevásárlóközpont" felirattal a Móravárosi körút felé kell terelni a közlekedőket. Megkérdeztük az önkormányzatot is. A polgármesteri hivatal városüzemeltetési irodájának munkatársa, Kósa János elmondta: az önkormányzatnak nincs kifogása az ellen, hogy a Szabadkai útról lehetővé tegyék a balra kanyarodást a Laktanya utcára. A megvalósítás viszont a Magyar Közút Zrt. dolga, mert az út az 5-ös főút része. 

Olvasóink írták

76 hozzászólás
  • 76. szegedivagyok 2013. április 23. 16:26
    „Felesleges a forgalmi renden vitatkozni. Itt nem az a lényeg, ez tisztán üzletről szól/szólt. Számos más városban ugyanez a helyzet, a lakópark beruházója 1x csak eltűnik, és marad minden befejezetlenül. Nem az a lényeg, hogy lakó-pihenő övezet, vagy Tempo 30 van, vagy, hogy egyik-másik utca meg van-e nyitva. A forgalomcsillapításra jól bevált módszerek, eszközök vannak, nem kell feltalálni a spanyol viaszt, már létezik!Itt, és máshol is a döntéshozók felelősségén múlik minden, a szakember megtervezi, de ha felette átnyúlnak, tehet bármit a pórnép. Ezt kellene látni, és nem okoskodni.”
  • 75. papsajt 2013. április 23. 10:07
    „ki a lakópark tulajdonosa?
    talán nála kellene reklamálni!”
  • 74. almostevil 2013. április 23. 08:27
    „Ez hülyeség. Hány lakó-pihenő övezet van Szegeden, amin a 30-as tábla ellenére hatvannal száguldoznak át az autók, még a fekvőrendőrt is kikerülik ahol lehet. Ez van, el kell fogadni, nőtt a forgalom, sok az autó, rohan mindenki. Engem is bosszant, mert egy olyan utcában lakom ahol 30 a megengedett sebesség és 50-70-nel hajtanak át. Írtunk már könyörögvényt is a megfelelő helyre, aláírást is gyűjtöttünk, hogy legyen fekvőrendőr az utcában, de <moderálva>tak rá. Együtt kell ezzel is élni, ennyi.”
  • 73. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. április 23. 08:08
    „Irigylem egyesek problémáit.
    Arra nem gondol, lehet, hogy pont az ő melósrabszolgája aki neki fuvarozza a cuccot”
  • 72. bambinaXX 2013. április 23. 06:55
    „69. ha nem arra jársz mindennap, akkor persze, h nem érted. aki Alsóváros, Hattyas, Kecskés felől jön, az mifenének tenne egy nagy kerülőt??
    A fekvőrendőr jogos ötlet (ettől fügetlenül), de eleve elhibázott lépés, hogy nem lehet balra kanyarodni a Laktanya u.-ra. Ahogy az is hülyeség, hogy Alsóvárosról nem lehet busszal megközelíteni a Napfényparkot. Vannak idősek és nincs mindenkinek kocsija..
    Csak annyi kellene, hogy szétszedik a járdaszigetet az út közepéről -ez nem egy borzasztó összeg, tán ki is jönne annyiból , mint amennyit a képviselő a játszótér felújítására adott(ezt miért nem az ott lakók fizetik?!).. és kell egy elsőbbségadás-tábla a Szabadkai útra(a Laktanya u.-ra jobra fordulóknak), hogy a körforg.felől érkezőknek legyen elsőbbsége, ne tartsák fel a vasúti sín felől jövőket.”
  • 71. RádyJóska 2013. április 22. 20:13
    „70. Kathryn - vagy páncélozott járművekkel fognak közlekedni a delikvensek. Egyébként az érdekelne nagyon, hogy a lakossági fórumon volt-e szó a lakóparkon belüli parkolási kultúráról, mivel nekem úgy tűnt, hogy két autó nemigen fér el egymás mellett az utca mindkét oldalán parkolóktól. Esetleg, netalán ez is hozzájárul ahhoz, hogy felgyorsítanak azok akik nem szoktak hozzá a szűk helyekhez. (fél a szegény pára, hogy beszorul, mert a hátramenet nem erőssége).Legközelebb, ha arra járok, betérek 1 km/h - val és 4000 fordulattal... Eddig akárhányszor ott mentem egy árva lélekkel sem találkoztam, igaz az utat figyeltem, 200 felett fokozottan. :)))))”
  • 70. Kathryn 2013. április 22. 19:47
    „RádyJóska: jaj dehogynem, dehogynem!! Ha végre híre megy, tuti nulla alá csökken az átmenőforgalom :))”
  • 69. Kathryn 2013. április 22. 19:41
    „macs: persze! De sajnos ez nem csak egy érzés, napi szintű lehangoló tapasztalás.
    Csak az ügy tisztasága kedvéért jegyzem meg, nem az érintett szakaszon lakom és a gyerekeim is majdnem mind felnőttek, de ez nem gátol meg abban, hogy próbáljak tenni valamit. A magam részéről egyébként arra voksolnék, hogy néhány fekvőrendőrt helyezzenek ki, talán enyhítene valamit a problémán. Azok fejében, akik önmaguktól nem lassítanak le egy keskeny, kanyargó, kisgyerekekkel teli, korlátozó táblával ellátott lakóparki utcában, nem fogunk tudni rendet rakni, másképpen kell védekezni - alacsony a kerítés ugyebár...

