Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Nem lesz védett a Pulz utcai villamosremíz

Szeged - Helyi védelmet kaphat az egykori Lippai-fatelep facsúszdája, a vasúti híd szegedi pillérének maradványa és a Dugonics-iskola. Két pontosítást is elvégez a szegedi közgyűlés.
Ha a december 1-jei közgyűlés jóváhagyja, helyi védelem alá kerül három szegedi építmény. Országos szinten is egyedülálló ipartörténeti emlék a mai Tisza-palotával szemben, az ártérben található fafelvonó. 1922-ben építtetett facsúszdát Lippai Imre, a hajdani fatelep és gőzfűrészgyár tulajdonosa, hogy korszerűsítse a szállítást. A szálfafelvonó feladata volt, hogy a Maroson és a Tiszán tutajba összefogva érkező rönköket feljuttassa az árvízvédelmi töltésen keresztül a fatelepre. Az első felvonópálya fa tartószerkezettel és fapályával készült; a cégtulajdonos 1928-ban kérvényezte a fasikló helyett vasbetonalapú híd építését. Az új szerkezet az eredetitől 2-3 méterre Tápé felé eltolva épült. A siklócsónakot a legkorszerűbb gőzgép mozgatta egy 200 méter hosszú drótkötél segítségével. Az egykori sikló fennmaradt, és helyi védelemre érdemes – tudtuk meg Fehér Éva városi főépítésztől.

 híd csonk a klinikáknál.
A híd csonkja a klinikáknál.
Fotók: Frank Yvette

Ugyancsak helyi védelemre javasolja a szakiroda a szegedi vasúti hídpillér maradványát, amelyet a klinikaépítkezésnél a Móra-múzeum régészei tártak fel az Állomás utcánál. Az 1857–1858-ban a legkorszerűbb technológiával emelt, és 1944-ben lebombázott szeged–temesvári vasútvonal maradványa ez a hídpillérrom. A hozzá csatlakozó két sínpár a híd egykori funkciójára utal. Az újszegedi hídpillér maradványa már helyi védelem alatt áll.

a volt Dugonics iskola épülete is helyi védelem alatt áll.
A volt Dugonics-iskola épülete is helyi védelem alatt áll.

Helyi védelmet kaphat az egykori Dugonics-iskola Osztróvszky utcai épülete is, amely az 1910-es évek elején épült az akkori nagyszabású városépítési hullámban, amelyben 11 városi és állami, oktatási intézmény építése és bővítése elkezdődött. A századforduló után épült saroktömb eredetiben megőrződött homlokzata historizáló és szecessziós jegyeket mutat. Megírtuk: a két éve üresen álló, 2690 négyzetméteres épületet a város eladná, forgalmi értékét 248 millió forintban határozták meg.

Csak pontosan
Pontosítja az előterjesztés két objektum védelmét. A helyi értékek listájára ugyanis helyrajzi szám alapján jegyzik be az építményeket. A főépítészi iroda értékvizsgálata alapján az épületegyüttesek különféle korú és stílusú részeit most elkülönítik, meghatározva a helyi védelmet élvező darabját. Így a védelem ezután csak az egyetem Kálvária sugárút 1. szám alatti gazdaságtudományi karának nemrég felújított saroktömbjére vonatkozik. Az SZKT Pulz utcai remízének egésze helyett pedig csak a szintén felújított igazgatósági épületet érinti a módosítástervezet.

Olvasóink írták

  • 4. Klárika 2012. november 27. 18:48
    „A trianoni szerződés revíziója mikor került le hivatalosan (vagyis nemzetegyetértéssel) a naptárról? Ja, tudom. A nemzetet az elmúlt 92 évben egyszer sem kérdezték meg ...”
  • 3. v.imre 2012. november 27. 09:40
    „Életutam, végzettségeim, az ipari műemlékek iránti szakmai ragaszkodásom, stb. ellenére sehogyan sem tudom besorolni ezt a régi hídpillér tető műemlék védelem alá helyezését. Ahogyan a 2. hozzászóló is említi a régi vasút nyomvonal felett már épül az új klinikai tömb. Olyan ragaszkodás ez, mintha a honatyák tudat alatt a trianoni szerződés reviziójához ragaszkodnának, noha 100% bizonyossággal tudjuk, hogy arról egyikük esetében sincs szó. Rögeszme.
    A vasút távlati megoldásnak egyetlen járható útja van Szegeden. Fehértó alatt, Öthalmot megkerülve kellene bevezetni a pesti fővonalat Rókus-pályaudvarra, onnan tovább mehetne átszállás nélkül a vonal a szabadkai nemzetközi fővonal felé, illetve itt lenne a csatlakozás a vásárhely felől befutó Tram-tram vonalnak, továbbá Rókus állomásról fordulna tovább a vonal a Rendező-pályaudvar felé, s ott egyenesen neki az újonnan építendő déli vasúti híd felé. Azon át aztán Szőregnél csatlakozna rá a vonal a felelevenítendő Temesvár-Isztanbul vonalra. Ilyen tanulmányterv létezik. A jelenlegi Nagyállomás és a hozzá csatlakozó Tisza-pályaudvar hatalmas, további városfejlesztéshez alkalmas területet tép ki Szeged belvárosából éppen a Tisza parton...
    Kicsit több fantáziát várok el a város vezetőitől. Ez a megoldás többet jelentene, mint a szűklátókörű elmélkedés a déli-vasúti-híd szükségességéről.”
  • 2. szpalika 2012. november 26. 18:29
    „Mivel jelenleg a vasúti hidat a Nagykörút folytatásában képzelik el közös hídként és a régi nyomvonalra épülnek a klinikai épületek, ott vsz nem lesz ismét híd.
    A jelenlegi helyzetben mindenkinek a déli közös hídért kellene lobbiznia, hogy a következő soványabb uniós ciklusban kiemelt beruházás legyen.”
  • 1. kissrol 2012. november 26. 17:50
    „Védessük le a hídpillért, ha valaha meg is épülne a Szeged - Temesvár vasút, nehogy a jelenlegi pillér vonalában épüljön az új híd. Tegyük azt máshova, nehogy átmenő állomás legyen a szegedi pályaudvar. Kelljen gépcserézni, ezzel is kb negyed órával növelne a menetidőt. <moderálva>”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Rózsa utcában mérik a levegő minőségét

A Rózsa utcai mérőállomás adatai szerint tegnap magas volt Szegeden a szálló por koncentrációja. Tovább olvasom