    A Szabadkai útról balra fordulást a Laktanya utcába nem tartanám túl jó ötletnek. Folyamatosan vastagon áramlik a forgalom. Nagyon szépen át van gondolva és rendbe van rakva a környék forgalomirányítása a körforgalmakkal, zebrákkal, járdaszigetekkel stb. Szerintem sok veszélyes közlekedési helyzetet generálna, ha a most a lakóparkban száguldozók a sűrű forgalomban kapkodnák magukat balra (ahogy egyébként elég sokan meg is teszik a tiltás és a sziget ellenére is). Magam részéről nehezen hiszem el, hogy akkora időveszteség lenne a Móravárosira ráfordulni...

    Ja és Byron67, csak gratulálni tudok, hogy ilyen remekül érted miről folyik a beszélgetés ;-)”
  • 68. mazsolaszolo 2013. április 22. 19:38
    „A lezárás nem megoldás, mert a lakópark nem magán-, hanem közterület. A gyereket pedig nem agyonvédeni kell, hanem megtanítani neki, hogy hol játszhat szabadon, valamint meg kell tanítani közlekedni.

    Egyébként ki kell rakni a megfelelő közlekedési jelzőtáblákat a lakópark két végére, ahol az átmenő utak mennek, hogy "30-as zóna", és lakópark vagy pihenőövezet vagy hasonló.
    Egy-két rendőrt elküldeni rendszeresen járőrözni, illetve tafipaxot felszerelni, és innentől fogva aki 30-nál többel megy, azt lehet bírságolni.

    És ne kavarjuk a dolgokat. A DÉMÁSZ dolga a DÉMÁSZ-é, talán oda tessenek fáradni panasszal. Ha egy cég tönkrement, akkor mindenki más is eldobja a kapát-kaszát, és nem törődik semmivel?”
  • 67. RádyJóska 2013. április 22. 19:03
    „Megoldás lehet még a mesterlövész is. Csodálom, hogy ez még nem jutott eszükbe.”
  • 66. okz63 2013. április 22. 18:31
    „64. Byron67 2013.04.22. 18:27
    "Emberek! Nézzetek már magatokba. Nem a tiltás, a lezárás a megoldás!!! Ha jön a mentő-tűzoltó, akkor vajon mi lesz?????"

    Majd előtte el kell menniük egy központi helyre a bejáró utak kulcsáért...”
  • 65. okz63 2013. április 22. 18:29
    „59. benyó 2013.04.22. 10:46
    "Itt nem azokkal az autósokkal van probléma, akik kulturáltan áthaladnak a Lakóparkon és figyelnek a gyerekekre, gyalogosokra"

    Az a baj, hogy ha korlátozás lenne, akkor őket is kitiltanák. A Harmónia Lakóparkban is volt effajta történet, amely aztán meg is szűnt szépen. A közterület a közé, egyetlen lakó sem korlátozhatja, hiszen ő csakis a lakását vette meg, a körülette haladó utakért nem fizetett soha. De kordában viszont attól még lehet tartani az áthajtást rajta, hogy az a 30 km/h tényleg 30 km/h legyen. Ezzel az erővel az összes kertvárosi részt lezárhatnánk, hogy csakis az ott lakók járhassanak be, de annak meg semmi értelme.”
  • 64. Byron67 2013. április 22. 18:27
    „Ezúton kezdeményezem, hogy a a Vadaspark-lakóparkban lakók ne tegyék be a lábukat-autóikat-kerékpár-és babakocsijaikat más utcába!!! Húzzanak 3 méter magas kerítést és szottyadjanak magukban!
    Nem az utakat kellene lezárni, hanem lobbizni kellene a Csodálatos helyi képviselőnek a környékbeli lehetetlen forgalmi helyzet feloldásáért.
    Az meg nem baj, hogy évek óta töksötétben kell gyalogolni-kerékpározni a bevásárlóközpont felőli oldalon? Az nem baj, hogy égig ér a gaz a teljes lakóparkban? Az nem baj, hogy tiszta kutyakaki az egész lakópark zöldterülete?
    Emberek! Nézzetek már magatokba. Nem a tiltás, a lezárás a megoldás!!! Ha jön a mentő-tűzoltó, akkor vajon mi lesz?????”
  • 63. Panda7 2013. április 22. 17:37
    „Zszozso64!
    1. Nem közterület, és még jó ideig nem is lesz az Nógrádi úr szerint.
    2. Igen, magánterület (a beruházóé, aki csődbe ment és sok mindent félbehagyott), és Nógrádi úrnak csupán annyi köze van a lakóparkhoz, mint Kecskéshez v. Mihálytelekhez, mivel ő az önkormányzati képviselőnk, aki segít megoldani a problémánkat. Pl. Kecskési Posta, amiről a lakóparkiakat sem kérdezték meg, hogy hol legyen, pedig a Tesco-ban nagyobb forgalma lenne, mivel a kecskésiek is odajárnak bevásárolni.
    3. Úgy tűnik, Nógrádi úr eldöntötte, hogy "képviselőként szolgálja a lakosság érdekeit", a LAKÓPARKIAKÉT is, attól függetlenül, hogy magánterület, és nem "önjelölt népvezérként akarja befolyásolni, irányítani a lakosság véleményét." A fórumon határozottan elzárkózott a politikától. De - szerintem - más területeken is az alapján választanak meg újra valakit, hogy "mit tett le az asztalra", nem csak ígérgetések alapján.
    4. "Ha azt ígérné a lakosoknak, hogy a ... sebességkorlátozás betartásában segédkezik, ... rendőri ellenőrzéseket kérne..." - ez is felvetődött, de minden nap nem állhat rendőr a bejáratoknál, hogy egy autós hova megy, erre nincs kapacitás.
    A legjobb megoldás valóban a Laktanaya u. és a Szabadkai sarkán lévő "sziget" megszüntetése lenne, hogy ki-be lehessen járni mindkét irányba, de ennek megoldására nincs "gazda", mint a cikkben is olvashatta, pedig az az 5-ös főút része.
    Ezért kell más megoldást keresni, hogy a játszótéri gyerekek biztonságban játszhassanak és az itt lakók nyugalomban élhessenek, mivel az eredeti tervek szerint a Teve u. elején csak gyalogosok és kerékpárosok járhattak volna át, és sokan ezért költöztek a lakóparkba.
    A nagy felháborodást én sem értem, mivel néhány száz métert kocsival miért olyan nehéz megtenni? Hozzáteszem, jó néhány lakóparki, akinek nincs is gyereke vagy nem is azon a szakaszon lakik, mégis javasolja a lezárást annak ellenére, hogy nekik/nekünk is kerülni kell.”
  • 62. macs 2013. április 22. 14:31
    „Kathryn,
    bocs, ha nem értettelek meg, de gondolom Te is érzed a helyzet rendezetlenségét. Amikor a lakásokat megvettétek, annak az árába a beruházó bekalkulálta az infrastruktúra költségét is. Sajnálatos, hogy csődbe ment és nem fejezte be a munkát. Magyarul egy csomó minden függőben maradt, ami a mostani problémák okozója.
    Zsozso64 nagyon jól megfogalmazta a tisztázandó kérdéseket, amennyiben magánterület, akkor nagy baj van, mert a problémákat - lásd játszótér - nektek kell megoldani, a közvilágításban nem vagyok biztos, de az az érzésem, hogy a beruházónak kellett volna megcsinálni és a DÉMÁSZ-nek üzemeltetésre átadni, az utak, hát azt is át kellett volna adni a városnak, ha azt akarjátok, hogy karban tartsa, de akkor nem igazán zárhatjátok ki a többieket.”
  • 61. Linka11 2013. április 22. 13:24
    „Ha a szegedi közlekedés szervezők némi gyakorlati szemlélettel szerveznék a közlekedést,akkor senki nem menne a lakópark felé akinek nincs ott dolga.A Tesco áruházat a szabadkai út felől csak kerülővel lehet megközelíteni.Pedig kevés kellene ahhoz,hogy ne felesleges járdaszigeteket hanem ésszerű szabályokat alakítsanak ki ezen a szakaszon.Azért orrolni bárkire, mert a lehető legrövidebb úton szeretné elérni célját, az csak kötekedés.És ha van egy-két agyatlan aki nem megfelelően közlekedik ezen a szakaszon nem hiszem,hogy általánosítani kellene.Ez az egész egy műbalhé ,vihar egy kanál vízben.-Persze-manapság már mindent meglehet lovagolni és utána a nép hős fiaként a megmentő szerepében is lehet tetszelegni. -Ki ne szavazna arra,hogy a lakása közelébe még csak egy autó se hajthasson el ?!-De sajnos a városlakoknak bizonyos kompromisszumokat kell kötni a közelélés érdekében.”
  • 60. zsozso64 2013. április 22. 12:37
    „Kedves Lakóparki Szegediek !
    Szerintem semmi ok nincs a közterületek lezárására, azon folyó forgalom korlátozására csak azért mert az ott lakókat zavarja a forgalom. Nógrádi képviselő úr pedig szintén három variációból választhat.
    1; Ha közterület, és Szegedhez tartozik a kérdéses terület úthálózata akkor ne próbálja a többi szegedi lakót korlátozni mozgásában csak azért mert ,,zajosak".
    2; Ha magánterületről van szó, akkor az Önkormányzatnak és így a képviselőknek sincs semmi köze az ott folyó dolgokhoz és döntésekhez. (mert az a tulajdonosok joga ).
    3; Eldönti, hogy képviselőként szolgálja a lakosság jogos érdekeit, vagy egy újabb önjelölt népvezérként próbálja befolyásolni, irányítani a lakosság véleményét. ( Végül a városatya ígéretet tett, hogy utánanéz, milyen közlekedésszervezési megoldás jöhet szóba, és az mennyibe kerül, illetve igyekszik meggyőzni a lezárást ellenzőket is.)
    Persze ha azt ígérné a lakosoknak, hogy a lakóövezetben érvényes 30 km/h sebességkorlátozás betartatásában segédkezik, képviselői tekintélyét latbavetve rendőri ellenőrzéseket kérne a sebességkorlátozás ellenőrzéséhez és szankcionálásához... azt elfogadnám, és támogatnám ! A végén lehet, hogy nem is kéne ígérgetni ahhoz hogy újraválasszák... elég lenne a korábbi tevékenykedések felsorolása...?”
  • 59. benyó 2013. április 22. 10:46
    „Kedves Olvasók!

    Itt nem azokkal az autósokkal van probléma, akik kulturáltan áthaladnak a Lakóparkon és figyelnek a gyerekekre, gyalogosokra, hanem azokra, akik átszáguldoznak 50-el, rádudálnak az úton(szabályosan!) bicikliző gyerekekre, beszólnak a játszótérre igyekvő gyereknek, hogy mennyen már gyorsabban át az úton, illetve éppen csak el nem üti őket!!! Sajnos, ezek vannak többen!
    A lezárás az átmenő forgalom mellett a gyerekek védelmében is van! 8 éve mindennapos probléma ez!
    Hozzátenném, nem értem mire ez a nagy felháborodás, hiszen aki nem itt lakik csak 200 méterrel megy többet, ha nem kanyarodik be a Lakóparkba. Szerintem aki autóval közlekedik, annak ez nem nagy fáradság!
    Sajnos a cikkben is van némi túlzás, mert senkinek sincs baja a biciklisekkel, gyalogosokkal, pályán focizókkal....azokkal, akik odafigyelnek!!!”
  • 58. okz63 2013. április 22. 09:50
    „37. CSODAPARASZT 2013.04.21. 19:55

    Ahogy olvasom, neked a neved "CSODA" előtag nélkül is a valóságot tükrözné ;-)”
  • 57. okz63 2013. április 22. 09:48
    „2. izsi 2013.04.21. 07:19
    "Esetleg egy Lakó és Pihenőövezet tábla?"

    És az megoldaná a behajtást? Maximum a sebesség lenne korlátozva, más nem nagyon.”
76 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jaguar találkozó Ópusztaszeren - galéria

Nagy feltűnést keltett az Ópusztaszeri Nemzeti Törtneti Emlékparkban az a 15 gyönyörű Jaguar, amelyeket a Dél-Alföldi Jaguar Találkozó alkalmából a látogatók is megcsodálhattak szombaton. Tovább olvasom